AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #801 Skrevet 22. november 2020 Syns det er trist at det er så mange av dere som tror at uføre bare «sitter hjemme». Det er nesten sånn at jeg har lyst til å si til dere, at jeg ikke tror dere holder motet oppe dersom livet deres først blir krise. Jeg er ikke ufør selv, men kjenner flere. Og de jobber alle HVER dag for å bli friskere. For å få kollegaer. For å kunne prate om stort og smått med nye bekjentskaper, uten å føle seg verdiløs og «uten et liv». For å kunne utvikle seg, bidra til samfunnet og kanskje også få være med å hjelpe mennesker i en lignende situasjon i arbeidslivet - når de kommer tilbake til å kunne jobbe. Om så bare litt. ❤️ Å hele tiden møte fordommer som at uføre ikke gjør noen ting, er et slag i fjeset for så mange. Og det gjør vondt langt inn i sjela mi for de jeg kjenner i den situasjonen som aldri ønsket å bli uføre. Anonymkode: 21a0e...263 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #802 Skrevet 22. november 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns det er trist at det er så mange av dere som tror at uføre bare «sitter hjemme». Det er nesten sånn at jeg har lyst til å si til dere, at jeg ikke tror dere holder motet oppe dersom livet deres først blir krise. Jeg er ikke ufør selv, men kjenner flere. Og de jobber alle HVER dag for å bli friskere. For å få kollegaer. For å kunne prate om stort og smått med nye bekjentskaper, uten å føle seg verdiløs og «uten et liv». For å kunne utvikle seg, bidra til samfunnet og kanskje også få være med å hjelpe mennesker i en lignende situasjon i arbeidslivet - når de kommer tilbake til å kunne jobbe. Om så bare litt. ❤️ Å hele tiden møte fordommer som at uføre ikke gjør noen ting, er et slag i fjeset for så mange. Og det gjør vondt langt inn i sjela mi for de jeg kjenner i den situasjonen som aldri ønsket å bli uføre. Anonymkode: 21a0e...263 Synes du det er rettferdig at en ingeniør med studielån og som har slitt seg gjennom studiet skal tjene det samme som en ung ufør? De to jeg kjenner som er ung uføre snakker høylytt om at de ikke ønsker å jobbe, hun ene sier at hun kunne studert men at hun ikke gidder. Koselig å høre midt i eksamensperioden. Synd for de som faktisk trenger det, veldig synd - fordi det finnes jo garantert de som faktisk ikke har noe valg... Anonymkode: bb949...e62 9
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #803 Skrevet 23. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Syns det er trist at det er så mange av dere som tror at uføre bare «sitter hjemme». Det er nesten sånn at jeg har lyst til å si til dere, at jeg ikke tror dere holder motet oppe dersom livet deres først blir krise. Jeg er ikke ufør selv, men kjenner flere. Og de jobber alle HVER dag for å bli friskere. For å få kollegaer. For å kunne prate om stort og smått med nye bekjentskaper, uten å føle seg verdiløs og «uten et liv». For å kunne utvikle seg, bidra til samfunnet og kanskje også få være med å hjelpe mennesker i en lignende situasjon i arbeidslivet - når de kommer tilbake til å kunne jobbe. Om så bare litt. ❤️ Å hele tiden møte fordommer som at uføre ikke gjør noen ting, er et slag i fjeset for så mange. Og det gjør vondt langt inn i sjela mi for de jeg kjenner i den situasjonen som aldri ønsket å bli uføre. Anonymkode: 21a0e...263 De tror egentlig ikke at de sitter hjemme. De liker bare å si det, for da høres det mer nedlatende og verre ut "Jeg kunne ikke tenkt meg å være ufør og bare sittet hjemme". Null kreativitet der, og sier mer om den som uttaler det Anonymkode: e76f6...4f8
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #804 Skrevet 23. november 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes du det er rettferdig at en ingeniør med studielån og som har slitt seg gjennom studiet skal tjene det samme som en ung ufør? De to jeg kjenner som er ung uføre snakker høylytt om at de ikke ønsker å jobbe, hun ene sier at hun kunne studert men at hun ikke gidder. Koselig å høre midt i eksamensperioden. Synd for de som faktisk trenger det, veldig synd - fordi det finnes jo garantert de som faktisk ikke har noe valg... Anonymkode: bb949...e62 Syns absolutt at det skal lønne seg å jobbe. Forstår også at du blir provosert av de som uttaler at de ikke gidder, det blir jeg også. Likevel ser jeg at de jeg kjenner - som knapt får endene til å møtes, sliter med følelsen av å ha verdi i samfunnet og samtidig tynges av at utgiftene ikke strekker til, i forhold til å kunne tilrettelegge for sykdommen og bedring. Her burde det vært mer oppfølging. Anonymkode: 21a0e...263
