Gå til innhold

Kan noen forklare meg hvorfor det er så jævla populært å bo i Oslo?


knulleGuden666

Anbefalte innlegg

Jeg bor og jobber i Oslo, flyttet hit som student og har kjøpt meg leilighet. Kommer fra en liten bygd. Liker at det er mange flere mennesker i Oslo, og tjener også ca. 100.000 mer enn venner av meg med tilsvarende utdanning som jobber der jeg kommer fra (Stavanger-området). Ser ikke så mye narkotika, kriminalitet og "all annen elendighet" her jeg bor, er relativt rolig her på den fronten. 

Med det sagt kunne jeg fått et hus i hjemkommunen for samme prisen som jeg betalte for treroms-leiligheten i Oslo, eller eventuelt et svært hus i USA med åtte soverom og åtte bad i et fint nabolag (jeg var på utveksling i USA ila. vgs, og sjekket prisene før jeg kjøpte bolig i Oslo fordi jeg vurderte å studere i USA). Men vet ikke hva jeg skulle gjort med så mye plass, trives egentlig godt på 60 kvadrat i Oslo, jeg.

Anonymkode: 50e1b...6c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Har jeg ikke peil etter snart 40 år i Oslo😂😂😂

Kaldt og sterilt som i menneskene og atmosfæren der. Du kan ikke si meg at min opplevelse er feil, skjønner du.

Anonymkode: d8f4b...3cb

Jeg har bodd 40 år i Oslo. Bodde først i 20 år på østkanten et sted hvor folk mobbet meg så til de grader og var direkte ondskapsfulle. Forholdsvis mye kriminalitet. Bodd 20 år på vestkanten. Null mobbing, ingen bryr seg, lite kriminalitet. 

Anonymkode: 4ea12...3fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har bodd 40 år i Oslo. Bodde først i 20 år på østkanten et sted hvor folk mobbet meg så til de grader og var direkte ondskapsfulle. Forholdsvis mye kriminalitet. Bodd 20 år på vestkanten. Null mobbing, ingen bryr seg, lite kriminalitet. 

Anonymkode: 4ea12...3fb

Hva ble du mobbet for? Det er rimelig spesielt å bli mobbet i 20 år.

Anonymkode: d8f4b...3cb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet fra bygda til Oslo og trives som flere sier her som liten i «stor» by. Jeg bor 10 meter fra Østmarka og har 5 min til t-bane. Føler jeg får det beste fra begge verdener, og for meg som terrengsyklist er marka bedre enn mange bygdeskoger rundtomkring. 

Jeg syns «mangfoldet» er det som trekker ned mest. 

Anonymkode: 14119...0aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Galdhøpiggen skrev:

Jeg bor ikke i en hule nei, men bor faktisk i telt og under åpen himmel, snøhule osv flere mnd i året. Har hatt 1 tur i villmarka i 1 år sammenhengende og ellers har jeg flere år i telt på turer hvert år. Har kun mobildata, ikke data hjemme og en halvgammel billig mobil. 

Okey, Lars Monsen, men da må du ha møtt folk som er annerledes enn deg selv? Selv blant dine naboer er det sikkert noen som liker litt andre ting enn deg. 
Jeg for eksempel, misliker å kjøre bil. Det er en av de negative tingene ved å bo usentralt for meg. Jeg liker  og sykle og gå. Jeg liker å spille instrument, alene og sammen med andre. Jeg liker utsikt og flott natur og en lengre søndagstur, men definitivt ikke teltliv og friluftsliv som sådan. Hvorfor skal jeg IKKE bo i Oslo, når jeg trives der? Fordi fu mistrives? 
Oslo er populært fordi det nettooo er mange mennesker der, man kan velge helt fritt hvem man vil omgås, og derfor slipper sånne som deg. 

Anonymkode: 6eab9...2e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okey, Lars Monsen, men da må du ha møtt folk som er annerledes enn deg selv? Selv blant dine naboer er det sikkert noen som liker litt andre ting enn deg. 
Jeg for eksempel, misliker å kjøre bil. Det er en av de negative tingene ved å bo usentralt for meg. Jeg liker  og sykle og gå. Jeg liker å spille instrument, alene og sammen med andre. Jeg liker utsikt og flott natur og en lengre søndagstur, men definitivt ikke teltliv og friluftsliv som sådan. Hvorfor skal jeg IKKE bo i Oslo, når jeg trives der? Fordi fu mistrives? 
Oslo er populært fordi det nettooo er mange mennesker der, man kan velge helt fritt hvem man vil omgås, og derfor slipper sånne som deg. 

