Gå til innhold

Kan vi få menn til å forstå hvor sårbare unge kvinner er?


Trolltunge

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg limer her inn de relevante paragrafene fra straffeloven under kapittelet Seksualforbrytelser:

§ 302. Seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år

Den som har seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år, straffes med fengsel inntil 6 år, hvis ikke forholdet også rammes av andre bestemmelser. På samme måte straffes den som får et barn mellom 14 og 16 år til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.

0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.
§ 303. Grov seksuell omgang mv. med barn mellom 14 og 16 år

Grov overtredelse av § 302 straffes med fengsel inntil 15 år. Det samme gjelder dersom den skyldige tidligere er straffet for handlinger som nevnt i §§ 291, 299 eller 302.

Ved avgjørelsen av om overtredelsen av § 302 er grov skal det særlig legges vekt på om

a) handlingen er begått av flere i fellesskap,
b) handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte, eller
c) den fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på kropp eller helse. Seksuelt overførbar sykdom regnes alltid som betydelig skade på kropp eller helse etter denne paragrafen.
0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.
§ 304. Seksuell handling med barn under 16 år

Den som foretar seksuell handling med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 3 år, hvis forholdet ikke rammes av § 299.

0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.
§ 305. Seksuelt krenkende atferd mv. overfor barn under 16 år

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som

a) i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd i nærvær av eller overfor barn under 16 år.
b)

tvinger eller forleder et barn under 16 år til å utvise seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd, med mindre forholdet rammes av strengere bestemmelser.

--------------------------------------------------------------------------------

Dette er de paragrafene som omhandler temaet i denne tråden. Kan du forklare hvor du har funnet denne bestemmelsen som angir straffbart forhold utelukkende basert på stor aldersforskjell? Det står ikke eksplisitt i de paragrafene jeg har limt inn fra lovdata.no. Kan du alternativt vise til hvilke paragrafer som blir fortolket slik du hevder?

Anonymkode: 1242e...ae6

Ja, se spesielt c (min utheving) men forøvrig også a)i straffelovens paragraf 295:

§ 295. Misbruk av overmaktsforhold og lignende

Med fengsel inntil 6 år straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang, eller får noen til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv ved

a) misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, eller
b) å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming dersom forholdet ikke rammes av § 291, eller
c) å utnytte en person under 18 år i en særlig sårbar livssitlivssituasjon
Endret av Roci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

59 minutter siden, Trolltunge skrev:

Siden over seksuell lavalder tror jeg du må se på voldtekt, ikke angående mindreårige, og jeg antar det refereres til det som det står litt om her. 

At det regnes som sårbar situasjon i forhold til gjerningsperson, når det er stor forskjell i alder. 

Hvilket det er. Det skal ikke mange år til for at det så absolutt burde gjelde alltid. 

PS! Litt skummelt at du sjekket. Håper det var mest av generell nysgjerrighet! 

Screenshot_20200815_182614.jpg

Men dette var altså ikke en diskusjon om voldtekt, voldtekt er ulovlig uavhengig av alder på gjerningsmann. Roci skriver «Du bør også være klar over at det finnes en paragraf i straffeloven som gjør at det å ha sex med en 16-åring - dersom du er mye eldre - faktisk kan være straffbart.»

Det står ikke noe om dette i en eneste paragraf under kapittelet seksuallovbrudd. Det som da gjenstår, er hvilke paragrafer som kan fortolkes slik med utgangspunkt i Rocis tekst.

«burde gjelde alltid» holder ikke. Jeg kan skrive at seksuell lavalder burde være 12 år, slik land som Nederland har operert med tidligere, men hva som bør være slik og sånn, og hva som foreligger, er ikke det samme. Her handler det om hvor i loven Roci henter sin informasjon fra. Vold og truende atferd er heller ikke det Roci skriver om, så det du limer inn er ikke relevant for det jeg etterspør.

