Gå til innhold

Kan noen forklare meg hvorfor det er så jævla populært å bo i Oslo?


knulleGuden666

Anbefalte innlegg

Jeg hater Oslo, synes det blir for stort, invaderende, og og kvelende. Bor I kristiansand jeg. Mye bedre. 

Anonymkode: 5a00c...09f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Men vi trenger byen, og alle pengene det genererer, alle skatter. Hadde ikke blott noen broer oppe i nord om ikke Oslo betalte:)

Hahahaha, Oslo generer jo ingen verdier. Det er distriktene som skaper verdiene. Dere er bare offentlig ansatte som flytter papirer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at dere aldri har vært i en storby. :sjokkbla: Oj, det er faktisk litt trist. Oslo er ikke en storby engang. :fnise: 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Brannslangen skrev:

Hahahaha, Oslo generer jo ingen verdier. Det er distriktene som skaper verdiene. Dere er bare offentlig ansatte som flytter papirer.

Hahahahhaha... jada, det kan du jo tro😂😂😂😂

Anonymkode: 512fe...303

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

«Hvor i landet verdier skapes er et hett tema...» skriver Per Gunnar Stensvaag i innledningen på sin kronikk i Nationen 27. februar. Overskriften på Stensvaags innlegg var «Verdiskapning her eller der». Dette burde ikke være et hett tema, for verdiskapningen finner sted i alle deler av landet, og ulike næringer er helt avhengige av hverandre for at vi i sum skal ha en høy levestandard i Norge.

https://www.nationen.no/motkultur/debatt/verdiskapning-her-og-der/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Giftmann30 skrev:

Blir fort sånn når man møter drømme prinsen! Får noen barn, og lever livets glade dager. Ser ikke problemet egentlig så lenge hun er fornøyd?

Men drømmeprinsen bor ikke på bygda og han mister dessuten interessen for en feit dame. På samme måte som jeg foretrekker en mann som holder seg i form.

Anonymkode: 6c9a0...962

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Galdhøpiggen skrev:

Jeg har alltid lurt på hvorfor det er så jævla populært å bo der, det eneste må være litt bedre jobbmuligheter og litt bedre lønn enn i bygda. Men hva hjelper det når alt er så svindyrt der?? Å kjøpe seg hus/leilighet er minst 10 ganger så dyrt som her jeg bor, kommunale avgifter er dyrt, her er ting privat. 

Jeg kan ikke fatte og begripe at så mange ønsker å bo der, det er langt over min fatteevne, selv kjører jeg ikke igjennom der en gang, bare navnet Oslo gjør meg dårlig! 

Prisene er en ting, men det verste er jo all kriminaliteten, narkotika og annen elendighet, hva får folk til å like det jævla stresset det er å bo der??? 

Det samme gjelder alle byer, men Oslo er absolutt det verste

Folk vil bo nærmere jobb og spare penger på pendling. Så har man studentene som også vil bo nærmere studiestedet. 

Ikke minst har du utelivet hvor de festglade og alle caffe latte drikkerne kan kaste bort tiden og pengene sine.

Bortsett fra det er det egentlig ingen grunn å bo der. Det er kun negative sider som du har listet mot slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på folk. Jeg ville ikke bodd på bygda. 

Anonymkode: 2b468...81a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, ang narkomane. Skal ikke glorifisere narkomane, men de fleste er harmløse. Innvandrere gir farge, krydder og andre fargerike innslag til bybildet. Har du sett hvor kaldt og sterilt det er på Frogner eller bygda? #Grønland4eva

Anonymkode: d8f4b...3cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Giftmann30 skrev:

15 min er jo langt unna skogen, jeg trenger jo kun å åpne døren, frisk luft 😃

Ja, men de som bor nærmest skogen i Oslo har det jo også slik. Oslo er omkranset av skog. De femten minuttene går jeg på sti, delvis gjennom skogholt.

Jeg kommer fra ei lita bygd med 500 innbyggere.  I en skogdal. Likevel er turmulighetene mye flere her enn der...

Anonymkode: 2d4f5...707

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er jo en liten by,så tviler på at det vrimler av kriminelle og narkomane der. Hvorfor folk ønsker å bo der skjønner jeg ikke, rett og slett fordi det er en by det går 12 av på dusinet, men siden det er den største byen i lille Norge blir den nok spennede for mange. 

Anonymkode: 00530...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat svarte at han liker å bo i Oslo fordi der er mange konserter, museer og teater m.m., så da måtte jeg som kjenner han godt spørre han hvor ofte han besøker slike steder? Jeg visste jo svaret, han har vel vært på to stk konserter de 8 årene han har bodd i byen, besøkt to museer og har aldri sett en forestilling på teater. Kino har han vel besøkt 4.5 ganger i løpet av disse 8 årene.

Likevel er nettopp nærhet til kulturlivet et av hovedargumentene hans for å bo i by, forstå det dem som kan. Han kan derimot reise langt for andre ting, som på fisketurene vi har vært på (ganske jevnlig faktisk), eller for å stå på ski etc.

