Gå til innhold

Kan noen forklare meg hvorfor det er så jævla populært å bo i Oslo?


knulleGuden666

Anbefalte innlegg

Det er mitt annet hjem. Der jeg har bodd i perioder av livet, og har mange gode minner fra.
Føler fortsatt at jeg puster litt lettere i Oslo, når jeg er der på besøk.

Av praktiske årsaker bor jeg i ei lita grend langt fra Oslo, men savner kulturliv, politiske møteplasser, å treffe flere med samme interesser osv.

Å bo i Oslo er det du gjør det til selv. Synd at det er så forbaska dyrt. Skulle gjerne hatt feriebolig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 18.2.2023 den 11.14):

Nå er det jo nettopp i fra bygdene og fnæringene utenfor byene statsinntektene kommer fra da din amøbe.

Anonymkode: c2413...941

Det er Oslo som har høyest BNP per capita i Norge.

Det stemmer at råstoffene kommer fra Vestlandet og Nord-Norge, men nasjonalinntektene kommer fra det sentrale østlandet. Sorry.

https://www.ssb.no/399283/fylkesfordelt-nasjonalregnskap-per-innbygger-og-per-sysselsatt.fylkesfordelt-bruttoprodukt-er-i-basisverdi

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knulleGuden666 skrev (På 19.11.2020 den 19.15):

Jeg har alltid lurt på hvorfor det er så jævla populært å bo der, det eneste må være litt bedre jobbmuligheter og litt bedre lønn enn i bygda. Men hva hjelper det når alt er så svindyrt der?? Å kjøpe seg hus/leilighet er minst 10 ganger så dyrt som her jeg bor, kommunale avgifter er dyrt, her er ting privat. 

Jeg kan ikke fatte og begripe at så mange ønsker å bo der, det er langt over min fatteevne, selv kjører jeg ikke igjennom der en gang, bare navnet Oslo gjør meg dårlig! 

Prisene er en ting, men det verste er jo all kriminaliteten, narkotika og annen elendighet, hva får folk til å like det jævla stresset det er å bo der??? 

Det samme gjelder alle byer, men Oslo er absolutt det verste

Det fine med Oslo er det sosiale. Man finner noen å prate med. Flytter du til feil bygd så blir du venneløs og utfrosset.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/19/2020 at 7:24 PM, knulleGuden666 said:

Ja det har du rett i at jeg er, men skjønner ikke at noen ønsker å bo i et farlig område med masse kriminalitet, der hvor alt er dyrt og aldri få gått en tur i fred og ro utenfor den 20 kvadratmeters leiligheten sin

Jeg har flytta til Bærum etter 30 år i Oslo og kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen i det hele tatt😅

Ikke var det mye kriminalitet der jeg bodde, selv om bolig er dyrt er det mye annet som er billigere enn på bygda; mat og transport f.eks. Null stress og gå seg en tur i ro og mak, enten litt tidlig på dagen i byen, eller på en sti i marka når som helst. Ikke bodde jeg så trangt heller, men nå er det 9 år siden jeg kjøpte leilighet i Oslo, og det har jo skjedd litt med prisene siden den gang.

Anonymkode: 02510...9ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Oslo er en fin by å bo i, spesielt med marka og kulturtilbudene og t bane.

En bekjent av meg bodde på Kalbakken tror jeg det het og han kunne spenne på seg skia og gå 300 meter til preparerte løyper, nå er dette omtrent 20 år siden så ting kan ha forandret seg.

Ellers synes jeg folkene der har blitt mindre nedlatende og fordomsfulle og mer villige til å forstå dialekter om de skulle høre en sånn. 

Dette er selvfølgelig individuelt, men mulig samfunnet går framover.

Nå er boligprisene høye i sentrale strøk og i sær i Oslo så det må bygges mer boliger og etableres ordninger så folk kan ha råd til dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knulleGuden666 skrev (På 19.11.2020 den 19.20):

Er ikke sinna jeg? Jeg skjønner bare ikke at det er så populært å bo på en slik plass det kun er elendighet og kriminalitet, samt dyre priser på alt og det stresset med at man ikke har noen steder å være for seg selv

Oslo er vakre grønne parker, nydelige bygninger, intressante museer, Botanisk hage, badeplasser, spennende spiseplasser osv. Reklame fra meg som gjennomsnittlig kun er i Oslo en tur om sommeren men elsker byen. Kriminalitet har jeg ikke merket noe til, vi er sjelden i sentrum på kveldstid.

Anonymkode: 062ff...9ae

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Været i Norge gjør at livet i perioden september-april er deprimerende. Med et unntak. Og det er Oslo. Her er det fortsatt mye som skjer.

Det kommer fra en som har bodd følgende steder:

- Bergen

- Halden

- Sandefjord

- Oslo

 

Det er absolutt fint å bo ved sjøen i Sandefjord om sommeren, men om vinteren så er det verdens kjedeligste plass i likhet med Tønsberg og resten av Vestfold.

 

Bergen er også en fin by, litt mye regn og lite som skjer i ukedagene.

Anonymkode: 34566...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner heller ikke hvorfor folk gidder å bo i Norges "Malmø".

Anonymkode: b29c2...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Skjønner heller ikke hvorfor folk gidder å bo i Norges "Malmø".

Anonymkode: b29c2...dfb

Denne type mennesker er også en grunn til å holde seg unna bygde Norge.

Anonymkode: 34566...460

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi familien har bodd her i 100 år og sikkert mer. Det er hjemmet vårt, her slekta er😅

Anonymkode: 107be...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...