Gå til innhold

Datter helt knust pga bursdagsgaven fra oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 hours ago, AnonymBruker said:

Det er veldig klart at flere som kommenterer her ikke er særlig unge. Jeg er selv av den generasjonen som vokste opp med elektronikk og sosiale medier. 

Anonymkode: ce720...9b1

Vet du hva elektronikk ER? Jeg skjønner at du er ung fordi du virker jo litt ... 

I dagligtale benyttes elektronikk om apparater som inneholder elektroniske komponenter, for eksempel radio, fjernsyn og datamaskiner. Når kom det til Norge tror du? De aller fleste har nok vokst opp med elektronikk. 
Selvfølgelig folk som synes det var stas med et spesifikt merke av den og den radioen, tv-en og datamaskinen. Selvfølgelig de som også var først ute med overnevnte la press på de som ikke hadde. 

Anonymkode: 37b7b...24d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat derfor jeg ALDRI skal kjøpe en tlf til mine barn, dette får de skaffe seg selv som voksen.

Mine har ingen enda, de er 11 og 13år.

Anonymkode: 070c3...ac7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dattera mi på 10 år ønsket seg også en dyr iPhone. Jeg har ikke iPhone selv lengre, selvom vi tjener godt. Hun sparte i 1 år og hadde da 2900. 1 år igjen og du har nesten halvparten sa jeg.. så satt vi oss ned og regnet ut hvor mye klær, slim, dukker og you name it hun kunne fått for samme prisen som en iPhone. Hun kjøpte en Motorola til 3000 kroner, kjempegod telefon for hennes bruk (tiltok, Snapchat og roblox). Hun sparer til elektrisk sparkesykkel nå, og bryr seg ikke om iPhone. I klassen hennes er det nesten ingen som har iPhone, men mange på tiktok

Anonymkode: 9eeac...003

Nais!!!

Anonymkode: ac78c...8ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår datter fylte år i dag, og som presang fikk hun en ny mobil, dette var høyest oppe på ønskelista. Derfor ble jeg ekstra skuffet og lei meg over reaksjonen hennes. Hun har slengt mobilen uåpnet i gulvet og har sittet å grått på rommet sitt siden. Jeg som trodde dette skulle bli en av de beste bursdagene for 10-åringen vår. Hun har nektet å snakke med oss eller komme ut av rommet sitt siden. 
 

Vi er ingen rik familie. Jeg og mannen er i helt vanlige jobber og har tilsvarende vanlige inntekter. Derfor var det helt uaktuelt for oss å kjøpe en dyr iPhone til mange tusen kroner. Vi kjøpte en enkel, men fin mobil til 2000kr, en xiaomi redmi note 9. Det hun egentlig ønsket seg var en iPhone 12 helst. Men hun hadde også blitt glad for en iPhone 11. Vi har prøvd å overtale henne til en iPhone til 2500kr, men den var uaktuell fordi den var for gammel. 

Jeg sitter her og tenker på hvem som var urimelig her, datteren min eller meg? Burde jeg ha tatt mer hensyn til hennes ønsker? Jeg tenkte den mobiltelefonen jeg kjøpte til henne var en fin gave, den var til og med i samme farge som hun ønsket seg. 

Min mann angrer på at vi kjøpte den mobilen til henne, han mener at vi kunne strekke oss til en iPhone til rundt 6000kr. Hun er tross alt vårt eneste barn. Mens jeg mener ennå at så dyre mobiler til så små barn er hinsides all fornuft. 

Hva tenker dere her? Burde vi ha løst dette annerledes? 


 

Anonymkode: 2869c...d96

Fy faen for en utakknemlig unge! Hvis hun ikke setter pris på at hun har fått en fin mobil, så tar dere mobilen tilbake og da sitter hun uten. Det ville jeg gjort med mitt barn hadde jeg fått en sånn reaksjon. Hun må lære å sette pris på det hun har og det hun får. Denne ukulturen med å ha veldig dyre ting i så ung alder og før man har lært hvor pengene kommer fra, er jeg sterkt imot.

Jeg er uenig med mannen din. Man skal ikke belønne en sånn oppførsel med å kjøpe dyrere mobil. Herregud. 

