Gå til innhold

Riktig bruk av personlig pronomen for ikke å fornærme non-binære folk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

  • 5 måneder senere...

Fortsetter under...

Flere her på Kg som bruker xe/xem? Synes det er litt finere enn they/them siden det er engelske ord. Er heller ikke fan av å si hen. (Beklager men tenker litt på en høne:fnise:) Men respekterer de av dere som bruker hen.♥️

Anonymkode: 17b56...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Bruker det pronomen som passer meg, og skulle noen bli fornærmet så trenger vi ikke snakkes. Livet er for kort 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholder meg til retten om at jeg velger pronomen etter hva de har mellom beina.

Anonymkode: e9461...ab8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forholder meg til retten om at jeg velger pronomen etter hva de har mellom beina.

Anonymkode: e9461...ab8

Interessant. Så når du møter nye folk, hvordan sjekker du dette før du tar i bruk pronomene du anser som rett?

 

Anonymkode: 02abb...601

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke helt å se problemet. Det er ikke SÅ vanskelig å si hen til noen som ønsker å bli referert til som det. Det er litt som når noen skifter navn. I starten er det uvant og man glemmer kanskje å bruke det nye navnet, men man slutter vel ikke å prøve av den grunn? Jeg tenker at det å bruke riktig pronomen handler om en grunnleggende respekt for andre mennesker.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ser mer og mer (feil)bruk av "hen". Og h*n, akkurat som om det vil være fornærmende å anta et kjønn. Det er flere grunner til det, men vil tro dette er en av dem.

Anonymkode: a26cc...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, venus24 said:

Klarer ikke helt å se problemet. Det er ikke SÅ vanskelig å si hen til noen som ønsker å bli referert til som det. Det er litt som når noen skifter navn. I starten er det uvant og man glemmer kanskje å bruke det nye navnet, men man slutter vel ikke å prøve av den grunn? Jeg tenker at det å bruke riktig pronomen handler om en grunnleggende respekt for andre mennesker.

Å forvente at jeg bruker et ord som betyr noe annet, og som jeg anser som feil i denne sammenhengen, er respektløst overfor meg. Takk.

Anonymkode: a26cc...5e3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi ser mer og mer (feil)bruk av "hen". Og h*n, akkurat som om det vil være fornærmende å anta et kjønn. Det er flere grunner til det, men vil tro dette er en av dem.

Anonymkode: a26cc...5e3

Noen ganger er det jo fornærmende å anta et kjønn. Selv bruker jeg ofte "hen" når jeg tenker kjønn er irrelevant eller hvis jeg ikke vet kjønnet på personen jeg omtaler. Jeg synes det er svært nyttig, og gjør det mye lettere å skrive enn hvis man skal til med "han/hun" hele tiden. Hen er kort og konsist. Jeg synes det gjør språket tydeligere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å forvente at jeg bruker et ord som betyr noe annet, og som jeg anser som feil i denne sammenhengen, er respektløst overfor meg. Takk.

Anonymkode: a26cc...5e3

Så om du møter en transkvinne som ønsker å bruke pronomenet «hun», og du nekter, så er det hun som er respektløs?

 

  • Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å forvente at jeg bruker et ord som betyr noe annet, og som jeg anser som feil i denne sammenhengen, er respektløst overfor meg. Takk.

Anonymkode: a26cc...5e3

Da kan folk begynne å feilkjønne deg så ser vi hvordan du føler på det du

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å forvente at jeg bruker et ord som betyr noe annet, og som jeg anser som feil i denne sammenhengen, er respektløst overfor meg. Takk.

Anonymkode: a26cc...5e3

Hva mener du med at det "betyr noe annet"? "Hen" er jo bare et kjønnsnøytralt pronomen. Det er ikke opp til deg å bestemme hvilke pronomen andre mennesker skal tiltales med.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Cherilyn said:

Da kan folk begynne å feilkjønne deg så ser vi hvordan du føler på det du

Hvis noen vil kalle meg for det motsatte kjønn, så be my guest. Det hadde jeg brydd meg særdeles lite om du, såpass trygg er jeg på meg selv og min identitet, og på hva jeg har mellom bena.

Anonymkode: a26cc...5e3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner virkelig ikke at voksne folk blir fornærma eller irritert av at noen ønsker at man bruker et annet pronomen enn vedkommende kanskje ser ut som. Antagelig vil du sjelden/aldri møte noen i den kategorien, eller så er det en person du er glad i og da lurer jeg på om noen virkelig kommer til å være ekkel mot noen de er glad i fordi de selv synes "det er tøys"?

Om jeg omtaler noen med kjønnsspesifikt pronomen så gjør jeg det etter navn/utseende i første omgang, så får jeg innrette meg om det blir feil. Er det vanskelig for meg? Nei. Påvirker det meg på noen som helst måte i min hverdag? Nei. Jeg ser virkelig ikke problemet!

Anonymkode: ac1dc...09a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, venus24 said:

Hva mener du med at det "betyr noe annet"? "Hen" er jo bare et kjønnsnøytralt pronomen. Det er ikke opp til deg å bestemme hvilke pronomen andre mennesker skal tiltales med.

Dit hen, og slikt, er riktig bruk av hen for min del.

Det er opp til meg å bestemme hvordan jeg tiltaler andre mennesker, bortsett fra de kongelige og litt andre unntak.

Anonymkode: a26cc...5e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dit hen, og slikt, er riktig bruk av hen for min del.

Det er opp til meg å bestemme hvordan jeg tiltaler andre mennesker, bortsett fra de kongelige og litt andre unntak.

Anonymkode: a26cc...5e3

Nei, det handler faktisk om gjensidig respekt. Respekterer du ikke folks navn, pronomen kan du ikke forvente samme tilbake 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis noen vil kalle meg for det motsatte kjønn, så be my guest. Det hadde jeg brydd meg særdeles lite om du, såpass trygg er jeg på meg selv og min identitet, og på hva jeg har mellom bena.

Anonymkode: a26cc...5e3

Det er jo kjempefint for deg! Men det er dessverre ikke slik for alle. For mange mennesker kan det føles ekstremt vondt å bli omtalt med feil pronomen. Og siden det ikke krever særlig mye av noen av oss tenker jeg at vi godt kan omtale folk med de pronomen de selv ønsker at man skal bruke, det er bare helt normal høflighet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis noen vil kalle meg for det motsatte kjønn, så be my guest. Det hadde jeg brydd meg særdeles lite om du, såpass trygg er jeg på meg selv og min identitet, og på hva jeg har mellom bena.

Anonymkode: a26cc...5e3

Bedre lykke neste gang, du prøver bare å rettferdiggjøre din handling. De aller fleste ville følt seg såret over feil pronomen, cis eller trans. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker rett og slett ikke sette meg inn i den tabellen der.

Anonymkode: 5e524...de3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dit hen, og slikt, er riktig bruk av hen for min del.

Det er opp til meg å bestemme hvordan jeg tiltaler andre mennesker, bortsett fra de kongelige og litt andre unntak.

Anonymkode: a26cc...5e3

Det krever kanskje litt tilvenning, men ikke så mye at det burde være umulig for noen. Min mor er i midten av 70-årene og har klart å lære seg at enkelte ønsker å bli omtalt som "hen", så jeg tror nok du skal klare det også. Språket vårt er hele tiden i utvikling.

Nei, det er ikke opp til deg å bestemme hvilke pronomen andre mennesker bruker. Du kan velge å bruke feil pronomen om folk, men da er det du som gjør en feil, ikke dem. Hvorfor er det viktig for deg å være uhøflig mot andre mennesker?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...