Gå til innhold

Kan vi få menn til å forstå hvor sårbare unge kvinner er?


Trolltunge

Anbefalte innlegg

17 timer siden, SoWhat? skrev:

Jeg vet intensjonen din er god Ts. Men de menn her inne som bla brukeren i tråden her, de har jeg ingen tro på vil endre sine holdninger. Du har større tro på visse individer enn meg.

Og det siste jeg vil er å skrive om dårlige opplevelser med slike brukere i tråden. Ikke f... om jeg utleverer noe slikt med denne brukeren og hans likesinnede. 

Det er ikke menn som en når inn til uansett. 

Uff! Håper ikke du mener alle menn her inne. Det er noen menn her som skiller seg ut. Noen ønsker å provosere; sier ting de ellers ikke ville gjort i virkeligheten. Noen av mennene her inne er bare direkte motbydelig og prøver å normalisere sine egne perverse fantasier. Håper og tror de er i fåtal, men blir selvfølgelig lagt merke til når kommer med sine ekle oppgulp.

Men det fins menn her inne som tenker mer enn bare med det som henger mellom beina og som IKKE kan sammenlignes med disse grisene som befinner seg her.

Mann

Anonymkode: 76af8...16b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åh herregut, 16 årige jenter er lovlige, musa deres er ferdig utviklet, de er klar for sex og barn biologisk sett.

Anonymkode: 49e21...d8d

Hva legger du i "lovlig"? At en 16-årig jente er  "fritt vilt" for en hver eldre mann som måtte ha lyst til å ha sex med henne? Jeg skal innrømme at slike uttalelser som det du kommer med, gjør meg svært forutinntatt, og får meg til å tenke at du er en person som ikke har betenkeligheter med å utnytte unge, uerfarne jenter for din egen nytelses skyld.

Som jeg var inne på i en annen tråd, så er faktisk ikke en 16-åring ferdig utviklet verken fysisk eller psykisk. En 16-åring er fortsatt i puberteten, og hjernen er som kjent ikke ferdig utviklet før man er rundt 25 år. Dette innebærer bl.a. at en 16-åring ikke tenker og resonnerer på samme måte som en voksen, selv om h*n kan være både selvstendig og moden på mange områder.

Du bør også være klar over at det finnes en paragraf i straffeloven som gjør at det å ha sex med en 16-åring - dersom du er mye eldre - faktisk kan være straffbart.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Roci skrev:

Hva legger du i "lovlig"? At en 16-årig jente er  "fritt vilt" for en hver eldre mann som måtte ha lyst til å ha sex med henne? Jeg skal innrømme at slike uttalelser som det du kommer med, gjør meg svært forutinntatt, og får meg til å tenke at du er en person som ikke har betenkeligheter med å utnytte unge, uerfarne jenter for din egen nytelses skyld.

Som jeg var inne på i en annen tråd, så er faktisk ikke en 16-åring ferdig utviklet verken fysisk eller psykisk. En 16-åring er fortsatt i puberteten, og hjernen er som kjent ikke ferdig utviklet før man er rundt 25 år. Dette innebærer bl.a. at en 16-åring ikke tenker og resonnerer på samme måte som en voksen, selv om h*n kan være både selvstendig og moden på mange områder.

Du bør også være klar over at det finnes en paragraf i straffeloven som gjør at det å ha sex med en 16-åring - dersom du er mye eldre - faktisk kan være straffbart.

amen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det menn ikke forstår er at en 16 åring er ikke utviklet i hode enda! de tenker ikke på konsekvenser av egne handlinger, de er ikke ferdig utviklet enda! og menn benytter den sjansen! de benytter sjansen ved at det er unge jenter som enda ikke er voksne, det er helt forferdelig. har flere ganger opplevd og nesten blitt voldtatt av mye eldre gutter når jeg var i 16 års alderen! DET MENN IKKE SKJØNNER: SELV OM DEN SEKSUELLE LAVALDEREN ER 16 BETYR DET IKKE AT DERE SKAL HA SEX MED 16 ÅRINGER! DE ER IKKE FERDIG UTVIKLET ! DE ER BARE BARN! 