Hadde det vært mitt barn, ville jeg satt meg ned og forklart at selv om det ikke er akkurat mobilen hun ønsket seg, er det en fin mobil i fargen hun ønsket seg. Det er ikke slik at alle kan få de dyreste modellene og at det er tross alt en fin mobil. Og så ville jeg gitt henne valget om å beholde denne eller være uten. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at flere skriver om hvor viktig det er for barna å ha de mest populære tingene, og andre bebreider denne jenta for at hun ønsker seg en bestemt og dyr telefon av kjent merke.

Kan alle voksne - med eller uten barn - tenke over hvor dette fokuset på merker og modeller kommer fra?

Det er jo ikke noe barna finner på sånn helt av seg selv, det er voksnes eget statusjag og snobberi som overføres til dem. Voksne som liker å vise fram hvor mye penger de har, og hvor dyre ting de kan kjøpe til seg selv og barna. For mange barn blir denne pengebruken en selvfølge, og stakkars dem som ikke kan henge med. Når man f.eks. hører om barnehagebarn som mobbes for at klærne deres er kjøpt på Cubus, da har det gått altfor langt.

Så heller enn å klage på barna, er det mange voksne som trenger å oppdras om sin vettløse pengebruk. På sikt får man slike problemer som sterkt økende kredittkortgjeld hos unge, de setter seg i gjeld mens de prøver å være "bra nok" med stadig nye, dyre ting.

Anonymkode: f153a...586

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat derfor jeg ALDRI skal kjøpe en tlf til mine barn, dette får de skaffe seg selv som voksen.

Mine har ingen enda, de er 11 og 13år.

Anonymkode: 070c3...ac7

Er du seriøs? Og dette synes ungene er greit?

Antar dere bor på et lite tettsted da, hvor de ikke trenger å ringe til hverandre for å avtale å møtes, leke eller lignende?

Jeg kjenner ingen unger i den alderen som ikke har mobil (og synes det er OK) Absolutt alle unger i den alderen jeg kjenner spiller spill, roblox m.m. ringer venner, sender meldinger osv. via mobil. Deres sosiale liv hadde blitt skikkelig amputert uten telefon..

Har ungene dine iPad kanskje da, eller? 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat derfor jeg ALDRI skal kjøpe en tlf til mine barn, dette får de skaffe seg selv som voksen.

Mine har ingen enda, de er 11 og 13år.

Anonymkode: 070c3...ac7

Hvordan løser dine barn kommunikasjon med venner uten telefon? Jeg ser for meg at det sosiale livet deres hadde blitt rimelig avkortet uten kontaktmuligheter, med mindre alle vennene går på samme skole og bor i nabohuset.

Anonymkode: b0edd...15a

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at flere skriver om hvor viktig det er for barna å ha de mest populære tingene, og andre bebreider denne jenta for at hun ønsker seg en bestemt og dyr telefon av kjent merke.

Kan alle voksne - med eller uten barn - tenke over hvor dette fokuset på merker og modeller kommer fra?

Det er jo ikke noe barna finner på sånn helt av seg selv, det er voksnes eget statusjag og snobberi som overføres til dem. Voksne som liker å vise fram hvor mye penger de har, og hvor dyre ting de kan kjøpe til seg selv og barna. For mange barn blir denne pengebruken en selvfølge, og stakkars dem som ikke kan henge med. Når man f.eks. hører om barnehagebarn som mobbes for at klærne deres er kjøpt på Cubus, da har det gått altfor langt.

Så heller enn å klage på barna, er det mange voksne som trenger å oppdras om sin vettløse pengebruk. På sikt får man slike problemer som sterkt økende kredittkortgjeld hos unge, de setter seg i gjeld mens de prøver å være "bra nok" med stadig nye, dyre ting.

Anonymkode: f153a...586

Det skjer ikke.

Mitt barn skal ikke lide fordi andre foreldre har skapt avkom som mobber mitt barn hvis hen ikke har ny mobil. Sorry. En ny mobil er viktig, kanskje det viktigste. Jeg sier selvfølgelig ikke det til mitt barn, jeg går i klær fra Cubus og bruker en gammel telefon selv, men mitt barn skal ikke brukes som brikke i et spill for å oppdra andre voksne mennesker.

Jeg kjemper heller andre kamper i livet.

