Gå til innhold

Moria - Hvor mange er nok?


Tough cookie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det brenner flere steder, de to andre er ikke flyktningleir så vidt jeg ser. Dette var en tragedie som ventet på å skje. Det finnes ingen gode løsninger på dette komplekse problemet, men det å lukke øynene eller krysse fingrene har åpenbart ikke fungert. Jeg håper inderlig at ikke liv går tapt og at de får kontroll på dem som var i smittekarantene. Håper også at menneskene som er der snart kan få sjansen til å starte et liv hvor de kan bidra til samfunnet og ikke bare stues bort og behandles som en byrde.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, streveren skrev:

Det brenner flere steder, de to andre er ikke flyktningleir så vidt jeg ser. Dette var en tragedie som ventet på å skje. Det finnes ingen gode løsninger på dette komplekse problemet, men det å lukke øynene eller krysse fingrene har åpenbart ikke fungert. Jeg håper inderlig at ikke liv går tapt og at de får kontroll på dem som var i smittekarantene. Håper også at menneskene som er der snart kan få sjansen til å starte et liv hvor de kan bidra til samfunnet og ikke bare stues bort og behandles som en byrde.

Enig i at vi bør hjelpe dem, da med å hjelpe dem i nærområdene slik at vi kan hjelpe langt flere enn om vi tar de inn i Norge.

https://www.bistandsaktuelt.no/nyheter/2018/hjelpe-her-eller-hjelpe-der/

Vi som privatpersoner kan hjelpe og via bl.a utdanning (og da spesielt til jentene) og mikrolån slik at folk kan starte små bedrifter for seg selv.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, likestilling said:

De bør hjelpes hjem, eventuelt til spartanske leire et sted i Afrika.

Hvorfor flykter ikke afrikanere til andre land i Afrika? Hele "asyl"-opplegget er en vits...

Vi har mer enn nok!

Er du sikker på at du har fakta i orden her? Jeg vil oppfordre deg til å sjekke litt nøyere. 

1. Det er snakk om mange asylsøkere, for eksempel fra Syria, som ikke bare kan 'hjelpes hjem', men som har et reelt behov for beskyttelse. Mange har akutt behov for helsehjelp og er svært sårbare, spartanske leire løser veldig lite her. Kilde: https://legerutengrenser.no/tags/hellas

2. Afrikanere flykter såvisst til andre afrikanske land. Av de 10 mest neglisjerte flyktningkrisene i verden, befinner ni seg på det afrikanske kontinentet. Moria er langt mindre i antall flyktninger enn de 10 på denne listen. Kilde: https://www.minervanett.no/europa-flyktninger-flyktninghjelpen/moria-effekten/360449

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Fru Uperfekt said:

Enig i at vi bør hjelpe dem, da med å hjelpe dem i nærområdene slik at vi kan hjelpe langt flere enn om vi tar de inn i Norge.

https://www.bistandsaktuelt.no/nyheter/2018/hjelpe-her-eller-hjelpe-der/

Vi som privatpersoner kan hjelpe og via bl.a utdanning (og da spesielt til jentene) og mikrolån slik at folk kan starte små bedrifter for seg selv.

Bra artikkel, jeg er enig med fagfolkene her at vi bør gjøre begge deler: både motta flyktninger og yte bistand i nærområdene. Det er ingen motsetning, ja takk begge deler.

Sitat fra artikkelen: "Når vi hjelper «der», må vi hjelpe de samme menneskene år etter år. Derfor er det viktig at verdenssamfunnet i større grad deler på et kollektivt ansvar. Norge burde for eksempel fint kunne klare å ta imot 5000 kvote-flyktninger i år. Se på Libanon, et land i «nærområdene» der situasjonen rett og slett er sprengt. Det er et glimrende eksempel på at flere må ta sin del av ansvaret. Det norske systemet bør være mer fleksibelt".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AmonymBruker said:

Hva prøver du å si her? Jeg håper ikke du prøver å antyde at disse barna er, basert på din spåing inn i fremtiden og forhåndsdømming ut fra deres kjønn og nasjonalitet, fremtidige voldtektstmenn og derfor ikke skal hjelpes? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, likestilling skrev:

De bør hjelpes hjem, eventuelt til spartanske leire et sted i Afrika.

