Gå til innhold

Riktig bruk av personlig pronomen for ikke å fornærme non-binære folk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er en "debatt" jeg ikke gidder å forholde meg til, kjenner jeg. Hvis du ser ut som ei dame så kommer jeg til å si "hun" eller "henne", og hvis du ser ut som en mann så kommer jeg til å si "han". 

Så får du heller rette på meg hvis du blir såret. Jeg tåler det. 

Alt hva man skal lage et problem av.

Anonymkode: 903d2...f82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 3/11/2021 at 3:48 PM, Gjenferdet said:

Det er jo rett og slett bare ondsinnet mobbing. 

Jeg er ikke trans, men jeg er i en annen livssituasjon hvor biologi ikke samsvarer med følelse av tilhørighet og identitet.

Jeg har også blitt mobbet for dette. Folk som absolutt måtte trykke på knappene de visste såret meg på det dypeste.

Det er mange år siden, men jeg glemmer aldri. Det at mobberen måtte påpeke det, si det for å såre, egge opp andre som begynte å si det samme.

Jeg holder mye av fortiden min skjult på grunn av det. Rett og slett livredd for å få samme kommentarer igjen. Det var ikke menneskelig. Det var ondskap. Det skar meg opp på innsiden, og det vrenger seg inni meg av å tenke på det. 

De som i alt definerer seg som og finner sin tilhørighet i biologi de aner ikke hvor heldige de er som slipper disse problemstillingene, ikke minst andres ondskap.

De har ingenting de skulle sagt. De vet ikke. De forstår ikke. De har ikke evnen til å sette seg inn i det. De provoserer med vilje fordi de vet at det sårer så jævlig. Og det er vel akkurat det som er poenget. Onde mennesker.

Så du tror du er en katt eller noe?

Anonymkode: 7e117...ff5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir krenket hvis kravet om at alle må gå på eggeskall for å ikke språkkrenke noen tiltar.

Anonymkode: b8c8f...1dc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rainstorm said:

Trengte ikke lese lenge her for å se at her var det jammen mye transfobi. 

Selv om man ikke er enig eller forstår motparten så betyr ikke det automatisk at det er snakk om transfobi.

Anonymkode: 1636e...f54

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selv om man ikke er enig eller forstår motparten så betyr ikke det automatisk at det er snakk om transfobi.

Anonymkode: 1636e...f54

Det er helt sant! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ingenting 

Anonymkode: 494d0...b8e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det dere snakker om? Kan noen oversette til enkel norsk?

Anonymkode: 494d0...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det dere snakker om? Kan noen oversette til enkel norsk?

Anonymkode: 494d0...b8e

Noen mennesker definerer seg som det kjønnet de er født som = cis
Noen mennesker definerer seg som motsatt kjønn som det de er født som = trans
Noen mennesker definerer seg verken som mann eller kvinne = ikke-binær

Siden flere og flere ikke føler seg komfortabel med å verken bli kalt "hun" eller "ham", blir det foreslått å heller omtale dem som ønsker det for "hen". Det er også praktisk hvis man ikke vet hvilket kjønn noen har, slik at man slipper å skrive "han/henne" eller "h*n" hele tiden. "Hen" er en enkel og grei løsning. Men det finnes også dem som synes dette er et kjempestort problem, og at det ødelegger språket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (3 minutter siden):

Noen mennesker definerer seg som det kjønnet de er født som = cis
Noen mennesker definerer seg som motsatt kjønn som det de er født som = trans
Noen mennesker definerer seg verken som mann eller kvinne = ikke-binær

Siden flere og flere ikke føler seg komfortabel med å verken bli kalt "hun" eller "ham", blir det foreslått å heller omtale dem som ønsker det for "hen". Det er også praktisk hvis man ikke vet hvilket kjønn noen har, slik at man slipper å skrive "han/henne" eller "h*n" hele tiden. "Hen" er en enkel og grei løsning. Men det finnes også dem som synes dette er et kjempestort problem, og at det ødelegger språket.

Åja! Jeg syntes hen er greit jeg. Nye ord kommer hele tiden

Anonymkode: 494d0...b8e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen

Det er ikke vanskelig, jeg bruker det hele tiden.

