Gå til innhold

Moria - Hvor mange er nok?


Tough cookie

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, streveren skrev:

Ja, i en ideell verden ville det vært flott. Jeg lever her i virkeligheten og forholder meg til et flere av nevnte land er en del av problemet og dessverre ikke en del av løsningen. Jeg forholder meg også til at Moria har brent ned og mange tusen flyltninger må gjøres av et sted. Så man må ha flere tanker i hodet. Kortsiktige OG langsiktige løsninger. Hjelpe i nærområdene OG i Europa. Osv.

I en ideell verden kunne vi ta imot 1 mil av verdens flyktninger også, men vi lever i virkeligheten hvor vi er nødt til å tenke bærekraft når vi vil redde verden. Strengt talt trenger ikke de ta turen til Europa, ikke sant? Det er så mange andre land i verden de kunne søke asyl og etablere seg. Land som er nærmere deres hjemland både geografisk og kulturelt. Hvis det blir krig i Norge, skal du reise hele veien til Kina for å søke asyl eller prøver du andre europeiske land i nærheten først? De rike muslimske landene vil ikke ta imot syriske flyktninger for eksempel. Saudi Arabia konkret kom med en uttalelse for noen år siden at syrerne ikke var velkommen og de hadde ikke behov for flere enn et minimalt antall som slapp inn og fikk opphold som arbeidere. Ærlig sak. Hvorfor har Europa behov for flere?

11 minutter siden, streveren skrev:

Tyrkia ønsker å gjenoppta samtaler om EU-medlemskap. Tyrkia har i nyere tid vært mer på vestens side når det gjelder allierte og bilaterale samarbeid, inkludert NATO. Tyrkia var med og grunnla FN og de har hatt tollunion med EU siden det het EF, minst.

Samtaler om EU-medlemskap. Dvs Tyrkia er flere lysår unna medlemskap i EU. Tyrkia er på sin egen side, ikke på Vestens side. Ikke la deg lure. Den religiøse fanatismen som øker under Erdogan er ikke forenelig med europeiske verdier. Husker du hva Merkel sa en gang, dog penere formulert enn det - Tyrkia vil aldri bli medlem av EU fordi landet stadig beveger seg vekk fra europeiske verdier. En eller annen høytstående representant av Nederland sa i sin tid at Nederland kommer alltid til å stemme mot at Tyrkia blir medlem av EU. Grekerne er heller ikke så begeistret for å stemme for. Tyrkia er i stadig konflikt med landet og har nå nylig atter en gang krenket gresk luftrom med sine militære fly. FN og NATO er ikke europeiske organisasjoner og omfatter land også utenfor Europa. Det er ikke et argument for at Tyrkia er et europeisk land. Et europeisk land truer ikke med å slippe tusenvis av migranter til Europa. Ikke bare truet han, men også gjorde det tross avtalen med EU. Merkel var så sint at hun skulle sprekke da hun innså at Erdogan brøt avtalen. Tyrkia i EU? Nei. EU går under lenge før det blir aktuelt. Tyrkia slapp inn migrantene, da får de ordne selv deres retur. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, akks said:

Fordi det er mange nok her fra før og se hvor mye bråk det er med de, i media kan man ikke unngå å lese hva slags mange problemer de påfører samfunnet vårt. Det er ingen andre religiøse grupper det er mer støy rundt/problemer med enn de fra islamske land. Det kan du vel ikke ha unngått å lese om?! Islam er så fjernt fra våre verdier, normer, lover og regler og vårt sosiale liv som man kan komme. 

Funny. Helt siden 2010 har Norge vært på listen over verdens mest islamske land. Så verdimessig er det god match.

Kilde: https://www.nrk.no/vestland/_-norge-blant-verdens-mest-islamske-1.11753230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, akks skrev:

Fordi det er mange nok her fra før og se hvor mye bråk det er med de, i media kan man ikke unngå å lese hva slags mange problemer de påfører samfunnet vårt. Det er ingen andre religiøse grupper det er mer støy rundt/problemer med enn de fra islamske land. Det kan du vel ikke ha unngått å lese om?! Islam er så fjernt fra våre verdier, normer, lover og regler og vårt sosiale liv som man kan komme. 