Anonymkode: 1aed3...492

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis mange av disse unge kvinnene er så sårbare - noe jeg er enig i - hvorfor er det da så mye bedre for dem å ha sex med noen på deres egen alder, som ikke bryr seg om følelsene deres, men tenker på tre ting: Sex, sex og sex.

Hvorfor ikke beskytte dem mot alle menn uansett alder, når man først er i gang ...?

Anonymkode: 36eeb...135

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis mange av disse unge kvinnene er så sårbare - noe jeg er enig i - hvorfor er det da så mye bedre for dem å ha sex med noen på deres egen alder, som ikke bryr seg om følelsene deres, men tenker på tre ting: Sex, sex og sex.

Hvorfor ikke beskytte dem mot alle menn uansett alder, når man først er i gang ...?

Anonymkode: 36eeb...135

det handler om at de eldre vet da det bedre! de eldre mennene er da mye mere modne i hodet enn en gutt på 16 år! en gutt på 16-17, er like umoden som ei jente i den alderen. men en mann vet da at ei jente på 16 enda ikke er ferdig utviklet! handler også om modningsnivået

Anonymkode: 1aed3...492

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis mange av disse unge kvinnene er så sårbare - noe jeg er enig i - hvorfor er det da så mye bedre for dem å ha sex med noen på deres egen alder, som ikke bryr seg om følelsene deres, men tenker på tre ting: Sex, sex og sex.

Hvorfor ikke beskytte dem mot alle menn uansett alder, når man først er i gang ...?

Anonymkode: 36eeb...135

Det bør vi selvfølgelig gå inn for å gjøre, men det hadde vært klokt om de voksne menn gikk foran med godt eksempel. 

Barn gjør ikke det du sier, men gjør det du gjør. 

Det gjelder ikke bare egne barn, men også holdninger som fremmes, av personer man ser opp til, kun fordi de er voksne og "vet best". 

Hvilket de altså ofte ikke gjør dessverre. HOLDNINGER som fremmes må bli bedre. Vi må ikke la de som brøler ut dårlige holdninger få lov til å være de eneste som taler. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

det handler om at de eldre vet da det bedre! de eldre mennene er da mye mere modne i hodet enn en gutt på 16 år! en gutt på 16-17, er like umoden som ei jente i den alderen. men en mann vet da at ei jente på 16 enda ikke er ferdig utviklet! handler også om modningsnivået

Anonymkode: 1aed3...492

Hva så?

Er det så mye bedre for ei 16-årig jente å nærmest bli voldtatt av en kvisete, kåt 16-åring fordi de er i samme aldersgruppe ....?

Anonymkode: 36eeb...135

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis mange av disse unge kvinnene er så sårbare - noe jeg er enig i - hvorfor er det da så mye bedre for dem å ha sex med noen på deres egen alder, som ikke bryr seg om følelsene deres, men tenker på tre ting: Sex, sex og sex.

Hvorfor ikke beskytte dem mot alle menn uansett alder, når man først er i gang ...?

Anonymkode: 36eeb...135

Amen!

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva så?

Er det så mye bedre for ei 16-årig jente å nærmest bli voldtatt av en kvisete, kåt 16-åring fordi de er i samme aldersgruppe ....?

Anonymkode: 36eeb...135

Helt enig!

Anonymkode: b8a7b...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva så?

Er det så mye bedre for ei 16-årig jente å nærmest bli voldtatt av en kvisete, kåt 16-åring fordi de er i samme aldersgruppe ....?

Anonymkode: 36eeb...135

Nei det er det ikke, men hvordan skal vi bedre holdninger hos de unge uten å klare å nå gjennom til de voksne menn de ser opp til? 

