Gå til innhold

Datter helt knust pga bursdagsgaven fra oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at ingen av dere har rett eller galt, men at det heller er verden som er litt gal. Husker selv at jeg ønsket meg duffelcoat til jul, en svart, og fikk en rød duffelcoat. Ingen hadde det, og jeg husker hvor utrolig skuffa jeg ble. Påvirket av de andre ungene sannsynligvis. Jeg sa ingenting, men skuffelsen satt i lenge. Husker at jeg også fikk kommentarer fra noen i klassen om den. Det er ikke enkelt å vokse opp med merkepress. Jeg synes det andre skriver om å ta den fra henne og at hun kan ha det så godt, er umodent. Det løser ingenting. Hun er et barn. Man vil ikke få et godt forhold av å straffe et barn som er lei seg og skuffa. Snakk heller med henne og forklar at det var leit at hun ble skuffa, og om penger. Kanskje kan hun spare om hun ønsker seg noe dyrere, og at dere leverer inn den andre og får en tilgodelapp. Da lærer hun seg i stedet at hun kan vise følelser foran dere, kanskje kan dere få en god prat om merkepress og forbruk, og at hun også kanskje kan lære seg å måtte vente og spare. Eller at hun bestemmer seg for å beholde den siden hun kanskje vil ha ny nå, og uansett blir fornøyd ;) 

Anonymkode: 6dd68...d3f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange er redde for at barnet blir bortskjemt. Det finnes nesten ingen forskning som viser at dette er et utbredt problem. Det er derimot masse forskning på barn som på grunn av opplevelser i barndommen ikke klarer å regulere dopamin-følelsen i hjernen. Som noen nevnte her, evnen til å vente på tre kaker i morgen i stedet for én kake i dag.

Konsekvensen av dette vil dere først se om 8 år. Når hun er 18 og skal velge mellom butikkjobb eller studier. Sjansen for at hun velger butikkjobben er stor, for den gir inntekt til å kjøpe alt hun vil ha nå, i stedet for å studere for å kunne kjøpe mer om 5 år. Og slik sementeres fattigdom.

Det er ikke "bortskjemthet" dere burde frykte.

Anonymkode: 25ed7...64b

Marshmallow-studien har blitt falsifisert. Man klarer ikke å vente 15 minutter på 3 marshmallows når man ikke har mat hjemme. Man kan fint vente 15 minutter dersom man er mett. Vi vet vel alle hva slags muligheter fattige barn har i USA. 

https://www.theatlantic.com/family/archive/2018/06/marshmallow-test/561779/

Anonymkode: b1600...b62

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ kan være å be familiemedlemmer om å gi penger til gave til deg, slik at du kan kjøpe en dyrere gave fra alle, i stedet for at hun får flere billigere? Også finnes det selvsagt flere iPhoner som selges for en billigere penge på finn.no, og med et godt deksel og en skjermbeskytter så skal de holde relativt bra. 

Jeg er altså ikke imot det å dempe forventninger, man kan ikke alltid få det man peker på - men å komme til et kompromiss vil vel være den beste løsningen for alle parter? Dere skal selvsagt ikke måtte punge ut med flere tusener av kroner til en mobil om dere ikke har råd til dette, men det blir også kjipt å gi noen en totalt uønsket bursdagsgave (både skuffende og unødvendig for hennes del, men sløsing av penger for deres del). 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Maleficenta skrev:

Jeg tenker jenta får ta seg sammen og bruke den telefonen hun har fått jeg... Barnet må lære seg at man ikke alltid nøyaktig kan få det man ønsker seg her i livet

Dette er jeg ikke enig i!!! I løpet av snart 12 år med tittelen mamma så har jeg måttet reorientere meg og tenkt etter om mine meninger om alt fra spilling, fritid og hva barnet mitt skal ha av ting og tang... Når jenta ønsker seg iPhone så er det nok fordi dette er den telefonen som de fleste andre har, om vi vil det eller ikke så gir det en for mange barn og unge gi dem en sosial status som oppleves for dem som helt nødvendig.

Da blir det opp til foreldrene å vurdere da, om iPhone er et nødvendig onde? Sønnen min fikk iPhone 6s, ikke den kuleste og nyeste men iPhone har han og den funker og mange av hans venner har den. 

jeg ville ha satt meg ned å snakket med henne, anerkjenne hennes fortvilelse og kommet frem til en avtale. Dere kan levere inn gaven og få en tilgodelapp og at hun sparer til at hun kan oppnå en eldre versjon av iPhone eller brukt. 

Anonymkode: 36abc...67c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Maleficenta skrev:

Jeg tenker jenta får ta seg sammen og bruke den telefonen hun har fått jeg... Barnet må lære seg at man ikke alltid nøyaktig kan få det man ønsker seg her i livet

Helt enig, og hun skal for guds skyld ikke veiledes igjennom sjokken og sorget, Dette må hun bare bite i seg som de robotene barna er.

Anonymkode: 0180e...612

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, my. Vår gutt 10 var glad for en iphone 6 til omtrent 1200 kr (brukt). Men - dette er et barn. Ingen drittunge. Har kameratene hennes så dyre mobiler, så er det ikke så rart at hun ønsker seg det... Forventningsavklaring er cluet her. Det dere burde gjort var å legge lista eeeekstremt lavt (ingen smart phone), og så hadde hun blitt superglad for denne likevel. Jaja - det går over. Hun vokser på det. Trøst og forklar og bare beklag dere også - men beklag ikke for å la være å kjøpe en telefon til 6000 (noe jeg synes er helt hinsides!), men at dere ikke har forklart henne på forhånd at det er fullstendig uaktuelt.

Anonymkode: 6a5ab...884

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skuffet eller ei, å slenge en mobil i gulvet er i mine øyne oppførsel som ikke godtas, og her hadde telefonen blitt levert tilbake og barnet fått gå uten telefon.

Å ha mobiltelefon, og da spesielt en grisedyr en, er ingen selvfølgelighet for en på 10 år. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

Jeg mener at datteren din bør lære seg å være takknemlig.

Men: jeg tenker at det kan være lurt med en forventningsavklaring, Hvis hun trodde hun skulle få en iPhone og fikk noe helt annet kan jeg forstå at hun ble mindre positivt overrasket over gaven. Det hadde gått an å si til henne: hvis vi ikke kan kjøpe iPhone fordi vi rett og slett synes det er for dyrt, skal vi da kjøpe en annen telefon eller hva ønsker du deg istedenfor?

Jeg er helt enig i deres syn på saken -. en telefon til så høyt beløp til en tiåring er helt hinsides. 

Dette👏

Anonymkode: ec094...d77

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det hinsides å bruke 10 tusen på en mobil? Det er kanskje den mest brukte gjenstanden i en persons liv. Den brukes mer enn senga, og mange bruker lett 10 tusen på en seng til barnet.

Anonymkode: cb461...26b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er et stort press blant barn om å ha det beste og nyeste. Prøv å forklar til barnet deres at vis hun vil ha en iPhone så må hun spare og jobbe for det. Det fikk sønnen min beskjed om når han ville ha iPhone 

Anonymkode: 5d9c9...412

Jeg vet det. Har vært på fellesmøter på skolen og spurt de øvrige foreldre om dette motepresset er nødvendig da det sitter folk i salen der som er helt enige, men ikke tør annet enn å følge strømmen. De verste sank sammen i stolen og holdt kjeft. Jeg vet av flere av dem. Men forandrer de på dette i ettertid? Å nei da. De fortsetter dette jaget etter "perfekte" barn som ender opp som motejagende drittunger som får ting lagt i fanget av foreldre helt uten sunn fornuft og ikke minst ryggrad. 

Her i huset så er det slik vi har råd til og da også råd til å miste. Heldigvis er ikke barna mine så veldig opptatte av slikt da vi gjør masse annet kult som de andre barna ikke gjør sammen med sine foreldre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke hun egentlig er utakknemlig, men heller at hun ikke føler seg forstått. 

Hadde oppgradert telefonen, mot at hun «jobbet» litt for dere.

Anonymkode: df7b6...f05

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt sjokkert over hvor mange som synes det er helt greit å levere inn igjen en telefon som har vært slengt i gulvet med makt, jeg, slik at nestemann som kjøper den potensielt får en defekt mobil. 

Anonymkode: 444cf...181

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket meg en CD plate en gang, en CD plate som jeg snakka om i så mange mnd. Til bursdagen min fikk jeg gavekort på et kjøptesenter. Fikk mer penger en hva CD kosta, men jeg var så skuffa, og det sitter i kroppen enda.  Fordi jeg følte meg ikke hørt. 

Anonymkode: 0180e...612

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det hinsides å bruke 10 tusen på en mobil? Det er kanskje den mest brukte gjenstanden i en persons liv. Den brukes mer enn senga, og mange bruker lett 10 tusen på en seng til barnet.

Anonymkode: cb461...26b

Det er "hinsides" fordi man betaler masse ekstra for et merke og man finner like gode/nesten like gode telefoner mye billigere. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bunuel skrev:

Det er "hinsides" fordi man betaler masse ekstra for et merke og man finner like gode/nesten like gode telefoner mye billigere. 

Et merke har ingen verdi?

Anonymkode: cb461...26b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsket meg en CD plate en gang, en CD plate som jeg snakka om i så mange mnd. Til bursdagen min fikk jeg gavekort på et kjøptesenter. Fikk mer penger en hva CD kosta, men jeg var så skuffa, og det sitter i kroppen enda.  Fordi jeg følte meg ikke hørt. 

Anonymkode: 0180e...612

Og hva er relevansen til ts sin situasjon? Hvis denne CD-plata di hadde kostet fem hanger så mye som gavekortet du fikk hadde diskusjonen vært den samme. Du hadde et ønske som var helt normalt, denne jenta hadde vanvittige forventninger. 

Anonymkode: 444cf...181

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Føler ikke helt at det handler om drittunge oppførsel. Min sønn også ti år har min gamle iPhone 7 pluss. Han selv er faktisk stor fornøyd med telefonen. Men han må daglig forsvare den for andre. Jeg aner ikke hva som foregår, for vi bor absolutt ikke på ett rikt sted (tvert i mot!). Forstår rett og slett ikke dette. Bestekompisen hans knuste telefonen sin med vilje for å få en iPhone 12. Jeg sa at om han gjorde det samme ble det absolutt ingen telefon til han på en meget lang stund 

Anonymkode: 21d1a...33c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn lever gjennom en digital hverdag og lever med et enormt teknologisk press! Jeg ville gitt etter på den telefonen

Anonymkode: 36ccf...e57

Ville du gitt en iphone12 til en 10 åring? Tenk å bruke et titallstusen på en telefon til en 10 åring og så faller den i gulvet i tusen knas? Det kan skje. Små barn kan være relativt uforsiktige. Helt unødvendig for en 10 åring med iphone12.

 

 

Endret av Uatskillelig
  • Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maleficenta skrev:

Fordi man må ikke få alt man ønsker seg

Så da skal man gi en 10-åring en bursdagsgave hun ikke ønsker seg?

Poenget med GAVER er jo å gi noe mottakeren setter pris på, eller?

Anonymkode: e5cc1...67a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Raven.Writingdesk skrev:

Dette er nok veldig tabu å si, men min erfaring er at barna som kanskje kommer fra middels lav/lav sosioøkonomiske forhold er de som er mest opptatt av merkevarer, penger og status.

Det er en gjentagende greie at de har knall kontroll på biltyper, mobiltyper, prisen på div. Spill, utstyr m.m.

Den største fordelen med god økonomi er at man slipper å bekymre seg så mye, og dermed betyr status og merker litt mindre. Så jeg relaterer dette mye mer til at dere kommer kanskje fra lav/ middels lav sosioøkonomisk ståsted, enn at datteren er bortskjemt eller «feiler noe»..

Om hun er såpass opptatt av dette hadde dere også gjort bedre i å samarbeide med henne, kanskje la henne vente 6mnd mer (jul) og heller kjøpe det hun ønsket seg, for eksempel via at onkler/tanter/besteforeldre spytter i, til en telefon hun virkelig har lyst på og ønsket seg lenge.. 

 

Dette stemmer ikke. Det er ikke barn av foreldre med dårlig økonomi som står i kø utenfor Louis Vuitton i "luksusgata" når de lanserer ny veske ...

Anonymkode: e5cc1...67a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...