Ja det er bråk med en liten gruppe av dem først og fremst i hovedstaden og de ødelegger dessverre mye for sine trosfeller. Nå er det også flere muslimer rundt omkring i bygdene våre, men de oppfører seg stort sett fint. Det kan ikke tenkes at det er andre faktorer enn selve religionen som skaper disse problemene? Det er mye mer komplekst.  De muslimene jeg kjenner til lever tilnærmet slik som nordmenn flest. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, bluedot skrev:

Men nå beskriver du jo økonomiske migranter og ikke reelle flyktninger. 
Selvsagt er det vits i å hjelpe et fåtall til et bedre liv. Å si det motsatte blir litt som å si at siden ikke all kreftbehandling fungerer, så kan vi kutte ut all behandling. Du redder faktisk noen liv, om ikke alle! Kanskje ikke den beste sammenlikningen, men likevel. 

Nå er det fortsatt bare et lite antall Norge faktisk tar inn, så lite at det knapt vil merkes. Jeg har såpass tro på Norge og demokratiet her at jeg faktisk er null bekymret for de tankene du har om et ødelagt Norge på sikt. 

Det er desverre ikke tro det går på. Det er både naivt og overlegent å tro at Norge ikke kan få de samme problemene som de fleste land i verden tross alt sliter med. Vi er et lite, svakt land med en svak kultur. Tillitssamfunnet kan fort bryte sammen, og da blir det vanskelig å bygge det opp igjen.

Vi ser allerede tendenser til at de som er rike nok tar barna sine over i privatskoler og flytter vekk fra innvandrertette områder for å beskytte seg. Sånt er gift for tillits- og likhets-Norge. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Rosa blomst said:

Det er en helt annen diskusjon. 

Jeg ønsker den beste fremtiden for mine barn. Jeg ønsker at de skal vokse opp i et land uten konflikter mellom forskjellige etniske grupper. Jeg ønsker at mine barn skal få de samme mulighetene som jeg har hatt. Jeg ønsker at mine barn fortsatt skal ha et hjemland der de er majoriteten, der de bestemmer og der de kan nyte godt av goder som feks ytringsfrihet og muligheten til å elske hvem de vil. Jeg ønsker at mine barn skal få vokse opp i et land der vi er likestilte. Og at Norge fortsatt skal være en nasjon, ikke bare et land. 

At det nå "bare" kommer 50 har ikke noe å si. Det stopper ikke med de 50 og de er heller ikke de første som kommer.

Alle gode foreldre ønsker den beste fremtiden for sine barn. Det er blant annet derfor de risikerer livet i båter over Middelhavet. Vet du ikke hvor mange flyktninger og innvandrere som er så stolte at de gråter på 17 mai? De er så takknemlige og ydmyke over at de er en del av det norske fellesskapet og får lov til å bringe det videre til sine barn? Jeg anbefaler deg å bli bedre kjent med muslimer. Du vil oppdage at det er stor forskjell på religion og kultur. Og jeg tror fremmedfrykten din vil avta, noe som også vil komme barna dine til gode.

Endret av streveren
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, streveren skrev:

Funny. Helt siden 2010 har Norge vært på listen over verdens mest islamske land. Så verdimessig er det god match.

Kilde: https://www.nrk.no/vestland/_-norge-blant-verdens-mest-islamske-1.11753230

 

2 minutter siden, streveren skrev:

Funny. Helt siden 2010 har Norge vært på listen over verdens mest islamske land. Så verdimessig er det god match.

Kilde: https://www.nrk.no/vestland/_-norge-blant-verdens-mest-islamske-1.11753230

Det der er en tullete undersøkelse og det vet du godt. Du prøver hardt på å få uttelling for påstandene dine, men dersom dette skulle være sant, burde norsk lov blitt endret totalt. De lovene du ikke leser om i ditt innlegg, gjelder ikke i sharia-dominerte islamske land, så jeg syns du skal holde deg for god til å si at Norge er et islamsk land. I enhver sammenligning kan man finne mye og mangt bare man prøver hardt nok og vrir og vender på ting mer enn hardt nok. Jeg snakker om de som ofte kommer fra radikaliserte miljøer og som får opphold i Norge, de som etter en og to generasjoner fremdeles tar på småjentene sine hijab og chador f.eks., sender barna sine på islam-skoler og lever som om de bor i mørkeste midt-østen. Kvinner med hijab og heldekkende niqab. Dette tror jeg nok at du skjønner. Men i nøden spiser fanden fluer og når man slipper opp for gode argumenter, blir man ofte usaklig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, bluedot skrev:

Men nå beskriver du jo økonomiske migranter og ikke reelle flyktninger. 
Selvsagt er det vits i å hjelpe et fåtall til et bedre liv. Å si det motsatte blir litt som å si at siden ikke all kreftbehandling fungerer, så kan vi kutte ut all behandling. Du redder faktisk noen liv, om ikke alle! Kanskje ikke den beste sammenlikningen, men likevel. 

Nå er det fortsatt bare et lite antall Norge faktisk tar inn, så lite at det knapt vil merkes. Jeg har såpass tro på Norge og demokratiet her at jeg faktisk er null bekymret for de tankene du har om et ødelagt Norge på sikt. 

KnapT merkes? hvilken stein lever du under?

Stort sett alle negative statistikker knyttet til vold, økonomi og sosiale problemer toppes av gruppene som utgjør brorparten av migrantene som kommer via asyl- og flyktningeinstituttene. Voldskulturen har blitt så utbredt i Norge at politiet må passe egne bygg mot mobben (ref Bergen nylig). Unge flyktningemenn danser på politibiler og viser åpen forrakt mot våre grunnleggende verdier.

I alle år ble det sagt at «nei, sånn blir det aldri», men vi trenger bare se til Sverige, Belgia, Frankrike osv for å se hvordan konsekvensene blir på sikt. Når håndgranatangrep skjer over 100 ganger i året i nabolandet vårt, som har gjort akkurat som innvandringslobbyen vil, bør det gå kaldt nedover ryggen til de fleste.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, streveren skrev:

Alle gode foreldre ønsker den beste fremtiden for sine barn. Det er blant annet derfor de risikerer livet i båter over Middelhavet. Vet du ikke hvor mange flyktninger og innvandrere som er så stolte at de gråter på 17 mai? De er så takknemlige og ydmyke over at de er en del av det norske fellesskapet og får lov til å bringe det videre til sine barn? Jeg anbefaler deg å bli bedre kjent med muslimer. Du vil oppdage at det er stor forskjell på religion og kultur. Og jeg tror fremmedfrykten din vil avta, noe som også vil komme barna dine til gode.

Jeg kjenner flere muslimer. Mine meninger og standpunkt står fremdeles.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, In absentia skrev:

Det er desverre ikke tro det går på. Det er både naivt og overlegent å tro at Norge ikke kan få de samme problemene som de fleste land i verden tross alt sliter med. Vi er et lite, svakt land med en svak kultur. Tillitssamfunnet kan fort bryte sammen, og da blir det vanskelig å bygge det opp igjen.

Vi ser allerede tendenser til at de som er rike nok tar barna sine over i privatskoler og flytter vekk fra innvandrertette områder for å beskytte seg. Sånt er gift for tillits- og likhets-Norge. 

Men du «tror» jo akkurat like mye som meg. Ja alt kan skje, det er mye annet forferdelig som kan skje også. Om verdenssamfunnet ikke klarer å løse flyktningskrisa sammen, kan det også være negativt for Norge på sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Drizzt said:

I en ideell verden kunne vi ta imot 1 mil av verdens flyktninger også, men vi lever i virkeligheten hvor vi er nødt til å tenke bærekraft når vi vil redde verden. Strengt talt trenger ikke de ta turen til Europa, ikke sant? Det er så mange andre land i verden de kunne søke asyl og etablere seg. Land som er nærmere deres hjemland både geografisk og kulturelt. Hvis det blir krig i Norge, skal du reise hele veien til Kina for å søke asyl eller prøver du andre europeiske land i nærheten først? De rike muslimske landene vil ikke ta imot syriske flyktninger for eksempel. Saudi Arabia konkret kom med en uttalelse for noen år siden at syrerne ikke var velkommen og de hadde ikke behov for flere enn et minimalt antall som slapp inn og fikk opphold som arbeidere. Ærlig sak. Hvorfor har Europa behov for flere?