Da er det altså «sårbar situasjon» som er stikkordene? Jeg vil gjerne se rettspraksis der det tas utgangspunkt i at stort sprik i alder er synonymt med «sårbar situasjon.» Det er mer naturlig å anta at «sårbar situasjon» omhandler spesifikke forhold i den ene parts liv som innvirker på dømmekraft, heller enn at aldersforskjell i seg selv automatisk kvalifiserer til umyndiggjørelse av den yngste part i en slik grad at den automatisk er å anse som sårbar ovenfor den eldre part, og da må det vises til rettspraksis. Det er helt uinteressant hvordan personer her inne tolker loven, Roci skriver som om hun kjenner den relevante jusen i forbindelse med dette. Da må det presenteres hvilke paragrafer som angir det straffbare forhold, eller hvis det kun gjelder fortolkning, vises til relevant rettspraksis. Hvis ikke er jo dette bare en påstand tatt ut av løse luften.

Anonymkode: 1242e...ae6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Roci skrev:
å utnytte en person under 18 år i en særlig sårbar livssitlivssituasjon

Jeg skal gi deg rett i at dette kan gjelde i en del tilfeller, men dere har ikke klart å vise med argumentasjon at en 16-åring alltid er sårbar ovenfor en betraktelig eldre person. Da må det settes en grense for hvor denne automatikken trer inn, meg bekjent finnes det ikke noen slik automatikk. «sårbar livssituasjon» tar ikke utgangspunkt spesifikt i hverken alder eller aldersforskjell. «sårbar livssituasjon» kan omhandle veldig mye annet enn aldersforskjell i seg selv. Mener du at en 30-åring som har sex med en 16-åring alltid skal siktes etter det du uthever her?

Anonymkode: 1242e...ae6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal gi deg rett i at dette kan gjelde i en del tilfeller, men dere har ikke klart å vise med argumentasjon at en 16-åring alltid er sårbar ovenfor en betraktelig eldre person. Da må det settes en grense for hvor denne automatikken trer inn, meg bekjent finnes det ikke noen slik automatikk. «sårbar livssituasjon» tar ikke utgangspunkt spesifikt i hverken alder eller aldersforskjell. «sårbar livssituasjon» kan omhandle veldig mye annet enn aldersforskjell i seg selv. Mener du at en 30-åring som har sex med en 16-åring alltid skal siktes etter det du uthever her?

Anonymkode: 1242e...ae6

Det kommer vel an på situasjonen. 

La oss si at jenta går i frys som meg, opplever situasjonen ubehagelig, drar så hjem og gråter til mor og far. 

Jeg hadde vendt lovverket opp og ned, frem og tilbake for å få deg anmeldt om det var min datter som kom hjem slik, og det er flere ting som kan prøves. Dette med sårbar livssituasjon, det med ujevnt maktforhold, det med ute av stand til å å forsvare seg, vold i forhold til hvor stor grad jenta forklarte seg om, angående hvordan hun opplevde situasjonen (psykisk vold), og så voldtekt/overgrep i forhold til hva som ble utført. 

Nå har jeg i denne tråden forsøkt å forklare deg og alle at ting kan oppleves som voldtekt/overgrep av kvinner som ikke klarer å gi uttrykk for at de ikke takler eller ønsker situasjonen egentlig. 

Så må det jo anmeldes og slippe inn i retten, men det er er ikke bombesikkert at man slipper unna å ha sex med en ung kvinne, selv om hun er over 16 år og du ikke brukte fysisk vold. Det hadde, som i alle voldtektssaker, vært en vurdering av din historie vs henne, angående at hun opplevde det som voldtekt. 

Så er du 30+ og hun svært ung. 

Jeg gir deg best odds i forhold til hvor mange saker som henlegges. Likevel... det er noe med svært unge og sårbare kvinner som også kan få akkurat det til å ikke gi deg full sikkerhet i at det absolutt vil veldig sikkert gå din vei. 

Er det ikke rett og slett best å være ABSOLUTT sikker på at hun er ivrig kåt på deg? La være å ta sjanser der det KANSKJE ikke oppleves ok for kvinnen? 

