Gå til innhold

Herbalife-sekten! Min venninne er fanget, er det flere her inne som har erfaring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en slektning som er helt fullstendig herbalife-frelst. Han poster reklame for det på sosiale medier mange ganger for dagen,  så jeg var valgt å skjule det han legger ut for å ikke bli sprø. Det skal sies at han gått mye ned i vekt og holdt seg ganske stabil i flere år. Men det fremstår som veldig ekstremt i mine øyne- og de messene han drar på har svært mange likehetstrekk med vekkelsesmøter som man ser i religiøse sekter. Jeg grøsser på ryggen av det og tenker at jeg heller ville hatt en mann som veier 15 kg for mye enn en mann på 45 som daglig poster bilder i bar overkropp, og som er fullstendig oppslukt i både seg selv og herbalife. 

Anonymkode: e80d4...4f2

Her hvor jeg bor er det en liten sekt av glad-frelste herbalifere. Det er posting av før-etter bilder, reklame for produkter og veldig mye happy-perfect-life-bilder i some. Tar rett og slett litt av! Jeg har skjult bekjente på fb, jeg orker ikke å få det opp hver dag. Begynner denne slektningen din tilfeldigvis på k?

Anonymkode: e73b8...6d7

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen her som vet hva som skjer når man takker ja til mer informasjon fra disse postene? Jeg tenker på kaffe fra It works nå.

Får de kjøpt varene uten å melde seg inn som selgere? Må de gå igjennom sånn MLM party først?

Anonymkode: eb7e1...eca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruen har begynt med doTerra. Skal visstnok løse alt og jeg får henne ikke fra det.

Uansett så satser jeg på at det ikke gjør noe skadelig da placebo effekten er upåklagelig!:)

Anonymkode: bee1e...87b

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som vet hva som skjer når man takker ja til mer informasjon fra disse postene? Jeg tenker på kaffe fra It works nå.

Får de kjøpt varene uten å melde seg inn som selgere? Må de gå igjennom sånn MLM party først?

Anonymkode: eb7e1...eca

Du kan bare kjøpe produktene, må ikke bli selger. Jeg kjøper ketokaffen. Den er veldig god og er en fin/rask frokost for meg nå som jeg lever på lavkarbo/keto diett. Den er litt dyr, men for meg er den verdt det siden jeg ikke trenger mat på ca 4 timer etter å ha drukket den 😉

Anonymkode: f250c...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2020 den 10.56, deedee_ skrev:

Anbefaler å se dokumentaren Betting on Zero, og høre podcasten The Dream hvor de går skikkelig i dybden på MLM i USA. Det er SÅ fascinerende. 

Hvor kan man se dokumentaren?? Finner den verken på Netflix, Sumo eller HBO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2020 den 10.58, addict skrev:

Den er ikke tilgjengelig i Norge? ☹️

Fant den nå faktisk, på YT. Søk på tittelen bare. Er spansk sub, men ikke dubbet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Nmtt skrev:

Fant den nå faktisk, på YT. Søk på tittelen bare. Er spansk sub, men ikke dubbet. 

Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe norsk lov mot slike mlm?

Og hvor mange har fått sprut-diare av den magiske kaffien som skal gi vektnedgang?

Anonymkode: eb7e1...eca

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2020 den 12.23, Kjetil E skrev:

Faktisk så har du i USA og Canada noen bær som her i Europa selges som blåbær, men som ikke er den vanlige blåbæra vi er kjent med i Norge. Den er noe større, mildere på smak og har ikke den lilla fruktsaften som du får ut av vanlige blåbær. Den selges ofte som blåbær her men er ikke helt de vi regner som blåbær. De har og vanlige blåbær i USA og Canada.

kalles hagebær

Anonymkode: a52b1...c2f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det noe norsk lov mot slike mlm?

Og hvor mange har fått sprut-diare av den magiske kaffien som skal gi vektnedgang?

Anonymkode: eb7e1...eca

Det virker ikke sånn. Og den ketokaffen gir klissete avføring, i følge min venninne 💩 Kan umulig være sunt i lengden? Hva er egentlig innholdet i denne kaffen?

Jeg vet at ItWorks ble konfrontert med slankewrap'en sin på TV2 Hjelper deg, men de nektet å uttale seg. Syns det er lite profesjonelt. Fatter ikke at folk gidder å ha denne type jobb, virker jo bare stress?!

Anonymkode: 3a659...fb8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/23/2020 at 10:43 AM, AnonymBruker said:

Er det noen som vet om det er de samme menneskene som tror på konspirasjonsteorier? Virker som at begge deler er mennesker som mangler evnen til kritisk tankegang.

Anonymkode: 2e550...9d4

Nei, nå er du på villspor.
De som mangler evnen til kritisk tankegang er de som i årevis, og muligens det meste av livet, lar seg lede av medias og myndighetenes formaninger. Også kalt sauer eller fjols.
F.eks. de som mer enn gjerne ifører seg maske som ikke fungerer og inbiller seg at sprøytestikk skal redde verden fra en symptomløs "sykdom". Disse vet ofte ikke forskjell på konspirasjon og konspirasjonsteori.

