Gå til innhold

Moria - Hvor mange er nok?


Tough cookie

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Surikatt said:

Dubai. Qatar, Abu Dhabi er stater som flyter over av penger. De må ta sin del av ansvaret. Hvorfor blir de aldri stilt til ansvar og får lov til å leve i sin egen boble. Dessuten er de muslimer så da har de religionen til felles. 

Per i dag så tar de 'ansvar' ved å grovt utnytte og drive slavedrift på dårligere stilte økonomiske flyktninger. Norge er heldigvis med på å utøve press for å endre dette, men ikke nok. Det er skamfullt at så mange nordmenn blindt støtter turistindustrien så lenge det er slike forhold.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, likestilling said:

 

Skal vi åpne grensene og slippe alle som vil inn i Norge?

Poenget med "asyl" er å beskytte folk som er forfulgt og i reell fare for å bli drept på grunn av hvem de er. Slik situasjonen er i verden nå er det ikke lenger snakk om en og annen forfulgt blasfemiker, og noe må gjøres.

Land som oversvømmes av asylsøkere må gå sammen om å få ordninger som gir dem hjelp der de er, f.eks. ved å sørge for at det finnes et trygt land i Afrika hvor afrikanere som faktisk blir forfulgt kan få midlertidig opphold. Målet må være å sørge for at mennesker ikke blir forfulgt og drept, samtidig som man legger til rette for snarlig retur, eventuelt opphold i et så likt land som mulig.

Vi kan ikke forsørge hele verden, og ikke er det ønskelig heller. For å sørge for at færrest mulig som IKKE trenger asyl søker om det er det åpenbart nødvendig at det ikke blir som å vinne en lottopremie, slik det er i dag.

Ok nå orker jeg snart ikke mer.

Du vet at Syria ikke ligger i Afrika?

Du vet at Pakistan og Afghanistan og Kashmir ikke ligger i Afrika?

Hvis du vet dette, hvorfor fortsetter du å snakke om Afrika?

"Målet må være å sørge for at mennesker ikke blir forfulgt og drept, samtidig som man legger til rette for snarlig retur, eventuelt opphold i et så likt land som mulig."

Her slår du inn åpne dører. Du finner svært få som er uenige med deg i dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Drizzt said:

Hvis de ikke kan sendes tilbake til trygge nok deler av eget hjemland (noe de aller fleste kan gjøres), så bør de sendes til første trygge landet de gikk transitt gjennom. Altså et av nabolandene. Europa har ingen fellesgrense på jord med hverken Midt-Østen eller Afrika. Så Europa er ikke et naturlig tilfluktssted for personer som flykter fra de landene. Hverken geografisk, kulturelt eller religiøst. 

Reelle flyktninger som personer som blir forfulgt for eksempel for sin religion (kristne i muslimske land) eller fordi de er homofile (ikke bare proforma), er et unntak. 

Libanon makter ikke ta imot mer, kapasiteten er sprengt (les mer i lenke postet av annen bruker på side 1). Tyrkia har tatt imot mange men har som kjent egne utfordringer og kan heller ikke anses som trygt oppholdssted for alle. Dessuten nekter Tyrkia å stoppe folk fra å ta seg over grensen. Så da ser vi på en enda mindre oversiktlig situasjon eventuelt, med at folk lar være å melde seg eksempelvis for greske myndigheter men bevisst går under radaren.

Er det hit du vil?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har hjelpeorganisasjonene rapportert om så forferdelige forhold i Moria-leiren så lenge at dette kan brukes til noe annet. Hellas bør nå plukke opp alle som kommer over fra Tyrkia og sende de videre til flyktningleirer i Libya. Med den begrunnelse at Moria er for farlig og det er bedre for dem å være i Libya.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, streveren skrev:

Ok nå orker jeg snart ikke mer.

Du vet at Syria ikke ligger i Afrika?

Du vet at Pakistan og Afghanistan og Kashmir ikke ligger i Afrika?

