Gå til innhold

Datter helt knust pga bursdagsgaven fra oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Traktor skrev:

Dette hadde tydeligvis datteren bare godt av. 10 år gammel og forventer iPhone til 10 000-15 000 kr? Skjønner i det hele tatt barn i dag hvor mange timer man må jobbe for det i dag med en typisk norsk lønn?

Nei, tiåringer flest forstår ikke penger på den måten. De ser bare at foreldrene jobber som andre foreldre, og at andre barn har iphone.

Anonymkode: 385f1...f3d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter var på samme alder for seks år siden. Hun hadde Samsung, og det var faktisk litt dumt sosialt, siden mange avtaler ble gjort på facetime/chatgruppe som kun var tilgjengelig på iphone. Hun måtte hjem og se på ipaden vår for å finne ut om noen hadde foreslått en aktivitet...

Og de var mange jenter som omgikkes, så det var ikke slik at hun ble spesielt skvist ut eller noe, bare at for dem som hadde iphone (alle hun hang med nesten) var dette en enkel kommunikasjonskanal. Når vi i tilllegg bodde et stykke unna, ble det litt upraktisk for henne.

Men hun levde med det noen år, og så fikk hun med tiden en brukt iphone.

Anonymkode: 385f1...f3d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller kjøpt et par bøker slik at snørrungen kan utvikle hjernen sin litt, istedenfor å "brife" med overpriset og overvurdert iPhone.

Anonymkode: e0d94...ecc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det handler litt om hvilke forventninger hun hadde. Dere foreldre viste jo at hun ønsket seg en nyere iPhone, og skulle jo da ha snakket med henne på forhånd. Da han hun jo vist at det ikke kom en iPhone i pakken, og samtidig fått kunne velge om hun feks ville hatt summen istede og spart til en IPhone SE feks, som koster ca.4000kr ny. 
 

Oppførselen hennes er jo ikke grei, men samtidig forstår jeg reaksjonen til en litt hormonell 10-åring om forventningene var en IPhone. Hun var skuffet. Og dere hadde ikke gjort noe for å hjelpe henne å justere forventningene i forkant./

Så tenker at her har både dere foreldre og barnet noe å lære, og snakke sammen om.

 

Datteren min er en av de som har ny iPhone. Av den enkel grunne at jeg prioriterer å bruke penger på slikt, da telefon i dag er så mye mer enn en telefon. Hun tar feks SUPRE bilder og har photointeresse. Så istedenfor å kjøpe kamera og telefon, har hun god kvalitet på telefonen og to i en. Vi har svitsj abbonement så ny telefon hvert år; og det er MANGE i klassen som har IPhone 11 og sikkert 12 etterhvert. Det er ikke så uvanlig i dag.

Anonymkode: cab4d...42a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne ihvertfall kjøpt en telefon flere har hørt om.... 

IPhone er ikke spesielt mye bedre enn samsung eller huawei heller. 

Jeg ville tatt fra henne gaven og sagt at du forstår at hun er lei seg, men slik oppførsel er ikke helt innafor. Hvis hun virkelig har så lyst på den telefonen, kan dere sette opp en avtale, som gjør at hun kan tjene seg opp til det..

Men altså husk: 50 kr i uka rekker ikke opp til 13000 (elr hvor mye den koster) før det kommer ny tlf altså, så den avtalen må virkelig være god og oppnåelig som en del av bursdagsgavrn. 

Anonymkode: 5f8c5...6c8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Hadde sagt at hun fikk klare seg uten mobil. 

Om hun vil ha mobiler som koster en måned med mat får hun kjøpe det når hun kan forsørge seg selv eller spare i noen år. 

Ærlig talt. 

Finnes ikke synd i ungen. 

Når det er sagt, så kunne hun fått vært med å avgjøre hvilke mobil til prisklassen dere har satt. Kunne kjøpt en brukt. Mange selger dem etter 6 mnd. 

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det hinsides å bruke 10 tusen på en mobil? Det er kanskje den mest brukte gjenstanden i en persons liv. Den brukes mer enn senga, og mange bruker lett 10 tusen på en seng til barnet.

