Gå til innhold

Datter helt knust pga bursdagsgaven fra oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår datter fylte år i dag, og som presang fikk hun en ny mobil, dette var høyest oppe på ønskelista. Derfor ble jeg ekstra skuffet og lei meg over reaksjonen hennes. Hun har slengt mobilen uåpnet i gulvet og har sittet å grått på rommet sitt siden. Jeg som trodde dette skulle bli en av de beste bursdagene for 10-åringen vår. Hun har nektet å snakke med oss eller komme ut av rommet sitt siden. 
 

Vi er ingen rik familie. Jeg og mannen er i helt vanlige jobber og har tilsvarende vanlige inntekter. Derfor var det helt uaktuelt for oss å kjøpe en dyr iPhone til mange tusen kroner. Vi kjøpte en enkel, men fin mobil til 2000kr, en xiaomi redmi note 9. Det hun egentlig ønsket seg var en iPhone 12 helst. Men hun hadde også blitt glad for en iPhone 11. Vi har prøvd å overtale henne til en iPhone til 2500kr, men den var uaktuell fordi den var for gammel. 

Jeg sitter her og tenker på hvem som var urimelig her, datteren min eller meg? Burde jeg ha tatt mer hensyn til hennes ønsker? Jeg tenkte den mobiltelefonen jeg kjøpte til henne var en fin gave, den var til og med i samme farge som hun ønsket seg. 

Min mann angrer på at vi kjøpte den mobilen til henne, han mener at vi kunne strekke oss til en iPhone til rundt 6000kr. Hun er tross alt vårt eneste barn. Mens jeg mener ennå at så dyre mobiler til så små barn er hinsides all fornuft. 

Hva tenker dere her? Burde vi ha løst dette annerledes? 


 

Anonymkode: 2869c...d96

Det er mye press fra venner på området mobiltelefon nå, selv om det er snakk om 10-åringer. Vi valgte å kjøpe en iPhone SE til barna våre, og de er veldig fornøyd med den. Koster vel ca 5000-6000 hvis jeg ikke husker feil. Når man først kjøper en mobiltelefon så kan man like godt kjøpe en som de ønsker seg.

Har knapt hørt om en Xiaomi telefon, og jeg kjenner heller ingen som har en slik så jeg kan ikke si om den er bra eller ikke. Det er egentlig likegyldig. Hun ønsket seg en iPhone og fikk en Xiaomi, dermed ble hun svært skuffet.

PS! Nyeste modell av mobiltelefoner kjøper jeg ikke til meg selv engang.

Anonymkode: 28a62...415

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er tråden 9 sider lang, og ta har kommet med 2-3 svar siden hoved innlegget? 

Hvorfor sier du ikke noe mer, ts? Hvordan gikk det, skjønner du hva dere gjorde feil, har dere snakket med barnet? 

Fryktelig irriterende med trådstarter som bare forsvinner. 

Anonymkode: 3e9ae...493

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Peanut skrev:

Jeg er enebarn. 
Det er noen ganger da jeg ikke fikk særlig til bursdag eller jul fordi foreldrene mine sparte til utenlandsreise til statene eller et annet sted. Det var egentlig helt greit, opplevelsene tok innersvingen på det å ikke få særlig med gaver. 

Det høres veldig bra ut. Ville mye heller hatt reisene enn dumme ting jeg også. Opplevelsene ga deg sikkert masse stimuli, og formet deg som menneske også :) 

Anonymkode: 5cb78...a60

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

......Når man f.eks. hører om barnehagebarn som mobbes for at klærne deres er kjøpt på Cubus, da har det gått altfor langt. ....,,,

Anonymkode: f153a...586

Man hører aldri om barnehagebarn som mobbes for å ha Cubus-klær. I mine femti år her på jorden, og 20 av dem som mor på vestkanten Oslo, har jeg aldri noensinne hørt om det, verken direkte eller indirekte. Det er ikke spesielt merkepress blant barna, det eneste jeg har hørt om (og det er mest her inne), er småbarnsmødre som preiker om «nøstebarn og lillelam og reima og LUEMERKER». I livet mitt, nei. Så slutt å spre sånne rykter og Finn på problemer som ikke eksisterer. Man hører ikke om barnehagebarn som blir mobbet fordi de ikke har dyre klær. 

Anonymkode: 8cb24...a69

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man hører aldri om barnehagebarn som mobbes for å ha Cubus-klær. I mine femti år her på jorden, og 20 av dem som mor på vestkanten Oslo, har jeg aldri noensinne hørt om det, verken direkte eller indirekte. Det er ikke spesielt merkepress blant barna, det eneste jeg har hørt om (og det er mest her inne), er småbarnsmødre som preiker om «nøstebarn og lillelam og reima og LUEMERKER». I livet mitt, nei. Så slutt å spre sånne rykter og Finn på problemer som ikke eksisterer. Man hører ikke om barnehagebarn som blir mobbet fordi de ikke har dyre klær. 

