Gå til innhold

Datter helt knust pga bursdagsgaven fra oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår datter fylte år i dag, og som presang fikk hun en ny mobil, dette var høyest oppe på ønskelista. Derfor ble jeg ekstra skuffet og lei meg over reaksjonen hennes. Hun har slengt mobilen uåpnet i gulvet og har sittet å grått på rommet sitt siden. Jeg som trodde dette skulle bli en av de beste bursdagene for 10-åringen vår. Hun har nektet å snakke med oss eller komme ut av rommet sitt siden. 
 

Vi er ingen rik familie. Jeg og mannen er i helt vanlige jobber og har tilsvarende vanlige inntekter. Derfor var det helt uaktuelt for oss å kjøpe en dyr iPhone til mange tusen kroner. Vi kjøpte en enkel, men fin mobil til 2000kr, en xiaomi redmi note 9. Det hun egentlig ønsket seg var en iPhone 12 helst. Men hun hadde også blitt glad for en iPhone 11. Vi har prøvd å overtale henne til en iPhone til 2500kr, men den var uaktuell fordi den var for gammel. 

Jeg sitter her og tenker på hvem som var urimelig her, datteren min eller meg? Burde jeg ha tatt mer hensyn til hennes ønsker? Jeg tenkte den mobiltelefonen jeg kjøpte til henne var en fin gave, den var til og med i samme farge som hun ønsket seg. 

Min mann angrer på at vi kjøpte den mobilen til henne, han mener at vi kunne strekke oss til en iPhone til rundt 6000kr. Hun er tross alt vårt eneste barn. Mens jeg mener ennå at så dyre mobiler til så små barn er hinsides all fornuft. 

Hva tenker dere her? Burde vi ha løst dette annerledes? 


 

Anonymkode: 2869c...d96

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg mener at datteren din bør lære seg å være takknemlig.

Men: jeg tenker at det kan være lurt med en forventningsavklaring, Hvis hun trodde hun skulle få en iPhone og fikk noe helt annet kan jeg forstå at hun ble mindre positivt overrasket over gaven. Det hadde gått an å si til henne: hvis vi ikke kan kjøpe iPhone fordi vi rett og slett synes det er for dyrt, skal vi da kjøpe en annen telefon eller hva ønsker du deg istedenfor?

Jeg er helt enig i deres syn på saken -. en telefon til så høyt beløp til en tiåring er helt hinsides. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår datter fylte år i dag, og som presang fikk hun en ny mobil, dette var høyest oppe på ønskelista. Derfor ble jeg ekstra skuffet og lei meg over reaksjonen hennes. Hun har slengt mobilen uåpnet i gulvet og har sittet å grått på rommet sitt siden. Jeg som trodde dette skulle bli en av de beste bursdagene for 10-åringen vår. Hun har nektet å snakke med oss eller komme ut av rommet sitt siden. 
 

Vi er ingen rik familie. Jeg og mannen er i helt vanlige jobber og har tilsvarende vanlige inntekter. Derfor var det helt uaktuelt for oss å kjøpe en dyr iPhone til mange tusen kroner. Vi kjøpte en enkel, men fin mobil til 2000kr, en xiaomi redmi note 9. Det hun egentlig ønsket seg var en iPhone 12 helst. Men hun hadde også blitt glad for en iPhone 11. Vi har prøvd å overtale henne til en iPhone til 2500kr, men den var uaktuell fordi den var for gammel. 

Jeg sitter her og tenker på hvem som var urimelig her, datteren min eller meg? Burde jeg ha tatt mer hensyn til hennes ønsker? Jeg tenkte den mobiltelefonen jeg kjøpte til henne var en fin gave, den var til og med i samme farge som hun ønsket seg. 

Min mann angrer på at vi kjøpte den mobilen til henne, han mener at vi kunne strekke oss til en iPhone til rundt 6000kr. Hun er tross alt vårt eneste barn. Mens jeg mener ennå at så dyre mobiler til så små barn er hinsides all fornuft. 

Hva tenker dere her? Burde vi ha løst dette annerledes? 


 

Anonymkode: 2869c...d96

Datteren din er urimelig men man kan ikke annet forvente av en tiåring. Du får sette deg ned og snakke med henne om verdi og slike ting. På den alderen vil de bare ha det nyeste og kuleste uten forståelse av hva det koster. 