Anonymkode: cb461...26b

Til en 10-åeing er det hinsides. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 12-åring ønsker seg også samme mobil. Ikke aktuelt å kjøpe en så dyr mobil til en 12-åring. Hn møtte derimot spare selv til en brukt iPhone 7 hn betalte 2000kr for. Fordi hn hadde en iPhone 5 som funket helt fint.

Anonymkode: 7d301...147

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår faktisk datteren din veldig godt. Jeg mener på INGEN måte at hun burde fått en iPhone 11 eller 12, for det er så dyrt at jeg ikke forstår at noen mener det er forsvarlig å bruke penger på. Ei heller mener jeg reaksjonen hennes var riktig, men det er sterke følelser i sving i den alderen at jeg kan forstå det. Og jeg kjenner så godt følelsen når du ønsker deg noe helt spesifikt, men får noe "som likner", som er noe helt annet du ikke vil ha. Jeg tror det kan gjøre skuffelsen ekstra stor enn om hun hadde fått noe helt annet.

Jeg hadde foresått å levere den tilbake, eller spørre om hun vil forsøke å bruke den. Absolutt ikke kjøp en så dyr telefon til henne som det hun ønsker seg. Ei heller kjøp en iPhone til 6000 (fremdeles altfor dyr gave til et barn). Jeg tror ikke hun ville reagert noe bedre på det, men i stedet ært seg at om hun er misfornøyd med noe, hjelper det å kaste gaven i gulven og skrike, så får hun noe bedre. Heller foreslå at hun bør ønske seg penger og selv spare opp det nødvendige beløpet for å kjøpe seg ønsket telefon. Da vil dere virke støttende for henne og høre på hennes ønsker, samtidig som det vil gi henne en skikkelig realitetsorintering og lærdom om økonomi. 

Anonymkode: 32a2c...e87

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår datter fylte år i dag, og som presang fikk hun en ny mobil, dette var høyest oppe på ønskelista. Derfor ble jeg ekstra skuffet og lei meg over reaksjonen hennes. Hun har slengt mobilen uåpnet i gulvet og har sittet å grått på rommet sitt siden. Jeg som trodde dette skulle bli en av de beste bursdagene for 10-åringen vår. Hun har nektet å snakke med oss eller komme ut av rommet sitt siden. 
 

Vi er ingen rik familie. Jeg og mannen er i helt vanlige jobber og har tilsvarende vanlige inntekter. Derfor var det helt uaktuelt for oss å kjøpe en dyr iPhone til mange tusen kroner. Vi kjøpte en enkel, men fin mobil til 2000kr, en xiaomi redmi note 9. Det hun egentlig ønsket seg var en iPhone 12 helst. Men hun hadde også blitt glad for en iPhone 11. Vi har prøvd å overtale henne til en iPhone til 2500kr, men den var uaktuell fordi den var for gammel. 

Jeg sitter her og tenker på hvem som var urimelig her, datteren min eller meg? Burde jeg ha tatt mer hensyn til hennes ønsker? Jeg tenkte den mobiltelefonen jeg kjøpte til henne var en fin gave, den var til og med i samme farge som hun ønsket seg. 

Min mann angrer på at vi kjøpte den mobilen til henne, han mener at vi kunne strekke oss til en iPhone til rundt 6000kr. Hun er tross alt vårt eneste barn. Mens jeg mener ennå at så dyre mobiler til så små barn er hinsides all fornuft. 

Hva tenker dere her? Burde vi ha løst dette annerledes? 


 

Anonymkode: 2869c...d96

Det har vel for mange blitt slik at ungene bare kan kreve,men greit å bli skuffa når de har for store forventninger,dere har gjort det helt riktige. Greit å forklare barna hvos lenge dere faktisk må jobbe for å tjene 6000 som en tlf koster, barna må på en måte lære seg til at penger ikke bare vokser i lommeboka. 