Anonymkode: 8cb24...a69

Skolebarn er vel mer riktig og fra typ tween alder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat derfor jeg ALDRI skal kjøpe en tlf til mine barn, dette får de skaffe seg selv som voksen.

Mine har ingen enda, de er 11 og 13år.

Anonymkode: 070c3...ac7

Ingen telefon når de er13 år gammel? Hvordan fungerer det? Er hen utenfor, blir hen inkludert?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye press fra venner på området mobiltelefon nå, selv om det er snakk om 10-åringer. Vi valgte å kjøpe en iPhone SE til barna våre, og de er veldig fornøyd med den. Koster vel ca 5000-6000 hvis jeg ikke husker feil. Når man først kjøper en mobiltelefon så kan man like godt kjøpe en som de ønsker seg.

Har knapt hørt om en Xiaomi telefon, og jeg kjenner heller ingen som har en slik så jeg kan ikke si om den er bra eller ikke. Det er egentlig likegyldig. Hun ønsket seg en iPhone og fikk en Xiaomi, dermed ble hun svært skuffet.

PS! Nyeste modell av mobiltelefoner kjøper jeg ikke til meg selv engang.

Anonymkode: 28a62...415

Vedder på at xioami også er bedre enn iPhone... Litt applemotstander her... 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, nirvania skrev:

For en drittunge av en unge dere har! Hadde jeg vært dere hadde jeg sagt «Det er helt i orden, når du er så utakknemmelig så leverer vi telefonen tilbake så kan du få pengene for hva den kostet og begynne å spare til egen telefon!» så lærer hun seg i tillegg at man må faktisk jobbe for ting her i livet! Stakkars DERE, ikke hun. 

Er uenig med deg. Det er jenta det er synd på, som har foreldre som har oppdratt henne til å bli en ufyselig, ufordragelig bortskjemt drittunge. Foreldrene er det ikke synd på, de har bare seg selv å takke.

Min 10 åring fikk min gamle Samsung s7 og var glad for det. Å jada, vi bor i en av Norges største grupper så nok av kjøpepress.

Anonymkode: d7ade...524

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tenåringsdatter har også fått mobil til jul og den kostet rundt 2500, aldri om hun får en telefon til 6000. Min sønn på snart 10 har fått en brukt mobil av samboeren til pappaen. Fungerer helt supert. 

Jeg har vært åpen med mine barn om økonomi, men ikke om jeg har direkte bekymringer. Men jeg er helt åpen og sier at det har vi ikke råd til nå. Vi kan kjøpe x og y når jeg får lønn, når det gjelder å og b må vi spare til. 

Anonymkode: 7b382...d52

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Maleficenta skrev:

Datteren din er urimelig men man kan ikke annet forvente av en tiåring. Du får sette deg ned og snakke med henne om verdi og slike ting. På den alderen vil de bare ha det nyeste og kuleste uten forståelse av hva det koster. 

Min tiåring har aldri vært i nærheten av å oppføre seg på denne måten. Dette er uakseptabel oppførsel og noe man burde ta tak i. En lang samtale med barnet er absolutt på sin plass.

Anonymkode: d7ade...524

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det hinsides å bruke 10 tusen på en mobil? Det er kanskje den mest brukte gjenstanden i en persons liv. Den brukes mer enn senga, og mange bruker lett 10 tusen på en seng til barnet.

Anonymkode: cb461...26b

 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt sjokkert over hvor mange som synes det er helt greit å levere inn igjen en telefon som har vært slengt i gulvet med makt, jeg, slik at nestemann som kjøper den potensielt får en defekt mobil. 

Anonymkode: 444cf...181

 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker meg tre ting, for alt annet jeg trenger har jeg. Det er leilighet, bil og en nødvendig operasjon jeg må betale privat. Men jeg skjønner at jeg ikke kan få det jeg ønsker meg fordi det er for dyrt og takker pent for konfekt, hjemmestikka sokker, telysestaker og krimbøker. Hadde jeg hatt vett på å ønske meg vin eller et brettspill eller en genser fra HM hadde jeg antakelig fått det, men siden ønskene mine er helt hinsides velger folk noe de selv synes er lurt. Sånn fungerer verden og det er barn rett og slett nødt til å lære seg. Jo før, jo bedre. 

Forøvrig dreier vel ikke diskusjonen her seg om ei jente som ble skuffa og slet med å holde tårene tilbake mens hun takka pent for gaven sin, det dreier seg om ei jente som kasta sin splitter nye mobil til flere tusen rett i gulvet. Å bli skuffa eller å ikke sette pris på en gave er noe helt annet enn å kaste gaven i gulvet for å demonstrere (og potensielt ødelegge den)! Aldri noensinne har jeg opplevd et barn over fire gjøre noe sånt med mindre de har vært for eksempel psykisk utviklingshemmede. 

