Gå til innhold

Kan vi få menn til å forstå hvor sårbare unge kvinner er?


Trolltunge

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, Trolltunge skrev:

Ja dette er sikkert mye av årsaken til at jeg brenner for temaet. Jeg opplevde det jeg delte og diverse annet, og det har kostet meg mye å reise min seksualitet til å stå på trygge ben igjen etter diverse som ga den dårlig start. Jeg hører også fra så mange andre kvinner de samme tingene, og jeg leser så mye som går galt seksuelt, også for menn, som trolig er forårsaket av at kvinner ikke fikk utvikle et trygy og godt forhold til sex, kropp og menn. 

Jeg er derfor fortvilet og redd for å sende mine unge ut i dette, når absolutt ingenting har endret seg til det bedre, og jeg håper så inderlig på at en gang blir det slutt på at så mange kvinner blir ødelagt slik. 

Jeg er også fortvilet og redd. Har prøvd å jobbe med eget traume.

Heldigvis tror jeg den store majoriteten av mennesker snille og kloke, og jeg tror de fleste kommer seg gjennom puberten uten alt for store skader. Selv om alle unge mennesker løper en risiko når man skal utforske seksualitet.

Jeg på opplysning og prat, akkurat som deg. Tror også det er veldig viktig at vi lager et samfunn hvor mødre og barn har det bra. Det er det som skal til også for at voksne menn skal få det bedre. Det er viktig at guttebarn får nok oppmerksomhet, kjærlighet og empati. De må få lov til å lære å kjenne og håndtere egne følelser. Det er lettere å være snill når man ikke er skadeskutt selv.

Anonymkode: 2c737...0c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Thepig skrev:

Menn vil alltid foretrekke yngre kvinner. Det gjør selvsagt de eldre misunnelige og stempler disse mennene som griser, perverse, tapere osv. Vanlig hersketeknikk. 16 år er lovlig og få hadde reagert på samme måtte om vi snakket om en 16 år gammel gutt med en eldre kvinne.

Det er ingen som sier at det er noe galt i at menn oppfatter unge kvinner tiltrekkende. Men når det gjelder tenåringer på 16 år, snakker vi om jenter, ikke (voksne) kvinner.  

Å dra misunnelseskortet er også en hersketeknikk, så der er du jo ikke bedre selv. 

Du må huske at vi som uttaler oss om våre opplevelser i denne tråden har vært unge, og det er ingen av oss som misunner det mange unge jenter fortsatt blir utsatt for. Det er jo nettopp det denne tråden handler om.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Roci skrev:

Det er ingen som sier at det er noe galt i at menn oppfatter unge kvinner tiltrekkende. Men når det gjelder tenåringer på 16 år, snakker vi om jenter, ikke (voksne) kvinner.  

Å dra misunnelseskortet er også en hersketeknikk, så der er du jo ikke bedre selv. 

Du må huske at vi som uttaler oss om våre opplevelser i denne tråden har vært unge, og det er ingen av oss som misunner det mange unge jenter fortsatt blir utsatt for. Det er jo nettopp det denne tråden handler om.

En 16 åring er voksen nok så lenge det er frivillig, at voldtekt er fælt er de fleste enig om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også fortvilet og redd. Har prøvd å jobbe med eget traume.

Heldigvis tror jeg den store majoriteten av mennesker snille og kloke, og jeg tror de fleste kommer seg gjennom puberten uten alt for store skader. Selv om alle unge mennesker løper en risiko når man skal utforske seksualitet.

Jeg på opplysning og prat, akkurat som deg. Tror også det er veldig viktig at vi lager et samfunn hvor mødre og barn har det bra. Det er det som skal til også for at voksne menn skal få det bedre. Det er viktig at guttebarn får nok oppmerksomhet, kjærlighet og empati. De må få lov til å lære å kjenne og håndtere egne følelser. Det er lettere å være snill når man ikke er skadeskutt selv.

Anonymkode: 2c737...0c4

Jeg også tror at majoriteten av mennesker er snille og kloke, og iallefall forsøker å være det. Så feiler hver av oss i det til tider, men ikke av ønske om å være et ondt menneske, men fordi vi ikke har bare instinkter å lene oss på i alle situasjoner, men følelser og ting vi tror som dytter oss ut i å trå feil. 

Jeg gjorde det selv nettopp. Helt urelevant for tråden, men jeg reagerte helt stikk i strid med det jeg vet er det mest fornuftige, og det er jeg selv mener er korrekt måte å håndtere en bestemt ting på, fordi jeg følte og hadde forventninger som krasjet med det jeg selv vet er både det snille og kloke som gir best resultat. 