Endret av slask
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

MLM konseptet med vekkelsesmøter og uredelig markedføring lurer til seg folk og siden er de borte for sunn fornuft. Det er vanskelig å si om idioten eller MLM kom først ...

De jakter på folk som er ute etter å rette opp skakkjørt økonomi og lurer dem inn i dette. For å få ut fortjenesten sin slik at de har inntekt må de selge et visst antall produkter og verve. De som ikke greier å verve tjener heller ikke noe særlig penger. En jeg kjenner ville verve oss til et slikt opplegg innenfor sminke og velvære - jeg holdt på å dø av latter når jeg hørte hva slags mengde produkter vi måtte forplikte oss til å kjøpe hver tredje måned for å tjene penger. Altså: forbruket av denne typen produkter for tre måneder måtte vært langt høyere per person enn det var for to personer på langt over et år. Argumentet var nemlig at vi i verste fall kunne bruke produktene selv. Vi så for oss at "i verste fall" kom til å bli hver måned omtrent.

Hvis man ikke er vant til å tenke kritisk og blir lokket med at en Mercedes gis til toppselgeren og at det slett ikke er vanskelig å oppnå.

Vi takket nei, selvsagt. Vår kompis var nå blitt hektet og var det ikke det ene så var det det andre.

Jeg er blitt svært konsekvent:

Bekjent: Har du lyst å komme på XXX party (bytt ut XXX med en eller annen variant av MLM)?

Jeg: Nei, jeg deltar ikke på MLM møter. 

Bekjent: Jammen, det er ikke noe kjøpepress.

Jeg: Jeg deltar ikke på MLM møter, kjøpepress eller ikke. Hvis du ønsker at vi skal treffes kan vi gjerne det, men da uten MLM produkter.

Et par sånne svar senere og det er helt slutt på forespørslene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men du er passe dum hvis du tror på sånt ræl som herbal life. 

Anonymkode: 213a2...359

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ASEA er en annen slik sekt. En bekjent har lagt meg til en FB-gruppe for de ASEA-frelste og i følge dem kurer ASEA absolutt alt :P 

Anonymkode: 26170...d2e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ASEA er en annen slik sekt. En bekjent har lagt meg til en FB-gruppe for de ASEA-frelste og i følge dem kurer ASEA absolutt alt :P 

Anonymkode: 26170...d2e

Jeg sjekket fb-siden deres nå, før og etterbildene er fantastiske, man blir 30 kg lettere, rynkefri og 25 år yngre etter 4 uker 😂

Anonymkode: 89f6b...f37

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg nylig opplevde et forsøk på salg av Herbalife-produkter i en plante-gruppe på Facebook. Det tok nesten kaka. Gruppen har altså grønne stueplanter som tema, og for en stund siden var det en dame som la ut et innlegg med bilde av en plante som hadde fått så mange nye skudd. Hun sa det var takket være produkt xxx.

Siden alle plantenerder naturlig nok er opptatt av størst og finest plante så ble det kaos i kommentarfeltet, hva slags produkt var dette og hvor kunne man kjøpe det. Men det eneste svaret var noe sånt som: "Send meg en PM for nærmere informasjon." Til slutt var det et lyst hode som mente at det sikkert var noe pyramide-tull når vi ikke fikk ordentlig svar. Og kort tid senere la en som hadde kontaktet damen ut link til produktet, et eller annet fra Herbalife. 

Du må være passe desperat når du prøver å selge ved å vise før og etter-bilde av planta di altså 🤣

  • Liker 45
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 23.8.2020 den 14.10, AnonymBruker skrev:

Min tante, som er utdannet sykepleier og har høy stilling på et stort sykehus, har begynt å reklamere for It Works.

Jeg sa hvor skuffet jeg var at hun kan reklamere for slikt da hun har medisinsk utdanning og det er mange som stoler på at hun vet hva hun snakker om.

Fikk bare dritt tilbake om at jeg måtte holde meningene mine for meg selv.
Det er jo ikke mine meninger heller, bare sannheten at det er MLM og svindel.
Hun har tidligere jobbet for/med Nu Skin og.

Jeg er bare så skuffet, dette er en tante jeg alltid har respektert og likt. Men tror det er snakk om kjappe penger. I noen uker. Og så går de videre til noe annet
 

Anonymkode: eb7e1...eca

For noen år tilbake var det en bekjent som er ingeniør som ville ha meg med på et møte. Siden jeg er teknolog og forretningsutvikler selv tenkte jeg at det var et møte med en startup, siden det tross alt handlet om "en ny medisinsk teknologi". Det er jo ikke uvanlig at de henter inn kompetanse via bekjente, det er sånn jeg har fått alle jobbene mine. Han nektet å si hva det handlet om på forhånd, noe som heller ikke er helt uvanlig før man har skrevet under en NDA. Når jeg møtte opp viste det seg at det var et hallelujamøte for f*uckings NuSkin. Hadde aldri i livet forestilt meg at han var en lettlurt type, ble så skuffa. Jeg snudde i døra, kvalt av latter.