Hvorfor flykter ikke afrikanere til andre land i Afrika? Hele "asyl"-opplegget er en vits...

Vi har mer enn nok!

Fordi de ikke gir ut ting gratis? Det er åpenbart vel. Tror du fortsatt flesteparten er 'reelle' flyktninger?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, judith52 said:

Fordi de ikke gir ut ting gratis? Det er åpenbart vel. Tror du fortsatt flesteparten er 'reelle' flyktninger?

Det er påfallende at de som fremstår mest rasende i slike debatter som regel debatterer med bakgrunn i faktiske feil.

Fakta er at det er masse flyktninger internt i Afrika. Bare en veldig liten del kommer til Europa. Se svar til samme bruker som du svarer høyere oppe på siden for kilder.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye snakk om den feilslåtte integreringspolitikken vi fører for de som allerede er her. Den er visst så ikke at folk lider i generasjoner. 

Jeg tenker det er fornuftig å vente med å ta i mot flere til vi har fått utbedret integreringspolitikken. Så får vi se hva vårt samfunn har kapasitet til. 

En ting er jo vårt problem tilknyttet innvandring. Et annet problem er jo opprinnelseslandene sine problemer med utvandring. Med hjerne flykt, og flukt sv de sterkeste unge. 

Denne ukontrollerte migrasjonen må ta slutt. Å legge til rette løser ingenting.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Madame Butterfly said:

Det er så mye snakk om den feilslåtte integreringspolitikken vi fører for de som allerede er her. Den er visst så ikke at folk lider i generasjoner. 

Jeg tenker det er fornuftig å vente med å ta i mot flere til vi har fått utbedret integreringspolitikken. Så får vi se hva vårt samfunn har kapasitet til. 

En ting er jo vårt problem tilknyttet innvandring. Et annet problem er jo opprinnelseslandene sine problemer med utvandring. Med hjerne flykt, og flukt sv de sterkeste unge. 

Denne ukontrollerte migrasjonen må ta slutt. Å legge til rette løser ingenting.

Vil bare påpeke at det er forskjell på flyktninger og arbeidsinnvandrere. Flyktninger og asylsøkere driver med god, gammeldags flykt for livet. Arbeidsinnvandrere er lønnsomme for Norge allerede i første generasjon.

Flyktninger trenger hjelp og integrering, noe Norge yter av humanitære grunner. Integrering er essensielt og noe Norge kan bli bedre på, men det betyr ikke at vi ikke er moralsk forpliktet til å hjelpe nå. Som påpekt tidligere, det går an å ha flere tanker i hodet samtidig. Vi kan hjelpe både ute og hjemme, vi kan forbedre både integrering og bistand. Norge har faktisk mulighet til dette. Norge har ikke nok med seg selv, heldigvis.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, streveren skrev:

Hva prøver du å si her? Jeg håper ikke du prøver å antyde at disse barna er, basert på din spåing inn i fremtiden og forhåndsdømming ut fra deres kjønn og nasjonalitet, fremtidige voldtektstmenn og derfor ikke skal hjelpes? 

Det som prøves fremhevet er vel problemene som følger av innvandring. Vil man unngå disse problemene er det beste å la være å ta nye innvandrere til landet. Så enkelt.

Problemet med alltid å være ettergivende er at man alltid får nye som prøver seg. Ser man til Australia fikk de bukt på båtflyktningstrømmen ved å være konsekvent. Det er etter min mening riktig vei å gå for Europa også.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, streveren skrev:

Bra artikkel, jeg er enig med fagfolkene her at vi bør gjøre begge deler: både motta flyktninger og yte bistand i nærområdene. Det er ingen motsetning, ja takk begge deler.

Sitat fra artikkelen: "Når vi hjelper «der», må vi hjelpe de samme menneskene år etter år. Derfor er det viktig at verdenssamfunnet i større grad deler på et kollektivt ansvar. Norge burde for eksempel fint kunne klare å ta imot 5000 kvote-flyktninger i år. Se på Libanon, et land i «nærområdene» der situasjonen rett og slett er sprengt. Det er et glimrende eksempel på at flere må ta sin del av ansvaret. Det norske systemet bør være mer fleksibelt".