Slikt pleier jo ikke å bli anmeldt, OG du ødelegger ikke en ung kvinne seksuelt for livet for at du skal få noen minutter med nytelse og en utløsning. 

Vinn vinn! 

 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal gi deg rett i at dette kan gjelde i en del tilfeller, men dere har ikke klart å vise med argumentasjon at en 16-åring alltid er sårbar ovenfor en betraktelig eldre person. Da må det settes en grense for hvor denne automatikken trer inn, meg bekjent finnes det ikke noen slik automatikk. «sårbar livssituasjon» tar ikke utgangspunkt spesifikt i hverken alder eller aldersforskjell. «sårbar livssituasjon» kan omhandle veldig mye annet enn aldersforskjell i seg selv. Mener du at en 30-åring som har sex med en 16-åring alltid skal siktes etter det du uthever her?

Anonymkode: 1242e...ae6

Det er vel ikke spesielt relevant at vi skal drøfte straffelovens  betydning av "sårbar livssituasjon" , da dette vil være noe som vurderes i hver enkelt tilfelle. Poenget mitt med å vise til denne paragrafen i straffeloven er rett og slett å understreke at det at en jente - eller gutt for den saks skyld - ikke er å regne som "fritt vilt" selv om han eller hun er over den seksuelle lavalder. At en handling ikke er straffbar, er ikke det samme som at den er moralsk riktig eller forsvarlig overfor den som blir utsatt for handlingen.

Om vi nå ser bort fra straffeloven og går tilbake til utgsngspunktet for tråden, så kommer graden av sårbarhet bl.a. an på hva som er den eldre partens intensjon, men dersom vi forholder oss til en voksen mann som vil ha sex med en 16-åring, så kommer vi ikke bort fra at det er en temmelig stor forskjell på mental modenhet og utvikling, for ikke å snakke om erfaring i den eldre partens favør. 

Dette gir et skjevt maktforhold der det ofte vil være lett for den eldre parten å påvirke eller manipulere den yngre parten, eller på andre måter utnytte situasjonen for å få viljen sin. En 16-årig jente forstår nødvendigvis ikke hvordan en voksen mann tenker, og kan kanskje synes at det er vanskelig å si nei selv om hun opplever tilnærmelsene som uønsket. 

Du må gjerne forklare meg hvordan en 16-åring IKKE er sårbar i en slik situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Trolltunge said:

Ja det blir nok ofte frys - reaksjon når vi er veldig unge. Jeg vet ikke hvorfor, kanskje fordi vi er vant til å adlyde? Vi er ennå så barn at vi blir bedt om å adlyde voksne, og det er hva vi har hørt som riktig til da. 

Nå når jeg er voksen er det tydelig at det er kjemp- reaksjonen som er min naturlige reaksjon i skremmende situasjoner, men opptil jeg var rundt 20 år var det alltid frys - reaksjon i skremmende situasjoner, og det forteller også kvinner jeg kjenner at det var. I voksen alder har de oftest, som meg, en annen primær-reaksjon når de blir redd. 

Ja jeg ble også redd straks det var seksuelle blikk og berøringer. Jeg tror vi kvinner har et naturlig instinkt på å bli redd og på vakt mot slikt. Det vekker frykt i oss, og skal sikkert gjøre det. I tidligere tider har vi jo ikke vært like beskyttet av lov og rett. 

Ikke så bra nå heller egentlig, men det er iallefall ikke lov å utføre uønskede seksuelle handlinger, og det har vel i det minste en litt prevantiv effekt i forhold til fritt frem og bare kvinnens skyld og skam. Rettsvesen virker ikke akkurat godt når så få anmelder, og så mange saker blir henlagt (og da hevder mannen at hun løy, uansett), men vi har noe sosial fordømmelse, som både virker og ikke virker. Det er litt prevantivt, men det gjør også at menn ikke våger å innrømme feiltrinn og overgrep. Det er derfor menn lyver. De kan ikke innrømme egentlig, det blir for ubehagelig skam. 

