Gå til innhold

Datter helt knust pga bursdagsgaven fra oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle det være et problem, egentlig? Smarttelefoner er det mest negative som noensinne er funnet opp mtp. sosial omgang. Man klarer seg lenge uten telefon. Jeg var den eneste som ikke hadde mobiltelefon på både ungdomsskolen og videregående da jeg ikke så verdien i det, og det gikk faktisk helt fint. Smarttelefoner spesielt bidrar negativt både sosialt og mtp. utvikling av hjernen.

Anonymkode: 1e7b3...5a2

Det gikk fint fordi du ikke så verdien i det.

Jeg hadde ingen venner på vgs fordi jeg ikke så verdien med å ha venner. Og det gikk helt fint. Derfor bør det går fint for deg også å ikke ha venner.

Anonymkode: 25ed7...64b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh. Tenker nok hun bare ble skuffa, og reagerte som et barn. 😉 Trodde kanskje hun fikk telefonen hun ønsker seg, men så var det en annen. Kan fint kjenne igjen følelsen! 

Hun burde kanskje skjult følelsene sine mer, men det hjelper ikke å bli sur på henne av den grunn. Det er jo dere som har oppdratt henne... og hun er et barn. 

Hadde nok lagt meg litt flat som forelder, og sagt at det ble dumt.. at jeg ikke skjønte hvor mye det betød for henne. Samtidig hadde jeg fortalt at jeg ikke syntes reaksjonen hennes var noe hyggelig. 

Hadde gitt henne pengene for å spare til telefonen hun vil ha 🙂 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange her som mener at dette er uskseptabel oppførsel. Men er det egentlig uakseptabelt å uttrykke hva man føler? Reaksjonen kommer neppe av at jenta er en «drittunge», reaksjonen kommer rett og slett som et resultat av press og et ønske om å ikke skille seg ut. Barn har ikke utviklet et filter der de kan skjule følelsene sine slik voksne kan. 
Dessverre er det slik at samfunnet vi lever i at mobiltelefonen har blitt noe av det viktigste vi eier. Det er heller ikke bare barn som ønsker seg en telefon som koster mer enn nødvendig. Men, det er faktisk barna som utnytter spesifikasjonene på telefonene best. De spiller, fotograferer, er på sosiale medier, chatter, ser film,bruker skooler, teams osv. Majoriteten av voksne bruker telefonen til å ringe, sende sms, fotografere i ferier og sjekker Facebook og kunne fint klart seg med en billigmodell. 
Jeg mener ikke at barn på død og liv må ha en iPhone, men med tanke på at en mobiltelefon er veldig viktig for barn/unge og at den brukes så mye og ikke bare blir liggende så synes jeg det kan være verdt investeringen. Men, noen toppmodell synes jeg ikke de kan kreve.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Maleficenta skrev:

Vedder på at xioami også er bedre enn iPhone... Litt applemotstander her... 

Jeg liker ikke iPhone! Har kun hatt Samsung de siste 10 + årene... ;) Er nok en merke sak rett og slett.

Anonymkode: 28a62...415

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange som har merkelige syn på barn. Dere kaster rundt dere med ord som snørrunge, drittunge, ufyselig, utakknemlig. Hvorfor er det greit å snakke om andre mennesker sånn, bare fordi det er snakk om barn? 

Datterens reaksjon er ikke innafor, men den ble åpenbart utløst av følelsen av å bli fullstendig overkjørt og ikke hørt. Dette kunne lett vært unngått med litt dialog i forkant. 

Og hvor kommer det fra at "barna knuser mobilen etter 2 uker uansett". Mine barn arvet våre avdankede jobbtelefoner i flere år før det ble startet med å anskaffe egne telefoner til dem. Kan ikke huske en eneste gang at de var uforsiktige og en telefon ble ødelagt. 

Begriper fortsatt ikke hvorfor man ikke bare snakker med barna sine og finner løsninger sammen med dem. Jeg har heller aldri kjøpt så dyre telefoner til barna mine, men de har ofte ønsket seg pengetilskudd fra foreldre og resten av slekta, og sånn fått råd til ting de ønsket seg. Og når de selv har måtte foreta den økonomiske prioriteringen, har de heller ikke endt opp med de aller dyreste modellene, de er da godt i stand til å se hva de ellers kunne fått for pengene fra veldig ung alder dersom de får god veiledning fra foreldrene sine. Jeg syns flere av dere grovt undervurderer barn. 