Det er mye fokus på dette i seksualundervisning. Det kan definitivt også bli bedre, men vi foreldre må også definitivt bli bedre. Ikke nøye oss med å be jentene passe seg for... men be gutta om det samme. 

Likevel, vi trenger da først og fremst at de voksne tar dette seriøst. Kan ikke be tenåringer være bevisst og omtenksomme, når voksne menn fremmer helt andre ting, og de voksne menn og kvinner som burde veie opp for uvett tier. 

Sannheten er at vi helst ikke diskuterer problemer med overgrep. Ingen menn pleier å stå frem med feil de har gjort, som unge menn bør passe seg for å selv ramle uti. De kan fortelle om da de gjorde andre dumme feil, men ikke dette.

Kvinner som har opplevd overgrep tier helst om det fordi folk ikke vil høre, eller i verste fall latterliggjør dem som forteller om det. Deler ut skyld og skam. Dessuten lyver jo kvinner ofte om slikt. (?) Og hva var det han sa, han som var så ivrig mot tråden i starten. "Det er jo ikke ulovlig å ha sex med så unge, så da får kvinner ta ansvar." 

Det er ingen som egentlig våger og vil ta ansvar for at slikt skjer. Det gjelder liksom skumle mørkemenn. Det er en løgn, men en behagelig løgn. 

Så la oss legge ansvaret på generasjoner etter oss! Det virker sikkert kjempebra når de ser at de som er voksne ikke tar ansvar? Ikke egentlig ønsker å forholde seg til dette engang, for det er en slik vanskelig og ubehagelig ting å tenke på for oss. 

Nei la OSS tro på mørkemenn, og bare satse på at de yngre er klokere? 

Endret av Trolltunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Trolltunge skrev:

Det er fort å gå på en utilgivelig smell med så unge kvinner. 

Jeg rotet meg inn i en vanskelig situasjon da jeg var 16 år. Menn må huske på at "kvinner" i den alderen ikke har erfaring med menn på den måten, og det er ikke nødvendigvis slik at "kvinnen" legger opp til noe om hun smiler, er hyggelig og "flørter". Så unge skjønner vi ikke at å være smilende, gi oppmerksomhet og prate kan oppfattes som flørt. Vi er bare hyggelige, og forstår ikke at menn kan legge mer i det. 

Jeg skjønte ingenting da en mann jeg hadde pratet hyggelig med tydeligvis hadde tatt det som flørt, og gikk fullstendig i frys av skrekk og forfjamselse da han fikk meg på tomannshånd og innledet "kyss, klapp og klem", og bablet intimt i øret mitt om hvor deilig jeg var.

Jeg ble så skrekkslagen at det fort kunne ha skjedd mye som for meg hadde vært et rent overgrep. Jeg kom meg heldigvis bort ved å si at jeg skulle tisse, og så løp jeg langt derfra, men hele opplevelsen var likevel svært ekkel for meg. 

HAN trodde sikkert at jeg hadde flørtet og lagt opp til det, men så unge jenter forstår ikke det, og kan derfor havne i det som for dem oppleves som vonde situasjoner. Noen kommer kanskje ikke engang på å komme med en unnskyldning som meg, for de blir helt satt ut. Jeg kom meg heldigvis ut av å fryse til før det var for sent, men jeg var likevel redd i lang tid etterpå. 

Så unge jenter kan ikke "spillet", og forstår ofte ikke at vennlighet kan oppfattes som flørt og interesse. Hopper du da ivrig på så er du vipps overgriper, uten å forstå det selv. Den som innleder en ung kvinnes seksuelle liv med et mareritt hun aldri vil glemme. 

Det over delte jeg i den andre tråden. Hvor langt det gikk og konsekvensene ved opplevelsen gikk jeg ikke inn på, men det skal jeg dele her.