Takk for at du deler, og det hadde egentlig vært interessant å vite om frys faktisk er primære reaksjon på frykt hos unge kvinner, og hvorfor. Det virker jo slik, men det jeg nevnte er eneste årsaken jeg kan tenke at det gjør det logisk, og en primære - reaksjon man ikke styrer burde man egentlig tenke at var lik hos en person hele livet. 

PS! Ene årsaken til at jeg ble veldig satt ut i situasjonen jeg delte var at jeg ikke hadde oppfattet noe "jeg vil gjerne spise deg rå" blikk. Jeg var allerede vant til slikt, hatt mange opplevelser med menn som hadde det blikket, samt "tilfeldige" berøringer, og følt det så ubehagelig at jeg ble på vakt. Han der så jeg ikke slikt hos. Jeg var derfor ikke på vakt overhodet. 

Kjenner meg så igjen. Blitt befølt i skritt og på bryster fra alder 13- av voksne menn, reaksjonen var alltid å fryse (og gråte først etter jeg kom hjem), i 20+ års alder på utesteder frøs jeg også, men opplevelses annerledes da det var jevnaldrende som gjorde det, hadde jeg ikke fryst hadde jeg tatt igjen, men rakk det aldri da de forsvant etter jeg kom ut av «frys». Var en annen type redsel da jeg var tenåring. Ble seksuelt trakassert på jobb for bare 1 år siden og skuffende nok frøs jeg da også, men jeg gikk til ledelsen å fortalte hva kollegaen hadde gjort. Tok liksom 30 år før jeg hadde den selvkjærligheten at jeg har rett til å si ifra. 

Anonymkode: a2551...e53

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg så igjen. Blitt befølt i skritt og på bryster fra alder 13- av voksne menn, reaksjonen var alltid å fryse (og gråte først etter jeg kom hjem), i 20+ års alder på utesteder frøs jeg også, men opplevelses annerledes da det var jevnaldrende som gjorde det, hadde jeg ikke fryst hadde jeg tatt igjen, men rakk det aldri da de forsvant etter jeg kom ut av «frys». Var en annen type redsel da jeg var tenåring. Ble seksuelt trakassert på jobb for bare 1 år siden og skuffende nok frøs jeg da også, men jeg gikk til ledelsen å fortalte hva kollegaen hadde gjort. Tok liksom 30 år før jeg hadde den selvkjærligheten at jeg har rett til å si ifra. 

Anonymkode: a2551...e53

Takk for at du deler! 

De voksne menn som driver på slik er så respektløse som det er mulig å være. Det er sikkert noen som er idiotiske nok til å tro at unge kvinner, selv barn, skal ta deres klåing som komplimenter, men stort sett virker slikt som mangel på sosiale antenner, og rett og slett å vise seg som ekkel grisegubbe. 

Min datter kom rystet hjem da hun var 13 år, da en godt voksen mann hadde hvisket slibrige ord til henne på offentlig transport. 

Det er ikke ok at unge jenter må oppleve slikt, og jeg oppfordrer alle som ser og hører om slikt til å reagere mot dem som gjør det, ved å si TYDELIG fra om hvor uakseptabelt det er. Også om dere kjenner menn som bare snakker om unge mennesker på en uakseptabel måte, for å ikke si fra, når de snakker om det og det kanskje egentlig er å søke aksept for å ha slike tanker om veldig unge kvinner, det kan også medvirke til at de ikke forstår fullt ut at det er uakseptabelt, og neste skritt kan da være at de "lufter det" for unge kvinner i ord eller handlinger. 

Veldig godt å høre at du hadde mot og modenhet til å melde fra da det skjedde i mer voksen alder.

At unge jenter skal handle korrekt og tydelig vise at slikt er uakseptabelt bør vi også jobbe mot, ved å fortelle dem igjen og igjen at de ikke skal finne seg i slikt, men å være ung og usikker er å være ung og usikker, så jeg håper virkelig at voksne mennesker som ser og hører vil bli klokere i å trå til og være en stemme for de unge, når de utsettes for uakseptabel oppførsel. 

