Gå til innhold

Riktig bruk av personlig pronomen for ikke å fornærme non-binære folk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

venus24 skrev (6 minutter siden):

Det er jo en debattartikkel basert på hennes meninger, ikke en nøytral eller objektiv artikkel ment for å informere. Hun har all verdens rett til å mene det hun mener. Jeg har all verdens rett til å være uenig.

Påpekte bare hvor meningsløst det var å avvise meningene hennes fordi de var publisert i Resett.

Positivt at du anerkjenner hennes rett til å ha en annen mening enn deg da. Raust av deg.

Anonymkode: 5576c...766

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Påpekte bare hvor meningsløst det var å avvise meningene hennes fordi de var publisert i Resett.

Positivt at du anerkjenner hennes rett til å ha en annen mening enn deg da. Raust av deg.

Anonymkode: 5576c...766

Hun er jo blogger på Resett, så det er jo en smule tøysete å ta hennes meninger til inntekt for «sannheten» om transpersoner, som om hun ikke har en åpenbar politisk agenda. Men alle lærte vel ikke kildekritikk på skolen, helt greit det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (6 minutter siden):

Hun er jo blogger på Resett, så det er jo en smule tøysete å ta hennes meninger til inntekt for «sannheten» om transpersoner, som om hun ikke har en åpenbar politisk agenda. Men alle lærte vel ikke kildekritikk på skolen, helt greit det.

Riktig. Nettopp.

For det er opp til deg selvfølgelig å bedømme hvem som taler på transpersoner. Er de enige med deg så sier de bare sannheten, er de uenig med deg har de en "åpenbar politisk agenda":

Nei, det er veldig tydelig at ikke alle lærte kildekritikk på skolen. Trist.

Anonymkode: 5576c...766

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Riktig. Nettopp.

For det er opp til deg selvfølgelig å bedømme hvem som taler på transpersoner. Er de enige med deg så sier de bare sannheten, er de uenig med deg har de en "åpenbar politisk agenda":

Nei, det er veldig tydelig at ikke alle lærte kildekritikk på skolen. Trist.

Anonymkode: 5576c...766

Nei, transpersoner klarer helt fint å snakke på vegne av seg selv. Enkelte er enige med Maria, enkelte ikke.

Raust av deg at du faktisk anerkjenner at hun er kvinne da, og refererer til henne med de pronomen hun ønsker at du skal bruke. Håper du gjør det med alle transpersoner, ikke bare dem du er enig med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (5 minutter siden):

Nei, transpersoner klarer helt fint å snakke på vegne av seg selv. Enkelte er enige med Maria, enkelte ikke.

Raust av deg at du faktisk anerkjenner at hun er kvinne da, og refererer til henne med de pronomen hun ønsker at du skal bruke. Håper du gjør det med alle transpersoner, ikke bare dem du er enig med.

Som antifascist uroer det meg når "aktivister" prøver å kontrollere språket. Vi husker alle bokbrannene i Tyskland på 30-tallet, og hvordan det eskalerte.

Ingen kan kreve at noen skal ha bøye kneet og bruke det språket de forlanger. Om noen derimot rasjonelt og rimelig kan jeg alltids bruke ord så lenge det er innenfor rimelighetens og naturlighetens grenser.

Anonymkode: 5576c...766

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de ikke tåler han eller hun, så får de leve med det.

Anonymkode: c0afe...9be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som antifascist uroer det meg når "aktivister" prøver å kontrollere språket. Vi husker alle bokbrannene i Tyskland på 30-tallet, og hvordan det eskalerte.

Ingen kan kreve at noen skal ha bøye kneet og bruke det språket de forlanger. Om noen derimot rasjonelt og rimelig kan jeg alltids bruke ord så lenge det er innenfor rimelighetens og naturlighetens grenser.

Anonymkode: 5576c...766

Ingen prøver å kontrollere språket, bortsett fra dem som hisser seg opp over den naturlige språkutviklingen og vil prøve å nekte folk å si «hen». Som antifascist ville jeg trodd at du også brydde deg om diskriminering og trakassering av sårbare mennesker, f.eks. transpersoner og ikke-binære. Personlig tenker jeg det er en viktigere kamp enn å irritere seg over at noen vil gjøre språket vårt mer inkluderende.

