Gå til innhold

Riktig bruk av personlig pronomen for ikke å fornærme non-binære folk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Cherilyn skrev (8 minutter siden):

Da kan folk begynne å feilkjønne deg så ser vi hvordan du føler på det du

Jeg hadde nok ikke hatt noe problemer om folk sa han i stedenfor hun til meg, altså. Jeg er ikke et aspeløv. 

Anonymkode: b4d7c...b6d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cherilyn skrev (3 minutter siden):

Bedre lykke neste gang, du prøver bare å rettferdiggjøre din handling. De aller fleste ville følt seg såret over feil pronomen, cis eller trans. 

Nei, de fleste ville nok ikke det. 

Herlighet, hva har skjedd med folk? Ikke rart det er blitt så mye angst og depresjon at velferdsstaten står for fall, når folk er så skjøre. Det er rett og slett flaut. 

Anonymkode: b4d7c...b6d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde nok ikke hatt noe problemer om folk sa han i stedenfor hun til meg, altså. Jeg er ikke et aspeløv. 

Anonymkode: b4d7c...b6d

Du er cisperson. Da er ikke dette sårt på samme måte som for de som er trans. Dette forstår du bare ikke fordi du ikke har opplevd det.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde nok ikke hatt noe problemer om folk sa han i stedenfor hun til meg, altså. Jeg er ikke et aspeløv. 

Anonymkode: b4d7c...b6d

Det er jo kjempefint for deg! Bra at du er trygg i deg selv og ikke har vonde følelser knyttet til kjønnsidentiteten din. Dessverre er det ikke slik for alle. For noen kan det være utrolig smertefullt å bli omtalt med feil pronomen. Litt som å ha blitt kalt et veldig stygt kallenavn gjennom hele oppveksten, og selv når man er voksen vil andre voksne fortsette å bruke det stygge kallenavnet heller enn å kalle personen for sitt egentlige navn. Skjønner du? Det handler om respekt og høflighet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, de fleste ville nok ikke det. 

Herlighet, hva har skjedd med folk? Ikke rart det er blitt så mye angst og depresjon at velferdsstaten står for fall, når folk er så skjøre. Det er rett og slett flaut. 

Anonymkode: b4d7c...b6d

Har du lisens i psykologi eller forskning innen transkjønnethet og kjønnsidentitet? Har du livserfaringene til transpersoner? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde nok ikke hatt noe problemer om folk sa han i stedenfor hun til meg, altså. Jeg er ikke et aspeløv. 

Anonymkode: b4d7c...b6d

Det finnes også transpersoner som ikke er så nøye på det, men så har du en liten gruppe som hyler om hver minste ting. Jeg har blitt kalt terf så mange ganger at jeg ikke klarer å ta dette spesielt seriøst 

Anonymkode: b8a37...b48

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, de fleste ville nok ikke det. 

Herlighet, hva har skjedd med folk? Ikke rart det er blitt så mye angst og depresjon at velferdsstaten står for fall, når folk er så skjøre. Det er rett og slett flaut. 

Anonymkode: b4d7c...b6d

Jeg tror ikke de fleste ville blitt satt pris på å bli feilkjønnet, nei. Selv er jeg (cis)kvinne, og ville blitt lei meg hvis noen insisterte på å si "han" om meg. Er det egentlig så rart? Velferdsstaten står for fall på grunn av markedsliberalismen, ikke fordi folk ønsker å bli omtalt med riktig pronomen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det finnes også transpersoner som ikke er så nøye på det, men så har du en liten gruppe som hyler om hver minste ting. Jeg har blitt kalt terf så mange ganger at jeg ikke klarer å ta dette spesielt seriøst 

Anonymkode: b8a37...b48

Jeg kjenner en transkvinne som etterhvert ga opp fordi mange folk respekterte henne ikke og fortsatte å intensjonelt feilkjønne med hensikt for å være slem. Hun orket ikke å gjøre styr ut av det fordi de vet av erfaring at transfober flest nekter å høre på dem og/eller ta til seg ny kunnskap. Det er som å snakke til en vegg med transfober. De nekter å lære. 
Heldigvis flyttet hun og kom seg vekk og ble kjent med nye venner som behandlet henne bra og ikke reduserte henne som person pga trans statusen hennes

Endret av Cherilyn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cherilyn skrev (På 11.3.2021 den 23.39):

Jeg kjenner en transkvinne som etterhvert ga opp fordi mange folk respekterte henne ikke og fortsatte å intensjonelt feilkjønne med hensikt for å være slem. De orker ikke å gjøre styr ut av det fordi de vet av erfaring at transfober flest nekter å høre på dem og/eller ta til seg ny kunnskap. 
Heldigvis flyttet hun og kom seg vekk og ble kjent med nye venner som behandlet henne bra og ikke reduserte henne som person pga trans statusen hennes

Det er jo rett og slett bare ondsinnet mobbing. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (1 minutt siden):

Det er jo rett og slett bare ondsinnet mobbing. 

Jeg er ikke trans, men jeg er i en annen livssituasjon hvor biologi ikke samsvarer med følelse av tilhørighet og identitet.