Hvis du vet dette, hvorfor fortsetter du å snakke om Afrika?

"Målet må være å sørge for at mennesker ikke blir forfulgt og drept, samtidig som man legger til rette for snarlig retur, eventuelt opphold i et så likt land som mulig."

Her slår du inn åpne dører. Du finner svært få som er uenige med deg i dette.

Jada, jeg vet godt hvor Syria ligger, men de har fungerende land i nærheten der også, i tillegg til at det meste av Syria der det bor folk faktisk er frigjort nå. Jeg kjenner litt en som bor i Tartus. Latakia, Tartus, Damaskus etc. er frigjort. Idlib er fortsatt under terroristkontroll dessverre.

Han har sagt i mange mange år at det er trygt der, gitt at man ikke er Al-Qaida eller IS og at man holder seg unna konfliktområdene i nord. De som er igjen i Idlib nå er der stort sett frivillig. Tragisk hele greia med Syria, men de har naboland som f.eks. Libanon hvor de hadde passet bedre inn enn her.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, streveren skrev:

Er du enig i at, realistisk sett, så blir Moria da stående til folk dauer der av alderdom (Og enda lenger gitt at nye kommer)? Eventuelt til alle er døde av sykdom eller til det bryter ut opprør? Eller hvordan skal Moria tømmes? Skal vi bare si at det er Hellas sitt ansvar?

Hvordan kan man nekte mennesker å flykte til Europa, mener du? Hva slags punkter i menneskerettighetene skal man reservere seg mot da? Mener du virkelig at Norge og andre land skal reservere seg mot punkter i menneskerettighetene?

Hva mener du med hardt pressede land. Problemer er jo ofte vanstyre og korrupsjon. Skal vi bare gi masse penger til et korrupt styre da så lenge de sier ja til å ta imot flyktninger? Det er jo altfor lett å tenke seg hva slags elendighet det fører med seg...

For å svare på ditt første spørsmål. Jeg tror at de som er eksperter og bruker all sin tid på dette foreslår det de gjør fordi det, gitt alternativene, er den minst verste løsningen.

Ja. De kan selv velge å dra tilbake etterhvert landene deres returnerer til normaltilstand. Det er ingen grunn til å tenke at Moria må tømmes, så lenge det bare kommer flere til nye leire med nye navn.

Ikke nekte dem å prøve, men nekte dem opphold og gjøre det lite attraktivt å prøve. Norge og andre land kan fint reservere seg mot de deler av konvensjonene som er nødvendig. Mange land har reservert seg mot ulike deler av konvensjoner. Menneskerettighetene er ikke mer enn menneskeskapte rettigheter som kan tilpasses hvis mennesker ønsker det.

Hva er realitetsforskjellen på å overføre milliarder i ren bistand og å sette krav til motytelser for de samme pengene? Landene er mer eller mindre korrupt (sett fra vestlige øyne) uansett.

Den minst verste løsningen for hvem? For dem som eventuelt må bevege seg utenfor sin egen moralske komfortsone, eller alle dem som ser landene sine oppleve stadig mer sosial uro og at det økonomiske handlingsrommet blir brukt opp på alle andre enn dem selv?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo skammen selv at vi bare skal ta i mot 50 fra moria-leiren. Det er merkelig hvordan folk mener vi i Norge ikke har råd eller ressurser til a ta imot flere. Som om Hellas har det? Som om det er Hellas sitt ansvar å ta vare på de som kommer? Det er selvsagt et felles ansvar i verdenssamfunnet. Integrering kan man og burde man alltid bli bedre på. Men vi er faktisk blant de beste i verden på dette allerede. 