Anonymkode: 6eab9...2e8

Er ikke akkurat Lars Monsen men skulle gjerne vært det, han lever av drømmen sin, noe dessverre ikke jeg gjør. Å kjøre bil er jævla moro, spesielt om du kjører en ordentlig bil (pickup) 

Du liker Oslo for at du ikke har opplevd bygda 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.11.2020 den 19.31, Galdhøpiggen skrev:

Jasså? Det finnes ikke en eneste plass i Oslo hvor man kan være for seg selv, her f. Eks kan jeg gå ut døra og gå 5 min inn i skogen uten å se eller møte et eneste menneske. Ingen steder i nordmarka i Oslo man kan det. Det har ikke jeg merket her i bygda hvertfall 

Nå virker det ikke som om du er lokalkjent, vi som er det vet hvor man skal gå hvis man vil være i fred.

Anonymkode: f80a4...d31

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå virker det ikke som om du er lokalkjent, vi som er det vet hvor man skal gå hvis man vil være i fred.

Anonymkode: f80a4...d31

Ingen steder i Oslo man kan være i fred, altfor mye folk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2020 den 21.48, Galdhøpiggen skrev:

Dette tok seg visst fort og kraftig opp 😂

Har ikke lest alle svarene men regner med det går i det samme som de jeg har lest, altså at det ikke er annet enn sosialt og lønn som tiltrekker seg folkene 

Neida, men vi liker:

-Å kunne bestille mat fra Foodora på 2 minutter dersom vi ikke gidder å lage middag. 
-Få brød, melk og pålegg levert på døra på morgenen de gangene vi oppdager at vi er tomme for brød på kvelden. 
-Kunne rusle bort til butikken på 5 minutter de gangene vi har glemt å kjøpe noe viktig til middagen. Og den er åpen til i alle fall 23.

-Ikke måtte stresse dersom det viser seg at ribba man fant i fryseren er sur når man har invitert på søndagsmiddag. Butikken er åpen så det er bare å plukke med seg noe annet. 
-Kunne sykle eller gå til svømmehaller, kinoer, badeplasser osv. 

-Ha alt av butikker osv. innen rimelig avstand. Bestiller man på nett så er hentestedet innen gangavstand. 
-Flere skoler å velge mellom, og barna behøver ikke flytte hjemmefra for å gå på vgs.

-Sykehus i nærheten, samt politi, brann og ambulansestasjon. 
 

1 time siden, Galdhøpiggen skrev:

Ingen steder i Oslo man kan være i fred, altfor mye folk 

Der tar du feil. 

Anonymkode: 38bf5...401

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/20/2020 at 8:45 PM, AnonymBruker said:

(Har bare lest HI)

Den aller viktigste grunnen til at det er "så jævla populært" å bo i Oslo er at det er det stedet i Norge med flest mennesker. Det mange som ønsker å finne mennesker å de kan jobbe med, være venner med, ha familie med - noen de kan passe sammen med og ha tilhørighet til.

Anonymkode: a5a3c...087

Det er ikke til å komme fra at du har større sjanse for å finne en sjelevenn i Oslo enn på bygda. Rett og slett fordi det er flere mennesker.

Anonymkode: f01c8...456

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan ikke være toppsubsidierte bønder på landet. Noen må faktisk generere noen inntekter her i landet ;)

Anonymkode: 75ea9...395

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Neida, men vi liker:

-Å kunne bestille mat fra Foodora på 2 minutter dersom vi ikke gidder å lage middag. 
-Få brød, melk og pålegg levert på døra på morgenen de gangene vi oppdager at vi er tomme for brød på kvelden. 
-Kunne rusle bort til butikken på 5 minutter de gangene vi har glemt å kjøpe noe viktig til middagen. Og den er åpen til i alle fall 23.

-Ikke måtte stresse dersom det viser seg at ribba man fant i fryseren er sur når man har invitert på søndagsmiddag. Butikken er åpen så det er bare å plukke med seg noe annet. 
-Kunne sykle eller gå til svømmehaller, kinoer, badeplasser osv. 