 

Endret av Chiyo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åja! Jeg syntes hen er greit jeg. Nye ord kommer hele tiden

Anonymkode: 494d0...b8e

Helt enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

venus24 skrev (10 minutter siden):

Noen mennesker definerer seg som det kjønnet de er født som = cis
Noen mennesker definerer seg som motsatt kjønn som det de er født som = trans
Noen mennesker definerer seg verken som mann eller kvinne = ikke-binær

Siden flere og flere ikke føler seg komfortabel med å verken bli kalt "hun" eller "ham", blir det foreslått å heller omtale dem som ønsker det for "hen". Det er også praktisk hvis man ikke vet hvilket kjønn noen har, slik at man slipper å skrive "han/henne" eller "h*n" hele tiden. "Hen" er en enkel og grei løsning. Men det finnes også dem som synes dette er et kjempestort problem, og at det ødelegger språket.

Du glemte å tilføye at enkelte ønsker å benytte totalitære virkemidler for å gjennomføre disse forandringene, og da at enkelte har problemer med at man benytter seg av fascistoid metodikk for å forandre språket på en naturlig måte. 

Ligningen din går liksom ikke helt opp når du "glemmer" å nevne det vesentlige.

Anonymkode: 5576c...766

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøyamor skrev (På 20.9.2020 den 17.35):

Psykisk lidelse heter det. 

Kanskje du skulle prøve å bli kjent med noen som er ikke-binær før du åpner kjeften. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du glemte å tilføye at enkelte ønsker å benytte totalitære virkemidler for å gjennomføre disse forandringene, og da at enkelte har problemer med at man benytter seg av fascistoid metodikk for å forandre språket på en naturlig måte. 

Ligningen din går liksom ikke helt opp når du "glemmer" å nevne det vesentlige.

Anonymkode: 5576c...766

Hvem ønsker å benytte totalitære virkemidler, og hvilke virkemidler er det snakk om?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

venus24 skrev (7 minutter siden):

Hvem ønsker å benytte totalitære virkemidler, og hvilke virkemidler er det snakk om?

Det har jeg svart på før.

Men feks når man begynner å tute om diskriminering og trakassering og hatefullt osv osv når noen ikke benytter seg av det som 'liksom' skulle være et forslag, så var det kanskje ikke bare et 'forslag' likevel. Er jo som tatt rett ut av playbooken til Joseph Goebbels.

Anonymkode: 5576c...766

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @venus24 for at du tar opp kampen. Jeg har gitt litt opp, for man kommer ingen vei med folk som bare har bestemt seg for å være vrange. For ja, man er vrang når man nekter å bruke riktig pronomen eller anerkjenne en transperson som det kjønnet personen identifiserer seg som. Du er tøff som står i stormen. Jeg heier på deg. ♥️

:smilyblomst:

  • Liker 8
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har jeg svart på før.

Men feks når man begynner å tute om diskriminering og trakassering og hatefullt osv osv når noen ikke benytter seg av det som 'liksom' skulle være et forslag, så var det kanskje ikke bare et 'forslag' likevel. Er jo som tatt rett ut av playbooken til Joseph Goebbels.

Anonymkode: 5576c...766

Nei, det har du ikke. Du har sagt at "noen" ønsker å benytte totalitære virkemidler (og ofte hintet til at du mener meg), men aldri sagt hvem eller hvilke virkemidler det er snakk om.

Hva er det som "liksom" skulle være et forslag men som kanskje ikke var et "forslag" like vel? Hva er som tatt rett ut av "playbooken" til Goebbels? Du gir veldig lite mening nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (7 minutter siden):

Takk @venus24 for at du tar opp kampen. Jeg har gitt litt opp, for man kommer ingen vei med folk som bare har bestemt seg for å være vrange. For ja, man er vrang når man nekter å bruke riktig pronomen eller anerkjenne en transperson som det kjønnet personen identifiserer seg som. Du er tøff som står i stormen. Jeg heier på deg. ♥️

:smilyblomst:

Ja, nettopp.

"Bare føy deg etter hvordan vi har bestemt  at det skal være, om ikke er du bare vrang og urimelig - men det er jo bare et forslag såklart"

Anonymkode: 5576c...766

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...