Jeg er helt for kvoteflyktninger. At vi får en jevn blanding av de som kommer hit, ikke bare unge menn såklart. Barnefamilier, mennesker med gode utdanninger, og mennesker fra alle samfunnsklasser. De er på flukt. Landet deres bombes. De vil heller bo 10 år i en flykningsleir enn å være der de kommer fra. De har ikke noe hjem å dra tilbake til. De risikerer livene sine på flukten. Det i seg selv må jo kunne si sitt.  Det er merkelig hvordan folks oppfatning er at det bare kommer analfabeter som aldri vil kunne bidra i det norske samfunnet. Vi står snart ovenfor en stor krise her i Norge. Vi er snart flere eldre enn unge. Norge trenger unge mennesker. Og unge mennesker trenger et trygt sted å bo. Og vi har mer enn nok areal og ta av. 

Anbefaler ALLE til å se filmen "for Sama". Den kan leies på nettkino.no for 49 kr. Så får man et lite innblikk i hva folk har flyktet fra... 

Også tenker jeg bare litt filosofisk.. Alle som er født på denne kloden burde vell i utgangspunktet ha rett til å flytte på seg slik man selv vil? Har jeg noe mer rett til å bo i Norge enn noen som er født et annet sted i verden? 

Endret av lillehavfruen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, lillehavfruen skrev:

Også tenker jeg bare litt filosofisk.. Alle som er født på denne kloden burde vell i utgangspunktet ha rett til å flytte på seg slik man selv vil? Har jeg noe mer rett til å bo i Norge enn noen som er født et annet sted i verden? 

Jeg kan videreføre den filosofien...

Har du noe mer rett til å bo i huset ditt enn jeg?

Altså, vi kunne jo bare fjernet alt og fått en drøm der alle eide alt like mye, men vi har laget oss noen regler....

Norge tilhører folket som bor her, og jeg har ikke lov til å flytte inn på slottet. Slik er verden...

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, lillehavfruen skrev:

Har jeg noe mer rett til å bo i Norge enn noen som er født et annet sted i verden? 

Har du noe mer rett enn andre til å bo i huset/leiligheten du bor i? Eller skal det være fritt frem for alle der også?

Et nasjon er mer enn bare jord,stein og vann innenfor usynlige grenser. Det er summen av hva forfedrene til de som bor der i dag har gjort det til. Å dekonstruere tilknytningen ulike befolkningsgrupper har til ulike deler av jorden er å ta vekk mye av det som gjør oss til det vi er. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, likestilling skrev:

Jeg kan videreføre den filosofien...

Har du noe mer rett til å bo i huset ditt enn jeg?

Altså, vi kunne jo bare fjernet alt og fått en drøm der alle eide alt like mye, men vi har laget oss noen regler....

Norge tilhører folket som bor her, og jeg har ikke lov til å flytte inn på slottet. Slik er verden...

haha, ser vi tenker likt. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, streveren skrev:

Libanon makter ikke ta imot mer, kapasiteten er sprengt (les mer i lenke postet av annen bruker på side 1). Tyrkia har tatt imot mange men har som kjent egne utfordringer og kan heller ikke anses som trygt oppholdssted for alle. Dessuten nekter Tyrkia å stoppe folk fra å ta seg over grensen. Så da ser vi på en enda mindre oversiktlig situasjon eventuelt, med at folk lar være å melde seg eksempelvis for greske myndigheter men bevisst går under radaren.

Er det hit du vil?

Landet grenser til Tyrkia i nord, Irak i øst, Jordan og Israel i sør og Libanon i sørvest

Irak og Israel er igjen da. Hva Tyrkia vil gjøre er irrelevant. De styrer ikke europeisk politikk. De bør iallefall ikke få lov til det. At Tyrkia åpner grensene så migrantene reiser videre til Hellas og Bulgaria betyr ikke at de to sistnevnte må ta imot de som kommer. Jeg er egentlig litt overrasket at det ikke er strengere grensekontroll i Bulgaria og Hellas når det gjelder Tyrkia. Det er selvfølgelig vanskeligere for Hellas på grunn av havet, men det kan sikkert finnes løsninger å ''stenge'' havgrensen også. Jeg synes Hellas har fått nok og jeg har ikke hørt at Bulgaria er så attraktivt for migrantene å bli der heller. De er bare transittland. Selvfølgelig vil de ikke søke asyl der. Da ødelegger de sjansene sine i Vesten fordi de vil bli returnert til Hellas og Bulgaria ifølge Dublin avtalen. Enda et bevis for at de ikke er ekte flyktninger, men økonomiske migranter på asylshopping.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, lillehavfruen skrev:

Det er jo skammen selv at vi bare skal ta i mot 50 fra moria-leiren. Det er merkelig hvordan folk mener vi i Norge ikke har råd eller ressurser til a ta imot flere. Som om Hellas har det? Som om det er Hellas sitt ansvar å ta vare på de som kommer? Det er selvsagt et felles ansvar i verdenssamfunnet. Integrering kan man og burde man alltid bli bedre på. Men vi er faktisk blant de beste i verden på dette allerede. 

Jeg er helt for kvoteflyktninger. At vi får en jevn blanding av de som kommer hit, ikke bare unge menn såklart. Barnefamilier, mennesker med gode utdanninger, og mennesker fra alle samfunnsklasser. De er på flukt. Landet deres bombes. De vil heller bo 10 år i en flykningsleir enn å være der de kommer fra. De har ikke noe hjem å dra tilbake til. De risikerer livene sine på flukten. Det i seg selv må jo kunne si sitt.  Det er merkelig hvordan folks oppfatning er at det bare kommer analfabeter som aldri vil kunne bidra i det norske samfunnet. Vi står snart ovenfor en stor krise her i Norge. Vi er snart flere eldre enn unge. Norge trenger unge mennesker. Og unge mennesker trenger et trygt sted å bo. Og vi har mer enn nok areal og ta av. 

Og du tror det er sannsynlig at disse traumatiserte, muligens analfabetiske, mest sannsynlig i stor grad muslimske unge mennene som vinner asyl-lotteriet denne gangen, kommer til å utdanne seg innen helse, og så velge å bli sykepleiere og hjelpepleiere som jobber på sykehjem...?

Endret av velociraptor
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, velociraptor skrev:

Og du tror det er sannsynlig at disse traumatiserte, muligens analfabetiske, mest sannsynlig i stor grad muslimske unge mennene som vinner asyl-lotteriet denne gangen, kommer til å utdanne seg innen helse, og så velge å bli sykepleiere og hjelpepleiere som jobber på sykehjem...?

Vell, jeg kjenner flere.... Mange er allerede høyt utdannet i hjemlandet, men utdanningen er ikke gyldig her, så de må utdanne seg på nytt. Jeg snakker ikke om at de skal bli vernepleiere. Jeg snakker om at de må ta en hvilken som helst jobb, slik at landet har nok skatteinntekter til å holde på velferdsstaten.. Jeg har ei dame i klassen (muslimsk) som er utdannet ingeniør i hjemlandet.. Nå tar hun den samme utdanningen her på nytt. Altså, de har jo jobbet i hjemlandet, men selvsagt, det er jo avgjørende at de ikke blir boende i flyktningleirer i flerfoldige år, og av den grunn utenfor arbeidslivet. Det ser jo vi i Norge og. Jo lengre du er utenfor arbeidslivet, jo vanskeligere er det å komme tilbake.

Hvis du selv måtte flykte fordi Russland bomber Norge, hadde du aldri ville skaffet deg en jobb på det nye stedet du kommer til? Eller er det annerledes med muslimene fordi de har en annen tro en deg? 