Samtaler om EU-medlemskap. Dvs Tyrkia er flere lysår unna medlemskap i EU. Tyrkia er på sin egen side, ikke på Vestens side. Ikke la deg lure. Den religiøse fanatismen som øker under Erdogan er ikke forenelig med europeiske verdier. Husker du hva Merkel sa en gang, dog penere formulert enn det - Tyrkia vil aldri bli medlem av EU fordi landet stadig beveger seg vekk fra europeiske verdier. En eller annen høytstående representant av Nederland sa i sin tid at Nederland kommer alltid til å stemme mot at Tyrkia blir medlem av EU. Grekerne er heller ikke så begeistret for å stemme for. Tyrkia er i stadig konflikt med landet og har nå nylig atter en gang krenket gresk luftrom med sine militære fly. FN og NATO er ikke europeiske organisasjoner og omfatter land også utenfor Europa. Det er ikke et argument for at Tyrkia er et europeisk land. Et europeisk land truer ikke med å slippe tusenvis av migranter til Europa. Ikke bare truet han, men også gjorde det tross avtalen med EU. Merkel var så sint at hun skulle sprekke da hun innså at Erdogan brøt avtalen. Tyrkia i EU? Nei. EU går under lenge før det blir aktuelt. Tyrkia slapp inn migrantene, da får de ordne selv deres retur. 

Det går an å mene mye om hvilke land som er naturlige å flykte til. Fakta er, som du sikkert også vet, at de fleste flykter til naboland og en liten andel flykter videre til (andre) land i Europa. I forhold til verdier så er Norge ganske lik islam og har vært det i mange år (Jeg vet at det er en brannfakkel å si det, men tror du skjønner hvor jeg vil hen hvis du leser saken). Kilde: https://www.nrk.no/vestland/_-norge-blant-verdens-mest-islamske-1.11753230

Jeg er ikke uenig i at Tyrkia er inne på en veldig bekymringsfull vei og jeg tror også det er laaangt igjen før EU medlemskap kan bli aktuelt. Men det er likevel noe landet ser ut til å være interessert i, så det er et signal om en viss orientering/retning.

 

Endret av streveren
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, akks said:

 

Det der er en tullete undersøkelse og det vet du godt. Du prøver hardt på å få uttelling for påstandene dine, men dersom dette skulle være sant, burde norsk lov blitt endret totalt. De lovene du ikke leser om i ditt innlegg, gjelder ikke i sharia-dominerte islamske land, så jeg syns du skal holde deg for god til å si at Norge er et islamsk land. I enhver sammenligning kan man finne mye og mangt bare man prøver hardt nok og vrir og vender på ting mer enn hardt nok. Jeg snakker om de som ofte kommer fra radikaliserte miljøer og som får opphold i Norge, de som etter en og to generasjoner fremdeles tar på småjentene sine hijab og chador f.eks., sender barna sine på islam-skoler og lever som om de bor i mørkeste midt-østen. Kvinner med hijab og heldekkende niqab. Dette tror jeg nok at du skjønner. Men i nøden spiser fanden fluer og når man slipper opp for gode argumenter, blir man ofte usaklig.

Hvor mange tror du det kan dreie seg om, av de mindreårige flyktningene i Moria, som er slike radikaliserte muslimer som kommer til å kle de fremtidige ungene sine i chador?

Hvor mange av alle muslimer i Norge dreier dette seg om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rosa blomst said:

Jeg kjenner flere muslimer. Mine meninger og standpunkt står fremdeles.

Hva mener du om dem da? At de ikke skulle vært her? Hvilke verdier har de? Hva sier du hvis barna dine forelsker seg i en praktiserende muslim, eller en person fra et muslimsk land?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, bluedot skrev:

Men du «tror» jo akkurat like mye som meg. Ja alt kan skje, det er mye annet forferdelig som kan skje også. Om verdenssamfunnet ikke klarer å løse flyktningskrisa sammen, kan det også være negativt for Norge på sikt. 

Derav mener jeg at vi må følge «føre-var-prinsippet». Masseinnvandring har historisk sett alltid betydd katastrofe for den innfødte befolkning. Dessuten kan vi styre ganske mye med langsiktige og gjennomtenkte planer. Akkurat nå slipper vi inn arbeidsudyktige migranter fra ukonstruktive kulturer i et tempo som om hele verden skal opphøre å eksistere innen vår levetid og vi må «bruke opp» alt før den tid. Hvem tenker på de neste 1000 år? Hvem tenker på våre barn, og deres barn osv? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

KnapT merkes? hvilken stein lever du under?

