Gå til innhold

Kan noen forklare meg hvorfor det er så jævla populært å bo i Oslo?


knulleGuden666

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Galdhøpiggen skrev:

Ja det har du rett i at jeg er, men skjønner ikke at noen ønsker å bo i et farlig område med masse kriminalitet, der hvor alt er dyrt og aldri få gått en tur i fred og ro utenfor den 20 kvadratmeters leiligheten sin

Oslo har ingen «farlige områder med masse kriminalitet.» Det viser bare hvor dårlig du kjenner Oslo. Oslo har hele Bymarka hvor du kan gå både i fred og ro (med mindre du insisterer på rundt Sognsvann på en søndag). 

Anonymkode: 98e90...e7f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, Galdhøpiggen skrev:

Er det det skog i Oslo hvor man kan være for seg selv? 

Hvorfor sitte i kollektivtransport når man kan kjøre selv akkurat dit man vil når man vil? 

Eh, ja! 

Anonymkode: 98e90...e7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ung drømte jeg at Oslo var løsningen på alt , kultur, spenning, kjærester, shopping, jobber, reiser, mat......nå vil jeg bare ha trygghet og mindre stress , og ikke dyre bokostnader . Da må man vel bo i en mindre by / bygd , vil ha hytte under en time unna ,  hilse daglig uten sure miner tilbake. 

Anonymkode: 02e0d...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kom ut å se? Vi er jo ute å løper i skogen og mye på beina, jobber mindre pga lavere gjeld, mye tid til trening , på vinter går vi på ski😁, ikke noe MC her.. vi er jo slankere en Oslo folk flest!

Anonymkode: d8ffc...f44

Statistisk sett er dere feitere. 
 

https://forskning.no/overvekt/global-fedmeepidemi-bygdefolk-har-lagt-pa-seg-mer-enn-byfolk/1334474

Anonymkode: 98e90...e7f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flyttet fra Oslo etter 12 år og har ikke angret en dag. Marka som de er så stolt av er jo bare grusa stier innover i glissen granskog. Her vi bor nå er det majestetiske fjell, åpent hav, muligheter til å se hval og ørn. Fjære man kan plukke skjell, kongesnegler, krabbe i. Vi har fjell for toppturer og skikjøring bare en busstur unna. Enorm variasjon i naturmangfoldet. 

I Oslo tok det 10 min langs tett trafikkert bilvei, å trille bort i barnehagen fra blokkleiligheta vår. Jeg merket stressnivået økte bare jeg gikk ut av døra Her tar turen en halvtime, men det er kun et krysningspunktet for biler og ellers er det trillesti langs et nydelig vann. Så lenge været er ok føler jeg de turene er helse i hvert minutt. 

Hvis man liker konserter og uteliv og den livsstilen, er Oslo bra. Men får, man barn og ønsker større dimensjoner over livet enn det, og vil bo nær naturen og være ute i den, så ser jeg ikke hva man gjør i Oslo. 

Fikk hus med svær hage for prisen av leiligheta mi i Oslo. 

Anonymkode: 2bf31...def

Jeg bor med barn i Oslo og synes det er topp. Masse aktiviteter for enhver smak, et bredt kultur- og idrettstilbud, og gjennom aktivitetene, Hudøy og sommerskolen blir de kjent med barn og unge fra alle samfunnslag i hele byen. Barna blir fort vant til å ta seg rundt i byen, selvstendige og trygge.

For meg, som vokste opp i en døll sovebygd der du enten gikk på korps eller fotball, og det alternative ungdomsmiljøet het Tommy og solgte hasj bak bensinstasjonen, ser jeg ikke helt hva vi skal ut av byen for. Dimensjonene er fine nok her vi er, og 20 minutter fra huset vårt har vi både skog og strand (og rådyr og rev har vi i hagen, selv om vi bor i en sentrumsbydel). Helt fint for oss. Det er klart, naturen er sikkert vakrere og mer autentisk andre steder i landet, men mennesker setter pris på forskjellige ting. For oss som familie er det viktigere å kunne gå på teater og konserter, gå ut og spise osv, så tar vi de store naturopplevelsene i feriene.

Anonymkode: f0b5a...cca

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oslo har ingen «farlige områder med masse kriminalitet.» Det viser bare hvor dårlig du kjenner Oslo. Oslo har hele Bymarka hvor du kan gå både i fred og ro (med mindre du insisterer på rundt Sognsvann på en søndag). 