Endret av lillehavfruen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Drizzt said:

Landet grenser til Tyrkia i nord, Irak i øst, Jordan og Israel i sør og Libanon i sørvest

Irak og Israel er igjen da. Hva Tyrkia vil gjøre er irrelevant. De styrer ikke europeisk politikk. De bør iallefall ikke få lov til det. At Tyrkia åpner grensene så migrantene reiser videre til Hellas og Bulgaria betyr ikke at de to sistnevnte må ta imot de som kommer. Jeg er egentlig litt overrasket at det ikke er strengere grensekontroll i Bulgaria og Hellas når det gjelder Tyrkia. Det er selvfølgelig vanskeligere for Hellas på grunn av havet, men det kan sikkert finnes løsninger å ''stenge'' havgrensen også. Jeg synes Hellas har fått nok og jeg har ikke hørt at Bulgaria er så attraktivt for migrantene å bli der heller. De er bare transittland. Selvfølgelig vil de ikke søke asyl der. Da ødelegger de sjansene sine i Vesten fordi de vil bli returnert til Hellas og Bulgaria ifølge Dublin avtalen. Enda et bevis for at de ikke er ekte flyktninger, men økonomiske migranter på asylshopping.

Det ble argumentert for å sende tilbake til det første 'trygge' landet de reiste inn i på vei mot Hellas fra Syria. Det er vel stort sett Tyrkia og evt Libanon, eller?

Tyrkia har tatt imot noe sånt som 3,9 mill flyktninger i fjor. Bulgaria ca 21 000. Kilde https://www.fn.no/Land/bulgaria?id=10384&indicator=Flyktninger, flyktet til

Tror Bulgaria har ca 7 mill i folketall. Tyrkia over 80 mill.

Endret av streveren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Grandidosa83 said:

Ja. De kan selv velge å dra tilbake etterhvert landene deres returnerer til normaltilstand. Det er ingen grunn til å tenke at Moria må tømmes, så lenge det bare kommer flere til nye leire med nye navn.

Ikke nekte dem å prøve, men nekte dem opphold og gjøre det lite attraktivt å prøve. Norge og andre land kan fint reservere seg mot de deler av konvensjonene som er nødvendig. Mange land har reservert seg mot ulike deler av konvensjoner. Menneskerettighetene er ikke mer enn menneskeskapte rettigheter som kan tilpasses hvis mennesker ønsker det.

Hva er realitetsforskjellen på å overføre milliarder i ren bistand og å sette krav til motytelser for de samme pengene? Landene er mer eller mindre korrupt (sett fra vestlige øyne) uansett.

Den minst verste løsningen for hvem? For dem som eventuelt må bevege seg utenfor sin egen moralske komfortsone, eller alle dem som ser landene sine oppleve stadig mer sosial uro og at det økonomiske handlingsrommet blir brukt opp på alle andre enn dem selv?

 

Jeg tror ekspertene evner å også tenke inn flyktningene når de vurderer hva som er minst verst. Det glemte du visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, velociraptor skrev:

Og du tror det er sannsynlig at disse traumatiserte, muligens analfabetiske, mest sannsynlig i stor grad muslimske unge mennene som vinner asyl-lotteriet denne gangen, kommer til å utdanne seg innen helse, og så velge å bli sykepleiere og hjelpepleiere som jobber på sykehjem...?

Svært lite sannsynlig. Hvor mange av de traumatiserte, analfabetiske muslimske unge mennene som har fått asyl i Norge har gjort det? Noen som vet? 

23 minutter siden, lillehavfruen skrev:

Det er jo skammen selv at vi bare skal ta i mot 50 fra moria-leiren. Det er merkelig hvordan folk mener vi i Norge ikke har råd eller ressurser til a ta imot flere. Som om Hellas har det? Som om det er Hellas sitt ansvar å ta vare på de som kommer? Det er selvsagt et felles ansvar i verdenssamfunnet. Integrering kan man og burde man alltid bli bedre på. Men vi er faktisk blant de beste i verden på dette allerede. 

