Gå til innhold

Riktig bruk av personlig pronomen for ikke å fornærme non-binære folk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg svarer deg selvfølgelig ikke når du nekter min eksistens.

Hvorfor skulle jeg konservere med noen som er hatefull mot meg og skal bestemme min identitet?

Anonymkode: 5576c...766

Beklager, jeg trodde vi hadde en diskusjon med et snev av seriøsitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

venus24 skrev (5 minutter siden):

Beklager, jeg trodde vi hadde en diskusjon med et snev av seriøsitet.

Unnskyld meg, jeg må få lov å reagere når du trakasserer og diskriminerer meg.

Anonymkode: 5576c...766

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Unnskyld meg, jeg må få lov å reagere når du trakasserer og diskriminerer meg.

Anonymkode: 5576c...766

Ja, det har du absolutt lov til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (4 minutter siden):

Ja, det har du absolutt lov til.

Hvorfor insisterer du på å være kjip mot meg?

Anonymkode: 5576c...766

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, venus24 said:

Ja, godt observert.

Og dermed er du med på "festen". Jeg bryr meg ikke om hvordan folk identifiserer seg, det skal ikke jeg legge meg borti, men jeg kommer ikke til å bruke noen kalorier på å finne ut og bruke "korrekt" personlig pronomen på noen som blir krenket, og føler seg som et offer for hatkriminalitet for at jeg ikke vil si "hen", eller hva de nå enn har funnet ut at de er på innsiden. Jeg forholder meg til biologien.

Anonymkode: 1636e...f54

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og dermed er du med på "festen". Jeg bryr meg ikke om hvordan folk identifiserer seg, det skal ikke jeg legge meg borti, men jeg kommer ikke til å bruke noen kalorier på å finne ut og bruke "korrekt" personlig pronomen på noen som blir krenket, og føler seg som et offer for hatkriminalitet for at jeg ikke vil si "hen", eller hva de nå enn har funnet ut at de er på innsiden. Jeg forholder meg til biologien.

Anonymkode: 1636e...f54

Så dersom noen forteller deg at de foretrekker at du sier «hun» om dem vil du fortsette å si «han» likevel? Du har jo selvsagt lov til det, jeg bare forstår ikke vitsen. Når man vet at pronomen er viktig for noen er det jo vanlig høflighet å etterkomme ønsket deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, venus24 said:

Så dersom noen forteller deg at de foretrekker at du sier «hun» om dem vil du fortsette å si «han» likevel? Du har jo selvsagt lov til det, jeg bare forstår ikke vitsen. Når man vet at pronomen er viktig for noen er det jo vanlig høflighet å etterkomme ønsket deres.

Godt observert.

Nei, det er ikke vanlig høflighet, jeg mener det er å kreve for mye.

Anonymkode: 1636e...f54

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Godt observert.

Nei, det er ikke vanlig høflighet, jeg mener det er å kreve for mye.

Anonymkode: 1636e...f54

Deg om det. Uhøflig er det uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (4 minutter siden):

Uhøflig er det uansett.

Det er uhøflig å bestemme over språket til andre.

Anonymkode: 5576c...766

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er uhøflig å bestemme over språket til andre.

Anonymkode: 5576c...766

Å bestemme hva noen skal kalle en (navn og pronomen) er ikke å bestemme over språket til andre. Det er å bestemme over seg selv og sin egen historie. Folk kan jo velge å bruke feil navn eller kjønn, men da er de uhøflige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, venus24 said:

Deg om det. Uhøflig er det uansett.

Deg om det. Jeg forholder meg som sagt til de kjønnene man har innenfor biologien per dags dato. Den dagen dette blir endret så blir det noe annet, men frem til da så kan man ikke pålegge mennesker å endre tankesett og ignorere biologien, bare fordi at noen er uenig med sine biologiske gener. 

De som ikke aksepterer dette, og blir krenket over at jeg bruker feil personlig pronomen, er definitivt deltakere i samfunnets krenkefest, og slike mennesker tapper meg for energi. Hvorfor skal jeg respektere disse menneskene, når de ikke respekterer meg og mine meninger?

Anonymkode: 1636e...f54

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (9 minutter siden):

Å bestemme hva noen skal kalle en (navn og pronomen) er ikke å bestemme over språket til andre. 

Jo.

venus24 skrev (10 minutter siden):

Folk kan jo velge å bruke feil navn eller kjønn, men da er de uhøflige.

Ok, fint at du innrømmer at du insisterer på å kalle meg de/du for å være kjip med vilje..

Anonymkode: 5576c...766

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Deg om det. Jeg forholder meg som sagt til de kjønnene man har innenfor biologien per dags dato. Den dagen dette blir endret så blir det noe annet, men frem til da så kan man ikke pålegge mennesker å endre tankesett og ignorere biologien, bare fordi at noen er uenig med sine biologiske gener. 

De som ikke aksepterer dette, og blir krenket over at jeg bruker feil personlig pronomen, er definitivt deltakere i samfunnets krenkefest, og slike mennesker tapper meg for energi. Hvorfor skal jeg respektere disse menneskene, når de ikke respekterer meg og mine meninger?

Anonymkode: 1636e...f54

Anbefaler deg å faktisk lese litt om biologi og hva forskningen sier om transpersoner. Visste du for eksempel at hjernen til en transkvinne (altså født gutt) har mer til felles med en kvinnehjerne enn en mannshjerne? Forskere tror at det å være trans skyldes en kombinasjon av gener, hormoner og nevrokjemi. Altså er det å være trans i aller høyeste grad biologisk.