Når han heller ikke benytter utelivet i Oslo mye, mer enn halvparten av festene han har vært på har vært med meg når han har besøkt meg som bor i bygd... Jeg synes han har dårlige argumenter for hvorfor å ikke heller bo på bygda, noe han hadde spart mye på og de ekstra pengene hadde kunne gitt han enda flere muligheter for det han gjør aller mest på fritiden, altså tar turen ut av byen for å bedrive aktiviteter på mindre steder (fisking, skikjøring, friluftsliv etc.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Made4u skrev:

En kamerat svarte at han liker å bo i Oslo fordi der er mange konserter, museer og teater m.m., så da måtte jeg som kjenner han godt spørre han hvor ofte han besøker slike steder? Jeg visste jo svaret, han har vel vært på to stk konserter de 8 årene han har bodd i byen, besøkt to museer og har aldri sett en forestilling på teater. Kino har han vel besøkt 4.5 ganger i løpet av disse 8 årene.

Likevel er nettopp nærhet til kulturlivet et av hovedargumentene hans for å bo i by, forstå det dem som kan. Han kan derimot reise langt for andre ting, som på fisketurene vi har vært på (ganske jevnlig faktisk), eller for å stå på ski etc.

Når han heller ikke benytter utelivet i Oslo mye, mer enn halvparten av festene han har vært på har vært med meg når han har besøkt meg som bor i bygd... Jeg synes han har dårlige argumenter for hvorfor å ikke heller bo på bygda, noe han hadde spart mye på og de ekstra pengene hadde kunne gitt han enda flere muligheter for det han gjør aller mest på fritiden, altså tar turen ut av byen for å bedrive aktiviteter på mindre steder (fisking, skikjøring, friluftsliv etc.) 

Herregud, fordi du har en kompis som ikke bruker kulturlivet så gjør ikke andre Oslo-beboere det? Dere på bygda er så snevre😂 Hvorfor er det så vanskelig for dere at flerparten ønsker å bo i byer? Jeg hadde ikke ant hva jeg skulle funnet på i bygda, annet enn sladder og nabokrangel. Men det er helt greit at noen liker det. Men hvorfor så kristisk til at folk flest liker byen?

Anonymkode: 512fe...303

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og DET er en fordel? Lett å bli ensom når naboen din ikke bryr seg om deg. For det er slik man må tolke bygde ; folk bryr seg OM deg. Jeg hadde vært livredd for å bo i et kaldt bysamfunn der jeg ikke kjente naboen og ikke hadde noen som kom hvis det skjedde noe. 

Anonymkode: c41b1...dbf

Lol, jeg bor på bygda og her kunne ikke naboene brydd seg mindre om deg ( med mindre de finner noe saftig sladder som kan ødelegge livet ditt enda mer )

Anonymkode: 9d313...d0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lol, jeg bor på bygda og her kunne ikke naboene brydd seg mindre om deg ( med mindre de finner noe saftig sladder som kan ødelegge livet ditt enda mer )

Anonymkode: 9d313...d0c

Hvis du lar slik ødelegge livet ditt så er det du som er lettkrenka. Hvorfor bryr du deg om hva folk sier, når du selv vet sannheten?  

Anonymkode: c41b1...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du lar slik ødelegge livet ditt så er det du som er lettkrenka. Hvorfor bryr du deg om hva folk sier, når du selv vet sannheten?  

Anonymkode: c41b1...dbf

Har tenkt til å flytte tilbake til storbyen, så jeg er ferdige med disse bydetullingene uansett. :) Det  er vel det at de har så lite tilbud her ute i ødemarka som er grunnen til at de er nødt til å lage opp historier om mennesker slik at de kan gjøre seg interessante.

Anonymkode: 9d313...d0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo fordi jeg er født og oppvokst her. Det er her jeg har min familie, venner, jobb og hus. 

Anonymkode: 957a8...35a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DislayName

Kanskje det bare er fordommer, men de  for de som liker faglige utfordringer så er det flere muligheter i Oslo enn de fleste andre steder. Fantastiske biblioteker, stort fagmiljø, kule jobber og kule mennesker. Det er sikkert oppegående folk på bygda også, men garantert færre av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å se at det er fordeler og ulemper uansett hvor man bor? Og så må man vurdere ut fra hva man selv synes er viktig og hva som er mulig å få til.

Er det enten Oslo eller "bygda" som gjelder? Når er man i en "bygd"? Det er flere byer enn Oslo i dette landet. I verdensmålestokk er jo Oslo ganske liten. 

Man ønsker ulike måter å leve på i de ulike delene av livet. Oslo har et  variert tilbud når det gjelder jobber og kulturtilbud. Oslo har også stive boligpriser for det man kaller et "krypinn" i andre deler av landet. Da må man vurdere hvordan man er villig til å bo og hva man kan/vil betale for det. 

Jeg er glad at vi bor i et land der det er mulig å bo svært variert. Noen av oss som er vokst opp på bygda håndterer nok ofte  livet der lettere enn de som ikke er vokst opp der. Som de som har vokst opp i byen ofte håndterer livet i byen lettere enn oss som ikke har vokst opp der Fint at vi kan prøve begge, uansett. Og alt mellom by og bygd. Og en bygd er ikke lik en annen bygd akkurat som en by er ikke lik en annen by.

Jeg hadde for eksempel ikke flyttet til Oslo på grunn av kysten der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...