Jeg er helt for kvoteflyktninger. At vi får en jevn blanding av de som kommer hit, ikke bare unge menn såklart. Barnefamilier, mennesker med gode utdanninger, og mennesker fra alle samfunnsklasser. De er på flukt. Landet deres bombes. De vil heller bo 10 år i en flykningsleir enn å være der de kommer fra. De har ikke noe hjem å dra tilbake til. De risikerer livene sine på flukten. Det i seg selv må jo kunne si sitt.  Det er merkelig hvordan folks oppfatning er at det bare kommer analfabeter som aldri vil kunne bidra i det norske samfunnet. Vi står snart ovenfor en stor krise her i Norge. Vi er snart flere eldre enn unge. Norge trenger unge mennesker. Og unge mennesker trenger et trygt sted å bo. Og vi har mer enn nok areal og ta av. 

Anbefaler ALLE til å se filmen "for Sama". Den kan leies på nettkino.no for 49 kr. Så får man et lite innblikk i hva folk har flyktet fra... 

Også tenker jeg bare litt filosofisk.. Alle som er født på denne kloden burde vell i utgangspunktet ha rett til å flytte på seg slik man selv vil? Har jeg noe mer rett til å bo i Norge enn noen som er født et annet sted i verden? 

Norge går i minus faktisk. Norge bruker våre pensjonspenger for å få regningen til å gå i null. Hellas har ikke råd til det heller og bør ikke sitte med Svarte Per til slutt. 

Det er ingen menneskerett å få asyl eller bosette seg i Europa. Man kan flytte hvor man vil, landene kan nekte adgang til hvem de vil. Landene er ikke pliktige å tilrettelegge at noen fra andre enden av verden bosetter seg akkurat der. Det er en feil oppfatning som dessverre mange på venstresiden deler. Jeg er helt for at det kommer høytutdannende i yrker hvor Norge trenger flere hender - innen rimelige grenser, så det ikke blir økning i arbeidsledigheten blant de norske spesialistene. Men vi har dessverre ikke USA, Canada eller Australias system med poeng og grønne kort. Da er man ikke asylsøker lenger, men arbeidsinnvandrer. 

Selv i Syria finnes det trygge nok områder som ikke er sønderknust av krigen. Intern flukt kommer alltid foran utenlandsflukt. Men det glemmes ofte i forsøket å frakte flest mulig fra andre verdensdeler hit. Hvorfor?

Det handler ikke om areal. Det handler om økonomi og bærekraft. Norge har, tro eller ei, ikke økonomi og bærekraft til å ta imot så mange som ikke kan integrere seg og bidra. Statistikken er en dyster lesing. Eller har du tenkt å bosette folk i telter på fjellet uten mat, strøm, penger og andre ting av grunnleggende behov i et sivilisert samfunn? 

Du har ikke rett å bo hvor du vil. Du må oppfylle krav - ha statsborgerskap eller oppholdstillatelse. Det er ikke fritt fram i en grenseløs verden.  

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, streveren skrev:

Jeg tror ekspertene evner å også tenke inn flyktningene når de vurderer hva som er minst verst. Det glemte du visst.

Jeg prioriteter annerledes enn deg og de som deler ditt syn. Det er forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, lillehavfruen skrev:

Vell, jeg kjenner flere.... Mange er allerede høyt utdannet i hjemlandet, men utdanningen er ikke gyldig her, så de må utdanne seg på nytt. Jeg snakker ikke om at de skal bli vernepleiere. Jeg snakker om at de må ta en hvilken som helst jobb, slik at landet har nok skatteinntekter til å holde på velferdsstaten.. Jeg har ei dame i klassen (muslimsk) som er utdannet ingeniør i hjemlandet.. Nå tar hun den samme utdanningen her på nytt. Altså, de har jo jobbet i hjemlandet, men selvsagt, det er jo avgjørende at de ikke blir boende i flyktningleirer i flerfoldige år, og av den grunn utenfor arbeidslivet. Det ser jo vi i Norge og. Jo lengre du er utenfor arbeidslivet, jo vanskeligere er det å komme tilbake.

Hvis du selv måtte flyktet fordi Russland bomber Norge, hadde du aldri ville skaffet deg en jobb på det nye stedet du kommer til? 