Jeg har aldri krevd at noen bruker de ordene jeg ønsker at de skal bruke. Jeg har bare påpekt at dersom man bruker feil pronomen med vilje for å være kjip, eller insisterer på å bruke f.eks. n-ordet om noen som ikke ønsker å bli omtalt på den måten, så er man uhøflig og ufin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, venus24 said:

Jeg blir ikke krenket av at enkelte mennesker ønsker å bli omtalt som "hen". Jeg blir heller ikke krenket av at transkvinner ønsker å bli omtalt som "hun". Kanskje du må revurdere hvem det er som egentlig deltar på denne krenkelsesfesten? Ekke meg, i alle fall.

Men sa ha'kke jeg nevnt deg hverken direkte eller indirekte heller, men du følte deg åpenbart truffet.

Anonymkode: 1636e...f54

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dersom de ikke tåler han eller hun, så får de leve med det.

Anonymkode: c0afe...9be

Hvorfor det, når de ønsker å bli omtalt som «hen»?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men sa ha'kke jeg nevnt deg hverken direkte eller indirekte heller, men du følte deg åpenbart truffet.

Anonymkode: 1636e...f54

Ja, godt observert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Gibralfaro skrev (På 18.9.2020 den 18.31):

Dette tror jeg med hånden på hjertet at jeg aldri kommer til å ta hensyn til.

Du er ikke alene om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (9 minutter siden):

Ingen prøver å kontrollere språket, bortsett fra dem som hisser seg opp over den naturlige språkutviklingen og vil prøve å nekte folk å si «hen».

Jo. Det er en hel bevegelse av fascistoide aktivister som prøver å kontrollere språket.

Hadde dette vært en "naturlig språkutvikling" så hadde ikke dette vært et problem. Det er nettopp at aktivister bruker totalitære virkemidler for å presse igjennom forandringer i språket som er problemet.

Det er bokstavelig talt ingen som prøver å nekte noen å bruke 'hen'. 

venus24 skrev (12 minutter siden):

Som antifascist ville jeg trodd at du også brydde deg om diskriminering og trakassering av sårbare mennesker, f.eks. transpersoner og ikke-binære.

Det gjør jeg selvfølgelig. Det sagt så er ikke å ikke anse transkvinner som kvinner på noen som helst måte diskriminering eller trakassering, selvfølgelig.

 

Anonymkode: 5576c...766

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
AnonymBruker skrev (På 11.3.2021 den 23.06):

Interessant. Så når du møter nye folk, hvordan sjekker du dette før du tar i bruk pronomene du anser som rett?

 

Anonymkode: 02abb...601

Gjør vel som han i Crocodile Dundee? :Knegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jo. Det er en hel bevegelse av fascistoide aktivister som prøver å kontrollere språket.

Hadde dette vært en "naturlig språkutvikling" så hadde ikke dette vært et problem. Det er nettopp at aktivister bruker totalitære virkemidler for å presse igjennom forandringer i språket som er problemet.

Det er bokstavelig talt ingen som prøver å nekte noen å bruke 'hen'. 

Det gjør jeg selvfølgelig. Det sagt så er ikke å ikke anse transkvinner som kvinner på noen som helst måte diskriminering eller trakassering, selvfølgelig.

 

Anonymkode: 5576c...766

Nei, det er en bevegelse av mennesker som ønsker å inkludere sårbare mennesker i hele samfunnet, om det så er helsevesenet eller språket.

Det er en naturlig språkutvikling fordi det oppstår et nytt behov i språket (altså at noen verken definerer seg som man eller kvinne) og vi derfor finner en språklig løsning på dette (altså ordet «hen»). Dette innføres ikke ved vold eller tvang på noen som helst måte, det innføres ved at flere og flere velger å bruke det. At folk selv velger å bruke et ord kan ikke kategoriseres som fascisme i noen som helst forstand av ordet.

Å nekte å anse transkvinner som kvinner er åpenbart diskriminering. Har man endret kjønn i folkeregisteret er man juridisk sett kvinne. Da forstår jeg ikke trangen enkelte har til å insistere på at de vet bedre enn personen det gjelder. Hvorfor kan ikke alle få bestemme selv? Hvorfor denne trangen til å kontrollere andre menneskers kjønnsidentitet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

venus24 skrev (14 minutter siden):

Å nekte å anse transkvinner som kvinner er åpenbart diskriminering

Selvfølgelig ikke.

venus24 skrev (15 minutter siden):

. Hvorfor kan ikke alle få bestemme selv?