Det er ikke bagateller, selv når det er "bare" slibrige ord og beføling. Unge jenter opplever hver slik situasjon som svært skremmende og ekkel, og de burde få bli spart for slikt. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er viktig med personlig ansvar!

Anonymkode: 49e21...d8d

Det er jeg enig i, men likevel usikker på hva du mener. 

Tråden handler om svært unge jenter /kvinner og mer modne og voksne menn, og i relasjoner mellom svær unge og voksne ser jeg det som selvsagt at den som er voksen har et større ansvar for at ting blir rett og riktig, iallefall ikke traumatisk, enn det den svært unge har. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det går inn, for jeg føler en del har bestemt seg. Mine erfaringer er at få eldre menn er sånn, og at de ikke nødvendigvis hører på prat fra damer eller menn de møter på nettet, men må settes kraftig på plass i den fysiske virkeligheten. Dessverre prøver de seg videre, alltid på yngre kvinner nesten, systematisk, og andre av dem tør kanskje ikke avvise. Det er UTROLIG ubehagelig, men jeg tror ikke de skjønner det. De er alltid drittdårlige på kroppsspråk, rolleforståelse, og de sosiale antennene er knekt og går alle veier. Jeg driter ellers i de mannfolka  som sier sånne ekle ting som "gi meg den mann som ikke ville pult ei stram bla bla bla". Det er så utrolige slibrige og vulgære utsagn, fra menn som tror menn alltid kan snakke for andre menn. Slike menn må dessverre få noe av skylda for at menn har et litt dårlig rykte blant kvinner. Det er altfor typisk at en del menn tar på seg oppgaven å snakke for menn - "dere skjønner hva jeg mener, ikke sant, gutta ey ey øøøyh - hheheeheh!!". En utrolig merkelig gruppedynamikk som jeg aldri kan forstå, og som jeg misliker sterkt. Holder meg milevis unna. Tror ikke de forstår det heller. De får bare dø ut så vi får en ny generasjon.

Anonymkode: ce08d...1c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2020 den 9.09, RoH skrev:

Er kanskje skam som medfører de største såra?  Du skal føle slik å sånn, fordi det er forventet. 

Både menn og kvinner er seksuelle. Det du holder på med her trollungen er stigmatisering og utdeling av skam. 

Det er påfallende hvor mye skam damer kaster når de selv er vippet ned fra tronen seksuelt. Kanskje greit å kikke litt på den vinklinga. 

 

Det er mye skam angående seksuelle ting i mange. Det meste bæres av kvinner som ikke engang deler de vonde opplevelser de har opplevd med andre, veldig ofte. 

Barn og svært unge kvinner opplever hendelser de synes er både skremmende og ekle, uten at de sier fra og deler det med noen. Akkurat fordi det føles så skremmende og ekkelt. 

Vi er BARN når slikt begynner å skje oss. Svært mange av oss, og også svært mange ganger for mange av oss. Blikk, "tilfeldige" berøringer som vi av blikk, ord og instinkt forstår at ikke er tilfeldige likevel, og direkte berøringer av menn som virker skamløse i hva de har lyst til å gjøre. Til det verste barn kan oppleve, seksuelle handlinger som tilhører voksenlivet, fullbyrdet. 

Jenter og kvinner begynner våre seksuelle liv med bagasje av ting vi føler skam for at har hendt. Vi tror at det er vi som skal klare å unngå slikt, og vår skyld når vi ikke klarte det. Vi tror at dette skjedde fordi vi har gjort feil eller ikke passet godt nok på. Det hender også at vi tror at slikt må man bare regne med, andre jenter takler det fint, så at vi opplever det som ekkelt og svært skummelt er fordi vi ikke er kloke og sterke nok til å tåle det slik vi burde ha tålt det. 

Så skam, ja det er mye skam, og det er ikke fordi noen fortelle oss at vi skal reagere med redsel og skam, MEN FORDI VI FAKTISK REAGERER MED REDSEL OG SKAM. 