Jeg gikk som nevnt helt i frys da han gjorde seksuelt fremstøt, og jeg var fullstendig lamslått i frys- reaksjon til han dro av meg buksa og innledet oralsex. I det han stakk tunga i underlivet mitt fikk jeg reaksjonen "Æsj, jeg er jo ikke nyvasket. Flaut! Ekkelt! Æsj!!!!"

Det fikk meg faktisk ut av frys- reaksjonen (samt viser også hvor lite klar jeg var for slikt, og UNG), og jeg rev meg unna, fikk på meg buksa og sa den første unnskyldningen jeg kom på, at jeg måtte tisse. 

Istedenfor stakk jeg av. Panisk, uten mål og mening. Måtte bare langt bort. Ubehag og redsel førte til at jeg gikk opp i skogen, og der ble jeg, kald og våt, til jeg følte meg trygg på å gå tilbake. 

Videre konsekvenser: Der og da lærte jeg meg å være forsiktig med å være vennlig og hyggelig med menn. Jeg var kanskje ung, men jeg forsto at han trolig hadde misforstått situasjonen, og at det var "min skyld" at dette hendte. Jeg ble derfor så redd for å komme i samme situasjon at jeg ble veldig avmålt med gutter og menn, og passet på å alltid ha "ryggdekning". Ikke bli alene med gutter og menn. Alltid passe meg for at det skulle bli oppfattet som at jeg flørtet, når jeg ikke gjorde det. Da var jeg heller ufint avvisende enn å risikere det. 

Enda videre konsekvenser: Min æsj reaksjon på at han ville gi meg oralsex satt i. LENGE. Selv flere år etterpå forbant jeg det å få oralsex med denne opplevelsen, og jeg var rundt 25 år og i langvarig fast forhold før jeg hadde så tillit til en mann at jeg lot ham få bruke tunge på meg. Fra 16 år til det var det bare noe ekkelt for meg, som satt i, og han jeg var sammen med måtte bruke tid og tålmodighet på å få meg til å glemme hendelsen og klare å slappe av under oralsex. 

Ikke engang et alvorlig overgrep, og trolig ikke ment som overgrep, men det satt hardt i meg. Lenge!

Så sårbare er uerfarne kvinner. Pass på og vær varsom og klok! 

 

Jeg har opplevd noe lignende, var litt eldre og det var sjefen min (deltidsjobb) på en firmafest. Det gikk heldigvis ikke så langt. Han skulle bare snakke litt med meg utenfor, jeg ante jo fred og ingen fare før han plutselig sa at jeg var så vakker, holdt meg fast og kysset meg. Jeg klarte heldigvis å komme meg bort. Ble livredd, gikk hjem, flere kilometer på høye hæler. Bodde for meg selv og klarte ikke å gå på jobb på to uker.

Hadde heldigvis ikke samme tanker som deg at det var min skyld. Hadde ikke snakket særlig mye med han før dette. Men trodde at han likte meg som en ansatt og at jeg gjorde en god jobb. Og at det var jobb han skulle snakke om. 

Hadde også ekle opplevelser med gamle menn fra jeg var 14-15 år, lærer/leder/eier på aktiviteter jeg gikk på som strøk meg på lår osv. Høres sikkert veldig uskyldig ut men jeg ble alltid helt stiv/frøs av skrekk. 

Anonymkode: 7e892...5ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd noe lignende, var litt eldre og det var sjefen min (deltidsjobb) på en firmafest. Det gikk heldigvis ikke så langt. Han skulle bare snakke litt med meg utenfor, jeg ante jo fred og ingen fare før han plutselig sa at jeg var så vakker, holdt meg fast og kysset meg. Jeg klarte heldigvis å komme meg bort. Ble livredd, gikk hjem, flere kilometer på høye hæler. Bodde for meg selv og klarte ikke å gå på jobb på to uker.

Hadde heldigvis ikke samme tanker som deg at det var min skyld. Hadde ikke snakket særlig mye med han før dette. Men trodde at han likte meg som en ansatt og at jeg gjorde en god jobb. Og at det var jobb han skulle snakke om. 