Anonymkode: c9312...7fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera mi på 10 år ønsket seg også en dyr iPhone. Jeg har ikke iPhone selv lengre, selvom vi tjener godt. Hun sparte i 1 år og hadde da 2900. 1 år igjen og du har nesten halvparten sa jeg.. så satt vi oss ned og regnet ut hvor mye klær, slim, dukker og you name it hun kunne fått for samme prisen som en iPhone. Hun kjøpte en Motorola til 3000 kroner, kjempegod telefon for hennes bruk (tiltok, Snapchat og roblox). Hun sparer til elektrisk sparkesykkel nå, og bryr seg ikke om iPhone. I klassen hennes er det nesten ingen som har iPhone, men mange på tiktok. 

Anonymkode: 9eeac...003

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme reaksjonen til Mr.Bean sin dame da hun trodde hun skulle få ring i julegave 🤭 

Fra spøk til alvor. Jeg hadde ikke spandert på henne iPhone nei. Det er å gjøre en bjørnetjeneste. Hun blir bare mer bortskjemt. Jeg hadde satt opp et ark og vist henne hvor lenge hun må spare ukelønna for mellomlegget til i IPhone og deretter sagt at hun må spare beløpet selv.  Da kan det hende det går opp for henne at penger ikke vokser på trær , verdien av penger og at hun må jobbe litt for det,  så slipper dere at hun spreller og griner når hun ikke får Porsche på 18års dagen 😊

Anonymkode: a0cf1...68e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår datter fylte år i dag, og som presang fikk hun en ny mobil, dette var høyest oppe på ønskelista. Derfor ble jeg ekstra skuffet og lei meg over reaksjonen hennes. Hun har slengt mobilen uåpnet i gulvet og har sittet å grått på rommet sitt siden. Jeg som trodde dette skulle bli en av de beste bursdagene for 10-åringen vår. Hun har nektet å snakke med oss eller komme ut av rommet sitt siden. 
 

Vi er ingen rik familie. Jeg og mannen er i helt vanlige jobber og har tilsvarende vanlige inntekter. Derfor var det helt uaktuelt for oss å kjøpe en dyr iPhone til mange tusen kroner. Vi kjøpte en enkel, men fin mobil til 2000kr, en xiaomi redmi note 9. Det hun egentlig ønsket seg var en iPhone 12 helst. Men hun hadde også blitt glad for en iPhone 11. Vi har prøvd å overtale henne til en iPhone til 2500kr, men den var uaktuell fordi den var for gammel. 

Jeg sitter her og tenker på hvem som var urimelig her, datteren min eller meg? Burde jeg ha tatt mer hensyn til hennes ønsker? Jeg tenkte den mobiltelefonen jeg kjøpte til henne var en fin gave, den var til og med i samme farge som hun ønsket seg. 

Min mann angrer på at vi kjøpte den mobilen til henne, han mener at vi kunne strekke oss til en iPhone til rundt 6000kr. Hun er tross alt vårt eneste barn. Mens jeg mener ennå at så dyre mobiler til så små barn er hinsides all fornuft. 

Hva tenker dere her? Burde vi ha løst dette annerledes? 


 

Anonymkode: 2869c...d96

Dere vurderer en Iphone til 6000.- til en 10 åring? 
Vi har veldig god råd og kunne ikke falt meg inn en gang, de knuser den i løpet av ett par uker, vi kjøper brukte iphone 6-8 på finn for 1000-1500,- mer enn bra nok. Vi prøver også å lære barna att ting koster penger som vi må jobbe for. De har oppgaver i huset som de tjener noe på og hvis de vil spare disse og kjøpe en dyrere tlf så er det helt greit

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes tilnærmingen her ble feil. At 10-åringen ønsker seg en iPhone 12, det er helt greit. Men da det ønsket ble formidlet skulle dere jo tatt en prat med henne. Sagt at en iPhone 12 blir for dyr. Benytt gjerne anledningen til å sette barnet inn i familieøkonomien. Hva dere har av faste utgifter, hvor mye dere må jobbe for å tjene inn en hvis sum, hvilke prioriteringer som faktisk må til. 

Så kunne dere i fellesskap ha kommet frem med alternativer. Kjøpe en annen telefon innenfor gavebudsjettet? Da enten en gammel/brukt iPhone eller en ny telefon av ukjent merke.
Gi summen som penger, slik at hun selv kunne spare opp. Da kunne dere også ha satt opp et budsjett som viste hvor lang tid hun måtte regne med å spare opp til aktuell sum. Kunne det vært aktuelt med en "jobb"? I den alderen hjalp jeg mormor med trappevask og lignende for en 50-lapp. 
Alternativt, droppe telefon helt og kjøpe noe helt annet på ønskelista? 