Ja det er mye skam her i dette, ALLEREDE. Når du sier at jeg deler ut stigmatisering og skam, mener du da at jeg deler det ut til menn som gjør dumme ting de burde ha tenkt bedre gjennom? Er det ikke der skammen burde være? 

Det oppstår skam hver gang en seksuell situasjon føles skummel og ekkel. Slik det er bærer jentene stort sett nå 100% av den skammen, som JEG på ingen måte skaper eller kan påvirke at oppstår, for det bare skjer når noe føles skummelt og ekkelt. Jeg går derfor ut fra at du mener at jeg påfører gutter og menn skam, og det håper jeg nesten. Ikke at jeg skaper skam for noe som ikke er eller har hendt, men får også gutter og menn til å bære litt av den skammen jenter for det meste bærer 100 % av, for det kan medføre at gutter og menn tenker seg litt bedre om neste gang de står i tilsvarende situasjon, hvor DE kan skape ENORMT med skam hos jenta, som hun må bære alene om de ikke forstår at det er galt, fordi de ikke føler noe skam. 

Jeg skaper ikke skam som ikke allerede eksisterer. Det er ikke jeg som gjør handlingene som får skam til å oppstå. Jeg forsøker å gjøre mennesker oppmerksom på at de bør tenke seg om, for å IKKE påføre andre og seg selv skam. 

Gjør man feiltrinn som skader andre er det bra å ha innsikt og evne til å føle skam over det, fordi det får deg til å tenke bedre gjennom videre handlinger og oppførsel. 

Skam er ikke noe som bare er negativt, det er også en liten moralsk dommer hver av oss har i seg som forteller oss noe om rett og galt. Den kan rope for høyt, slik den allerede gjør i så mange kvinner, men den kan også bidra til å bli klokere der man var dum. Har gjort noe dumt, og skammer seg over det. Det er preventivt for å gjøre flere tilsvarende feiltrinn. 

Så ja, jeg synes det er bra om jeg overfører noe av 100% skam fra jenter og kvinner til gutter og menn. Så de tenker seg bedre om neste gang. Så det er mer rettferdig, i forhold til at det ofte er akkurat gutter og menn som gjorde de tingene som fikk skam til å oppstå. 

Forstår gutter og menn at slike holdninger og handlinger skaper skam, og bærer selv noe av den, da er det en del av løsningen på dette problemet, ikke noe annet som jeg og andre er ufine i, men helt nødvendig faktisk. 

Som jeg har skrevet et sted i tråden er min agenda for å ta opp dette at jeg har vært ung kvinne selv, jeg har nå en ung datter, og jeg er redd og fortvilet over at også neste generasjon må oppleve det min generasjon og tidligere måtte innlede vårt seksuelle liv med. 

Jeg driter i seksuell "trone", utover at jeg HÅPER på at absolutt ALLE unge kvinner skal få lov til å få en slik trone. At de skal få lov til å blomstre opp seksuelt, på en trygg og god måte, hvor de opplever det seksuelle som spennende og godt, og derfor utvikler seg til kåte og seksuelt trygge kvinner, til glede for seg selv OG FOR MENN. 

For dere menn er OGSÅ tjent med at vi får lov til å utvikle vår seksualitet får utvikle seg trygt og fint, og blomstre opp til glede for dere gutter og menn også. 

Hver eneste episode som påfører en kvinne skam gir henne små sår i sin seksuelle trygghet som også går utover menn hun videre skal forholde seg til. 

Hvert overgrep som gir kvinner mer alvorlige sår i forhold til seksualitet, kropp og MENN, går også utover menn hun videre skal forholde seg til. 

Hvert alvorlig overgrep som ikke er på noen måte til å legge bak seg eller til å leges vil være til enormt stor frustrasjon og svært ødeleggende også for alle menn hun videre skal forholde seg til. 

DET ER OG BURDE VÆRE TIL MENNS STØRSTE INTERESSE Å FÅ BUKT MED DETTE. 