Hadde også ekle opplevelser med gamle menn fra jeg var 14-15 år, lærer/leder/eier på aktiviteter jeg gikk på som strøk meg på lår osv. Høres sikkert veldig uskyldig ut men jeg ble alltid helt stiv/frøs av skrekk. 

Anonymkode: 7e892...5ba

Kan legge til at disse opplevelsene gjorde at jeg ventet leeenge før jeg innledet noe forhold, var (så og si jomfru) til jeg var 22 år og har nesten ingen seksuelle erfaringer med andre enn mannen min. Det betyr ikke at jeg ikke er seksuell, men ons og sånt har aldri vært noe for meg. 

Anonymkode: 7e892...5ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Roci skrev:

Du bør også være klar over at det finnes en paragraf i straffeloven som gjør at det å ha sex med en 16-åring - dersom du er mye eldre - faktisk kan være straffbart.

Jeg limer her inn de relevante paragrafene fra straffeloven under kapittelet Seksualforbrytelser:

§ 302. Seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år

Den som har seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år, straffes med fengsel inntil 6 år, hvis ikke forholdet også rammes av andre bestemmelser. På samme måte straffes den som får et barn mellom 14 og 16 år til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.

0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

§ 303. Grov seksuell omgang mv. med barn mellom 14 og 16 år

Grov overtredelse av § 302 straffes med fengsel inntil 15 år. Det samme gjelder dersom den skyldige tidligere er straffet for handlinger som nevnt i §§ 291, 299 eller 302.

Ved avgjørelsen av om overtredelsen av § 302 er grov skal det særlig legges vekt på om

a) handlingen er begått av flere i fellesskap,
b) handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte, eller
c) den fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på kropp eller helse. Seksuelt overførbar sykdom regnes alltid som betydelig skade på kropp eller helse etter denne paragrafen.
0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

§ 304. Seksuell handling med barn under 16 år

Den som foretar seksuell handling med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 3 år, hvis forholdet ikke rammes av § 299.

0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

§ 305. Seksuelt krenkende atferd mv. overfor barn under 16 år

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som

a) i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd i nærvær av eller overfor barn under 16 år.
b)

tvinger eller forleder et barn under 16 år til å utvise seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd, med mindre forholdet rammes av strengere bestemmelser.

--------------------------------------------------------------------------------

Dette er de paragrafene som omhandler temaet i denne tråden. Kan du forklare hvor du har funnet denne bestemmelsen som angir straffbart forhold utelukkende basert på stor aldersforskjell? Det står ikke eksplisitt i de paragrafene jeg har limt inn fra lovdata.no. Kan du alternativt vise til hvilke paragrafer som blir fortolket slik du hevder?

Anonymkode: 1242e...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd noe lignende, var litt eldre og det var sjefen min (deltidsjobb) på en firmafest. Det gikk heldigvis ikke så langt. Han skulle bare snakke litt med meg utenfor, jeg ante jo fred og ingen fare før han plutselig sa at jeg var så vakker, holdt meg fast og kysset meg. Jeg klarte heldigvis å komme meg bort. Ble livredd, gikk hjem, flere kilometer på høye hæler. Bodde for meg selv og klarte ikke å gå på jobb på to uker.

Hadde heldigvis ikke samme tanker som deg at det var min skyld. Hadde ikke snakket særlig mye med han før dette. Men trodde at han likte meg som en ansatt og at jeg gjorde en god jobb. Og at det var jobb han skulle snakke om. 

Hadde også ekle opplevelser med gamle menn fra jeg var 14-15 år, lærer/leder/eier på aktiviteter jeg gikk på som strøk meg på lår osv. Høres sikkert veldig uskyldig ut men jeg ble alltid helt stiv/frøs av skrekk. 

Anonymkode: 7e892...5ba

Ja det blir nok ofte frys - reaksjon når vi er veldig unge. Jeg vet ikke hvorfor, kanskje fordi vi er vant til å adlyde? Vi er ennå så barn at vi blir bedt om å adlyde voksne, og det er hva vi har hørt som riktig til da. 