Stort sett alle negative statistikker knyttet til vold, økonomi og sosiale problemer toppes av gruppene som utgjør brorparten av migrantene som kommer via asyl- og flyktningeinstituttene. Voldskulturen har blitt så utbredt i Norge at politiet må passe egne bygg mot mobben (ref Bergen nylig). Unge flyktningemenn danser på politibiler og viser åpen forrakt mot våre grunnleggende verdier.

I alle år ble det sagt at «nei, sånn blir det aldri», men vi trenger bare se til Sverige, Belgia, Frankrike osv for å se hvordan konsekvensene blir på sikt. Når håndgranatangrep skjer over 100 ganger i året i nabolandet vårt, som har gjort akkurat som innvandringslobbyen vil, bør det gå kaldt nedover ryggen til de fleste.

 

Nei jeg lever sikkert i en parallell verden. 😉 Det lille antallet som får komme til Norge nå vil knapt nok merkes ja. Det var mye pøbelungdom da jeg voks opp også som gjor liknende ting. Den gangen var det etniske nordmenn. Dette handler i like stor grad om utenforskap som noe annet. En trenger ikke alltid male fanden på veggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, streveren skrev:

Hva mener du om dem da? At de ikke skulle vært her? Hvilke verdier har de? Hva sier du hvis barna dine forelsker seg i en praktiserende muslim, eller en person fra et muslimsk land?

Fine folk de jeg kjenner, men du har helt rett ja, de burde ikke ha vært her.

Så langt har jeg ikke tenkt enda, det eventuelle problemet velger jeg å ta når det eventuelt kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rosa blomst said:

Fine folk de jeg kjenner, men du har helt rett ja, de burde ikke ha vært her.

Så langt har jeg ikke tenkt enda, det eventuelle problemet velger jeg å ta når det eventuelt kommer.

Hvorfor burde de ikke være her? Hva med barna deres, har de mindre rett til å være her enn dine barn? Er de annerledes enn dine barn? 

Er dette dine omgangsvenner du snakker om eller mer perifere bekjente? Synes det er litt vanskelig å sette meg inn i at det er noen du har en nær relasjon til som du tenker slik om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, streveren skrev:

Hvorfor burde de ikke være her? Hva med barna deres, har de mindre rett til å være her enn dine barn? Er de annerledes enn dine barn? 

Er dette dine omgangsvenner du snakker om eller mer perifere bekjente? Synes det er litt vanskelig å sette meg inn i at det er noen du har en nær relasjon til som du tenker slik om.

Omgangsvenner ja. Jeg klarer å skille sak og person.

Det er ikke deres land. Det er ikke deres forfedre/mødre som har bygget dette landet. De burde egentlig ikke ha noen rettigheter eller privilegier her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rosa blomst said:

Omgangsvenner ja. Jeg klarer å skille sak og person.

Det er ikke deres land. Det er ikke deres forfedre/mødre som har bygget dette landet. De burde egentlig ikke ha noen rettigheter eller privilegier her.

Oi... Hva mener du om å adoptere barn fra andre land? Er Norge heller ikke deres land, da?

Er det ikke pga vår eget bidrag til landet vårt at vi får rettigheter? Hvis jeg er norsk med norske foreldre så mister jeg likevel de fleste rettigheter når jeg flytter ut av landet. Da gjelder rettigheter i det nye landet jeg flytter til og eventuelt tar arbeid i og betaler skatt til. Slik er den moderne verden organisert.

Hva med amerikanere eller engelskmenn eller svensker eller dansker som har bosatt seg i Norge og tenker å bli boende? Blir det samme greia eller annerledes? Hvis annerledes, hvorfor?

Hvis jeg tar med familien og bosetter meh i et annet land, lærer språket og jobber og betaler skatt. Er det forståelig da hvis folk i det landet tenker at jeg og min familie ikke har rett til å være der fordi forfedrene våre ikke bygget landet?

Hva skal vi si om nordmenn som har bosatt seg i New York og på sørkysten i Spania? 