Jeg er ikke analfabet, har allerede en utdannelse som kan gi meg jobb hvor aom helst i verden, og er heller ikke traumatisert etter en barndom i krig. Jeg ser ikke helt hvordan mine mulighet for å skaffe meg betalt arbeid i et fremmed land kan sammenlignes med gruppen det var snakk om. Ingen av disse foreldreløsa barna er utdannet ingeniører i hvert fall...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Drizzt skrev:

Svært lite sannsynlig. Hvor mange av de traumatiserte, analfabetiske muslimske unge mennene som har fått asyl i Norge har gjort det? Noen som vet? 

Norge går i minus faktisk. Norge bruker våre pensjonspenger for å få regningen til å gå i null. Hellas har ikke råd til det heller og bør ikke sitte med Svarte Per til slutt. 

Det er ingen menneskerett å få asyl eller bosette seg i Europa. Man kan flytte hvor man vil, landene kan nekte adgang til hvem de vil. Landene er ikke pliktige å tilrettelegge at noen fra andre enden av verden bosetter seg akkurat der. Det er en feil oppfatning som dessverre mange på venstresiden deler. Jeg er helt for at det kommer høytutdannende i yrker hvor Norge trenger flere hender - innen rimelige grenser, så det ikke blir økning i arbeidsledigheten blant de norske spesialistene. Men vi har dessverre ikke USA, Canada eller Australias system med poeng og grønne kort. Da er man ikke asylsøker lenger, men arbeidsinnvandrer. 

Selv i Syria finnes det trygge nok områder som ikke er sønderknust av krigen. Intern flukt kommer alltid foran utenlandsflukt. Men det glemmes ofte i forsøket å frakte flest mulig fra andre verdensdeler hit. Hvorfor?

Det handler ikke om areal. Det handler om økonomi og bærekraft. Norge har, tro eller ei, ikke økonomi og bærekraft til å ta imot så mange som ikke kan integrere seg og bidra. Statistikken er en dyster lesing. Eller har du tenkt å bosette folk i telter på fjellet uten mat, strøm, penger og andre ting av grunnleggende behov i et sivilisert samfunn? 

Du har ikke rett å bo hvor du vil. Du må oppfylle krav - ha statsborgerskap eller oppholdstillatelse. Det er ikke fritt fram i en grenseløs verden.  

De aller fleste i Norge havner på et minus-regnskap igjennom livet. Man er ganske kald hvis man mener at menneskeverd kan måles i penger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, streveren skrev:

Det ble argumentert for å sende tilbake til det første 'trygge' landet de reiste inn i på vei mot Hellas fra Syria. Det er vel stort sett Tyrkia og evt Libanon, eller?

Tyrkia har tatt imot noe sånt som 3,9 mill flyktninger i fjor. Bulgaria ca 21 000. Kilde https://www.fn.no/Land/bulgaria?id=10384&indicator=Flyktninger, flyktet til

Tror Bulgaria har ca 7 mill i folketall. Tyrkia over 80 mill.

Mange kommer fra Tyrkia, ja. Så de bør sendes tilbake dit. Så er det opp til Tyrkia å stenge grensen mot Syria hvis de ikke vil ha folket derfra. 

 

OK, 21.000 registrerte. En god del ikke-registrerte. Det var for et par år siden en stor artikkel i britisk media om trafficking av migranter gjennom Bulgaria og videre til Serbia og Vesten. I semi-trailere. Det ble avslørt et stort nettverk som begynte i Tyrkia og fortsatte i Bulgaria slik at semi-trailerne kunne kjøre tvers gjennom Bulgaria og videre til Serbia og nordvestover. Det er bare 1 nettverk som ble avslørt. Det er naivt å tro at det ikke er større business i dette der nede. Hvorfor ville ikke disse migrantene søke asyl i Bulgaria? Hvis jeg husker riktig, så endte turen i Tyskland og Belgia.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...