Gå til innhold

Kan vi få menn til å forstå hvor sårbare unge kvinner er?


Trolltunge

Anbefalte innlegg

På 15.8.2020 den 0.04, Trolltunge skrev:

Ja akkurat! Det er det jeg hevder også, at man må ha gangsyn. 

Jeg hevder ikke at absolutt alle tenåringer opplever seksuelle hendelser som overgrep, og at det alltid er feil for unge kvinner å ha sex med... ja hvem de vil. Jeg forsøker å få folk til å bli oppmerksomme på at slikt fort kan bli feil, selv om den unge jenta ikke klarer å gi tydelig utrykk for det. 

Så jeg ber voksne menn ha akkurat gangsyn. Trå varsomt og forsikre seg om at det er HELT klart noe den unge jenta faktisk ønsker å være med på. At de ikke lar SIN kåthet og lyst tale så høyt at de ikke forstår det når hun faktisk IKKE egentlig ønsker det. 

Jeg var forøvrig 16 år. 

Nettopp.

Utydelig tale eller kroppsspråk betyr IKKE nødvendigvis at jenta vil eller er med på det. Tvert imot, ofte betyr det at hun er livredd og kanskje fryser slik som du beskriver. 
 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke glem at 16-årige jenter kan være utspekulerte og friste eldre menn med vilje.

Anonymkode: 49e21...d8d

Det tror jeg ikke at så mange 16 åringer gjør. Iallefall ikke i den grad at det er bevisst seksuell invitasjon. Ikke engang om hun faktisk synes du er flott. (Men da er du antagelig likevel ganske ung.) 

Det er dessuten ikke dere de kler seg opp for. De følger mote og det venner kler seg i. 

De kan nok til tider bli smigret av voksen oppmerksomhet, men den er nok som regel ikke seksuell bevisst, selv om dere ønsker det. 

Stort sett tenker ikke så unge kvinner på menn de møter som seksuelle objekter, selv når de smiler hyggelig og ser fine ut.

Dette "med vilje" går egentlig mye på hva den som ser på dem tolker det som, velger å tolke det som, mer enn det nødvendigvis er bevisst seksuell "lokking". 

Da min datter kom hjem og sa at en gammel mann hadde sagt til henne "Det er ulovlig å se så deilig ut!", så var det ekkelt for henne, selv om han synes hun så lokkende deilig ut, og kanskje til og med trodde at han ga henne et kompliment, fordi HAN trodde at det er for å være sexy hun i hans øyne var sexy. 

Gammel viste seg dessuten å være "på din alder mamma". (Tusen takk kjære! 😜 Men selvfølgelig, gammel i forhold til henne.)

Han som jeg delte erfaring om trodde tydeligvis at jeg hadde lagt annet i å være hyggelig mot ham enn jeg faktisk hadde, så med vilje...

Det er jo en tolkning. Det er ikke sikkert at den tolkningen er riktig. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Nettopp.

Utydelig tale eller kroppsspråk betyr IKKE nødvendigvis at jenta vil eller er med på det. Tvert imot, ofte betyr det at hun er livredd og kanskje fryser slik som du beskriver. 
 

Ja, med så unge jenter er det en ganske stor fare for det. Dessuten er man i overgangen fra barn til voksen, og VIL GJERNE bli oppfattet som voksen nok til å takle situasjoner, selv om man ikke gjør det. Så man kan faktisk gå inn for å late som man takler ting, selv om man har lyst til å grine og rope på mamma og pappa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (På 15.8.2020 den 18.18):

Ja det blir nok ofte frys - reaksjon når vi er veldig unge. Jeg vet ikke hvorfor, kanskje fordi vi er vant til å adlyde? Vi er ennå så barn at vi blir bedt om å adlyde voksne, og det er hva vi har hørt som riktig til da. 

Nå når jeg er voksen er det tydelig at det er kjemp- reaksjonen som er min naturlige reaksjon i skremmende situasjoner, men opptil jeg var rundt 20 år var det alltid frys - reaksjon i skremmende situasjoner, og det forteller også kvinner jeg kjenner at det var. I voksen alder har de oftest, som meg, en annen primær-reaksjon når de blir redd. 

Takk for at du deler, og det hadde egentlig vært interessant å vite om frys faktisk er primære reaksjon på frykt hos unge kvinner, og hvorfor. Det virker jo slik, men det jeg nevnte er eneste årsaken jeg kan tenke at det gjør det logisk, og en primære - reaksjon man ikke styrer burde man egentlig tenke at var lik hos en person hele livet. 