Bestemme over og for seg selv, ja. Bestemme over andre, nei.

Å skulle bestemme hvilke oppfatninger andre skal få  ha om et begrep, i dette tilfellet kjønn, er fascistoid. Sånn er det bare.

Anonymkode: 5576c...766

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selvfølgelig ikke.

Bestemme over og for seg selv, ja. Bestemme over andre, nei.

Å skulle bestemme hvilke oppfatninger andre skal få  ha om et begrep, i dette tilfellet kjønn, er fascistoid. Sånn er det bare.

Anonymkode: 5576c...766

Man har da rett til å bestemme hva andre mennesker skal kalle en. Navnet sitt velger man f.eks. selv, og kan endre i folkeregisteret hvis man ønsker. Velger noen å bevisst kalle et annet menneske ved feil navn fordi de er uenig i hva navnet deres er, så har de åpenbart lov til det, men det er jo et utrolig merkelig valg, da. Samme med å bruke feil kjønn med vilje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (5 minutter siden):

Man har da rett til å bestemme hva andre mennesker skal kalle en.

Har man?

Ok, vi kan jo teste det. Hvis du omtaler meg konsekvent som "Deres Majestet" i resten av denne samtalen så skal jeg tenke over om du har rett likevel. Mulig jeg må gjøre supplementerende eksperimenter IRL i etterkant da men. 

Anonymkode: 5576c...766

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har man?

Ok, vi kan jo teste det. Hvis du omtaler meg konsekvent som "Deres Majestet" i resten av denne samtalen så skal jeg tenke over om du har rett likevel. Mulig jeg må gjøre supplementerende eksperimenter IRL i etterkant da men. 

Anonymkode: 5576c...766

Nå misforstår du med vilje. Er du uenig i at man har rett til å bestemme hva man heter, og at man kan endre navnet sitt i folkeregisteret hvis man ønsker? Og er du uenig i at man har rett til å bli omtalt som det navnet man har valgt? Dersom du endrer navnet ditt til Deres Majestet i folkeregisteret vil jeg selvsagt kalle deg for det. Hva skulle jeg få ut av å kalle deg et annet navn enn det du ønsker å hete?

Endret av venus24
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (20 minutter siden):

Nå misforstår du med vilje. Er du uenig i at man har rett til å bestemme hva man heter, og at man kan endre navnet sitt i folkeregisteret hvis man ønsker? Og er du uenig i at man har rett til å bli omtalt som det navnet man har valgt? Dersom du endrer navnet ditt til Deres Majestet i folkeregisteret vil jeg selvsagt kalle deg for det. Hva skulle jeg få ut av å kalle deg et annet navn enn det du ønsker å hete?

Observerer at du faktisk ikke oppriktig mener at man bestemmer selv hva man vil bli kalt. Forsåvidt ikke overrasket.

Anonymkode: 5576c...766

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Observerer at du faktisk ikke oppriktig mener at man bestemmer selv hva man vil bli kalt. Forsåvidt ikke overrasket.

Anonymkode: 5576c...766

Observerer at du ikke svarer på spørsmålene mine. For så vidt ikke overrasket. Er du uenig i at navnet du er registrert som i folkeregisteret (og har bestemmelsesrett over) er navnet du vil bli referert til av det offentlige? Og når man altså har rett til å bestemme hva det offentlige skal kalle en, vil ikke det da bety at man selv har rett til å bestemme hva man skal bli kalt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (6 minutter siden):

Observerer at du ikke svarer på spørsmålene mine. For så vidt ikke overrasket. Er du uenig i at navnet du er registrert som i folkeregisteret (og har bestemmelsesrett over) er navnet du vil bli referert til av det offentlige? Og når man altså har rett til å bestemme hva det offentlige skal kalle en, vil ikke det da bety at man selv har rett til å bestemme hva man skal bli kalt?

Jeg svarer deg selvfølgelig ikke når du nekter min eksistens.

Hvorfor skulle jeg konservere med noen som er hatefull mot meg og skal bestemme min identitet?

Anonymkode: 5576c...766

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...