Anonymkode: 98e90...e7f

Er det bare Oslo folk som fornekter det hele landet vet? Det er jo ikke noe hemmelighet at Oslo sliter med mye kriminalitet i visse områder, gjenger, politiet setter inn ekstra ressurser hele tiden, ungdommer begår kriminalitet og narkotika flyter på skolene og gatene. Det omtales i media hele tiden, så det burde ikke vært ukjent også for deg? 

 

En nyere artikkel:

https://journalen.oslomet.no/2020/02/disse-bydelene-er-mest-kriminelle

Tolv prosent av all kriminalitet i Norge skjer i Oslo-bydelene St. Hanshaugen, Grünerløkka, Sagene og Gamle Oslo. .... I fjor ble det begått 36.000 lovbrudd i Oslo-bydelene St. Hanshaugen, Grünerløkka, Sagene og Gamle Oslo. Det utgjør nesten tolv prosent av all kriminalitet i Norge, melder Aftenposten. Tallene er hentet fra kriminalstatistikken for Oslo. I underkant av fire prosent av Norges befolkning bor her.

https://www.nrk.no/dokumentar/her-foler-folk-seg-mest-utrygge-1.11028197

Eller her. Lista er lang, du kan bruke Google og finne mer.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Drizzt skrev:

Er det bare Oslo folk som fornekter det hele landet vet? Det er jo ikke noe hemmelighet at Oslo sliter med mye kriminalitet i visse områder, gjenger, politiet setter inn ekstra ressurser hele tiden, ungdommer begår kriminalitet og narkotika flyter på skolene og gatene. Det omtales i media hele tiden, så det burde ikke vært ukjent også for deg? 

Du har forsåvidt rett, men du må ikke glemme at vi er mange hundretusen mennesker som bor i Oslo år etter år etter år og aldri opplever noe som helst slags skumle ting. jeg har bodd her i nesten 50 år, har oppdratt barn og ungdommer her og har opplevd én eneste ekkel (ikke farlig) episode, på slutten av nittitallet. 

Mener ikke dermed å bagatellisere utfordringene, men det er og blir slitsomt med alle de som skal fortelle oss hvor fryktelig skummelt det er i Oslo, når det mest spennende som har skjedd de siste ti årene er at en mann fikk hjerteinfarkt på trikken.

Anonymkode: f0b5a...cca

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har forsåvidt rett, men du må ikke glemme at vi er mange hundretusen mennesker som bor i Oslo år etter år etter år og aldri opplever noe som helst slags skumle ting. jeg har bodd her i nesten 50 år, har oppdratt barn og ungdommer her og har opplevd én eneste ekkel (ikke farlig) episode, på slutten av nittitallet. 

Mener ikke dermed å bagatellisere utfordringene, men det er og blir slitsomt med alle de som skal fortelle oss hvor fryktelig skummelt det er i Oslo, når det mest spennende som har skjedd de siste ti årene er at en mann fikk hjerteinfarkt på trikken.

Anonymkode: f0b5a...cca

Bra for deg at du har klart deg gjennom livet i Oslo uten å bli utsatt for noe kriminelt eller frykte for å bli det, men for veldig mange andre er realiteten en annen. Og deres erfaring er minst like gyldig og relevant som din. Når det er så stort fokus på kriminalitet og utrygghet i Oslo hos politikere, polititopper og andre relevante instanser, så er det klart at det skjer noe der. Bare fordi du personlig ikke har opplevd det, betyr ikke det at din erfaring er representativ. Hvis du oppdrar barn nå i de belastede områder med mye innvandring og høy kriminalitet, dårlige skoler med få om noen med norsk som morsmål, så møter du en helt annen realitet enn da du oppdro barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har narkotika og kriminelle på bygda og, vær ikke bekymret for det. Kanskje by-folk er slankere på grunn av de høye levekostnadene? 😹

Skulle jeg bo i Oslo, ville jeg bodd slik at jeg ikke har behov for bil. Helst i gangavstand til "alt". Er ikke spesielt folksky, men liker ikke store folkemengder.