Jeg har forsåvidt også flere perifere bekjente som driver med Herbalife, og det de har til felles er kaotiske liv, hopper fra mann til mann, desperat etter oppmerksomhet og andre ting som tyder på at de trenger psykolog mer enn Herbalife. Dette gjelder da miljøet i min by, eller i denne "grupperingen", og er ikke noen generalisering. 

Anonymkode: b9cd5...130

  • Liker 24
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrer laaaang unna Herbalife, NuSkin, Forever Living og It Works. Husker jeg var vakt på et arrangement som Herbalife hadde på tampen av 90 tallet. Den store guruen der skulle komme. Altså sykeste jeg noen gang har vært med på. Tina Turners sang Simply the best ljomet ut konstant hver gang han kom på scenen. Helt vilt. Jeg er så lei av alle de som skal verve til å bli en del av "familiene" som det heter. Får støtt og stadig dm på instagram og worst case en telefon fra noen jeg ikke har prata med på kanskje 15 år som vil verve. 

Jeg er der at jeg får i meg det jeg trenger ut fra vanlig kosthold - trenger ikke noe supplement så lenge man spiser sunt og har et normalt sunt fokus på livet. 

Skle helt ut her TS - jeg tror dessverre ikke du kan gjøre så mye for din venninne, men at du kan si du ikke er interessert må de bare tåle. 

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2020 den 10.15, Carrot skrev:

Jeg er distributør og bruker og har et helt normalt liv, normale venner og normal jobb - ikke noe sektfølelse 😂 hvis det å ha fokus på hva man putter i seg, når, trening og et generelt fokus på egen helse er sekt so be it liksom, jeg kan leve med det.. 

Man kan vel fokusere på de tingene uten å proppe i seg pulver-shaker og tape masse penger...

Anonymkode: e42af...f4c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2020 den 4.04, K.B. skrev:

Folk som faller for MLM konsepter mangler evnen til å tenke kritisk. Jeg kan forstå et hvis du vokser opp i en sekt at det er vanskelig å se verden med andre øyne på grunn av frykt, hjernevask osv. Men alle kan google Herbalife eller andre MLM selskaper og innen fem minutter innse at det er en scam. Jeg sliter litt med å finne formildende omstendigheter for de som faller for dette. På toppen av det hele så er jo produktene de prøver å pushe både overpriset og er i de alle fleste tilfeller ikke noe bedre en andre produkter på markedet man enkelt kan kjøpe inn en dagligvare handel, helsekost butikk eller apoteket.

Problemet er at de aller, aller fleste kan falle for en sekt. Man trenger ikke være dum eller "svak". Det handler om at en person er uheldig og blir funnet av sekten/MLM på feil tidspunkt hvor de er ekstra sårbare. Det kan være dødsfall i familien, lite nettverk (unge studenter som er tilflyttere til studiestedet og uten nettverk er særlig sårbare for religiøse sekter, f.eks), skilsmisse, mistet jobben etc. Når det gjelder MLM (som har mange av de samme mekanismene som religiøse sekter) er det selvfølgelig hovedsakelig den økonomiske delen som spiller størst rolle (raske, enkle penger i en jobb som ikke krever kompetanse), men vi skal nok ikke underkjenne betydningen av å "være en del av noe større" (f.eks "helsebevegelse" ref. Herballife) og "oss mot dem" (oss innvidde som "vet sannheten" om slankepulver/blåbær fra canada/etc. vs. alle andre som bare ikke vet godt nok ennå/tar feil).

Å bli med i en sekt/MLM er én ting, hvor lenge man er i den er noe annet. Forskning viser at de med høyere utdannelse har bedre sjangse for å komme seg ut tidlig (statistikk basert på religiøse sekter). Årsaken er at de har større/bedre nettverk og flere ben å stå på (jobb, verv, nevnte omgangskrets) og at høyere utdanning kritisk tenking. Dette er som sagt basert på religiøse sekter, men jeg kan fint se for meg at det er overførbart til MLM også. Samtidig er vi skrudd sammen slik at når vi først har investert mye i noe (her: penger, tid, energi) så sitter det langt inne å innse at vi har feilet, og vi fortsetter gjerne lenge etter vi egentlig ser vi har tatt feil, i håp om å redde stumpene (dette heter ett-eller-annet-effekten som jeg ikke orker google).

Dette ble et lang innlegg som er delvis rettet mot personen jeg siterer og delvis rettet mot hele tråden. Konklusjonen er at man er ikke spesielt dum, enkel eller svak om man blir sugt inn i en sekt/MLM. De aller, aller fleste av oss har annlegg for det om vi er på rett sted/situasjon i livet.

For ordens skyld: jeg har aldri vært med i en sekt eller MLM (eller tilsvarende), og har ingen i familien/omgangskretsen min som er eller har vært det. Dette er ikke en en bønn for min syke mor.

Endret av Alice123
  • Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...