Anonymkode: ac78c...8ff

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe argument at barn ikke trenger en iphone. Barn trenger ikke to foreldre heller.

Husk at barnet ikke bryr seg om hva en Iphone koster. Det vil si at det ikke er prisen som gjør at hun vil ha den. Hun vil ha den på grunn av sosiale forhold. Hvis du ikke har mulighet til å kjøpe en Iphone må du forklare det med hennes perspektiv i bakhode. Ikke bare avvfeie det med at hun ikke trenger det.

Anonymkode: 7b581...c8b

Jo, det gjør de. Alle barn trenger frø fra både mor og far for å i det hele tatt bli til. Dessuten er ikke foreldre en ting, så dette var veldig teit sagt.

Anonymkode: 5cb78...a60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan løser dine barn kommunikasjon med venner uten telefon? 

Anonymkode: b0edd...15a

Kanskje de har personsøker? :nigo:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår datter fylte år i dag, og som presang fikk hun en ny mobil, dette var høyest oppe på ønskelista. Derfor ble jeg ekstra skuffet og lei meg over reaksjonen hennes. Hun har slengt mobilen uåpnet i gulvet og har sittet å grått på rommet sitt siden. Jeg som trodde dette skulle bli en av de beste bursdagene for 10-åringen vår. Hun har nektet å snakke med oss eller komme ut av rommet sitt siden. 
 

Vi er ingen rik familie. Jeg og mannen er i helt vanlige jobber og har tilsvarende vanlige inntekter. Derfor var det helt uaktuelt for oss å kjøpe en dyr iPhone til mange tusen kroner. Vi kjøpte en enkel, men fin mobil til 2000kr, en xiaomi redmi note 9. Det hun egentlig ønsket seg var en iPhone 12 helst. Men hun hadde også blitt glad for en iPhone 11. Vi har prøvd å overtale henne til en iPhone til 2500kr, men den var uaktuell fordi den var for gammel. 

Jeg sitter her og tenker på hvem som var urimelig her, datteren min eller meg? Burde jeg ha tatt mer hensyn til hennes ønsker? Jeg tenkte den mobiltelefonen jeg kjøpte til henne var en fin gave, den var til og med i samme farge som hun ønsket seg. 

Min mann angrer på at vi kjøpte den mobilen til henne, han mener at vi kunne strekke oss til en iPhone til rundt 6000kr. Hun er tross alt vårt eneste barn. Mens jeg mener ennå at så dyre mobiler til så små barn er hinsides all fornuft. 

Hva tenker dere her? Burde vi ha løst dette annerledes? 


 

Anonymkode: 2869c...d96

Tenker at å gi etter er det dummeste man kan gjøre, det er nettopp det som er med på å skape det enorme presset, veldig mange sier, ja men det er jo sånn det er blitt, nei det er sånn vi har latt det bli, jeg personlig syns det er kjempe FLOTT at det finnes foreldre som ikke er villig til å knele økonomien for urealistiske forventninger, snakk med henne, forklar hva penger er, la henne spare selv så vil hun fort finne ut verdien av 1kr... 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var yngre hadde ikke foreldrene mine masse penger og jeg kunne ikke få hva jeg ville så da var jeg mer åpen for hva jeg ønsket meg. Har alltid vært sånn at jeg aldri har ønsket meg det dyreste. Da kan jeg bli positivt overrasket om jeg får  ^^,  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, B87C skrev:

Tenker at å gi etter er det dummeste man kan gjøre, det er nettopp det som er med på å skape det enorme presset, veldig mange sier, ja men det er jo sånn det er blitt, nei det er sånn vi har latt det bli, jeg personlig syns det er kjempe FLOTT at det finnes foreldre som ikke er villig til å knele økonomien for urealistiske forventninger, snakk med henne, forklar hva penger er, la henne spare selv så vil hun fort finne ut verdien av 1kr... 

De trenger ikke gi etter, men de kan returnere telefonen og gi datteren pengene. Så må datteren spare selv.

Helt tullete å gi en telefon hun ikke ønsket seg, den vil ikke bli brukt og er totalt bortkastet.