Her bor jeg landlig til, 15 minutter til nærmeste tettsted. Joa, alle kjenner alle. Nesten. Og skulle man ordne seg kjæreste, har sikkert kompisene mine prøvd henne før meg. Men det gjør ingen ting, har det godt 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bodde noen år i Oslo, og er enig i noen av punktene. Marka var bra, kulturlivet var bra, og mangfoldet. Men kysten? Hva? Jeg bor på sørlandskysten, og vi har faktisk kyst :P Skal man se litt vann er det enten å tråkke rundt Sognsvann med halvparten av Oslo, eller gå ned til bråkete Rådhuset og brygga der. Der ser du nesten bare båter. Eller Operahuset som alltid er fullt av folk. For meg er kysten å kunne sitte på et svaberg uforstyrret, og høre havet treffe fjell og strand.

Verdens flotteste hovedstad er det ikke, Oslo er nok den minst imponerende jeg har besøk etter Riga. Så lite kulturarv, og lite interessant historisk. 

Anonymkode: 84c25...fd0

Du bor tydeligvis ikke i bydel Nordstrand. Vi har gangavstand fra huset til stranda og båtplassen vår. Vi har mange fredelige svaberg i Oslo også❤️

Anonymkode: 98e90...e7f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Galdhøpiggen skrev:

Jeg har alltid lurt på hvorfor det er så jævla populært å bo der, det eneste må være litt bedre jobbmuligheter og litt bedre lønn enn i bygda. Men hva hjelper det når alt er så svindyrt der?? Å kjøpe seg hus/leilighet er minst 10 ganger så dyrt som her jeg bor, kommunale avgifter er dyrt, her er ting privat. 

Jeg kan ikke fatte og begripe at så mange ønsker å bo der, det er langt over min fatteevne, selv kjører jeg ikke igjennom der en gang, bare navnet Oslo gjør meg dårlig! 

Prisene er en ting, men det verste er jo all kriminaliteten, narkotika og annen elendighet, hva får folk til å like det jævla stresset det er å bo der??? 

Det samme gjelder alle byer, men Oslo er absolutt det verste

Fordi det er beste sted å bo rett og slett! Ufattelig stort kulturtilbud, masse skog og mark, utallige badestreder, mangfold, de seneste trendene, konserter av alle slag, tusen forskjellige folk og miljøer, kjempegod lønn, et ufattelig bra tilbud for barn og unge,  alle viktige utdanningsinstituasjoner, et bredt utvalg av jobber, gode nabolag og et fantastisk godt utbygd kollektivtilbud. 
kriminaliteten du snakker om, er like usynlig    som hos deg. 99% merker ikke noe til den, akkurat som i den bittelille bygda du sikkert kommer fra. Alle vi som bor her, synes Oslo er det eneste stedet å være. Det er helt Ok for oss at dere som ikke liker Oslo, lar være å flytte hit. Vi som bor her stortrives!!

Anonymkode: 3f6b9...77b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo og mine barn vokser opp her, og noe av det jeg liker best er at de nesten automatisk får en passe dose av «de store hagers selvtillit» og litt gatesmarthet på kjøpet. Det var virkelig noe jeg savnet i oppveksten min i en småby. Kriminalitet og utrygghet har vi lite av. Men venner, bekjente, opplevelser, erfaringer. Vi som familie benytter oss mye av kulturlivet, og det er alltids et tilbud som frister. Nå som alt er stengt, har vi begynt å gå turer i Østmarka. Ikke noe trengsel der. 
 

Anonymkode: 6eab9...2e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Drizzt skrev:

Bra for deg at du har klart deg gjennom livet i Oslo uten å bli utsatt for noe kriminelt eller frykte for å bli det, men for veldig mange andre er realiteten en annen. Og deres erfaring er minst like gyldig og relevant som din. Når det er så stort fokus på kriminalitet og utrygghet i Oslo hos politikere, polititopper og andre relevante instanser, så er det klart at det skjer noe der. Bare fordi du personlig ikke har opplevd det, betyr ikke det at din erfaring er representativ. Hvis du oppdrar barn nå i de belastede områder med mye innvandring og høy kriminalitet, dårlige skoler med få om noen med norsk som morsmål, så møter du en helt annen realitet enn da du oppdro barn. 

For noe tull. Har oppdratt barn i tykkeste groruddalen, noe som var like trygt og godt som andre steder. Du har ikke vært i Oslo, har du? 

Anonymkode: 3f6b9...77b

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på folk. Jeg ville ikke bodd på bygda. 