 

En traumepsykolog forklarte én gang at hvilken fryktrespons man har ofte henger sammen med når traumet inntreffer. Små barn som opplever overgrep går ofte i frys fordi de ikke har mulighet til å komme seg unna. Opplever man noe traumatisk når man blir eldre, så kan fryktreaksjonen være en annen. Man tyr alltid, ubevisst, til den løsningen som er tilgjengelig i øyeblikket. Har man ingen mulighet til å komme seg unna, så fryser man. Jo tidligere et traume inntreffer jo større er sannsynligheten for å få frysrespons. Derfor ser man ofte at (små) barn og unge går i frys. Har man hatt en trygg oppvekst og først opplever et traume i voksen alder, så går mange i fight/flight-modus fordi de reellt har større mulighet til å kjempe eller flykte enn det de hadde da de var barn og ungdom. Deres mønster ved eksponering for fare kan da bli flukt eller kamp. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at 16-åringer er lovlige. Det er nok mye tanker og refleksjoner som er gjort rundt det at de skal anses som lovlige. Vi vanlige folk har nok ikke forutsetninger for å arbeide mot dette.

Anonymkode: 49e21...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thepig skrev:

Men det er greit å prøve seg på en 20 årring hvis man f.eks er 45? Altså man flørter på en ordentlig måte? Hva med en på 16 år, hvor gammel er maks alder for mannen? 

Jeg spurte min 16 åring jeg, og svaret jeg fikk (akkurat nå) er "17 år kanskje. Jeg synes det er litt ekkelt at XXX er sammen med en på 19 år. Det synes de andre også." 

Så jeg spurte om hva hun synes om menn på 30 år. Da lo hun, for klart jeg bare spøkte... 

Så avsluttet hun med et "Nei æsj! Seriøst altså..." 

Ok, alle er ikke like, men det var responsen her. Selv om andre jenter er noe mer "openminded ", så er det et godt sprik fra hennes svar til det en del voksne menn tror og håper på. 

Jeg husker vi svermet litt for en altfor gammel fyr da vi selv var på den alderen. (assistent i praksis) Alle i klassen var enige om at han var altfor gammel. Jeg antar at han må ha vært 25 år +/-. Altfor gammel. Men søt da! Når vi ble store... 

Det er nok et sprik mellom en del fantasier og virkeligheten her. 

Redigert : Hun ombestemte seg. 02'ere er greit. Altså 18 år. 

Endret av Trolltunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Trolltunge skrev:

Jeg spurte min 16 åring jeg, og svaret jeg fikk (akkurat nå) er "17 år kanskje. Jeg synes det er litt ekkelt at XXX er sammen med en på 19 år. Det synes de andre også." 

Så jeg spurte om hva hun synes om menn på 30 år. Da lo hun, for klart jeg bare spøkte... 

Så avsluttet hun med et "Nei æsj! Seriøst altså..." 

Ok, alle er ikke like, men det var responsen her. Selv om andre jenter er noe mer "openminded ", så er det et godt sprik fra hennes svar til det en del voksne menn tror og håper på. 

Jeg husker vi svermet litt for en altfor gammel fyr da vi selv var på den alderen. (assistent i praksis) Alle i klassen var enige om at han var altfor gammel. Jeg antar at han må ha vært 25 år +/-. Altfor gammel. Men søt da! Når vi ble store... 

Det er nok et sprik mellom en del fantasier og virkeligheten her. 

Fin å kunne legge ut litt skryt av sine egne her. Har spurt flere av minne venner og de opplever ofte at unge jenter prøver seg. Ikke alltid like lett å si nei da, men er jo ikke snakk om utnytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Trolltunge skrev:

Jeg spurte min 16 åring jeg, og svaret jeg fikk (akkurat nå) er "17 år kanskje. Jeg synes det er litt ekkelt at XXX er sammen med en på 19 år. Det synes de andre også." 

Så jeg spurte om hva hun synes om menn på 30 år. Da lo hun, for klart jeg bare spøkte... 

Så avsluttet hun med et "Nei æsj! Seriøst altså..." 

Ok, alle er ikke like, men det var responsen her. Selv om andre jenter er noe mer "openminded ", så er det et godt sprik fra hennes svar til det en del voksne menn tror og håper på. 

Jeg husker vi svermet litt for en altfor gammel fyr da vi selv var på den alderen. (assistent i praksis) Alle i klassen var enige om at han var altfor gammel. Jeg antar at han må ha vært 25 år +/-. Altfor gammel. Men søt da! Når vi ble store... 

Det er nok et sprik mellom en del fantasier og virkeligheten her. 

