Gå til innhold

Er så misunnelig på uføre at jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 13.52):

Kronisk syk, var det jeg responderte på. Det trenger ikke være det. Skade eller lyte er også godkjent

Anonymkode: 3fa4f...518

Nei. Så enkelt er det ikke. Gubben skada seg stygt i trafikkulykke i desember 2015, ødelagt i ryggen og opprevede nerver, hjertestarter x2 og sykehusopphold med rehab uten mye bedring. Sterke kroniske smerter og varig skade på rygg, nakke og hofte med 60% likevel har han kranglet til i dag på AAP og NÅ holder det på å løsne grunnet at dette faktisk går på psyken hans. Han jobber som entreprenør fordi han må i utredningen. Helt utslitt den uka han er hjemme for så å ha 12-16/18 arbeidsdag den uka han er på jobb. Et helvete og han kjørte faktisk fint når han kresja som det står i dommen var det kommune og fylke som ikke hadde strødd så de fikk smekk på lanken, han fikk et ødelagt liv og helvete med nav. Skade/lyte står i lovverket, men godkjennes veldig sjelden i realiteten da det er fler jeg vet om som har lignende opplevelser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nuka skrev (2 minutter siden):

Nei. Så enkelt er det ikke. Gubben skada seg stygt i trafikkulykke i desember 2015, ødelagt i ryggen og opprevede nerver, hjertestarter x2 og sykehusopphold med rehab uten mye bedring. Sterke kroniske smerter og varig skade på rygg, nakke og hofte med 60% likevel har han kranglet til i dag på AAP og NÅ holder det på å løsne grunnet at dette faktisk går på psyken hans. Han jobber som entreprenør fordi han må i utredningen. Helt utslitt den uka han er hjemme for så å ha 12-16/18 arbeidsdag den uka han er på jobb. Et helvete og han kjørte faktisk fint når han kresja som det står i dommen var det kommune og fylke som ikke hadde strødd så de fikk smekk på lanken, han fikk et ødelagt liv og helvete med nav. Skade/lyte står i lovverket, men godkjennes veldig sjelden i realiteten da det er fler jeg vet om som har lignende opplevelser. 

Det har ingenting med hvor "enkelt" det er. Jeg korrigerte en bruker som påsto at en måtte være kronisk syk for å få uføretrygd. Jeg påpekte at NAV også har andre kriterier enn syk.

Hva du og andre mener om dette har veldig lite å si.

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg delvis, ts. For meg hadde det vært perfekt å være 50% ufør, altså får man beholde en ok inntekt og man får 2-3 ekstra fridager hver uke. Moren min var det da jeg var ung og det virket veldig bra. Hun kunne ta en langhelg med venninder, gjøre ærender og alt mulig de dagene hun ikke jobbet. Samtidig har man en jobb å identifisere seg med, tror det er viktig for de fleste. 

Ellers må jeg nesten humre litt når disse postene kommer opp, for det er den samme regla hver gang:

TS: Jeg er misunnelig på uføre

AB1: Vi du bytte liv med meg kanskje?? Jeg har diagnose a, b, c, og d!

AB2: Skulle gjerne byttet liv med deg jeg! For jeg har diagnose e, f, g og h! 

etc...

Altså, jeg forstår at det sikkert er provoserende, men ts skriver jo selv at det hen ville hatt er noe som går ann å holde i sjakk altså er det ikke behov for dette hylekoret a la "JEG har det sååå ille" for da er det jo ikke dere som ts skriver om i HI. Folk flest elsker ikke jobben sin og sliter seg ut at senga hver morgen og hjem igjen på kvelden. Da blir man selvfølgelig provosert av de snylterne som tar den lette veien ut og som stjeler av skatten din hver mnd. 

Anonymkode: 973db...2e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid morsomt med disse tråder.  Det er en god del mennesker som er utrolig flink å spille hvor dårlig de er frem til de før ufør, så plutselig har de krefter å komme seg ut av seng og sofaen for da å ha et verdi liv på turer, med venner, stelle hus og gå på kaféer samt få flere barn.  Det er nok disse ts snakker om. Men hele tråden er fullt av defensive folk som skal konkurrerer om hvem er dårligst.   Mange arbeidende folk som ville helst gå hjemme mer og jobber mindre.  REN fysisk sykdom er helt forståelig. Har du kreft, skade osv, vet du veldig godt det er ikke DERE ts snakker om.  Så ta dere en bolle- du burde være irritert på disse snyltere du og, de gir dere en dårlig rykte! 

Anonymkode: 15f90...62b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Forstår deg delvis, ts. For meg hadde det vært perfekt å være 50% ufør, altså får man beholde en ok inntekt og man får 2-3 ekstra fridager hver uke. Moren min var det da jeg var ung og det virket veldig bra. Hun kunne ta en langhelg med venninder, gjøre ærender og alt mulig de dagene hun ikke jobbet. Samtidig har man en jobb å identifisere seg med, tror det er viktig for de fleste. 