Nå når jeg er voksen er det tydelig at det er kjemp- reaksjonen som er min naturlige reaksjon i skremmende situasjoner, men opptil jeg var rundt 20 år var det alltid frys - reaksjon i skremmende situasjoner, og det forteller også kvinner jeg kjenner at det var. I voksen alder har de oftest, som meg, en annen primær-reaksjon når de blir redd. 

Ja jeg ble også redd straks det var seksuelle blikk og berøringer. Jeg tror vi kvinner har et naturlig instinkt på å bli redd og på vakt mot slikt. Det vekker frykt i oss, og skal sikkert gjøre det. I tidligere tider har vi jo ikke vært like beskyttet av lov og rett. 

Ikke så bra nå heller egentlig, men det er iallefall ikke lov å utføre uønskede seksuelle handlinger, og det har vel i det minste en litt prevantiv effekt i forhold til fritt frem og bare kvinnens skyld og skam. Rettsvesen virker ikke akkurat godt når så få anmelder, og så mange saker blir henlagt (og da hevder mannen at hun løy, uansett), men vi har noe sosial fordømmelse, som både virker og ikke virker. Det er litt prevantivt, men det gjør også at menn ikke våger å innrømme feiltrinn og overgrep. Det er derfor menn lyver. De kan ikke innrømme egentlig, det blir for ubehagelig skam. 

Takk for at du deler, og det hadde egentlig vært interessant å vite om frys faktisk er primære reaksjon på frykt hos unge kvinner, og hvorfor. Det virker jo slik, men det jeg nevnte er eneste årsaken jeg kan tenke at det gjør det logisk, og en primære - reaksjon man ikke styrer burde man egentlig tenke at var lik hos en person hele livet. 

PS! Ene årsaken til at jeg ble veldig satt ut i situasjonen jeg delte var at jeg ikke hadde oppfattet noe "jeg vil gjerne spise deg rå" blikk. Jeg var allerede vant til slikt, hatt mange opplevelser med menn som hadde det blikket, samt "tilfeldige" berøringer, og følt det så ubehagelig at jeg ble på vakt. Han der så jeg ikke slikt hos. Jeg var derfor ikke på vakt overhodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg limer her inn de relevante paragrafene fra straffeloven under kapittelet Seksualforbrytelser:

§ 302. Seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år

Den som har seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år, straffes med fengsel inntil 6 år, hvis ikke forholdet også rammes av andre bestemmelser. På samme måte straffes den som får et barn mellom 14 og 16 år til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.

0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.
§ 303. Grov seksuell omgang mv. med barn mellom 14 og 16 år

Grov overtredelse av § 302 straffes med fengsel inntil 15 år. Det samme gjelder dersom den skyldige tidligere er straffet for handlinger som nevnt i §§ 291, 299 eller 302.

Ved avgjørelsen av om overtredelsen av § 302 er grov skal det særlig legges vekt på om

a) handlingen er begått av flere i fellesskap,
b) handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte, eller
c) den fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på kropp eller helse. Seksuelt overførbar sykdom regnes alltid som betydelig skade på kropp eller helse etter denne paragrafen.
0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.
§ 304. Seksuell handling med barn under 16 år

Den som foretar seksuell handling med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 3 år, hvis forholdet ikke rammes av § 299.

0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.
§ 305. Seksuelt krenkende atferd mv. overfor barn under 16 år

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som

a) i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd i nærvær av eller overfor barn under 16 år.
b)

tvinger eller forleder et barn under 16 år til å utvise seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd, med mindre forholdet rammes av strengere bestemmelser.

--------------------------------------------------------------------------------

Dette er de paragrafene som omhandler temaet i denne tråden. Kan du forklare hvor du har funnet denne bestemmelsen som angir straffbart forhold utelukkende basert på stor aldersforskjell? Det står ikke eksplisitt i de paragrafene jeg har limt inn fra lovdata.no. Kan du alternativt vise til hvilke paragrafer som blir fortolket slik du hevder?