Vær så snill og respekter ungen din. Hun ville sannsynligvis ikke likt at du tar ting hun sier og legger det ut på et offentlig forum. Respekt er viktig, og også unge har krav på det.

Anonymkode: 49e21...d8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær så snill og respekter ungen din. Hun ville sannsynligvis ikke likt at du tar ting hun sier og legger det ut på et offentlig forum. Respekt er viktig, og også unge har krav på det.

Anonymkode: 49e21...d8d

Jeg informerte henne om årsaken, og spurte om hun ville svare. 

Det jeg sa var at det var en diskusjon på nettet om hvor gamle kjærester jenter på 16 år burde ha, og at jeg derfor lurte jeg på hva hun synes. Jeg kunne ikke lede spørsmålet mer enn det for å få troverdig svar. Det var ok at jeg brukte det hun mente i diskusjonen. 

Endret av Trolltunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Thepig skrev:

Fin å kunne legge ut litt skryt av sine egne her. Har spurt flere av minne venner og de opplever ofte at unge jenter prøver seg. Ikke alltid like lett å si nei da, men er jo ikke snakk om utnytting.

Hvorfor er det skryt? Jeg var oppriktig nysgjerrig, og det var det hun svarte. Som nevnt bare en representant av jenter 16 år, men likevel.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Trolltunge skrev:

Jeg informerte henne om årsaken, og spurte om hun ville svare. 

Det jeg sa var at det var en diskusjon på nettet om hvor gamle kjærester jenter på 16 år burde ha, og at jeg derfor lurte jeg på hva hun synes. Jeg kunne ikke lede spørsmålet mer enn det for å få troverdig svar. Det var ok at jeg brukte det hun mente i diskusjonen. 

Alltid moro når foreldre tror barn forteller sannheten 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Trolltunge skrev:

Hvorfor er det skryt? Jeg var oppriktig nysgjerrig, og det var det hun svarte. Som nevnt bare en representant av jenter 16 år, men likevel.. 

Fordi det positivt og det kommer aldri fram noe stygt. Ungdommer er mestre i å skjule sine mørke sider som alle har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Thepig skrev:

Fordi det positivt og det kommer aldri fram noe stygt. Ungdommer er mestre i å skjule sine mørke sider som alle har.

Det kommer nok det ja. 😬 Men ikke henne ennå. Broren derimot... ja spørs om jeg hadde fått ærlig svar om alt der. 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Uatskillelig skrev:

En traumepsykolog forklarte én gang at hvilken fryktrespons man har ofte henger sammen med når traumet inntreffer. Små barn som opplever overgrep går ofte i frys fordi de ikke har mulighet til å komme seg unna. Opplever man noe traumatisk når man blir eldre, så kan fryktreaksjonen være en annen. Man tyr alltid, ubevisst, til den løsningen som er tilgjengelig i øyeblikket. Har man ingen mulighet til å komme seg unna, så fryser man. Jeg har frysreaksjoner i potensielt farlige situasjoner fordi jeg opplevde traumer i mine første leveår. En baby har jo ingen mulighet til å komme seg unna, og når kroppen først har lært seg å fryse så vil den automatisk reagere likt i en ny farlig situasjon. Det blir et innlært mønster. Jo tidligere et traume inntreffer jo større er sannsynligheten for å få frysrespons. Derfor ser man ofte at (små) barn og unge går i frys. Har man hatt en trygg oppvekst og først opplever et traume i voksen alder, så går mange i fight/flight-modus fordi de reellt har større mulighet til å kjempe eller flykte enn det de hadde da de var barn og ungdom. Deres mønster ved eksponering for fare kan da bli flukt eller kamp. 
 

Takk for informasjon. Lurte litt på den der etter at det ble en del av diskusjonen. 

Jeg har altså endret reaksjonen i voksen alder. Min reaksjon var frys da det der skjedde da jeg var 16 år, men nå er den kjemp når jeg blir redd. 

Det er jo mulig at kroppen min lærte av traumet det var også. Selv om frys var det jeg reagerte med, så ble det flukt da jeg øynet mulighet til det. Det var også det som reddet meg ut av det. 

Altså burde jeg antagelig ha flykt som reaksjon nå, men det er dessverre kjemp. Også når det fornuftige hadde vært å stikke unna. 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var 13 våknet jeg opp i en seng med en 26-åring. Første gang jeg drakk alkohol, husket ingenting fra natten før. Hadde visst sagt jeg ville ha sex, så da var han så hyggelig å gi meg dette.