Vi mennesker gjør det, men det gjør oss ikke onde, det er at vi er mennesker, som føler, forventer, ønsker, blir skuffet eller såret, og så handler vi ut fra det, ikke fornuft. Selv om vi klarer å handle ut fra fornuft og godhet de aller fleste ganger, så feiler vi innimellom, og det gjør oss ikke onde. 

Så ja, dialog og prat er i dette, som det meste, det som er nødvendig for å få god kunnskap som kan forhindre oss fra å feile, og for å rette opp i det som ble feil. Det er den eneste måten vi mennesker kan klare å bli like kloke og gode som vi ønsker å være på, iallefall det meste av tiden, og spesielt situasjoner som kan få så forferdelige konsekvenser når det blir feil som temaet i tråden handler om. 

Jeg tror viljen er der, i de fleste, men det mangler en del innsikt og forståelse hos veldig mange, og da går det galt igjen og igjen, også der ingen i situasjonen egentlig er ond. 

Ja jeg tror også at hjemmesituasjonen har en del å si, i forhold til hvor stor evne til å ha lært å ha empati som en grunnstamme i seg, og også i forhold til hvilken informasjon man får under oppvekst som gjør at man er bevisst eller ikke på ulike ting når man skal inn i voksenlivet. Hvilke omgivelser og venner også, og hvilke holdninger som råder der. Om de er til hjelp eller ødeleggende for å forstå ulikt som det er, ikke som det fjases og skrytes om. 

For å kunne være klok og god er det ganske vesentlig å ha kloke og gode mennesker rundt seg. Man kan lære det uten god start også, men da tar det ofte litt lenger tid. Unge mennesker er som papegøyer i forhold til holdninger de hører rundt seg. De tror på dem, og gjentar dem. 

Derfor synes jeg det er viktig å forsøke å få de voksne menn til å forstå bedre det de yngre menn trenger å vite. Om jeg kan være en liten stemme i det er det verdt å forsøke. Ikke fordi jeg tror at menn stort sett ønsker å være annet enn kloke og gode, men fordi jeg tror akkurat det at de ønsker helst å være det, men mange av dem også vet ikke nok til å ikke trå feil der det er så fatalt å trå feil. 

Det er like mye på grunn av mine gutter og gutter generelt jeg er engasjert i dette. Jeg vil like mye spare dem fra å gjøre fatale feil (feil, ikke ondskap!) som jeg ønsker at unge kvinner skal slippe å bli utsatt for dem. 

Å få bukt med dette problemet, iallefall få minimert det, er en vinn vinn situasjon for begge kjønn. 

Ok, det koster da noen menn å "få" sex nå og da, men jeg tror faktisk at dersom kvinner kunne få lov til å utvikle sin seksualitet på trygg og god måte, at stort sett alle kvinner fikk lov til det, da hadde det ikke blitt mindre sex på menn, det hadde blitt mer. Med lystige og gladkåte kvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thepig skrev:

En 16 åring er voksen nok så lenge det er frivillig, at voldtekt er fælt er de fleste enig om. 

Da er vi jo enige om det, så da er det ingen vits i å kverulere om hvem som er mest attraktive. Tråden handler om sex som går galt, og om at voksne menn må ta et voksenansvar ovenfor SVÆRT unge kvinner, for å være sikker på at det er frivillig sex, ettersom svært unge mennesker har det med å sette seg i situasjoner de ikke takler modent og klokt, fordi de ikke er modne og så kloke ennå. (Gutter også. Til den grad at de tidvis dør av ren umoden dumskap.) 

Er det frivillig sex mellom to kåte mennesker er det ikke overgrep, uansett alder, når det er over seksuell lavalder. 

(Men vi liker det nødvendigvis ikke om det er stor aldersforskjell, akkurat fordi vi er redde for at maktforhold er så skjevt at ene blir utnyttet. Ikke bare seksuelt.) 

Endret av Trolltunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, keso skrev:

Unge mennesker er sårbare, mer sårbare enn hva mange selv skjønner.

Det er endel som angrer selv om de ville det der og da, men der de sliter i ettertid på sitt eget valg.

Du er ung, du syns den andre personen er tiltrekkende og du er med på flørtingen. Det ene fører det andre med seg og dere ligger sammen. Hvis da den en føler anger i ettertid, er det da den andres feil?

Om den ene i den situasjonen er mest et barn mentalt og angående erfaring, og den andre er voksen, så må den som er voksen passe på at det ikke går lengre enn det den som er ung faktisk ønsker og er med på. Se til at om det kommer til sex, så er det ønsket. 

Det er ikke alltid sikkert, selv om hun synes du er tiltrekkende og var med på flørten. DET var kanskje spennende, og smigrende å få oppmerksomhet som kvinne, ikke som barn, men det er likevel ikke sikkert at hun vet hvordan og klarer å si stopp der det går over til å bli for mye og "for voksent". 