Anonymkode: 1242e...ae6

Siden over seksuell lavalder tror jeg du må se på voldtekt, ikke angående mindreårige, og jeg antar det refereres til det som det står litt om her. 

At det regnes som sårbar situasjon i forhold til gjerningsperson, når det er stor forskjell i alder. 

Hvilket det er. Det skal ikke mange år til for at det så absolutt burde gjelde alltid. 

PS! Litt skummelt at du sjekket. Håper det var mest av generell nysgjerrighet! 

Screenshot_20200815_182614.jpg

Endret av Trolltunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan legge til at disse opplevelsene gjorde at jeg ventet leeenge før jeg innledet noe forhold, var (så og si jomfru) til jeg var 22 år og har nesten ingen seksuelle erfaringer med andre enn mannen min. Det betyr ikke at jeg ikke er seksuell, men ons og sånt har aldri vært noe for meg. 

Anonymkode: 7e892...5ba

Ja det er det jeg har sagt flere ganger, overgrep får også konsekvenser for menn. Det er ikke veldig rart at kvinner blir "frustrerende vanskelige" å få til sengs, når vi må tåle ubehagelige opplevelser fra vi er svært unge. 

Vi blir redd. Selvfølgelig! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mange historier, men mitt bidrag i denne tråden vil likevel ikke være en av disse. Mitt bidrag vil være noe jeg i en alder av 30 år opplevde, sammen med en slektning - ei jente som da var 16 år. 

Vi var sammen på et litt større arrangement, hvor det var alkohol involvert. Jeg ble sittende og snakke med det jeg anså som en hyggelig og oppegående mann, som var litt brisen. Han var på dette tidspunktet mellom 35 og 40 år et sted. Vi snakka om alt mulig, som likeverdige. Samfunn, arbeidsliv, kultur og alle andre temaer som man er opptatt av. Han var virkelig respektfull, og gjorde et galant og ærlig fremstøt, og kom etterhvert med fine og respektfulle komplimenter. Jeg avviste han da jeg hadde kjæreste, og han tok det fint. Vi brøt opp samtalen naturlig rett etter. 

Rett etterpå hadde han gått bort til min stakkars slektning, og oppført seg som et rasshøl. Han hadde tillatt seg å klype henne i rumpa, si hun hadde fine pupper, snakket nedlatende til henne og liksom vært sånn typisk mannsjåvenistisk svin som man ikke kommer unna med å være mot voksne kvinner man ser på som likeverdige. Hun gråt sårt, og hun jeg trøstet etter dette var ikke en "voksen kvinne" hun var et forvirret og krenket barn!! 

Det var ikke fordi hun fortjente det, og at jeg fortjente bedre. Det var fordi han aldri i verden hadde turt å gjøre noe sånt med en likeverdig person aldersmessig, maktforskjellen gjorde at han tillot seg mer overfor henne enn meg. Han la ned langt mer energi i å være snill mot meg, en voksen og trygg kvinne, enn en 16-åring som henne. Det er sjukt.

Anonymkode: 6786a...042

Er det snakk om menn som trakkaserer ungdom i denne tråden? Og hvis du virkelig tror at slike drittsekker som du nevner her, ikke trakkaserer voksne kvinner, så tar du skammelig feil. Jeg tipper at han du forteller om her, er et troll på internett. Og uansett handler ikke tråden om menn som trakkaserer så åpenlyst som du beskriver. Dette var mildt sagt helt på siden av hva tråden handler om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Trolltunge skrev:

Ja det blir nok ofte frys - reaksjon når vi er veldig unge. Jeg vet ikke hvorfor, kanskje fordi vi er vant til å adlyde? Vi er ennå så barn at vi blir bedt om å adlyde voksne, og det er hva vi har hørt som riktig til da. 