Anonymkode: 2b468...81a

Og det ville ikke majoriteten av nordmenn heller. De fleste digger byen, utvikling og folkelivet. De som sier det motsatte, er bare preget av janteloven. Altså en redsel for at oslofolk faktisk ER bedre enn dem, kan mer enn dem, har bedre betalte jobber og en mer spennende fritid. Men vent... det har vi jo😉. Hilsen en av mange stolte osloborgere. 

Anonymkode: 3f6b9...77b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som «hater» Oslo har sjelden vært lenger enn Karl Johan og Oslo S. I hvertfall de jeg har møtt på. Når jeg så tar dem med rundt i byen og de ser de fine bydelene med grønne lunger, fint bevarte hus og koselige butikker/cafeer så skifter de mening. Ut og gå, St.Hanshaugen, Frogner, Bislett, Briskeby, Kampen. 
i tillegg er området Tåsen/Nordberg og Grefsen/Kjelsås kjempefine steder. 
 

Elsker Oslo, får alltid en deilig storbyfølelse av å rusle rundt en lørdag. Trygt og fint.

Bor dessverre litt utenfor Oslo selv, men når jeg blir pensjonist skal flytte dit og nyte alt det fine. 
Heia Oslo

Anonymkode: 42964...356

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg, kunne nok aldri bodd på bygda. Har familie på et lite sted. Alle vet alt om alle. Hvis man ikke er interessert i idrett er det lite å gjøre for ungdommen og det er mye narkotikaproblemer. Ikke så synlig som i byene, men mange unge skjebner. 

Anonymkode: 42964...356

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, Drizzt said:

Er det bare Oslo folk som fornekter det hele landet vet? Det er jo ikke noe hemmelighet at Oslo sliter med mye kriminalitet i visse områder, gjenger, politiet setter inn ekstra ressurser hele tiden, ungdommer begår kriminalitet og narkotika flyter på skolene og gatene. Det omtales i media hele tiden, så det burde ikke vært ukjent også for deg? 

 

En nyere artikkel:

https://journalen.oslomet.no/2020/02/disse-bydelene-er-mest-kriminelle

Tolv prosent av all kriminalitet i Norge skjer i Oslo-bydelene St. Hanshaugen, Grünerløkka, Sagene og Gamle Oslo. .... I fjor ble det begått 36.000 lovbrudd i Oslo-bydelene St. Hanshaugen, Grünerløkka, Sagene og Gamle Oslo. Det utgjør nesten tolv prosent av all kriminalitet i Norge, melder Aftenposten. Tallene er hentet fra kriminalstatistikken for Oslo. I underkant av fire prosent av Norges befolkning bor her.

https://www.nrk.no/dokumentar/her-foler-folk-seg-mest-utrygge-1.11028197

Eller her. Lista er lang, du kan bruke Google og finne mer.

Det er ingen som fornekter noe som helst. At det begår mye kriminalitet betyr ikke at de delene av Oslo er som Detroit eller Moskva. Forbrytelser er alt fra råkjøring til narkotikasalg og alt i mellom. Dessuten er de fleste forbrytelser såkalt victimless crimes hvis du noen hang har hørt det utrykket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner heller ikke, når man kan bo stort og godt,  sette seg på toget å være i Oslo på 30 min, pose og sekk for meg!  😀. Arvet en leilighet i Oslo til 5,2, gikk ikke lang tid før jeg solgte den og kjøpte meg stort hus på landet , samt at jeg kunne jobbe 80% fremfor 100%.

Anonymkode: d8ffc...f44

Ikke alle arver, ikke alle har kontor nær Oslo S. 

Om vi flytter rett utenfor må vi pendle sp lenge at vi ikke rekker å hente i bhg/skole.

Derfor.

Anonymkode: bae1f...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, norske bygnehus har ikke mye særpreg ass, hage har dere nok, men husene er da dørgende kjedelige. 

Anonymkode: 98e90...e7f

Men da har vi forskjellig mening da, for meg er det mer enn nok særpreg. Det er jo ikke bare huset, men omgivelsene og. Når nærmeste nabo er gater og veier er det lite sjarm for meg, men har du skog og natur så stiger all den totale sjarmen. 

Anonymkode: c41b1...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Imsen skrev:

Du leser visst like godt som du har kunnskap om Oslo.

Hvorfor bor du på "bygda" da?

Jeg bor i bygda for der er der mennesker er skapt for å bo, vi alle er dyr som hører til i naturen, ikke på betong, asfalt og brostein

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...