Gå til innhold

Kan noen forklare meg hvorfor det er så jævla populært å bo i Oslo?


knulleGuden666

Anbefalte innlegg

1 time siden, Galdhøpiggen skrev:

Jasså? Det finnes ikke en eneste plass i Oslo hvor man kan være for seg selv, her f. Eks kan jeg gå ut døra og gå 5 min inn i skogen uten å se eller møte et eneste menneske. Ingen steder i nordmarka i Oslo man kan det. Det har ikke jeg merket her i bygda hvertfall 

Jeg bor i Oslo, rett ved marka. Går ut av døren min rett ut i skogen, og 99% av de 6 dagene i uka jeg gjør det, møter jeg ikke på noe annet enn et rev, rådyr eller ekorn. 20 min med sykkel til sentrum. 

Anonymkode: 8126f...854

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, fordi du har en kompis som ikke bruker kulturlivet så gjør ikke andre Oslo-beboere det? Dere på bygda er så snevre😂 Hvorfor er det så vanskelig for dere at flerparten ønsker å bo i byer? Jeg hadde ikke ant hva jeg skulle funnet på i bygda, annet enn sladder og nabokrangel. Men det er helt greit at noen liker det. Men hvorfor så kristisk til at folk flest liker byen?

Anonymkode: 512fe...303

Det var din tolkning og dine ord, men når det er sagt så er det flere som han i byene.

Ikke alle som bor der trives der heller, på samme måte som ikke alle trives i bygder. Noen bor der av fri vilje, andre har ikke hatt all verdens valg, og noen har havnet der av en eller annen grunn (ikke nødvendigvis fordi det var det de mest av alt ville)... Men slik er det med folk som har havnet på landsbygda også.

Mange av dem som har havnet i by har fulgt jobbmulighetene, klart det er flere jobbmuligheter i byer og derfor har man globalisering, det er det mest samfunnsøkonomiske og derfor er det også slik. Andre flytter fra landsbygda fordi de der faller utenfor samfunnet, noe en stor andel av dem også gjør i byene (bare at der er de litt mer anonym), derfor har  byene kolossale sosiale problemer og elendigheten er meget godt synlig.

Selv har jeg bodd i Oslo, men også Bergen og Stavanger samt Drammen. Men jeg liker meg dårlig i by og er glad jeg bare er turist og besøker venner etc. der, det er alt for store sosiale problemer godt synlig i byene og mitt inntrykk er helt klart at det ikke er mer sosialt å bo i by heller (hvor sosiale mennesker er kommer an på deres personlige egenskaper og hva de gjør ut av livet). Selv er jeg glad jeg slipper å tråkke i og se disse sosiale problemene og få dem tett på, et sted jeg kan sette fra meg sykkelen ulåst eller la bilen stå ulåst ute på tunet her... I Oslo ville det være utenkelig, og der må man også låse ytterdøra på dagtid noe jeg ikke trenger her (så tilliten til andre er lavere i byene). .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd både i Oslo og på "bygda", og jeg likte begge deler, men liker det mye bedre her jeg bor nå på et tettsted. Kommer opprinnelig fra Oslo. Har aldri vært en utpreget kafe-person, men liker nærhet til naturen mye bedre. Flyttet permanent da jeg fikk en hund som fortjente lange turer i skog og mark fremfor å gå mest på asfalt utenfor en liten leilighet. Det ble liksom ikke helt det samme da jeg bodde på St. Hanshaugen med en grønn lomme. Upersonlig, jag, overfladiske mennesker, mye utenlandske gjenger som dominerer bybildet/kollektiven, og det blir det bare mer av sentrumsnært (det må være lov å si uten å bli stemplet som en upolitisk whitetrash rasist 😂) Utelivet og mulighetene var det jeg likte best, bare dra ut på sighseeing i egen by. Liker begge verdener, men når det kommer til å slappe av i harmoniske omgivelser så vinner det lett, så drar jeg heller avgårde når jeg vil ha det gøy med festligheter, noe som skjer veldig ofte. Kunne kanskje revurdert det å flytte tilbake til Oslo om jeg hadde marka i umiddelbar nærhet.

Anonymkode: 70f1f...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tok seg visst fort og kraftig opp 😂

Har ikke lest alle svarene men regner med det går i det samme som de jeg har lest, altså at det ikke er annet enn sosialt og lønn som tiltrekker seg folkene 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariannann

Jeg liker Oslo fordi man kan pleie hobbyer som kanskje er av det litt mer sjeldne slaget, man kan gå på kurs og seminarer i det man er interessert i. Kulturlivet, utelivet, alle restaurant tilbudene. Og det er mye fin natur rundt Oslo, fine parker og øyer/strender å bruke om sommeren. Bygda er fin fordi man får mye for pengene, mer ro og fred og en roligere hverdag. Hver sin smak! Kanskje jeg flytter tilbake til bygda når jeg blir eldre og tilbringer mer tid på hjem og familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Galdhøpiggen said:

Dette tok seg visst fort og kraftig opp 😂

Har ikke lest alle svarene men regner med det går i det samme som de jeg har lest, altså at det ikke er annet enn sosialt og lønn som tiltrekker seg folkene 

Du leser visst like godt som du har kunnskap om Oslo.