Barn trenger medbestemmelse i eget liv, og de skal bli hørt. Og de skal i alle fall ikke omtales i nedlatende ordelag, slik flere av dere her inne gjør. Folk som omtaler medmennesker sånn har ubegripelige menneskesyn, rett og slett! 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle det være et problem, egentlig? Smarttelefoner er det mest negative som noensinne er funnet opp mtp. sosial omgang. Man klarer seg lenge uten telefon. Jeg var den eneste som ikke hadde mobiltelefon på både ungdomsskolen og videregående da jeg ikke så verdien i det, og det gikk faktisk helt fint. Smarttelefoner spesielt bidrar negativt både sosialt og mtp. utvikling av hjernen.

Anonymkode: 1e7b3...5a2

Langt imellom fornuft i denne tråden. men dette innlegget lyser det forståelse og fornuft av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange glemmer også at Iphone er dyrere nå enn for 5-7 år siden på grunn av valutakurs. 

Var du 10 år i 2013 og ønsket deg en Iphone, ønsket du deg en gave til 7000 kr. Er du 10 år i dag og ønsker deg en Iphone, ønsker du deg en gave til 10 000. 

10-åringer har ikke blitt mer kravstore, det er bare valutaen som har svekket seg. 

Anonymkode: cb461...26b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mange glemmer også at Iphone er dyrere nå enn for 5-7 år siden på grunn av valutakurs. 

Var du 10 år i 2013 og ønsket deg en Iphone, ønsket du deg en gave til 7000 kr. Er du 10 år i dag og ønsker deg en Iphone, ønsker du deg en gave til 10 000. 

10-åringer har ikke blitt mer kravstore, det er bare valutaen som har svekket seg. 

Anonymkode: cb461...26b

Joda, men da jeg var ung var det vanlig å få en CD i bursdagsgave liksom.

Anonymkode: 6bdc7...a76

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Mini: 9000
Vanlig: 10000
Pro: 13000
Pro max: 14000

Anonymkode: ceab0...770

Er det vanlig at barn får så dyre bursdagsgaver av foreldrene?

Anonymkode: 4916d...01b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Joda, men da jeg var ung var det vanlig å få en CD i bursdagsgave liksom.

Anonymkode: 6bdc7...a76

Og det var helt greit fordi alle andre rundt deg også fikk CD i bursdagsgave. Gaver må tolkes i rett kontekst.

Anonymkode: cb461...26b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at barn får så dyre bursdagsgaver av foreldrene?

Anonymkode: 4916d...01b

Selvsagt ikke hvert år. Men minst én gang i løpet av oppveksten er overhodet ikke uvanlig. 

Anonymkode: cb461...26b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Ella1 skrev:

Det er mange her som mener at dette er uskseptabel oppførsel. Men er det egentlig uakseptabelt å uttrykke hva man føler? Reaksjonen kommer neppe av at jenta er en «drittunge», reaksjonen kommer rett og slett som et resultat av press og et ønske om å ikke skille seg ut. Barn har ikke utviklet et filter der de kan skjule følelsene sine slik voksne kan. 
Dessverre er det slik at samfunnet vi lever i at mobiltelefonen har blitt noe av det viktigste vi eier. Det er heller ikke bare barn som ønsker seg en telefon som koster mer enn nødvendig. Men, det er faktisk barna som utnytter spesifikasjonene på telefonene best. De spiller, fotograferer, er på sosiale medier, chatter, ser film,bruker skooler, teams osv. Majoriteten av voksne bruker telefonen til å ringe, sende sms, fotografere i ferier og sjekker Facebook og kunne fint klart seg med en billigmodell. 
Jeg mener ikke at barn på død og liv må ha en iPhone, men med tanke på at en mobiltelefon er veldig viktig for barn/unge og at den brukes så mye og ikke bare blir liggende så synes jeg det kan være verdt investeringen. Men, noen toppmodell synes jeg ikke de kan kreve.