Motsetningen ligger i hvor mye penger og ressurser man ønsker å bruke på andre enn egne innbyggere over tid. For implesitt sier utdraget ditt at "hvis vi bare får de til Norge, så trenger vi ikke hjelpe over tid". Men det stemmer jo ikke i det hele tatt. De fleste (ikke alle) som kommer hit som asylanter / flyktninger har lav yrkesdeltagelse, stor sannsynlighet for uføre / trygd og trenger generelt sett høy grad av økonomisk støtte/oppfølgning gjennom hele livet.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Grandidosa83 said:

Motsetningen ligger i hvor mye penger og ressurser man ønsker å bruke på andre enn egne innbyggere over tid. For implesitt sier utdraget ditt at "hvis vi bare får de til Norge, så trenger vi ikke hjelpe over tid". Men det stemmer jo ikke i det hele tatt. De fleste (ikke alle) som kommer hit som asylanter / flyktninger har lav yrkesdeltagelse, stor sannsynlighet for uføre / trygd og trenger generelt sett høy grad av økonomisk støtte/oppfølgning gjennom hele livet.

Vil anbefale deg å lese hele artikkelen. Er ikke enig i din tolkning av utdraget men har heller ikke lyst eller tid til å fortsette debatten når du ikke setter deg inn i fakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Grandidosa83 said:

Det som prøves fremhevet er vel problemene som følger av innvandring. Vil man unngå disse problemene er det beste å la være å ta nye innvandrere til landet. Så enkelt.

Problemet med alltid å være ettergivende er at man alltid får nye som prøver seg. Ser man til Australia fikk de bukt på båtflyktningstrømmen ved å være konsekvent. Det er etter min mening riktig vei å gå for Europa også.

Du snakker om innvandrere, anerkjenner du at flyktninger og asylsøkere er noe annet? 

Nesten halvparten av alle innbyggere i Australia er for øvrig første eller andre generasjon innvandrer. De er av landene i verden som tar imot mest kvoteflyktninger. Ønsker du å kopiere også disse aspektene av Australias politikk?

Australia har ikke fått bukt med flyktningestrømmen men isolert den til øyer på en måte som har møtt sterk kritikk internasjonalt, også fra blant annet Amnesty. 

Det finnes ingen lette løsninger på flyktningeprpblematikk. Problemer forsvinner ikke selv om man stenger grensene. Det man da legger opp til er en gradvis forverring som kan ende i militær motstand og krig.

https://www.folkogforsvar.no/australias-batflyktninger/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, streveren skrev:

Vil anbefale deg å lese hele artikkelen. Er ikke enig i din tolkning av utdraget men har heller ikke lyst eller tid til å fortsette debatten når du ikke setter deg inn i fakta.

Har lest den og min tolkning står fast. Det er forsåvidt likegyldig for meg om du vil diskutere dette eller ikke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden innlegget var slettet pga spekulasjon. Så her er dokumenteringen 

 Claimed to be 14: Saad Alsaud is reported to have been the fastest 14-year-old in Sweden, dwarfing younger boys and girls in a running event

Her er 14 åringen: Saad Alsaud den raskeste i klassen på skole i Sverige. kilde: dailymail

her er linken. 
https://www.dailymail.co.uk/news/article-3422000/Just-old-think-migrant-children-Alarming-pictures-shed-light-growing-scandal-amid-asylum-crisis.html
    

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tough cookie skrev:

De tror den er påsatt.. 🤔 

 

I følge Telegraph, tror de kanskje brannene er påsatt som protest for corona restriksjonene i leiren. Det har jo vært et stort utbrudd der.

Dette kommer vel til å bli en trend fremover er jeg redd. For om så alle i Moria leiren blir integrert i vesten, så er det neppe et engangstilfelle. Det vil stadig vekk komme nye mennesker. Om igjen og om igjen.

 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...