Dere burde egentlig ha frontet kampen mot dette, for det er dette som ødelegger for dere, hvorfor kvinner er så "vanskelige" både å få til sengs og å få levende og gode varige sexliv med i svært mange tilfeller. Det er fordi vi er skadet, fikk ikke blomstre opp seksuelt, eller ble fullstendig ødelagt, AV DETTE! 

DERE burde slå ring rundt oss, og reagere STERKT på hver eneste ødeleggende holdning og handling dere oppdaget i andre menn. Kalle dem svin som ødelegger for alle menn, i det at de ødelegger kvinner for dere alle. 

Drøm et lite øyeblikk om en verden der kvinner var seksuelt trygge og kåte, med en lyst og et levede behov som var selvdrivende i at vi hadde et godt forhold til sex og menn. 

Det hadde vært fint, hadde det ikke? 

Vi kunne ha hatt det slik. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
På 15.8.2020 den 16.04, AnonymBruker skrev:

Men hvis mange av disse unge kvinnene er så sårbare - noe jeg er enig i - hvorfor er det da så mye bedre for dem å ha sex med noen på deres egen alder, som ikke bryr seg om følelsene deres, men tenker på tre ting: Sex, sex og sex.

Hvorfor ikke beskytte dem mot alle menn uansett alder, når man først er i gang ...?

Anonymkode: 36eeb...135

Godt at vi er enige i at de er sårbare. Da er vi kanskje enige i at også gutter er sårbare?

Det som er bedre med en jevnaldrende partner, er at de er jevnbyrdige. Det er lettere for både jenta og gutten å si nei dersom dette ikke er noe de virkelig vil. 
En 16-åring som har sex med en godt voksen person vil ofte være eller bli i et asymmetrisk forhold til den eldre partneren. Det er dette som er kjernen i #metoo, selv om dette slettes ikke alltid er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Alterego666 skrev:

Godt at vi er enige i at de er sårbare. Da er vi kanskje enige i at også gutter er sårbare?

Det som er bedre med en jevnaldrende partner, er at de er jevnbyrdige. Det er lettere for både jenta og gutten å si nei dersom dette ikke er noe de virkelig vil. 
En 16-åring som har sex med en godt voksen person vil ofte være eller bli i et asymmetrisk forhold til den eldre partneren. Det er dette som er kjernen i #metoo, selv om dette slettes ikke alltid er tilfelle.

Min erfaring er at det er MYE ENKLERE å si nei til en voksen mann enn til en pubertal tenåring.

Og akkurat dette, er det SVÆRT mange som erfarer.

Betyr ikke vår erfaring noe, bare den erfaringen som passer inn med agendaen i tråden? 

Anonymkode: b8a7b...c7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/14/2020 at 8:06 PM, Trolltunge said:

Kan vi få menn til å forstå hvor sårbare unge kvinner er?

 

Kan vi få kvinner til å slutte å generalisere om menn?

 

Spoiler

Lurer på hvor mange som ikke tar ironien.

 

Anonymkode: 30f41...2f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Alterego666 skrev:

Godt at vi er enige i at de er sårbare. Da er vi kanskje enige i at også gutter er sårbare?

Det som er bedre med en jevnaldrende partner, er at de er jevnbyrdige. Det er lettere for både jenta og gutten å si nei dersom dette ikke er noe de virkelig vil. 
En 16-åring som har sex med en godt voksen person vil ofte være eller bli i et asymmetrisk forhold til den eldre partneren. Det er dette som er kjernen i #metoo, selv om dette slettes ikke alltid er tilfelle.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at det er MYE ENKLERE å si nei til en voksen mann enn til en pubertal tenåring.

Og akkurat dette, er det SVÆRT mange som erfarer.

Betyr ikke vår erfaring noe, bare den erfaringen som passer inn med agendaen i tråden? 

Anonymkode: b8a7b...c7d

Og faktisk enda vondere å føle at man burde jo ha klart å hamle opp med han, fordi han var jo så ung.

Mens at først når det er assymetri, på alder, så kan man føle at man var et virkelig offer. 