-Ha alt av butikker osv. innen rimelig avstand. Bestiller man på nett så er hentestedet innen gangavstand. 
-Flere skoler å velge mellom, og barna behøver ikke flytte hjemmefra for å gå på vgs.

-Sykehus i nærheten, samt politi, brann og ambulansestasjon. 
 

Der tar du feil. 

Anonymkode: 38bf5...401

Vi på bygda er ikke så late så vi må ha folk til å komme med brød og melk på døra. Tar ikke mange minuttene å kjøre til nærmeste butikk heller, på bygda har vi biler noe som er bannlyst i Oslo med hu Lan. Kino er kun noe byfolk liker, hvor mange ganger er du forresten på kino i gjennomsnitt årlig?? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Galdhøpiggen skrev:

Ingen steder i Oslo man kan være i fred, altfor mye folk 

Antagelig tøyser du bare, men i tilfelle du ikke vet om mulighetene: Jeg bor rett ved marka, og jeg trenger ikke gå lenger enn en halvtime minutter inn før jeg kan være en hel dag ute i skogen uten å se folk om det er det jeg vil. Langs enkelte stier vil jeg kanskje treffe tre mennesker i løpet av dagen.

Anonymkode: 7c009...715

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanskelig å forklare hvorfor noen trenger en stor by rundt seg, mens andre trenger en stille skog. Hvordan man henter inspirasjon er veldig ulikt. Jeg har vokst opp på bygda, og selv om jeg er glad i naturen og folka, følte jeg meg alltid litt annerledes. I Oslo får jeg mer utløp, det er flere likesinnede. Og jeg henter inspirasjon i form av å kikke på mennesker, arkitektur, høre trikken som fyker forbi, snåle barer, restauranter, teater, debatter, alltid en bra film å se, vandre langs elva med en kaffe... 

Som introvert er byer ofte enklere. På bygda er man veldig synlig, alle har en holdning til deg og kjenner din historikk. I store byer kan man forsvinne i mengden. Noen dager vil man kle seg opp og få blikk, andre dager vil man gjemme seg med en bok på en anonym kafé. Og narkomane er konsentrert til ganske spesifikke sentrumsområder. For meg som er oppvokst i ei bygd hvor ungdommer drakk sprit allerede som 14-åringer i mangel på andre aktiviteter, er det uansett litt rart å høre at Oslo skal være så "farlig" å vokse opp. Jeg synes snarere det er mye oppegående folk og bra samhold her. Nabolag og borettslag kan bli koselige mini-samfunn med sosialt liv i bakgårder og på lekeplasser.

Så er det også enormt mye bra med små byer/bygder. Selvsagt kan ikke Oslo konkurrere med naturen og roen i f.eks. Nordland. Men man kan jo ikke få alt her i verden. At man trives i Oslo betyr for øvrig ikke at man mener det er verdens mest fantastiske by. Men det er nå engang den største byen i Norge, så er man utpreget urban er det naturlig å havne her. Og ja, boligprisene er et enormt problem. De fleste er enige i det, det er bare noe man biter sammen tenna og tåler, fordi man tross alt trives så godt, har et nettverk og et rikt liv her. 

Anonymkode: 5ad78...ead

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke vi få hate Oslo litt, så kan andre få hate bygda litt? For MEG greier ingen å overbevise eller andre mening på uansett. Så det er ingen vits å bruke energi på. 

Anonymkode: c41b1...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2020 den 20.53, AnonymBruker skrev:

Neida, men vi liker:

-Å kunne bestille mat fra Foodora på 2 minutter dersom vi ikke gidder å lage middag. 
-Få brød, melk og pålegg levert på døra på morgenen de gangene vi oppdager at vi er tomme for brød på kvelden. 
-Kunne rusle bort til butikken på 5 minutter de gangene vi har glemt å kjøpe noe viktig til middagen. Og den er åpen til i alle fall 23.

-Ikke måtte stresse dersom det viser seg at ribba man fant i fryseren er sur når man har invitert på søndagsmiddag. Butikken er åpen så det er bare å plukke med seg noe annet. 
-Kunne sykle eller gå til svømmehaller, kinoer, badeplasser osv. 

-Ha alt av butikker osv. innen rimelig avstand. Bestiller man på nett så er hentestedet innen gangavstand. 
-Flere skoler å velge mellom, og barna behøver ikke flytte hjemmefra for å gå på vgs.