Hvor mange generasjoner må eventuelt done muslimske venner ha vært i Norge før du tenker at de har rett til å være der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, streveren skrev:

Hvor mange tror du det kan dreie seg om, av de mindreårige flyktningene i Moria, som er slike radikaliserte muslimer som kommer til å kle de fremtidige ungene sine i chador?

Hvor mange av alle muslimer i Norge dreier dette seg om?

Har du vært flere steder i Norge enn der du bor? jeg har bodd i områder i Norge hvor dette er helt vanlig og der de er i flertall. Tror du må bo et veldig avsondret og lite sted. Det er moskeer overalt i Norge og der det er moskeer , i litt større byer f.eks, ja der er det også en haug radikale muslimer. F.eks bodde jeg et sted der jeg var den eneste norske i den etasjen. De fra moskeen kom jevnlig og tok runden rundt for å besøke sine medlemmer og mange ganger hørte jeg de ringe på hos mine muslimske naboer og si ting som:Hvis din datter blir for norsk, kan vi sende henne til skole i Somalia, vet du. Vi skal hjelpe deg o.s.v. Jeg fikk ropt så mye dritt etter meg av både ex jugoslaviske, tyrkiske og andre kvinnelige innvandrere der de satt dagen lang på benkene utenfor der vi bodde, røykte og levde godt på trygd.Jeg ble truet av de samme guttegjengene som kom fra stedets moskè. Kan love deg at det der og andre steder jeg har bodd i et par av de større byene i Norge, var mange menn i tradisjonell muslimsk drakt, ofte kjørende rundt med småjentene sine i chador  og kona i ofte heldekkende burka. Gjenger kledd i trad.islamske klær på vei til samlinger i lokalet de holdt til bak lukkede gardiner o.s.v. Det er et trist syn å se rundt seg og nesten bare se kvinner med niquab, chador, hijab og burka. I Norge. Småunger som løp rundt med lekesverd og ropte 'Ære. Ære' mens de fektet med lekesverdene sine. Enda verre er det at jeg som kvinne, ikke kunne gå rundt og føle meg trygg. Så nei!! Jeg vil ikke ha flere av de hit. Syns du det er vanskelig å forstå? Som kvinne og norsk er det absolutt ingenting som er bra med å hente hit enda flere av disse . Som f.eks slike https://www.nrk.no/norge/ville-drepe-_skitne-vantro_-1.12249042  Så siden jeg selv har opplevd hets og sett hatet i øynene på mange av disse såkalte trengende, har jeg faktisk god grunn til å mene det jeg mener.

Endret av akks
ordfeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, streveren skrev:

Oi... Hva mener du om å adoptere barn fra andre land? Er Norge heller ikke deres land, da?

Er det ikke pga vår eget bidrag til landet vårt at vi får rettigheter? Hvis jeg er norsk med norske foreldre så mister jeg likevel de fleste rettigheter når jeg flytter ut av landet. Da gjelder rettigheter i det nye landet jeg flytter til og eventuelt tar arbeid i og betaler skatt til. Slik er den moderne verden organisert.

Hva med amerikanere eller engelskmenn eller svensker eller dansker som har bosatt seg i Norge og tenker å bli boende? Blir det samme greia eller annerledes? Hvis annerledes, hvorfor?

Hvis jeg tar med familien og bosetter meh i et annet land, lærer språket og jobber og betaler skatt. Er det forståelig da hvis folk i det landet tenker at jeg og min familie ikke har rett til å være der fordi forfedrene våre ikke bygget landet?

Hva skal vi si om nordmenn som har bosatt seg i New York og på sørkysten i Spania? 

Hvor mange generasjoner må eventuelt done muslimske venner ha vært i Norge før du tenker at de har rett til å være der?

Man kan oppholde seg, bo og jobbe i et annet land. Det betyr likevel ikke at man bør kunne erverve statsborgerskap og rettigheter til å stemme. Det gjelder for alle utlendinger. Statsborgerskap bør kun gis ved fødsel og man får da det/De som foreldrene har. Dette er fast og ikke mulig å endre. Sånn burde det være for alle land.

Edit: trygderettigheter og andre sosiale goder burde også være noe man må jobbe for å ha rett på. Altså et visst minimum før man har rett på noe av dette. Fyller man ikke det kravet som er satt bør man passe på å ha forsikringer i orden.

Endret av Rosa blomst
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...