Jeg har også blitt mobbet for dette. Folk som absolutt måtte trykke på knappene de visste såret meg på det dypeste.

Det er mange år siden, men jeg glemmer aldri. Det at mobberen måtte påpeke det, si det for å såre, egge opp andre som begynte å si det samme.

Jeg holder mye av fortiden min skjult på grunn av det. Rett og slett livredd for å få samme kommentarer igjen. Det var ikke menneskelig. Det var ondskap. Det skar meg opp på innsiden, og det vrenger seg inni meg av å tenke på det. 

De som i alt definerer seg som og finner sin tilhørighet i biologi de aner ikke hvor heldige de er som slipper disse problemstillingene, ikke minst andres ondskap.

De har ingenting de skulle sagt. De vet ikke. De forstår ikke. De har ikke evnen til å sette seg inn i det. De provoserer med vilje fordi de vet at det sårer så jævlig. Og det er vel akkurat det som er poenget. Onde mennesker.

❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (På 11.3.2021 den 23.49):

❤️

Takk. ❤️

 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 10
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør aldri på forhånd når jeg møter mennesker om hvilke pronomen de foretrekker, men om jeg kaller en som identifiserer seg som hun for " han" og de korrigerer på at de identifiserer seg som hun så bruker jeg selvsagt deres foretrukne pronomen

Anonymkode: 81bfb...6e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg spør aldri på forhånd når jeg møter mennesker om hvilke pronomen de foretrekker, men om jeg kaller en som identifiserer seg som hun for " han" og de korrigerer på at de identifiserer seg som hun så bruker jeg selvsagt deres foretrukne pronomen

Anonymkode: 81bfb...6e5

Joda, men med en sarkastisk undertone selvsagt.

Anonymkode: 53f32...652

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Joda, men med en sarkastisk undertone selvsagt.

Anonymkode: 53f32...652

Mulig du gjør det, men ikke jeg. 

Anonymkode: 81bfb...6e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Joda, men med en sarkastisk undertone selvsagt.

Anonymkode: 53f32...652

Hva er poenget med å gå inn for å være uhøflig? Liker du å såre andre mennesker?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (1 time siden):

Du er cisperson. Da er ikke dette sårt på samme måte som for de som er trans. Dette forstår du bare ikke fordi du ikke har opplevd det.

Jeg kunne godt ha sagt hen om det ble spurt om. Men jeg hadde ikke satt meg inn i å lære meg 20 forskjellige tullete ord.  Synes heller ikke noe om at det er brukt "cis" kvinne eller "cis" mann. Det høres ut for meg at de kjønnene som 99 % er/ føler seg som skal forandres for at 1% skal føle seg bedre.

Anonymkode: 52f8a...f7b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kunne godt ha sagt hen om det ble spurt om. Men jeg hadde ikke satt meg inn i å lære meg 20 forskjellige tullete ord.  Synes heller ikke noe om at det er brukt "cis" kvinne eller "cis" mann. Det høres ut for meg at de kjønnene som 99 % er/ føler seg som skal forandres for at 1% skal føle seg bedre.

Anonymkode: 52f8a...f7b

Flaks for deg at det ikke er 20 forskjellige ord, da! På norsk er det stort sett hen som er nytt. Noen vil bli omtalt som den/dem/de, men det er ord jeg går ut i fra at du kan fra før. Cis er heller ikke et nytt ord, men et eldgammelt latinsk ord som betyr "på denne siden av", og står i motsetning til ordet trans, som på latin betyr "på andre siden av".

Det er usikkert hvor mange i Norge som er trans. Forskning fra andre land viser at det kan være alt fra 0,3 prosent til 2,7 prosent. Men la oss for eksempelets skyld si at 1 prosent av Norges befolkning er trans/ikke-binær. Det er over 50.000 mennesker. Synes du ikke at vi kan gjøre denne bittelille endringen i språket vårt hvis det betyr at 50.000 mennesker føler seg bedre?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, venus24 said:

Flaks for deg at det ikke er 20 forskjellige ord, da! På norsk er det stort sett hen som er nytt. Noen vil bli omtalt som den/dem/de, men det er ord jeg går ut i fra at du kan fra før. Cis er heller ikke et nytt ord, men et eldgammelt latinsk ord som betyr "på denne siden av", og står i motsetning til ordet trans, som på latin betyr "på andre siden av".

Det er usikkert hvor mange i Norge som er trans. Forskning fra andre land viser at det kan være alt fra 0,3 prosent til 2,7 prosent. Men la oss for eksempelets skyld si at 1 prosent av Norges befolkning er trans/ikke-binær. Det er over 50.000 mennesker. Synes du ikke at vi kan gjøre denne bittelille endringen i språket vårt hvis det betyr at 50.000 mennesker føler seg bedre?

Nei.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Språk er makt. Men jeg er rimelig lei av det maktspillet der. Når de har fått alle til å forkvakle språket på dette området, tror noen at de stopper med det?

Anonymkode: b8c8f...1dc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...