Gå til innhold

Riktig bruk av personlig pronomen for ikke å fornærme non-binære folk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På engelsk har vi dette, men hva bruker vi på norsk?

Og hva betyr dette? Altså, "he", "she" og "they" er jo greit, men "xie", hvem skal man kalle det?

img-362.png

Tabellen er hentet her fra: https://www.cultureamp.com/blog/sharing-gender-pronouns-at-work/

 

As part of an introduction or icebreaker at work, you can say “Tell us your name, your role, and if you’re comfortable, your gender pronoun.” It’s your job to remember and respect someone’s gender pronouns.

 

Anonymkode: 3f1c6...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På engelsk har vi dette, men hva bruker vi på norsk?

Og hva betyr dette? Altså, "he", "she" og "they" er jo greit, men "xie", hvem skal man kalle det?

img-362.png

Tabellen er hentet her fra: https://www.cultureamp.com/blog/sharing-gender-pronouns-at-work/

 

As part of an introduction or icebreaker at work, you can say “Tell us your name, your role, and if you’re comfortable, your gender pronoun.” It’s your job to remember and respect someone’s gender pronouns.

 

Anonymkode: 3f1c6...355

Nope, its not my fucking job.

Tror ikke vi har fått en slik liste i Norge?

Anonymkode: 2f163...26e

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si mye om språk, men det er heldigvis ikke alltid så lett å endre på det med vilje. Jeg kan aldri se for meg at slike ting får fotfeste i Norge.

Så synes jeg det er greit å bruke riktig kjønn ut ifra en ønsker for transpersoner for eksempel. Men det er også viktig med å takhøyde. Å bli krenket av et pronomen er ganske spesielt.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NO. Sorry er veldig for knkludering men man må faktisk være inkluderende for folk som allerede sliter med skolen og særlig i språk. Jeg kan vende meg til hen hvis noen ikke passer til hverken hun eller han men alle de andre greiene er jo helt grusomt å lære seg. Heldigvis så tror jeg ikke det her blir reelt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere sier at de ønsker at andre skal bruke «they/them» når de henvender seg til dem, MEN så sier de «I» om seg selv. Er det ikke riktig å si «we» da? 
 

 

Anonymkode: 87d6e...381

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser flere sier at de ønsker at andre skal bruke «they/them» når de henvender seg til dem, MEN så sier de «I» om seg selv. Er det ikke riktig å si «we» da? 
 

 

Anonymkode: 87d6e...381

Nei. They/them er for å omgå de kjønnsspesifikke pronomenene he/him og she/her. "I" er ikke kjønnsspesifikt.

Anonymkode: e9caf...ecf

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/17/2020 at 5:27 PM, AnonymBruker said:

Riktig bruk av personlig pronomen for ikke å fornærme non-binære folk

Anonymkode: 3f1c6...355

Dette tror jeg med hånden på hjertet at jeg aldri kommer til å ta hensyn til.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Example skrev:

Man kan si mye om språk, men det er heldigvis ikke alltid så lett å endre på det med vilje. Jeg kan aldri se for meg at slike ting får fotfeste i Norge.

Så synes jeg det er greit å bruke riktig kjønn ut ifra en ønsker for transpersoner for eksempel. Men det er også viktig med å takhøyde. Å bli krenket av et pronomen er ganske spesielt.

Bare vent og se!

Jeg kommer aldri til å innrette meg etter den ............ lista der uansett.

Anonymkode: e83cd...9bb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Example skrev:

Man kan si mye om språk, men det er heldigvis ikke alltid så lett å endre på det med vilje. Jeg kan aldri se for meg at slike ting får fotfeste i Norge.

Så synes jeg det er greit å bruke riktig kjønn ut ifra en ønsker for transpersoner for eksempel. Men det er også viktig med å takhøyde. Å bli krenket av et pronomen er ganske spesielt.

Vi får i neste Stortingsperiode, med flertall bestående av Ap, Rødt, SV og MDG. Det blir spennende tider.

Anonymkode: 55084...836

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både finsk og samisk bruker samme ord for han/hun, ser virkelig ikke problemet med å innføre et kjønnsnøytralt pronomen her og. Ikke for å ta hensyn til lettkrenka transpersoner og deres støttespillere, men fordi kjønn faktisk er irrelevant i veldig mange sammenhenger.

Anonymkode: 63c5c...bf4

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi burde snakke gammeldags igjen og si: De, Dem, Demses og Deres. 

Anonymkode: 935b8...9d3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje vi burde snakke gammeldags igjen og si: De, Dem, Demses og Deres. 

Anonymkode: 935b8...9d3

Og hvordan skulle det løse problemet med kjønnsspesifikke pronomen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2020 den 18.28, AnonymBruker skrev:

Nei. They/them er for å omgå de kjønnsspesifikke pronomenene he/him og she/her. "I" er ikke kjønnsspesifikt.

Anonymkode: e9caf...ecf

Jeg bruker de og dere om og til mennesker med dissosiativ identitetsforstyrrelse. Kan ikke helt se hvordan det skulle spesifikt passe å bruke om eller til noen med en ikke kjønnsspesikk identitet. 

Anonymkode: f0c2f...126

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker de og dere om og til mennesker med dissosiativ identitetsforstyrrelse. Kan ikke helt se hvordan det skulle spesifikt passe å bruke om eller til noen med en ikke kjønnsspesikk identitet. 

Anonymkode: f0c2f...126

Hva har dissosiativ identitetsforstyrrelse med dette å gjøre?

 

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Hva har dissosiativ identitetsforstyrrelse med dette å gjøre?

 

Ingenting. Det var et forsøk på å si at flertallspronomen er en rar ting å bruke på alle andre enn de som faktisk har flere personligheter. 

Anonymkode: f0c2f...126

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...