Ellers må jeg nesten humre litt når disse postene kommer opp, for det er den samme regla hver gang:

TS: Jeg er misunnelig på uføre

AB1: Vi du bytte liv med meg kanskje?? Jeg har diagnose a, b, c, og d!

AB2: Skulle gjerne byttet liv med deg jeg! For jeg har diagnose e, f, g og h! 

etc...

Altså, jeg forstår at det sikkert er provoserende, men ts skriver jo selv at det hen ville hatt er noe som går ann å holde i sjakk altså er det ikke behov for dette hylekoret a la "JEG har det sååå ille" for da er det jo ikke dere som ts skriver om i HI. Folk flest elsker ikke jobben sin og sliter seg ut at senga hver morgen og hjem igjen på kvelden. Da blir man selvfølgelig provosert av de snylterne som tar den lette veien ut og som stjeler av skatten din hver mnd. 

Anonymkode: 973db...2e0

Jepp, bytterne er standard i alle disse trådene.

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har ingenting med hvor "enkelt" det er. Jeg korrigerte en bruker som påsto at en måtte være kronisk syk for å få uføretrygd. Jeg påpekte at NAV også har andre kriterier enn syk.

Hva du og andre mener om dette har veldig lite å si.

Anonymkode: 3fa4f...518

Poenget mitt var at det sjelden stemmer med realiteten. Det finnes andre kriterier enn kronisk syk så det du sier er helt riktig, men skade/lyte må også være kronisk. Uten mulighet for opptrening. Det tar ofte lang tid og skal som regel være svært tungtveiende grunner, mye fint på papir som ikke i realiteten følges. Det er ikke enkelt å få ufør, det er en myte. 18 år har gubben holdt på, hvorav 10 av de er dokumentert med 60% arbeidsdyktighet. Siste smellen kom med ulykka som er skade/lyte. Hva andre mener er det de har erfaring med, men for all del stol blindt på det skrevne ord til nav du. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er alltid morsomt med disse tråder.  Det er en god del mennesker som er utrolig flink å spille hvor dårlig de er frem til de før ufør, så plutselig har de krefter å komme seg ut av seng og sofaen for da å ha et verdi liv på turer, med venner, stelle hus og gå på kaféer samt få flere barn.  Det er nok disse ts snakker om. Men hele tråden er fullt av defensive folk som skal konkurrerer om hvem er dårligst.   Mange arbeidende folk som ville helst gå hjemme mer og jobber mindre.  REN fysisk sykdom er helt forståelig. Har du kreft, skade osv, vet du veldig godt det er ikke DERE ts snakker om.  Så ta dere en bolle- du burde være irritert på disse snyltere du og, de gir dere en dårlig rykte! 

Anonymkode: 15f90...62b

Kjære deg. Hvis du ikke skjønner at det er en gigantisk forskjell i årene på AAP - og årene som ufør, så lever du et veldig privilegert liv.
 

Årene med AAP gjør mange syke sykere. Man blir kasteball i et system som ikke er tilpasset deg og din sykdom og hvor egeninnsats ang jobb eller tilfriskning når som helst kan brukes mot deg og frata deg all inntekt i alle år fremover!  Det er absurd, men systemet er sånn! 
 

Som uføretrygdet har du derimot tid, du kan også prøve deg forsiktig i jobb uten trusler om å miste all inntekt. Du kan være sosial en dag og hvile de 3 neste. Du kan styre alt selv, og unngå situasjoner som gjør deg verre (som sykehus, rehabilitering, arbeidstiltak, osv). 
 

Som uføretrygdet har man helt andre forutsetninger for et verdig liv enn på AAP. 

Anonymkode: 2bd28...006

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

de FÅR ufør, ikke før ufør. 

Anonymkode: 15f90...62b

De får ikke ufør, ufør er noe du blir eller er. Du kan ha fått en skade som gjør at de blir ufør. De får uføretrygd, eller helt presis: de innvilges uføretrygd!

Anonymkode: 624bc...c78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuka skrev (33 minutter siden):

Poenget mitt var at det sjelden stemmer med realiteten. Det finnes andre kriterier enn kronisk syk så det du sier er helt riktig, men skade/lyte må også være kronisk. Uten mulighet for opptrening. Det tar ofte lang tid og skal som regel være svært tungtveiende grunner, mye fint på papir som ikke i realiteten følges. Det er ikke enkelt å få ufør, det er en myte. 18 år har gubben holdt på, hvorav 10 av de er dokumentert med 60% arbeidsdyktighet. Siste smellen kom med ulykka som er skade/lyte. Hva andre mener er det de har erfaring med, men for all del stol blindt på det skrevne ord til nav du. 

Du har nok lite grunnlag for å mene noe om hva som stemmer med realiteten. Da måtte du ha oversikt over alle landets 365000 uføre og visst hva de ble trygdet for. Det har du neppe.

Det er ingen myte at det er lett å få uføretrygd. Det tar imidlertid en god stund. Folk forveksler dette med vanskelig. Også du, ser jeg.

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Om ingenting feiler deg, hvordan fikk du ufør da?