Hvorfor bor du på "bygda" da?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble født i en liten by ett stykke nord for Oslo, bodde i Oslo i 20 årene, og flyttet tilbake til hjembyen når jeg fikk barn. Men pendlet daglig til Oslo ca 1 time og 20 min unna til jobb. Jeg føler jeg fikk det beste av to verdener. For jeg trives med å jobbe i Oslo da de jobbene jeg finner interessante ikke er en mulighet her jeg bor, men samtidig har jeg roen og skogen på hjemstedet mitt. Jeg forstår at noen foretrekker det ene eller det andre, men det er ikke noe rett eller galt her, det kommer helt ned til hva man foretrekker. Jeg elsker at jeg har alle mulighetene til Oslo, men stillheten og freden der jeg nå bor å reise hjem til.  

Anonymkode: 0725d...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet fra Oslo etter 12 år og har ikke angret en dag. Marka som de er så stolt av er jo bare grusa stier innover i glissen granskog. Her vi bor nå er det majestetiske fjell, åpent hav, muligheter til å se hval og ørn. Fjære man kan plukke skjell, kongesnegler, krabbe i. Vi har fjell for toppturer og skikjøring bare en busstur unna. Enorm variasjon i naturmangfoldet. 

I Oslo tok det 10 min langs tett trafikkert bilvei, å trille bort i barnehagen fra blokkleiligheta vår. Jeg merket stressnivået økte bare jeg gikk ut av døra Her tar turen en halvtime, men det er kun et krysningspunktet for biler og ellers er det trillesti langs et nydelig vann. Så lenge været er ok føler jeg de turene er helse i hvert minutt. 

Hvis man liker konserter og uteliv og den livsstilen, er Oslo bra. Men får, man barn og ønsker større dimensjoner over livet enn det, og vil bo nær naturen og være ute i den, så ser jeg ikke hva man gjør i Oslo. 

Fikk hus med svær hage for prisen av leiligheta mi i Oslo. 

Anonymkode: 2bf31...def

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Galdhøpiggen skrev:

Dette tok seg visst fort og kraftig opp 😂

Har ikke lest alle svarene men regner med det går i det samme som de jeg har lest, altså at det ikke er annet enn sosialt og lønn som tiltrekker seg folkene 

Folk har da skrevet om mye mer enn det, men du er ikke villig til å endre din satte virkelighetsoppfatning uansett, så da er det bare p kose seg på bygda da.

Anonymkode: 512fe...303

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at debatten innsnevret til enten Oslo eller "bygda". Vi har jo flere steder enn Oslo hvor det er mulig å beholde anonymitet og ha bra betalte  jobber, gå på kafe etc. Tromsø, Trondheim, Bergen har alle de mulighetene. 

Anonymkode: 2bf31...def

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk har da skrevet om mye mer enn det, men du er ikke villig til å endre din satte virkelighetsoppfatning uansett, så da er det bare p kose seg på bygda da.

Anonymkode: 512fe...303

Som hva? Kafé, kino, restaurant osv? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Synes det er rart at debatten innsnevret til enten Oslo eller "bygda". Vi har jo flere steder enn Oslo hvor det er mulig å beholde anonymitet og ha bra betalte  jobber, gå på kafe etc. Tromsø, Trondheim, Bergen har alle de mulighetene. 

Anonymkode: 2bf31...def

Tromsø? 🤣

Anonymkode: bddc3...ac8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Rant skrev:

Misunnelse. 

😂 Er student, og bor i en av de større byene nå. Kan love deg at det ikke går på misunnelse. Kanskje om man liker shopping, bråk og trengsel av folk over alt. Jeg kan ikke fatte at noen heller vil bo i storby, når de kan velge å bo mer landlig. Men alle har vel sin preferanse. Jeg blir rett og slett deppa av bylivet. 

Anonymkode: 4e4b9...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Galdhøpiggen said:

Som hva? Kafé, kino, restaurant osv? 

Å forklare Oslo for deg er som å forklare sex til en jomfru. Du mangler alle forutsetningene for å forstå.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville aldri bod i Oslo, har 3 døtre og leser stadig om voldtekt . Uff! For mange kulturer i en by. 

Anonymkode: d8ffc...f44

Jeg kan garantere deg at det er minst like mange voldtekter på bygda som i byen. De aller fleste voldtekter skjer på fest eller i nære relasjoner, ikke noe som er unikt for Oslo eller for en spesifikk "kultur".

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Galdhøpiggen skrev:

Dette tok seg visst fort og kraftig opp 😂

Har ikke lest alle svarene men regner med det går i det samme som de jeg har lest, altså at det ikke er annet enn sosialt og lønn som tiltrekker seg folkene 

Da lider du av lese- og skrivefeil min venn. 

 

Anonymkode: 24bfb...be0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Jdz skrev:

Jeg kan garantere deg at det er minst like mange voldtekter på bygda som i byen. De aller fleste voldtekter skjer på fest eller i nære relasjoner, ikke noe som er unikt for Oslo eller for en spesifikk "kultur".

Hysj... Pass på å ikke trigg mor til å låse barna ned i kjelleren

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tromsø? 🤣

Anonymkode: bddc3...ac8

Hehe. De har Bystatus, men ikke pulsen av en by. Samme med Bodø. 

Anonymkode: 24bfb...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er rart at debatten innsnevret til enten Oslo eller "bygda". Vi har jo flere steder enn Oslo hvor det er mulig å beholde anonymitet og ha bra betalte  jobber, gå på kafe etc. Tromsø, Trondheim, Bergen har alle de mulighetene. 

Anonymkode: 2bf31...def

Sånn er det alltid på KG, enten bor du i Oslo eller så bor du på bygda😆

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...