Anonymkode: 444cf...181

Men siden du bare ønsker deg alt for dyre ting, hadde det ikke vært bedre å få noe helt annet, enn om noen kom med en traktor i stedet for en bil, eller om de spanderte på deg en helt annen, billigere operasjon du ikke ønsker deg?

Siste avsnitt er jeg enig med deg, det er fullstendig unormal adferd som jeg muligens ville forventet av et barn på 2 år.

Anonymkode: b0cdd...4ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

 

Men siden du bare ønsker deg alt for dyre ting, hadde det ikke vært bedre å få noe helt annet, enn om noen kom med en traktor i stedet for en bil, eller om de spanderte på deg en helt annen, billigere operasjon du ikke ønsker deg?

Siste avsnitt er jeg enig med deg, det er fullstendig unormal adferd som jeg muligens ville forventet av et barn på 2 år.

Anonymkode: b0cdd...4ef

postet for tidlig...

Å bruke 10 000 på en seng som varer i 15-20 år er selvsagt bedre enn å bruke 10 000 på en telefon som varer 1-3 år.

Og ja, å slenge en mobil i gulvet og så levere den inn igjen er jo fullstendig uetisk, hvem gjør sånt?

Anonymkode: b0cdd...4ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ofte dessverre bare overfladisk. 

Anonymkode: 37b7b...24d

Men slike «venner» har en tendens til å forsvinne fort også.

Anonymkode: 5cb78...a60

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første.. For en dritt unge som ikke eier respekt. 

Men jeg skjønner ikke hvorfor dere kjøpte en helt random tlf til henne? Jeg hadde også blitt skuffet indrrst innemen ikke vist det.. Jeg hadde vist takknemlighet for gaven uansett. Dere burde jo heller bare gitt henne pengene så kunne hun spe på selv og kjøpe den hun hadde lyst på.... 

Anonymkode: 716a5...f00

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, nirvania skrev:

For en drittunge av en unge dere har! Hadde jeg vært dere hadde jeg sagt «Det er helt i orden, når du er så utakknemmelig så leverer vi telefonen tilbake så kan du få pengene for hva den kostet og begynne å spare til egen telefon!» så lærer hun seg i tillegg at man må faktisk jobbe for ting her i livet! Stakkars DERE, ikke hun. 

Idiot.

Anonymkode: 08208...cc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min datter fikk iPhone 8 pluss når hun var 11 år, men jeg lurer på om det da var en stund etter at den kom ut. Ofte en del billigere når det har gått litt tid siden lansering. Så jeg er ikke i mot det. 11 pro burde hun ha fått syns jeg. Den er ikke så dyr lengre. 
Nå er dattera 14 år. Har bestilt 12 pro max i julegave fra oss. Vi har også bare et barn, så da kan vi forsvare det med det. Men man må ikke betale hele summen på engang. Kan ta det på avbetaling. Null renter. På one call feks.
Presset barna våres føler, kan man ikke undervurdere. 

Anonymkode: 483b9...aaf

Gratulerer, du er med og bidrar til presset barna deres føler på.

Anonymkode: 6bdc7...a76

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel i første rekke dere foreldre som har feilet.

Ikke ved å ikke gi henne en nyere iPhone, men ved å ikke ha avklart med henne på forhånd at det har totalt uaktuelt. 

Når hun har uttrykt et slikt sterkt ønske, da hadde det naturlige vært å på forhånd diskutert evt løsninger med sparing ol.

Her er det dere voksne som legger opp til at dagen blir ødelagt, ved å la henne tro iPhone er mulig - og så gi henne noe helt annet.

For det er ikke slik at ‘telefon er telefon’. 

Det er ikke vanskelig å forstå skuffelsen, hormoner, ikke føle seg forstått, osv. Kanskje har hun snakket med venninner om at kommer til å få ny iPhone til bursdag osv.

Det kan henge så mye på dette ønsket, som ikke handler ‘en telefon’.

Men her er det dere voksne som ikke har håndtert forventningen, og ikke forberedt og forhandlet på forhånd. Hele situasjonen kunne vært unngått.

Anonymkode: 4516d...0eb

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Aureka said:

Ingen telefon når de er13 år gammel? Hvordan fungerer det? Er hen utenfor, blir hen inkludert?

Hvorfor skulle det være et problem, egentlig? Smarttelefoner er det mest negative som noensinne er funnet opp mtp. sosial omgang. Man klarer seg lenge uten telefon. Jeg var den eneste som ikke hadde mobiltelefon på både ungdomsskolen og videregående da jeg ikke så verdien i det, og det gikk faktisk helt fint. Smarttelefoner spesielt bidrar negativt både sosialt og mtp. utvikling av hjernen.

Anonymkode: 1e7b3...5a2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun har sagt til venninner at hun får iphone til bursdag og kommer med en xiaomi, kommer hun til å tape enormt med ansikt. Det er sankk om sterke krefter i sving. Folk dreper for ære.

Anonymkode: 25ed7...64b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...