Her er det jo du som blir krenket over at noen ønsker å bli omtalt med et spesifikt pronomen, så du er jo absolutt en del av denne krenkefesten du også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, venus24 said:

Anbefaler deg å faktisk lese litt om biologi og hva forskningen sier om transpersoner. Visste du for eksempel at hjernen til en transkvinne (altså født gutt) har mer til felles med en kvinnehjerne enn en mannshjerne? Forskere tror at det å være trans skyldes en kombinasjon av gener, hormoner og nevrokjemi. Altså er det å være trans i aller høyeste grad biologisk.

Her er det jo du som blir krenket over at noen ønsker å bli omtalt med et spesifikt pronomen, så du er jo absolutt en del av denne krenkefesten du også.

Jeg kan gjenta meg selv til du blir både gul og grønn, men jeg forholder meg altså til dagens biologi. Du kan være så uenig du bare vil, men du sitter ikke med noen fasit for meg.

Anonymkode: 1636e...f54

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, venus24 said:

Her er det jo du som blir krenket over at noen ønsker å bli omtalt med et spesifikt pronomen, så du er jo absolutt en del av denne krenkefesten du også.

Nei, jeg er ikke krenket over at noen ønsker det. Jeg blir oppgitt over at det kreves at jeg skal respektere andre, når jeg ikke skal bli respektert selv. Det er ikke sånn det fungerer for meg, og det forventer jeg at du aksepterer, siden du har så stor aksept for hvem vi er, og at vi selv bestemmer dette.

Anonymkode: 1636e...f54

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kan gjenta meg selv til du blir både gul og grønn, men jeg forholder meg altså til dagens biologi. Du kan være så uenig du bare vil, men du sitter ikke med noen fasit for meg.

Anonymkode: 1636e...f54

Jeg er den eneste av oss som har referert til forskning, da. Du kan være uenig i forskningen hvis du vil, men «dagens biologi» betyr altså at det å være trans et biologisk forankret.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg er ikke krenket over at noen ønsker det. Jeg blir oppgitt over at det kreves at jeg skal respektere andre, når jeg ikke skal bli respektert selv. Det er ikke sånn det fungerer for meg, og det forventer jeg at du aksepterer, siden du har så stor aksept for hvem vi er, og at vi selv bestemmer dette.

Anonymkode: 1636e...f54

Du blir krenket over hvilke pronomen noen vil du skal bruke om dem. Det er absolutt lov, men ikke lat som om du ikke er en del av «krenkefesten». Hvis du ikke var krenket ville du bare sagt ok og latt det gå, ikke brukt tid på å diskutere det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, venus24 said:

Jeg er den eneste av oss som har referert til forskning, da. Du kan være uenig i forskningen hvis du vil, men «dagens biologi» betyr altså at det å være trans et biologisk forankret.

Du blir krenket over hvilke pronomen noen vil du skal bruke om dem. Det er absolutt lov, men ikke lat som om du ikke er en del av «krenkefesten». Hvis du ikke var krenket ville du bare sagt ok og latt det gå, ikke brukt tid på å diskutere det.

Du skriver "Forskere tror". Uansett så har vi de kjønnene vi har, og det har ikke forandret seg, som jeg nå har påpekt så mange ganger at dette blir siste gangen. 

Tror du med hell kunne lest litt om debatt. Man kan fint delta i en debatt uten å være krenket. Utrolig men sant.

Jeg har sagt hva jeg mener, at du ikke respekterer det er naturligvis greit, men jeg gidder ikke å fortsette å gjenta meg selv. Ha en fortreffelig aften, uansett hvilket kjønn du er, eller identifiserer deg som. 

Anonymkode: 1636e...f54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du skriver "Forskere tror". Uansett så har vi de kjønnene vi har, og det har ikke forandret seg, som jeg nå har påpekt så mange ganger at dette blir siste gangen. 

Tror du med hell kunne lest litt om debatt. Man kan fint delta i en debatt uten å være krenket. Utrolig men sant.

Jeg har sagt hva jeg mener, at du ikke respekterer det er naturligvis greit, men jeg gidder ikke å fortsette å gjenta meg selv. Ha en fortreffelig aften, uansett hvilket kjønn du er, eller identifiserer deg som. 

Anonymkode: 1636e...f54

Ja, forskere tror. På samme måte som at forskere tror at klimaendringene er menneskeskapte. Vitenskap er ikke hundre prosent sikker, og det finnes ingen fasit. Men det er svært sannsynlig at de har rett.

Helt greit, jeg deltar også i debatten uten å være krenket. Utrolig men sant.

Jeg opplever ikke videre aksept fra deg heller, må jeg si. Snarere tvert imot, i og med at du blankt avviser forskningen på feltet og nekter å forholde deg til biologiske realiteter. Helt greit det også, men da kan du ikke klage over å selv ikke få aksept for meningene dine. Ha en fin dag!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, venus24 said:

Jeg opplever ikke videre aksept fra deg heller, må jeg si. Snarere tvert imot, i og med at du blankt avviser forskningen på feltet og nekter å forholde deg til biologiske realiteter.

Du kan fortsette å snakke om forskning, men for å gjøre det klinkende klart: Jeg forholder meg til de kjønn som eksisterer, og frem til dette endres så forbeholder jeg meg retten til å beholde min mening, uansett hvor provosert det gjør deg. Enkelt og greit. Ferdig snakket. Jeg avviser ikke forskning, jeg avviser deg, på grunn av din debatteknikk. Om det gjør meg til like ille som deg, så lever jeg virkelig helt fint med det. Men jeg gidder ikke denne uendelige terpingen fra din side, fordi at du ikke aksepterer at jeg har min mening, og du din.

Anonymkode: 1636e...f54

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke. Får pronomen etter biologisk kjønn fra meg.

Anonymkode: e9461...ab8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...