Vi kvinner, unge som gamle, angrer normal ikke på sex som var en fin opplevelse. Iallefall ikke som i å føle at det var skremmende ekkel situasjon. Det kan være moralske aspekter som får oss til å angre, men da i form av dårlig samvittighet, eller det kan være at kvinner angrer om de føler at menn lurte og løy for å få dem til sengs, men så ble ufine og ferdig med dåden straks de hadde oppnådd det, men det i form av "helvetes drittsekk". 

Det som skaper traumatiske seksuelle opplevelser er redsel og forvirring, og følelse av å ha blitt presset /tvunget til å gjøre det man ikke ønsket (om så kun mentalt press), og/eller låst/fanget i en uønsket situasjon man ikke klarer å komme seg ut av, før, under og etter det skjedde. 

Ikke sex som var litt dumt, men sex som opplevdes forferdelig og uønsket allerede mens det skjedde. 

Litt dum sex er også dumt, men skader oss ikke seksuelt. 

Unge kvinner må lære seg dialog med menn (som KVINNE) og flørting også, og trår fort feil i at det er spennende en stund, men "Ups, jeg hadde ikke tenkt at det skulle gå så langt!" 

Kanskje sårer de noen med uvett uten å mene det, og noen ganger går det så galt som det tråden handler om, men da angrer ikke kvinnene etter sex, som du skriver, men allerede innen det går så langt, og mannen oppfatter det ikke i sin iver. 

Derfor bør menn være våkne og forsikre seg om at svært unge kvinner faktisk ønsker sex innen de drar det så langt. Det kan godt hende at å flørte litt og føle seg litt smigret i å bli behandlet som voksen var så langt hun tenker å gå, for selv det er jo nytt og spennende. Det er ikke sikkert at det overhodet falt henne inn at HAN tenker på sex. Det er kanskje ikke det hun legger opp til og tenker på, selv om flørt og prat er en spennende ny "lek" hun såvidt har oppdaget. 

For å være ærlig, veldig mange situasjoner kunne gått veldig galt akkurat på grunn av at svært mange unge kvinner er VELDIG naive. "Herregud, husker du da vi ble med de mennene opp i den leiligheten på...." spurte en venninne meg om nylig, før hun slo fast "Vi ble uten å nøle med dem fordi de så snille ut, og lovet oss drikke. Det var selvfølgelig ikke derfor de ba oss dit, men vi tenkte overhodet ikke over det. Vi var så naive!"

Vi flørtet, smilte, ble med dem inn i en leilighet... og er over 40 år gamle før vi overhodet reflekterer over at mennene selvfølgelig håpte på mer da de ba oss med. 

Slik er det! Unge kvinner kan være så forbanna naive. Det går heldigvis bra ofte, akkurat fordi de fleste menn skjønner det etterhvert, og lar dem være. Av og til går det imidlertid veldig galt, fordi menn ikke skjønner at vi ikke hadde tenkt på å ta det lengre, og så takler gjerne ikke så unge kvinner å si stopp når de skjønner at de har satt seg selv i en "felle". 

De mennene vi ble med den gangen var heldigvis selv kloke nok til å skjønne at vi ikke var klar for mer enn akkurat det som hadde blitt uttalt. Veldig bra, for vi tenkte ikke engang tanken. 

Unge kvinner er så naive. Ofte! 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Thepig said:

En 16 åring er voksen nok så lenge det er frivillig, at voldtekt er fælt er de fleste enig om. 

Voksen nok til hva?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Voksen nok til hva?

Til å kjøre moped. 

Vi foreldre er imidlertid veldig redde angående det også, fordi vi er fullstendig klar over at de ikke er spesielt modne. 😣

Endret av Trolltunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trolltunge said:

Til å kjøre moped. 

Vi foreldre er imidlertid veldig redde angående det også, fordi vi er fullstendig klar over at de ikke er spesielt modne. 😣

Oh yes. Synes det er ganske merkelig at sekstenåringer har lov til å kjøre moped. Konsekvenstenkningen er ikke engang påbegynt sin utvikling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Katten.2.0 skrev:

Oh yes. Synes det er ganske merkelig at sekstenåringer har lov til å kjøre moped. Konsekvenstenkningen er ikke engang påbegynt sin utvikling.

Nei, jeg har fremdeles hjelmen min fra jeg kjørte moped da. Den viser tydelige spor av at man IKKE er spesielt moden og ansvarlig når man er 16 år. Man er lite moden. Generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 13 våknet jeg opp i en seng med en 26-åring. Første gang jeg drakk alkohol, husket ingenting fra natten før. Hadde visst sagt jeg ville ha sex, så da var han så hyggelig å gi meg dette.