Anonymkode: ac78c...8ff

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine barn fikk mobil ganske tidlig, iphone, MEN de fikk arve de voksnes brukte mobiler når de ble byttet ut. Barna tar vare på dem som om de skulle være diamanter, og er inneforstått med at de må passe på dem. Eldste var 14 før hn fikk helt ny iphone, hn fikk heller ikke den dyreste men er kjempefornøyd og kan ha denne i mange år framover. Yngste fikk en billigere iphone til jul som et spleiselag fra hele familien. Denne har hn tatt vare på i ett år uten problemer, og det er ingen masing om å bytte den ut i en nyere modell. Vi har råd til det, hadde vi ikke hatt det hadde vi ikke prioritert mobil over mat/hus eller andre nødvendigheter.

Man kan ikke forvente at en 10-åring forstår den reelle verdien av penger, selv om man forklarer det til dem. Oppførselen var ikke akseptabel, men en hormonell 10-åring opplever både oppturer og nedturer veldig sterkt. Ha forståelse.

Anonymkode: b0edd...15a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Peanut skrev:

Da jeg var yngre hadde ikke foreldrene mine masse penger og jeg kunne ikke få hva jeg ville så da var jeg mer åpen for hva jeg ønsket meg. Har alltid vært sånn at jeg aldri har ønsket meg det dyreste. Da kan jeg bli positivt overrasket om jeg får  ^^,  

Dette er nok det vanligste for de aller fleste av oss ja. Jeg tror nok de fleste foreldre ønsker å oppfylle barnas ønsker, så langt det lar seg gjøre. Men det kan være vanskelig for et barn å forstå. Jeg trengte lang tid på å akseptere det selv, og drømte ofte om å være enebarn. Tenkte at hvis jeg hadde de kuleste tingene, ville andre like meg bedre, men det var jo bare tull. 

Anonymkode: 5cb78...a60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for øvrig sammen med ei som fikk alt hun ønsket seg, brødrene hennes fikk ingenting. Moren hennes forgudet henne. Problemet var bare at hun var det mest ufyselige bortskjemte trollet som fantes – alle som ikke hadde det samme ble mobbet. Alle jentene i klassen ville ha det samme som henne og de som ikke fikk det falt utenfor og ble mobbet herfra til helvete. Moren så på de andre mødrene som laverestående vesener, enda mange av de andre var bedre stilt. Man så hvor datteren arvet oppførselen fra. 

Anonymkode: 37b7b...24d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk for øvrig sammen med ei som fikk alt hun ønsket seg, brødrene hennes fikk ingenting. Moren hennes forgudet henne. Problemet var bare at hun var det mest ufyselige bortskjemte trollet som fantes – alle som ikke hadde det samme ble mobbet. Alle jentene i klassen ville ha det samme som henne og de som ikke fikk det falt utenfor og ble mobbet herfra til helvete. Moren så på de andre mødrene som laverestående vesener, enda mange av de andre var bedre stilt. Man så hvor datteren arvet oppførselen fra. 

Anonymkode: 37b7b...24d

Stakkars barn som hadde ei så ufyselig mor.

Anonymkode: 5cb78...a60

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er nok det vanligste for de aller fleste av oss ja. Jeg tror nok de fleste foreldre ønsker å oppfylle barnas ønsker, så langt det lar seg gjøre. Men det kan være vanskelig for et barn å forstå. Jeg trengte lang tid på å akseptere det selv, og drømte ofte om å være enebarn. Tenkte at hvis jeg hadde de kuleste tingene, ville andre like meg bedre, men det var jo bare tull. 

Anonymkode: 5cb78...a60

Det er feil. Barn som har ting de andre vil ha er ettertraktet som lekekamerat og venn.

Anonymkode: ac78c...8ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg trengte lang tid på å akseptere det selv, og drømte ofte om å være enebarn. Tenkte at hvis jeg hadde de kuleste tingene, ville andre like meg bedre, men det var jo bare tull. 

Anonymkode: 5cb78...a60

Jeg er enebarn. 
Det er noen ganger da jeg ikke fikk særlig til bursdag eller jul fordi foreldrene mine sparte til utenlandsreise til statene eller et annet sted. Det var egentlig helt greit, opplevelsene tok innersvingen på det å ikke få særlig med gaver. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er feil. Barn som har ting de andre vil ha er ettertraktet som lekekamerat og venn.

Anonymkode: ac78c...8ff

Ofte dessverre bare overfladisk. 

Anonymkode: 37b7b...24d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...