Jeg ble utsatt for overgrep fra en som er yngre enn meg. Da var det kanskje ikke en gang overgrep??

Anonymkode: b8a7b...c7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan vi få kvinner til å slutte å generalisere om menn?

 

  Skjul innhold

Lurer på hvor mange som ikke tar ironien.

 

Anonymkode: 30f41...2f5

Det er mye vi burde få slutt på. Generalisering er en ting vi generelt burde få slutt på, men om du synes dette var en morsom uttalelse i en tråd om seksuelle overgrep som skaper varige traumer om kvinner så er du like tåpelig som om du slo av en grov seksuell vits blandt sørgende som gråt rundt en kiste. 

Generalisering er ikke noe bra, men jeg tror du overlever uten traumer angående at NOEN kvinner holder på med slikt. Det er dumt, men det SKADER ikke deg varig i kropp og sjel. 

Tid og sted, og relevans. Tenk litt! 

 

Endret av Trolltunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 15.8.2020 den 11.58, Trolltunge skrev:

Må skuffe deg der, det var faktisk kun humor. Min verdighet og balanse står støtt. 

Jeg synes faktisk at det var utrolig morsomt at du feiltolket et innlegg, etter å ha krasjet tråden med hvor ufattelig ufin og slem jeg var da jeg misforsto noe du skrev. Den forseelsen var så ille at du har fortsatt din agenda om å få meg til å virke tankeløs, tåpelig og slem. Det var og er viktigere enn temaet jeg forsøker å ta opp. 

Beklager, jeg fant det faktisk veldig morsomt, og jeg er ikke helt sikker på at det at du så skal ta meg, innlegg for innlegg, faller hardest på meg. Jeg kjenner ikke en fjær. 

Dette er faktisk et viktig tema. Viktigere enn at du ble fornærmet, fikk en beklagelse, ville ikke ta imot den, og fortsetter. 

Vet du hva, jeg tror du overlever mitt feilsteg. Det blir ingen traumer av den. Det blir det for unge kvinner som opplever overgrep. Kan vi videre ha fokus på det viktige temaet? Kan det få være viktigere enn at du skal ta meg? 

Jeg er faktisk ikke viktig. 

Men du provoserer så heftig med vilje, som om du ikke vil ha svar av ab. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Yuumi skrev:

Men du provoserer så heftig med vilje, som om du ikke vil ha svar av ab. 

Ja, jeg må si at i denne tråden rakk jeg ikke å gjøre noe galt en gang, før jeg ble pepret med de verste beskyldninger.

Forstår jo at jeg kan ha truffet et ømt punkt, men det var i så fall ikke med vilje.

Men med tanke på de ekstreme kraftsalvene jeg har fått etter meg, føles som om jeg er mistenkt for å ha gjort noe galt med vilje. 

Anonymkode: b8a7b...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg må si at i denne tråden rakk jeg ikke å gjøre noe galt en gang, før jeg ble pepret med de verste beskyldninger.

Forstår jo at jeg kan ha truffet et ømt punkt, men det var i så fall ikke med vilje.

Men med tanke på de ekstreme kraftsalvene jeg har fått etter meg, føles som om jeg er mistenkt for å ha gjort noe galt med vilje. 

Anonymkode: b8a7b...c7d

Var det du som hadde innlegget om Britt på 34 og Berit på 47 ? Isåfall så stilte jeg meg litt undrende til hva du mente, fordi jeg skjønte helt ærlig ikke hvordan det var helt relevant til det TS snakker om. At Britt møtte en 40 åring da hun var 16 og ikke turte si nei er jo ikke helt det samme som at Britt på 34 tror at eldre menn vil ha yngre damer (men at de eldre mennene EGENTLIG vil ha de voksne damene, de bare lurer Britt og Berit slik at de skal bli løsere? )

Hm, ja. Det var det jeg forstod ut av det innlegget, var det ditt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke lese alt dette.

Men generelt er det ikke for lite fokus på hvor svake og hjelpesløse kvinner er.

Anonymkode: 6bedf...f4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...