Å «uttrykke hva man føler» ved å kaste en gjenstand til flere tusen kroner i bakken er selvsagt uakseptabelt? Ikke rart unger ikke kan oppføre seg når sånn destruktiv adferd skal unnskyldes med at hun «utrykker følelsene sine»

Anonymkode: b0cdd...4ef

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvsagt ikke hvert år. Men minst én gang i løpet av oppveksten er overhodet ikke uvanlig. 

Anonymkode: cb461...26b

Tenker når barnet bare er 10 år gammel så venter man med så dyre gaver som lett kan bli ødelagt. 

Virker ikke som 10-åringen har noe pengeforståelse og tror det er akseptabelt å reagere på den måten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kenelz skrev:

Tenker når barnet bare er 10 år gammel så venter man med så dyre gaver som lett kan bli ødelagt. 

Virker ikke som 10-åringen har noe pengeforståelse og tror det er akseptabelt å reagere på den måten. 

Det er en myte at de blir så lett ødelagt. De fleste bruker et cover. Og legger man på en skjermbeskytter er den som ny om tre år.

Anonymkode: cb461...26b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn lever gjennom en digital hverdag og lever med et enormt teknologisk press! Jeg ville gitt etter på den telefonen

Anonymkode: 36ccf...e57

Selv om Man ikke har råd til den? Jeg har alltid lært at man må jobbe for å få noe her i livet, det lærte jeg i min tid 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er en myte at de blir så lett ødelagt. De fleste bruker et cover. Og legger man på en skjermbeskytter er den som ny om tre år.

Anonymkode: cb461...26b

Ingen myte at det blir så lett ødelagt og det vet jeg som har hatt iphone i mange år.

Jeg liker iphone, men jeg vet hvor lett det er å ødelegge selv med cover og skjermbeskytter. Også går det 2-3 år og iphonen har blitt mye tregere som gjør at man ønsker seg en ny, helst den nyeste modellen.

Men la oss si at iphone er kjent for å vare, så er det ikke riktig å kjøpe en gave til 10.000kr++ når man bare er 10 år.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvsagt ikke hvert år. Men minst én gang i løpet av oppveksten er overhodet ikke uvanlig. 

Anonymkode: cb461...26b

I min tid, når man ønsker seg noe så dyrt, gikk man for penger til jul og bursdag, og sparte opp selv.

Anonymkode: 4916d...01b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min datter fikk iPhone 8 pluss når hun var 11 år, men jeg lurer på om det da var en stund etter at den kom ut. Ofte en del billigere når det har gått litt tid siden lansering. Så jeg er ikke i mot det. 11 pro burde hun ha fått syns jeg. Den er ikke så dyr lengre. 
Nå er dattera 14 år. Har bestilt 12 pro max i julegave fra oss. Vi har også bare et barn, så da kan vi forsvare det med det. Men man må ikke betale hele summen på engang. Kan ta det på avbetaling. Null renter. På one call feks.
Presset barna våres føler, kan man ikke undervurdere. 

Anonymkode: 483b9...aaf

 Når du må kjøpe julegaver på avbetaling er du ute på et skråplan altså. Telefonen koster jo akkurat det samme? 

At du kjøper svindyre telefoner til den bortskjemte datteren er akkurat det som skaper problemer og urealistiske forventninger for alle andre.

Da jeg var 13 år var det et hit å jobbe med avis- og reklameomdeling i helgene - jeg og mange i klassen min jobbet med det. Og vi var ikke fra et fattig nabolag altså. Husker jeg sparte opp til en tv med VHS helt selv og var veldig stolt når jeg kunne kjøpe den. Hvorfor kan ikke barn i dag lære seg å spare og jobbe for tingene selv? Puter under armene er bare en bjørnetjeneste. Og foreldre skal ta lån for å tilfredsstille podens juleønsker? Huff.

Synes vi foreldre (særlig sånn som deg) har enn jobb å gjøre. En 10-åring skjønner at en iPhone er en halv månedslønn for mange. At noen i tillegg er den norske versjonen av Dudley i Harry Potter og slenger ting til flere 1000 kr i gulvet i raseri - da har det gått for langt synes jeg.

Og ja, du har bare et barn, tenk om du hadde tre. Vipps! 30000 i julegaver og 30000 i bursdagsgaver hvert år? Bare å begynne å spare.

Anonymkode: e489e...00c

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...