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #805 Skrevet 23. november 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: De tror egentlig ikke at de sitter hjemme. De liker bare å si det, for da høres det mer nedlatende og verre ut "Jeg kunne ikke tenkt meg å være ufør og bare sittet hjemme". Null kreativitet der, og sier mer om den som uttaler det Anonymkode: e76f6...4f8 Jeg kunne heller ikke tenkt med å sittet hjemme og vært ufør. Jeg hadde derimot ikke hatt noe i mot å være ufør slik som mine venninder er med kafebesøk og hytteturer i hverdagen på dagtid. God tid til hobbier og matlaging og drikking og skravling. Sove lenge hver morgen..kjenner litt på det når jeg står opp kl 06 om vinteren. Anonymkode: 2c2e3...e75 6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #806 Skrevet 23. november 2020 Merkelig dette. Jeg fikk aldri ung ufør - selv om jeg innfrir alle krava; NAV bare gjorde en "skjønnsvurdering" og tok det fra meg. Hverken legene som nektet, innvilget, og nektet det igjen har jeg møtt. Og trygderetten er NAV systemet sin endelige middelfinger som sier at NAV kan gjøre som de vil. Uansett, jeg jobber 30%, noe som koster meg svært mye anstrengelse og overskudd, slik at jeg knapt orker noe annet i livet. Jobben min er dårlig betalt. Likevel er 30% jobb og 70% ufør ganske like beløp. Det har aldri slått meg at ung ufør på 2,5G kan være så mye i måneden... Anonymkode: b815e...299 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #807 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg kunne heller ikke tenkt med å sittet hjemme og vært ufør. Jeg hadde derimot ikke hatt noe i mot å være ufør slik som mine venninder er med kafebesøk og hytteturer i hverdagen på dagtid. God tid til hobbier og matlaging og drikking og skravling. Sove lenge hver morgen..kjenner litt på det når jeg står opp kl 06 om vinteren. Anonymkode: 2c2e3...e75 Jepp, var noe sånt jeg mente. Anonymkode: e76f6...4f8 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #808 Skrevet 23. november 2020 On 11/20/2020 at 6:17 AM, AnonymBruker said: Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så demotiverende å jobbe selv om noen som ikke er i stand til å jobbe får like mye. Hadde jeg fått velge liv, hadde jeg valgt et liv med jobb! Anonymkode: 45bdd...60e Det kommer vel an på ganske mye. Selv hadde jeg absolutt valgt jobb, men jeg har nå en jobb jeg trives i. Hvis jeg hadde hatt et lavtlønna jobb med få muligheter for utvikling i jobben, og kanskje noen barn som hadde krevd masse av meg etter arbeidstid ser jeg ikke bort i fra at det hadde frista å slutte og jobbe dersom det hadde gitt ca samme utbetaling. Anonymkode: 2d38f...05d 1
Nuka Skrevet 23. november 2020 #809 Skrevet 23. november 2020 Jeg er på vei til å bli delprosent ufør nå med meget gode grunner, men syns faktisk likevel ikke det er rettferdig om satsen for 100% øker til 30.000. Det er veldig mye uansett hvordan man vrir og vender på det og blir ikke rettferdig for de som jobber. Spiller ingen rolle om vi som kvalifiserer til ufør eller er uføre vil jobbe, men at satsen for ung ufør ligger på mellom 16. og 18.000 er en annen side av saken og det må jeg innrømme er like urettferdig nettopp fordi igjen de fleste uføre gjerne vil jobbe, men faktisk ikke klarer eller kan av ulike grunner. At de yngre uføre spiller tøffe eller er serkastiske å sier de ikke gidder burde også de fleste oppegående mennesker se at er fleip for å slippe diskusjonen som ofte kommer. Om noen blir forbanna er det lettere enn å brette ut sensitiv informasjon 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #810 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (På 23.11.2020 den 14.06): Jeg kunne heller ikke tenkt med å sittet hjemme og vært ufør. Jeg hadde derimot ikke hatt noe i mot å være ufør slik som mine venninder er med kafebesøk og hytteturer i hverdagen på dagtid. God tid til hobbier og matlaging og drikking og skravling. Sove lenge hver morgen..kjenner litt på det når jeg står opp kl 06 om vinteren. Anonymkode: 2c2e3...e75 Hvor gamle er disse venninnene dine? Og har de barn? Anonymkode: be8d0...82a
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #811 Skrevet 24. november 2020 Nuka skrev (På 23.11.2020 den 20.58): Jeg er på vei til å bli delprosent ufør nå med meget gode grunner, men syns faktisk likevel ikke det er rettferdig om satsen for 100% øker til 30.000. Det er veldig mye uansett hvordan man vrir og vender på det og blir ikke rettferdig for de som jobber. Spiller ingen rolle om vi som kvalifiserer til ufør eller er uføre vil jobbe, men at satsen for ung ufør ligger på mellom 16. og 18.000 er en annen side av saken og det må jeg innrømme er like urettferdig nettopp fordi igjen de fleste uføre gjerne vil jobbe, men faktisk ikke klarer eller kan av ulike grunner. At de yngre uføre spiller tøffe eller er serkastiske å sier de ikke gidder burde også de fleste oppegående mennesker se at er fleip for å slippe diskusjonen som ofte kommer. Om noen blir forbanna er det lettere enn å brette ut sensitiv informasjon 🤷♀️ Nei, det kommer ingen diskusjon fra meg når det kommer til dette - og det vet de veldig godt. De vil faktisk ikke jobbe. Anonymkode: bb949...e62 3