Trodde lenge jeg hadde gjort noe «galt», at det var min feil at samleie skjedde. Jeg hadde jo vært full og sagt at jeg ville, selv om jeg ikke husket noe. Tror denne hendelsen fucka meg ganske til seksuelt, for fra jeg var 13 frem til jeg ble ca 18 lå jeg mye med voksne menn og lot meg bruke på usunn måte. Der og da gikk det for så vidt ok (følte meg mye dritt, men gikk greit), men i voksen alder har jeg grått en del av sinne og sorg over den sårbare jenta jeg var.

 Hadde jeg hatt kunnskapen jeg har i dag hadde jeg naturligvis anmeldt mange av disse mennene.

 

Anonymkode: 98021...9ba

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Trolltunge skrev:

Om den ene i den situasjonen er mest et barn mentalt og angående erfaring, og den andre er voksen, så må den som er voksen passe på at det ikke går lengre enn det den som er ung faktisk ønsker og er med på. Se til at om det kommer til sex, så er det ønsket. 

Her var det snakk om at begge ville det - begge ønsket og ville det. En angrer i ettertid, er det da den andres feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Thepig said:

sex....

Tenker du at en 16-åring er emosjonelt og utviklingssett kapabel til å bli utsatt for alt av mannfolk? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Katten.2.0 skrev:

Tenker du at en 16-åring er emosjonelt og utviklingssett kapabel til å bli utsatt for alt av mannfolk? 

Ja......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/14/2020 at 8:23 PM, AnonymBruker said:

Åh herregut, 16 årige jenter er lovlige, musa deres er ferdig utviklet, de er klar for sex og barn biologisk sett.

Anonymkode: 49e21...d8d

Det gjelder slettes ikke alle 16 åringer. Noen begynner tidlig i puberteten ca 10 år, andre begynner ikke før de er 16-17 år gamle. En 16 åring, uansett hvor voksen hun fremstår har ikke livserfaringen som kommer etter de er fylt 30 ca. Så de er sårbare på mange områder i mange år enda.

Forøvrig gjelder dette også mange gutter.

Anonymkode: db8ab...4dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, keso skrev:

Her var det snakk om at begge ville det - begge ønsket og ville det. En angrer i ettertid, er det da den andres feil?

Nei, men tråden handler ikke om det. Det blir ikke traumer av slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Thepig skrev:

Ja......

Ditt kallenavn passer godt til hvem du er.

Uansett, så en dokumentar om en som rømte hjemmefra som 12 - 13 åring og som oppholdt seg på togstasjoner og lignende. Av ALLE menn som tok kontakt med henne var det INGEN som ønsket å hjelpe. Ingen som brydde seg om at dette var en jente alene ute nattestid som unge jenter ikke burde være. ALLE var mer interessert i om de kunne ha sex med henne og det er grusomt å tenke på. "Provider and protector?", virkelig? Det var ingen av dem som fikk "passe på" - instinktet de fleste menn hardnakket hevder de har. Hos dem alle kicket "groomer and predator" tankesettet inn istedenfor.

Er du 30 og ser 0 problemer med å ligge med en på 16, er det fordi du kun tenker på deg selv og at DU kan få sjansen på sex med en ungdomsjente og at det er bra for DEG. Da har du mistet alle hemninger som ville fått rasjonelle mennesker til å tenke seg om 2 ganger.

Anonymkode: 51201...848

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ditt kallenavn passer godt til hvem du er.

Uansett, så en dokumentar om en som rømte hjemmefra som 12 - 13 åring og som oppholdt seg på togstasjoner og lignende. Av ALLE menn som tok kontakt med henne var det INGEN som ønsket å hjelpe. Ingen som brydde seg om at dette var en jente alene ute nattestid som unge jenter ikke burde være. ALLE var mer interessert i om de kunne ha sex med henne og det er grusomt å tenke på. "Provider and protector?", virkelig? Det var ingen av dem som fikk "passe på" - instinktet de fleste menn hardnakket hevder de har. Hos dem alle kicket "groomer and predator" tankesettet inn istedenfor.

Er du 30 og ser 0 problemer med å ligge med en på 16, er det fordi du kun tenker på deg selv og at DU kan få sjansen på sex med en ungdomsjente og at det er bra for DEG. Da har du mistet alle hemninger som ville fått rasjonelle mennesker til å tenke seg om 2 ganger.

Anonymkode: 51201...848

Med mindre den på 16 år er tydelig psykisk syk ser jeg ikke problemet så lenge alt er frivillig. Et sted må grensa gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trolltunge skrev:

Nei, men tråden handler ikke om det. Det blir ikke traumer av slikt. 

"Kan vi få menn til å forstå hvor sårbare unge kvinner er?" - Er trådens tema og det innebærer at man bør kunne diskutere temaet. Traume er endel av tema bare og man kan god slite skikkelig etter ett slikt eksempel jeg ga(av ulike årsaker). Man kan også takle mye verre situasjoner bedre enn det eksemplet - dette avhenger på personen(e).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...