Nå når jeg er voksen er det tydelig at det er kjemp- reaksjonen som er min naturlige reaksjon i skremmende situasjoner, men opptil jeg var rundt 20 år var det alltid frys - reaksjon i skremmende situasjoner, og det forteller også kvinner jeg kjenner at det var. I voksen alder har de oftest, som meg, en annen primær-reaksjon når de blir redd. 

Ja jeg ble også redd straks det var seksuelle blikk og berøringer. Jeg tror vi kvinner har et naturlig instinkt på å bli redd og på vakt mot slikt. Det vekker frykt i oss, og skal sikkert gjøre det. I tidligere tider har vi jo ikke vært like beskyttet av lov og rett. 

Ikke så bra nå heller egentlig, men det er iallefall ikke lov å utføre uønskede seksuelle handlinger, og det har vel i det minste en litt prevantiv effekt i forhold til fritt frem og bare kvinnens skyld og skam. Rettsvesen virker ikke akkurat godt når så få anmelder, og så mange saker blir henlagt (og da hevder mannen at hun løy, uansett), men vi har noe sosial fordømmelse, som både virker og ikke virker. Det er litt prevantivt, men det gjør også at menn ikke våger å innrømme feiltrinn og overgrep. Det er derfor menn lyver. De kan ikke innrømme egentlig, det blir for ubehagelig skam. 

Takk for at du deler, og det hadde egentlig vært interessant å vite om frys faktisk er primære reaksjon på frykt hos unge kvinner, og hvorfor. Det virker jo slik, men det jeg nevnte er eneste årsaken jeg kan tenke at det gjør det logisk, og en primære - reaksjon man ikke styrer burde man egentlig tenke at var lik hos en person hele livet. 

PS! Ene årsaken til at jeg ble veldig satt ut i situasjonen jeg delte var at jeg ikke hadde oppfattet noe "jeg vil gjerne spise deg rå" blikk. Jeg var allerede vant til slikt, hatt mange opplevelser med menn som hadde det blikket, samt "tilfeldige" berøringer, og følt det så ubehagelig at jeg ble på vakt. Han der så jeg ikke slikt hos. Jeg var derfor ikke på vakt overhodet. 

Hm - det med frys reaksjon har jeg faktisk aldri tenkt på. Jeg har trodd at det ER min måte å reagere på men nå som jeg er mye eldre så har jeg mye mer livserfaring og hadde nok reagert helt annerledes ja. Husker mannen min var ganske fortvilet da vi snakket om dette, han mente visst at jeg burde kunne klare å gi beskjed/si fra men det er nok som du sier. Man er oppdratt til å ‘adlyde’ voksne og de aller fleste menn jeg opplevde slikt med var myyye eldre/gift/i en maktposisjon ift meg. 

Anonymkode: 7e892...5ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm - det med frys reaksjon har jeg faktisk aldri tenkt på. Jeg har trodd at det ER min måte å reagere på men nå som jeg er mye eldre så har jeg mye mer livserfaring og hadde nok reagert helt annerledes ja. Husker mannen min var ganske fortvilet da vi snakket om dette, han mente visst at jeg burde kunne klare å gi beskjed/si fra men det er nok som du sier. Man er oppdratt til å ‘adlyde’ voksne og de aller fleste menn jeg opplevde slikt med var myyye eldre/gift/i en maktposisjon ift meg. 

Anonymkode: 7e892...5ba

Ja det må nesten være noe slikt. Enten tillært, eller bare naturlig for barn og unge. Medfødt og endres først ved viss alder. 

Når jeg tenker meg om er det jo også et problem at barn ved brann for eksempel ofte går i frys, og brannmenn må lete etter dem, der de bare har satt seg i fosterstilling. Ikke klart å tenke på å flykte fra det. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vært ulovlig å ha sex med tenåring barn under 18 år !!!!

Anonymkode: b9157...ab1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...