Anonymkode: f3ba8...d23

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg har bare lest noen få svar)

Personlig så synes jeg dere har vært ufine mot henne. Dere har ikke respektert hennes ønske, og gitt henne noe dere mener er "godt nok".

Sånn gjorde mine foreldre også, hele tiden. Jeg ble så såret og skuffet, ikke over gavene, men fordi de på den måten hindret meg i å oppfylle ønskene mine. Når jeg fikk noe som lignet på det jeg ønsket meg, så kunne jeg jo ikke forkaste gaven, og kjøpe det jeg egentlig ønsket meg rett etterpå. Foreldrene mine skjønte det aldri....

Dere skulle gitt henne penger, så kunne hun spart til den mobilen hun ønsker seg. (Dere kunne fått en brukt Iphone 11 til nesten samme prisen på Finn).

Jeg har lært av mine foreldre, og gir aldri barna alternativ til det de ønsker seg. Ligger ønskene over budsjett, så får de heller spare. Eller de velger selv en billigere løsning.

Anonymkode: 3bb01...d52

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får brukte telefoner med garanti til en billig penge, også Iphone, her: https://imnotdoneyet.no/om-indy finnes det Iphone helt ned i 3500 kr, kanskje ikke akkurat den modellen hun ønsker seg, men kanskje det kunne vert en kompromiss? Skjønner godt at hun ble skuffa om det var Iphone hun ønsket seg.. 

Anonymkode: 2325f...baa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er jeg veldig delt.

Reaksjonen hennes er helt uakseptabel.

Men jeg forstår også at hun ble lei seg. Det kan være mye hun ikke kan gjøre med telefonen hun fikk som hun hadde gledet seg til å gjøre på sin iPhone.

Det er også slik at barn i dag kan havne utenfor klassemiljøet hvis de ikke har ting de burde ha. Jeg var selv et barn med foreldre som kjøpte alt på loppemarked og ble mobbet for klærne mine. Jeg følte stor skam rundt det hele. Vi bodde i stort hus, men jeg fikk ingen materielle goder. Det er fint og flott med alle tanker og idéer om at vi må stå imot presset osv osv, men sannheten er at det er barnet ditt sin psykiske helse du betaler med for å stå imot presset fra omverdenen.

Og så skjønner jeg ikke helt hvorfor dere ikke gav 2000,- til sparing til ny mobil. Å gi henne en telefon hun ikke ønsker seg er bortkastede penger da hun ikke kommer til å bruke den noe særlig.

Man kjøper ikke first price tomatsaus til en kokk, eller et kamera som går på batteri til en fotograf, eller en vin til 65,- fra matbutikken til en sommelier... Det er bortkastet.

Selv om man skal være takknemlig, det er en viktig egenskap, så er det ikke slik at man er pålagt å bruke gaven man får. Og da er det jo synd dere har brukt penger på en mobil dere ikke hadde trengt å gi i det hele tatt...

Anonymkode: ac78c...8ff

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lisa Rowe skrev:

Dette kjenner jeg meg godt igjen i. Min mor hadde en greit betalt jobb, men det var bare henne, så det nådde bare ikke helt opp. På grunn av dette sparte jeg alle pengene jeg jobbet for og fikk i bursdagsgave som barn for å kunne kjøpe den samme telefonen og de samme klærne som alle de andre på trinnet mitt hadde. Det handlet ikke om at jeg ville ha det dyreste, men om tilhørighet og å passe inn. Jeg har aldri vært bortskjemt, men å være den eneste som ikke har alle disse kule tingene setter preg på små barn. 

Nettopp. 