Anonymkode: 3fa4f...518

Det får du spørre lege om

Anonymkode: 11e68...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det får du spørre lege om

Anonymkode: 11e68...dfe

Ok, du er altså ufør uten at du vet hvorfor?

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 13.24):

En trenger ikke være kronisk syk. Det holder at en har mistet inntektsevnen sin.

Anonymkode: 3fa4f...518

What?? Det stemmer jo ikke i det hele tatt. Det er ingen som blir uføretrygdet i dag uten milelang dokumentasjon fra leger og spesialister, en slitsom prossess som går over år. 

Anonymkode: 624d3...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 13.27):

jeg ønsker ikke store smerter. Det er det vel ingen som gjør. Men la oss si at disse holdes under kontroll med medisin. Kunne fint levd på 16-18k i måneden. handler om å prioritere litt, ikke kjøpe alt det dyreste. 

Anonymkode: 99ed2...1fc

Du aner virkelig ikke hva du snakker om! For et h.. på jord det er å være navklient. Du må brette ut ditt innerste privatliv, gå til tusen spesialister, fordi du blir sjelden trodd, leve med holdninger som dine: «tenk så deilig å ha fri med lønn», miste det meste av nettverk og bli sett ned på av omtrent alle. Snart er all mestring borte, og du sitter der isolert og ensom. Veien til depresjon er kort. Dessuten: 15-16000 høres kanskje lukrativt ut, men dersom du får tannverk eller trenger briller, kan du bare glemme det. Mange har husleie på 8-12000, og da har du mindre å leve av enn anbefalte føringer. Hånd til munn.

nei, det du misunner er ikke uføretrygda. Du ønsker deg frihet til å leve. Skal love deg at uføretrygd ikke er svaret. 

Anonymkode: 624d3...ea9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

What?? Det stemmer jo ikke i det hele tatt. Det er ingen som blir uføretrygdet i dag uten milelang dokumentasjon fra leger og spesialister, en slitsom prossess som går over år. 

Anonymkode: 624d3...ea9

Det stemmer på en prikk, da det er dette NAV sette som kriterie for å få trygd.

Anonymkode: 3fa4f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du aner virkelig ikke hva du snakker om! For et h.. på jord det er å være navklient. Du må brette ut ditt innerste privatliv, gå til tusen spesialister, fordi du blir sjelden trodd, leve med holdninger som dine: «tenk så deilig å ha fri med lønn», miste det meste av nettverk og bli sett ned på av omtrent alle. Snart er all mestring borte, og du sitter der isolert og ensom. Veien til depresjon er kort. Dessuten: 15-16000 høres kanskje lukrativt ut, men dersom du får tannverk eller trenger briller, kan du bare glemme det. Mange har husleie på 8-12000, og da har du mindre å leve av enn anbefalte føringer. Hånd til munn.

nei, det du misunner er ikke uføretrygda. Du ønsker deg frihet til å leve. Skal love deg at uføretrygd ikke er svaret. 

Anonymkode: 624d3...ea9

Som vanlig er det kun minstetrygd som skal nevnes. At maxtrygd er over 400000 i året, tenker vi ikke så mye på.

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Som vanlig er det kun minstetrygd som skal nevnes. At maxtrygd er over 400000 i året, tenker vi ikke så mye på.

Anonymkode: 3fa4f...518

Tviler på at folk med god lønn i dag drømmer om uføretrygd. Da kan de vel heller gå ned i stilling, gå ned i lønn og få mer fritid. 

Anonymkode: 2bd28...006

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det stemmer på en prikk, da det er dette NAV sette som kriterie for å få trygd.

Anonymkode: 3fa4f...518

Men man får ingen dokumentasjon fra leger (som fører til uføretrygden) hvis du er frisk som en fisk, men uten jobb...

Anonymkode: 2bd28...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 13.21):

Jeg også skulle ønsket at jeg bare fikk penger og kunne disponere tiden min helt selv. Sier ikke at de ikke fortjener den, men jeg skulle gjerne vært i samme situasjon. Du kan styre dagen din helt selv og må ikke møte fast hver dag. være litt sosial en dag, og hvile seg litt en annen dag. Vet om flere som kunne ønsket seg det. hvis man er ufør, så har man betalt ferie resten av livet. med dagens medisin teknologi kan man også leve et ganske smertefritt liv uten store plager. jeg er misunnelig på uføre i Norge.

 

Ja, det er deilig å legge opp dagen som man vil, men husk på at uføre sliter psykisk og fysisk og ofte med dårlig økonomi. Mange må leie og får aldri mulighet til å kjøpe noe eget. Det er mye bekymring iforhold til økonomi, og mange lever isolert fordi de ikke har hatt mulighet til å bygge seg opp en omgangskrets, eller de mister omgangskretsen pga sykdom og fordi de er uføretrygdede. 

Så vær takknemlig så lenge du kan jobbe, tjene mye penger, har penger til å spare til egen bolig, legge opp livet som du selv vil, få mulighet til å være sosial og å reise fordi du tjener dobbelt så mye som en ufør. 

Anonymkode: 4942a...222

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...