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår datter fylte år i dag, og som presang fikk hun en ny mobil, dette var høyest oppe på ønskelista. Derfor ble jeg ekstra skuffet og lei meg over reaksjonen hennes. Hun har slengt mobilen uåpnet i gulvet og har sittet å grått på rommet sitt siden. Jeg som trodde dette skulle bli en av de beste bursdagene for 10-åringen vår. Hun har nektet å snakke med oss eller komme ut av rommet sitt siden. 
 

Vi er ingen rik familie. Jeg og mannen er i helt vanlige jobber og har tilsvarende vanlige inntekter. Derfor var det helt uaktuelt for oss å kjøpe en dyr iPhone til mange tusen kroner. Vi kjøpte en enkel, men fin mobil til 2000kr, en xiaomi redmi note 9. Det hun egentlig ønsket seg var en iPhone 12 helst. Men hun hadde også blitt glad for en iPhone 11. Vi har prøvd å overtale henne til en iPhone til 2500kr, men den var uaktuell fordi den var for gammel. 

Jeg sitter her og tenker på hvem som var urimelig her, datteren min eller meg? Burde jeg ha tatt mer hensyn til hennes ønsker? Jeg tenkte den mobiltelefonen jeg kjøpte til henne var en fin gave, den var til og med i samme farge som hun ønsket seg. 

Min mann angrer på at vi kjøpte den mobilen til henne, han mener at vi kunne strekke oss til en iPhone til rundt 6000kr. Hun er tross alt vårt eneste barn. Mens jeg mener ennå at så dyre mobiler til så små barn er hinsides all fornuft. 

Hva tenker dere her? Burde vi ha løst dette annerledes? 


 

Anonymkode: 2869c...d96

Hvis hun ikke ville ha en eldre modell enn 11 så må dere ventet dere at dette ville bli skuffelse? 
om dere begge er i jobb, personlig ville jeg gitt henne den hun ville ha og heller sagt den skulle vare lenge eller forklart at dere hadde strukket dere langt for at dere er veldig glad i henne og forklart hvor mye penger dette er. 
 

Sett fra hennes side som er så ung syns hun nok dette var urettferdig. Men skjønner dere og da.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn lever gjennom en digital hverdag og lever med et enormt teknologisk press! Jeg ville gitt etter på den telefonen

Anonymkode: 36ccf...e57

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ginny skrev:

Jeg tenker at det hadde vært fullstendig galskap om dere faktisk hadde kjøpt en iphone12 til henne.. 

Samtidig så skjønner jeg at hun vil ha en iPhone, og ikke en eller annen annen greie. Aldri hørt om den dere gav. Jeg ville heller gitt henne et bidrag til den telefonen hun ønsket seg, enn å kjøpe en billig erstatning. Og spredt ordet til eventuell familie, at hun sparte til noe spesifikt og dermed ønsket penger.  Hun skjønner tidsnok at det vil kreve en god del arbeid for å tjene nok til en iPhone, og det er ikke verdt prisen, men akkurat nå er det verdt det for henne. 
 

 

Hvorfor det når den billige erstatningen er likeså bra? IPhone er bare så dyrt fordi det er iPhone. De er ikke bedre enn andre telefoner 

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn lever gjennom en digital hverdag og lever med et enormt teknologisk press! Jeg ville gitt etter på den telefonen

Anonymkode: 36ccf...e57

Teknologien på iPhone er jo ikke bedre enn de andre

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var en fin gave. Når barna mine ikke får det de ønsker seg-så sier jeg alltid det god tid, det gjør at de slipper å bli skuffa når de åpner gaven, det er ingen god følelse å bli skuffet uansett om det er riktig eller feil. 

Anonymkode: d8acf...e6d

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Hvorfor det når den billige erstatningen er likeså bra? IPhone er bare så dyrt fordi det er iPhone. De er ikke bedre enn andre telefoner 

Men er den billige erstatningen like bra? Har den samme funksjonene? Det er ikke alltid sånn at man kan kjøpe enhver erstatning og så er det like bra. Jeg er helt med på at det er mange veldig gode merker når det gjelder telefoner, men det merket TS nevner har jeg aldri hørt om så det kan jeg ikke uttale meg om. 
 

Så er det litt det at noen ganger har man ønsket seg en helt spesifikk ting. Hvis man da får noe som jo funker, men likevel ikke er det man ønsket seg, så er det jo kjipt. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...