Jeg har via jobb vært i en del kontakt med barn fra lavere sosioøkonomiske forhold, og de har stålkontroll på hva slags mobil jeg har (Jeg vet jo ikke selv en gang) de vet hvilke biler som er de "beste" (les: dyr) og de kan langt mer om merkeklær og hva som er "kvalitet" enn hva mine barn kan, som kommer fra helt andre sosioøkonomiske forhold. Det er en større fokus og bevisstgjøring rundt det materielle, da mer i forhold til hva som er "bra" og "best". Mine barn kan også ønske seg ting som er dyrt, for eksempel spillmaskiner, data, telefon, men de har ingen begrep om hva som er dyrt eller billig. De vet faktisk ikke helt forskjell i prisen på en iPhone og en android. Og det er kanskje den største luksusen man har når man har god økonomi, at man trenger ikke tenke på pris, man kan kjøpe det man har lyst på uten at pris har så stor betydning. 

Det er ikke noe fasit her på at det ene er bedre enn det andre. jeg kommer selv fra gode økonomiske forhold, og det har gjort at jeg er langt mer "håpløs" økonomisk, enn venninnen min som kom fra arbeiderklasse, og måtte lære seg pengers verdi veldig tidlig. Mine barn havner nok fort i samme felle som meg, de har ikke helt begreper om hvordan de skal spare, eller ta gode økonomiske valg, ettersom de er for vant med at penger ikke er et problem. Jeg er fullstendig klar over dette selv. samtidig er jeg glad for at de bryr seg veldig lite om materielle ting, i den forstand at det er fullstendig likgyldig til hva som er "høystatus" og "lavstatus". De ønsker seg primært ting ut ifra hva som er gøy (hobby og aktivitet) ikke merker. Når det gjelder klær kunne de begge nesten gått ut av huset i søppelsekker, de er fullstendig likgyldig til alt sånn, og det er fint, fordi de er fortsatt barn enda. Så fokus handler mest om at tøy skal være praktisk og behagelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama

Nå finnes jo den lille versjonen, Iphone SE 2020 eller noe sånt. 4500,- Om dere betaler 2000,- og hun sparer resten så er dere der. Dagens press på de unge skal ikke undervurderes. Det er de som må stå i det hver dag, ikke vi gamlingene som gnåler på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår datter fylte år i dag, og som presang fikk hun en ny mobil, dette var høyest oppe på ønskelista. Derfor ble jeg ekstra skuffet og lei meg over reaksjonen hennes. Hun har slengt mobilen uåpnet i gulvet og har sittet å grått på rommet sitt siden. Jeg som trodde dette skulle bli en av de beste bursdagene for 10-åringen vår. Hun har nektet å snakke med oss eller komme ut av rommet sitt siden. 
 

Vi er ingen rik familie. Jeg og mannen er i helt vanlige jobber og har tilsvarende vanlige inntekter. Derfor var det helt uaktuelt for oss å kjøpe en dyr iPhone til mange tusen kroner. Vi kjøpte en enkel, men fin mobil til 2000kr, en xiaomi redmi note 9. Det hun egentlig ønsket seg var en iPhone 12 helst. Men hun hadde også blitt glad for en iPhone 11. Vi har prøvd å overtale henne til en iPhone til 2500kr, men den var uaktuell fordi den var for gammel. 

Jeg sitter her og tenker på hvem som var urimelig her, datteren min eller meg? Burde jeg ha tatt mer hensyn til hennes ønsker? Jeg tenkte den mobiltelefonen jeg kjøpte til henne var en fin gave, den var til og med i samme farge som hun ønsket seg. 

Min mann angrer på at vi kjøpte den mobilen til henne, han mener at vi kunne strekke oss til en iPhone til rundt 6000kr. Hun er tross alt vårt eneste barn. Mens jeg mener ennå at så dyre mobiler til så små barn er hinsides all fornuft. 

Hva tenker dere her? Burde vi ha løst dette annerledes? 


 

Anonymkode: 2869c...d96

Min veninne fikk samme reaksjon på en super samsung.  Det tar helt av der ute og jeg forstår også datteren.  For dette er jo greia der ute. Samtidig gjorde dere rett. Her begynte vi med min gamle samsung, så kjøpte han seg brukt iphone, så spleiset  vi på en iphone 8 for 2 år siden. Den er like fin og heldigvis  er 14 åringen  glad for den enda. Dere får snakke med henne. Dette går over 

Anonymkode: 6e441...fe9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...