Trodde lenge jeg hadde gjort noe «galt», at det var min feil at samleie skjedde. Jeg hadde jo vært full og sagt at jeg ville, selv om jeg ikke husket noe. Tror denne hendelsen fucka meg ganske til seksuelt, for fra jeg var 13 frem til jeg ble ca 18 lå jeg mye med voksne menn og lot meg bruke på usunn måte. Der og da gikk det for så vidt ok (følte meg mye dritt, men gikk greit), men i voksen alder har jeg grått en del av sinne og sorg over den sårbare jenta jeg var.

 Hadde jeg hatt kunnskapen jeg har i dag hadde jeg naturligvis anmeldt mange av disse mennene.

 

Anonymkode: 98021...9ba

Så leit at du måtte oppleve det. :(

Vil bare si at du enda kan anmelde. Voldtekt av barn kan ikke lenger foreldes.

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Viktig tema. Jeg har en del egne erfaringer, samt at jeg har observert mye gjennom et langt liv. Min mening: Jo, det finnes faktisk unge jenter som er svært modne og i teorien kunne passet til en 40-åring. (Jeg var ikke en av dem, så dette er ikke noe forsøk på å forsvare at jeg som 16-åring var sammen med en på over 40, det er en del av livet jeg gjerne skulle vært foruten.) Slike jenter finnes, men det som jeg ikke tror finnes, er 40 år gamle menn som er oppegående OG samtidig har sex/forhold med unge jenter. Det er alltid en grunn til at så gamle menn går etter yngre damer, og jeg har aldri sett annet enn at den grunnen er at de er mindre oppegående og har noe ved seg som gjør dem uattraktive for voksne kvinner. En oppegående 16-åring fortjener en oppegående jevnaldrende, ikke en taper av en 40-åring. 

Anonymkode: 5fc50...98a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at 16-åringer er lovlige. Det er nok mye tanker og refleksjoner som er gjort rundt det at de skal anses som lovlige. Vi vanlige folk har nok ikke forutsetninger for å arbeide mot dette.

Anonymkode: 49e21...d8d

Nei kanskje ikke mot at det av ulike årsaker som vi ikke har full oversikt over har blitt og blir ansett som riktig. 

Å arbeide mot at den lavalderen skal utnyttes og føre til situasjoner som føles som overgrep for så unge kvinner kan vi likevel arbeide for. 

Det er ikke unaturlig at jentene på 16 år er nysgjerrige på gutter /menn og det seksuelle. Det starter ofte langt tidligere enn det. Klar for å ha sex, og klar for enhver seksuell situasjon er imidlertid veldig individuelt, og situasjonsbetinget. 

Selv med interesse for gutter og det seksuelle er det ganske ekstrem situasjon for en 16 årig jomfru å stå ovenfor en voksen mann som forventer sex. Det er egentlig ikke veldig rart om hun blir satt ut av det, og ikke våger å si fra om det føles veldig feil. 

Jeg hadde lyst på sex fra jeg var 13/14 år, men følte meg ikke klar for sex før jeg var 18 år. De fleste av mine venninner debuterte rundt det. Kun en frivillig tidligere, med fast kjæreste. To ikke frivillig tidligere, men først frivillig fra samme alder som meg. 

Interesse for sex kom lenge før vi ønsket å ha det. Det gikk ikke på muligheten, men at vi ikke våget eller ville. 

Endret av Trolltunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var 13 våknet jeg opp i en seng med en 26-åring. Første gang jeg drakk alkohol, husket ingenting fra natten før. Hadde visst sagt jeg ville ha sex, så da var han så hyggelig å gi meg dette.

Trodde lenge jeg hadde gjort noe «galt», at det var min feil at samleie skjedde. Jeg hadde jo vært full og sagt at jeg ville, selv om jeg ikke husket noe. Tror denne hendelsen fucka meg ganske til seksuelt, for fra jeg var 13 frem til jeg ble ca 18 lå jeg mye med voksne menn og lot meg bruke på usunn måte. Der og da gikk det for så vidt ok (følte meg mye dritt, men gikk greit), men i voksen alder har jeg grått en del av sinne og sorg over den sårbare jenta jeg var.

 Hadde jeg hatt kunnskapen jeg har i dag hadde jeg naturligvis anmeldt mange av disse mennene.

 

Anonymkode: 98021...9ba

Hvorfor ville du anmeldt dem??, var det ikke frivillig??

Anonymkode: 49e21...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ville du anmeldt dem??, var det ikke frivillig??

Anonymkode: 49e21...d8d

Et barn under 14 år er ikke samtykkekompetent og det regnes dermed automatisk som voldtekt.

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...