-Sykehus i nærheten, samt politi, brann og ambulansestasjon. 
 

Der tar du feil. 

Anonymkode: 38bf5...401

Mye av dette har jeg i min lille by også. Så alt er ikke kun i Oslo.

Anonymkode: 062ff...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er født og oppvokst i Oslo (bodd der i 23 år), men bor nå på bygda med 5000 innbyggere. Det jeg savner med byen er dette:

- MER liv!

Utrolig mange små tettsteder har jo ett visst tilbud av restauranter og spisesteder. Her jeg bor er det totalt 6 stk. Men de aller fleste bestiller catering hjem til seg, så hvis man besøker "bysentrum" på kvelden, vil man kun se enten folk som skal hente mat, folk på gjennomreise eller ett par folk som faktisk spiser på spisestedet. Dvs. det er veldig dødt her og savner virkelig mer liv. Jobber selv med nesten bare folk som kommer herfra og de skjønner ikke hvorfor man skal "gå ut" når man kommer hjem fra jobb. Jeg synes det er veldig godt å komme seg ut og se andre folk på hverdager også. Tror neppe dette fenomenet er kun her jeg bor.

 

- Større utvalg av fritidsaktiviteter

Jeg bor på ett sted som er kjent for ha svært gode turmuligheter rett utenfor døra. Skikkelig digg! Men det er faktisk ikke alltid man har lyst til å gå på tur eller padle, og heller kanskje dra i svømmehallen? Det har vi ikke, da må vi til nabobygda 30 min unna. Bowling og kino er åpent 2 ganger i uka. Leos Lekeland er 3 timer unna med bil. Treningssenteret ble lagt ned for ett år siden.


- Vanskelig å få innpass

Nordmenn er ikke den mest utadvendte typen. Jeg synes det er vanskelig å bli skikkelig kjent med folk her.

 

- Mangel på arbeidsplasser

Her er det kun kommunen, par store bedrifter og fiskenæringen som er aktuelle arbeidsplasser. Staten er totalt fraværende. Det lyses nesten aldri ut stillinger her, fordi folks sitter ofte i samme stilling til de går av med pensjon.


 Jeg trives veldig godt her og har akseptert at sånn er det bare, men flytter tilbake til Oslo om noen år. Det gleder jeg meg til! 
Jobber selv i kommuneadministrasjonen og der debatteres det heftig om hvordan man kan beholde ungdom og forhindre fraflytting. Tror absolutt at det jeg listet ovenfor er noen realistiske problemstillinger som man må ha hensyn til. 

Anonymkode: dbf24...0a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Her snakker jeg altså om å bo på bygda og i en typisk distriktskommune med under 5000 innbyggere.

Anonymkode: dbf24...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

- Mangel på arbeidsplasser

Her er det kun kommunen, par store bedrifter og fiskenæringen som er aktuelle arbeidsplasser. Staten er totalt fraværende. Det lyses nesten aldri ut stillinger her, fordi folks sitter ofte i samme stilling til de går av med pensjon.


 Jeg trives veldig godt her og har akseptert at sånn er det bare, men flytter tilbake til Oslo om noen år. Det gleder jeg meg til! 
Jobber selv i kommuneadministrasjonen og der debatteres det heftig om hvordan man kan beholde ungdom og forhindre fraflytting. Tror absolutt at det jeg listet ovenfor er noen realistiske problemstillinger som man må ha hensyn til. 

Anonymkode: dbf24...0a3

Veldig godt sagt. Jeg er fra Oslo og kunne vært åpen for å jobbe et helt annet sted. Men det er vanskelig nok å få jobb i mitt felt i Oslo og omegn. Jeg måtte rett og slett ha jobbet med noe helt annet hvis jeg skulle bodd på et mindre sted.

Veldig synd at de statlige arbeidsplassene ikke spres mer. 

Anonymkode: 0a2cc...22e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange av oss er jo Oslo hjemstedet. Det er her vi er født, oppvokst, har røtter, nettverk, venner og familie, og det er her vi bor og jobber. 
Har bodd her hele mitt 44 år lange liv, og trives med det - på samme måte som noen fra indre dalom eller ytre fjordarm trives best der de kommer fra. 
 

Anonymkode: 1beb5...c25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...