Nuka Skrevet 24. november 2020 #812 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det kommer ingen diskusjon fra meg når det kommer til dette - og det vet de veldig godt. De vil faktisk ikke jobbe. Anonymkode: bb949...e62 Okay, du vet vel best da 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #813 Skrevet 24. november 2020 18.000 er mye mer enn jeg fikk som student (ca. 7000). Men ikke så mye mindre enn jeg får nå som fulltidsarbeidende etter mastergrad. Jeg sliter psykisk som gjør at jeg har blitt vurdert for ufør og hatt lengre sykemeldingsperioder + har også en søster som er 50% ufør etter kreft, men synes fortsatt utdanning burde lønne seg. Hvis ikke sitter jeg jo på et massivt studielån som gjør at jeg må betale ned samtidig som jeg sitter igjen med ca. like lite som en ufør som ikke har noe studielån.. og da var jo fem år med utdanning bortkastet. Anonymkode: 41c92...c1f 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #814 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 18.000 er mye mer enn jeg fikk som student (ca. 7000). Men ikke så mye mindre enn jeg får nå som fulltidsarbeidende etter mastergrad. Jeg sliter psykisk som gjør at jeg har blitt vurdert for ufør og hatt lengre sykemeldingsperioder + har også en søster som er 50% ufør etter kreft, men synes fortsatt utdanning burde lønne seg. Hvis ikke sitter jeg jo på et massivt studielån som gjør at jeg må betale ned samtidig som jeg sitter igjen med ca. like lite som en ufør som ikke har noe studielån.. og da var jo fem år med utdanning bortkastet. Anonymkode: 41c92...c1f Utdanning er aldri bortkastet da, man har lært mye! Anonymkode: be8d0...82a
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #815 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Utdanning er aldri bortkastet da, man har lært mye! Anonymkode: be8d0...82a Både og. Det hjelper lite om en ikke får brukt det til noe. Anonymkode: e76f6...4f8 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #816 Skrevet 25. november 2020 Jeg har akkurat fått ufør fra og med neste måned, ung ufør vurderes. Er ikke rart jeg ser på fremtiden som deprimerende. Det virker som ekstremt mange i samfunnet hater syke personer som får penger. Satser på at det er noe som tar kverken på meg i tidlig alder, om det ikke er deprimerende nok å være elendig hver dag, usikkerhet i forhold til fremtiden, så har man en stigma og hat blant medmennesker som gir deg en selvfølelse som er lik råtten jord. Det er ikke en god følelse å gå rundt med å vite at du er en kraftig byrde på samfunnet, det tenker jeg på nesten hver dag. Jeg håper dere friske koser dere hvert øyeblikk dere har uten problemer, for det har ikke jeg hatt siden var 1 år gammel. Anonymkode: 1e603...b93 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #817 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har akkurat fått ufør fra og med neste måned, ung ufør vurderes. Er ikke rart jeg ser på fremtiden som deprimerende. Det virker som ekstremt mange i samfunnet hater syke personer som får penger. Satser på at det er noe som tar kverken på meg i tidlig alder, om det ikke er deprimerende nok å være elendig hver dag, usikkerhet i forhold til fremtiden, så har man en stigma og hat blant medmennesker som gir deg en selvfølelse som er lik råtten jord. Det er ikke en god følelse å gå rundt med å vite at du er en kraftig byrde på samfunnet, det tenker jeg på nesten hver dag. Jeg håper dere friske koser dere hvert øyeblikk dere har uten problemer, for det har ikke jeg hatt siden var 1 år gammel. Anonymkode: 1e603...b93 Hvordan vet du at folk hater deg når du blir ufør først i neste måned ? Anonymkode: be8d0...82a 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #818 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan vet du at folk hater deg når du blir ufør først i neste måned ? Anonymkode: be8d0...82a Fordi jeg har gått på aap i 4 år? Anonymkode: 1e603...b93 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #819 Skrevet 25. november 2020 18 hours ago, AnonymBruker said: Hvor gamle er disse venninnene dine? Og har de barn? Anonymkode: be8d0...82a 28-29 år, ingen barn, men nå har en blitt gravid da om det teller? Anonymkode: 2c2e3...e75
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #820 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 9.57): Hvordan vet du at folk hater deg når du blir ufør først i neste måned ? Anonymkode: be8d0...82a det holder vel lenge å lese noen få kommentarer her på Kvinneguiden, for å skjønne dette... Anonymkode: f1fd1...f8e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå