Gå til innhold

Datter helt knust pga bursdagsgaven fra oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om dere visste at iPhone var eneste hun ville ha så hvorfor ikke gi henne samme sum dere brukte på tlf så kunne hun spare til resten? Ellers har dere jo kasta penger på en telefon ut vinduet. 

Anonymkode: 24bc3...99c

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var på den alderen fikk jeg bursdagsgave om tilsvarer rundt 5-600 kroner i dagens kurs. Foreldrene mine tjente over en million. Hvis vi ønsket oss noe dyrere fikk vi penger til sparing som var øremerket det vi ønsket oss. Syns hun oppfører seg ufordragelig.

Anonymkode: fd24d...afe

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, nirvania skrev:

For en drittunge av en unge dere har! Hadde jeg vært dere hadde jeg sagt «Det er helt i orden, når du er så utakknemmelig så leverer vi telefonen tilbake så kan du få pengene for hva den kostet og begynne å spare til egen telefon!» så lærer hun seg i tillegg at man må faktisk jobbe for ting her i livet! Stakkars DERE, ikke hun. 

Huff, harde ord, og veldig inkluderende! Det er et barn som du snakker om!! Du kan ikke si at et barm er en "drittunge av en unge" pga en reaksjon?!? Min sønn reagerte nesten likt da han ikke fikk Play Station et år. Han var så overbevisst om at han fikk det, drømte om det og fikk noe helt annet! Har null problemer med å forstå reaksjonen hans som gikk fra 100 i forventning til å måtte stå å smile med tårer bankene i øyekroken. Til slutt klarte han ikke holde seg. Drittunge???? Nei :)

Anonymkode: 35512...df8

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om dere visste at iPhone var eneste hun ville ha så hvorfor ikke gi henne samme sum dere brukte på tlf så kunne hun spare til resten? Ellers har dere jo kasta penger på en telefon ut vinduet. 

Anonymkode: 24bc3...99c

Jeg tenker jenta får ta seg sammen og bruke den telefonen hun har fått jeg... Barnet må lære seg at man ikke alltid nøyaktig kan få det man ønsker seg her i livet

Endret av Maleficenta
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

inkluderende

Konkluderende! 

Anonymkode: 35512...df8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt å kaste den i gulvet. Men jeg forstår at en iphone er høyest på ønskelista for de i den alderen der. Det er den som er pop pga alle apper, emotikon etc.  Men ikke Iphone 11, nei. Men en iphone 8 hadde vært flott tenker jeg, og noe som er nokså vanlig her for de i den alderen. Min 11 åring har en iphone 8. Det holder foreløpig. Fullt mulig å kjøpe et brukt kupp på Finn f.eks. Der mobil kanskje knapt er brukt og med kvittering. 

Anonymkode: af385...c8a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det var en fin gave. Når barna mine ikke får det de ønsker seg-så sier jeg alltid det god tid, det gjør at de slipper å bli skuffa når de åpner gaven, det er ingen god følelse å bli skuffet uansett om det er riktig eller feil. 

Anonymkode: d8acf...e6d

Men hvorfor gi barna en gave de ikke ønsker seg? Om en gave er fin eller ikke er det ikke giveren som avgjør - en gave er fin hvis mottakeren bli glad.

Jeg mener ikke at de skal få alt de peker på, og jeg ville f.eks. aldri gitt en iPhone12 til en 10-åring. Men da er det bedre å gi noe helt annet som de også ønsker seg.

Anonymkode: e5cc1...67a

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var på den alderen fikk jeg bursdagsgave om tilsvarer rundt 5-600 kroner i dagens kurs. Foreldrene mine tjente over en million. Hvis vi ønsket oss noe dyrere fikk vi penger til sparing som var øremerket det vi ønsket oss. Syns hun oppfører seg ufordragelig.

Anonymkode: fd24d...afe

Ufordragelig, eller skuffet? Baserer du dette på hva DU fikk? 

Anonymkode: 35512...df8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gremmes når jeg ser så små barn med den nyeste iPhone. Her trenger 10 åringen en realitets sjekk, hun får ikke telefon til over 10 tusen, sånt er rett og slett for voksene. Når hun begynner å tjene penger selv kan hun kjøpe seg den nyeste iPhonen om hun vil. Mannen min sin 10 åring har ikke telefon en gang, hun har en telefon klokke. Dere har overhodet ikke gjort noe feil med å kjøpe en sånn «billig» telefon, mange arver faktisk foreldrenes gamle telefoner og får ikke en gang en ny. Jeg syns ikke dere burde gi henne noe iPhone og heller ikke la hun få den dere kjøpte, la det være en lærepenge 

Anonymkode: 1e326...cba

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fjortiss har en iPhone 7, den har jeg reparert skjermen på tre ganger eller no 😅 Aldri om jeg hadde betalt såå mye for en iphone12 til en 10-åring. Men sjekk på teleoutlet.no, der tenker jeg å få ordnet en litt nyere telefon til eldstemann nå etterhvert; men hun må bidra litt selv også :) Telefon har, dessverre, helt sjukt mye å si for disse barna .. 

Anonymkode: baeaa...fd5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iphone SE er knallbra og ikke så dyrt. Ville ha levert den tlf tilbake, så sagt at hun kan spare resten selv. Men aldri i livet ville jeg ha gitt en 10 åring en iphone 12 lol. De mister det meste de eier. Tlf inkludert. 

Anonymkode: 712a6...838

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ginny skrev:

Men er den billige erstatningen like bra? Har den samme funksjonene? Det er ikke alltid sånn at man kan kjøpe enhver erstatning og så er det like bra. Jeg er helt med på at det er mange veldig gode merker når det gjelder telefoner, men det merket TS nevner har jeg aldri hørt om så det kan jeg ikke uttale meg om. 
 

Så er det litt det at noen ganger har man ønsket seg en helt spesifikk ting. Hvis man da får noe som jo funker, men likevel ikke er det man ønsket seg, så er det jo kjipt. 

Huawei er billigere enn iPhone. Nå har jo de og kommer med dyrere versjoner men de er like bra. Til og med bedre har jeg hørt. Og hvor mange funksjoner trenger en tiåring på telefonen sin uansett? Jeg syns nesten til og med hun er for liten til å ha en

Endret av Maleficenta
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Huff, harde ord, og veldig inkluderende! Det er et barn som du snakker om!! Du kan ikke si at et barm er en "drittunge av en unge" pga en reaksjon?!? Min sønn reagerte nesten likt da han ikke fikk Play Station et år. Han var så overbevisst om at han fikk det, drømte om det og fikk noe helt annet! Har null problemer med å forstå reaksjonen hans som gikk fra 100 i forventning til å måtte stå å smile med tårer bankene i øyekroken. Til slutt klarte han ikke holde seg. Drittunge???? Nei :)

Anonymkode: 35512...df8

Jo, man kan kalle enkelte barn drittunger når de oppfører seg sånn. Det er jo det som er betegnelsen på en bortskjemt drittunge som ikke har lært seg å sette pris på hva man får. Når man er 10 år er man ganske rasjonell og bør tenke nogenlunde fornuftig.Det er noe helt annet å bli skuffet men fortsatt gi et takk og vise at man setter pris på omtanken. Det er noe HELT annet når ungen kaster fra seg telefonen og går på rommet for å gråte. Jeg forstår hun ble skuffet men ikke reaksjonen. Jeg kaller sånne barn for drittunger, andre ikke. Og som regel de som ikke kaller sånn oppførsel som dritt som ikke ser sine egne feil i sine barn heller. Barn blir altfor mye puset med i forhold til før! Og det har de ikke godt av. Alltid en eller annen unnskyldning for hvorfor barn gjør ditt og datt når det egentlig går på oppdragelse og høflighet og respekt. Noe en tiåring bør ha lært seg hva er nå.  

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Ginny skrev:

Jeg tenker at det hadde vært fullstendig galskap om dere faktisk hadde kjøpt en iphone12 til henne.. 

Samtidig så skjønner jeg at hun vil ha en iPhone, og ikke en eller annen annen greie. Aldri hørt om den dere gav. Jeg ville heller gitt henne et bidrag til den telefonen hun ønsket seg, enn å kjøpe en billig erstatning. Og spredt ordet til eventuell familie, at hun sparte til noe spesifikt og dermed ønsket penger.  Hun skjønner tidsnok at det vil kreve en god del arbeid for å tjene nok til en iPhone, og det er ikke verdt prisen, men akkurat nå er det verdt det for henne. 
 

 

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig for barna å ha iPhone. En 10-åring forstår ikke forskjellen på en iPhone og en vanlig Android telefon. Og helt ærlig, jeg gjør det ikke selv.

Har en sønn på 9 år selv, og ser hvor mye prat det er om hvem som har den kuleste og beste telefonen. Dessverre er det et par bortskjemte pappagutter i klassen hans som alltid får den nyeste iphonen, og som da setter standarden for hva som er kult og akseptert.

Vi kjøpte en Samsung A10 til sønnen vår i fjor jul. Det var hans første telefon, og han ble da helt overveldet og sjokkert over å ha fått en telefon. Men så er det jo folk i klassen som kritiserer han for å ikke ha bra nok telefon, og at Samsung bare er noe dritt...

Anonymkode: 90299...866

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner så godt igjen disse trolletrådene.

Anonymkode: d2cf8...bca

Trolletråd? Gjesp 😴 

Anonymkode: 35512...df8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en 10-åring ikke skal ha en ny iPhone sådan uten videre. De er distre, hun kan ikke legge den i garderoben på skolen, plutselig har de glemt den en plass. Har dere hatt en forventningsavklaring i forkant av bursdagen? Hennes oppførsel hørtes bortskjemt ut, men det skyldes jo kanskje at hun faktisk hadde forventet å få noe helt annet enn det hun fikk.

Her hadde det forresten også vært fullstendig uaktuelt å bruke 8-10000 på telefon til 9-åringen, så skjønner deg veldig godt. Min 9-åring hadde dog vært klar over at å slenge den i gulvet slik = da er du for liten til å ha telefon og da hadde han måttet leve med telefonklokke et år til. Han fikk en brukt Samsung som var tilovers på jobben og var fornøyd med å få telefon i det hele tatt - og den virker fint til det han skal bruke den til. Vi kan hellere oppgradere til dyrere telefon når han blir tenåring tenker jeg, frem til da må det være noe han kan ødelegge uten at han må gråte seg i søvn i en måned.

Anonymkode: e489e...00c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ufordragelig, eller skuffet? Baserer du dette på hva DU fikk? 

Anonymkode: 35512...df8

Ufordragelig oppførsel av å bli skuffet, ja. Jeg var i blant skuffet selv da venner fikk dyrere gaver, men oppførte meg aldri slik foran mamma eller pappa. Nå som jeg er voksen er jeg veldig fornøyd med at det var sånn. Jeg har langt bedre økonomisk sans enn mange av venninnene mine og sparer til dyre ting jeg har lyst istedenfor å dra mastercardet. 

Anonymkode: fd24d...afe

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn lever gjennom en digital hverdag og lever med et enormt teknologisk press! Jeg ville gitt etter på den telefonen

Anonymkode: 36ccf...e57

Er jo nettopp derfor barn lever i et teknologisk press; fordi foreldrene gir etter! Man må slutte å gi etter for press til barna, det er de voksne som aksepterer det og mater det behovet!! 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPhone 11 koster vel fra 7500 og oppover? Jeg tjener over en million i året og bruker telefonen relativt mye. Jeg hadde likevel ikke kjøpt en slik telefon til meg selv en gang, langt mindre til en 10-åring.

Jeg skjønner at hun er skuffet for det er sikkert mye press rundt dette med telefonmerker for tiden. Hun er bare 10 år og det er vanskelig for 10 åringer å regulere følelsene sine slik vi voksne klarer. Dere burde ta en prat med henne om dette når hun har roet seg ned. Etter hvert som hun vokser til så kommer hun nok også til å skjønne at oppførselen hennes i dag var urimelig og at dere har handlet i beste mening, men det er ikke sikkert hun skjønner det på en stund. 

Anonymkode: 546df...0d3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte forresten Google telefonen du snakket om, og den så jo helt fin ut for en 10-åring. Var jo ingenting i veien med den!? Irriterer meg grønn over hvor viktig iPhone er for unga, og ja jeg har barn selv med iPhone .. 

Anonymkode: baeaa...fd5

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...