Gå til innhold

Kan vi få menn til å forstå hvor sårbare unge kvinner er?


Trolltunge

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her må jenta også ta ansvar selv.

Anonymkode: 49e21...d8d

Poenget med hele denne tråden er jo at voksne menn skal innse at 16 år gamle jenter faktisk ikke er i stand til å ta det ansvaret, og at den voksne mannen dermed må ta det på begges vegne. 
 

Jeg ble utsatt for sånne menn (noen av de var godt over 30 også for så vidt) fra jeg var 14 år! Den eneste forskjellen da jeg ble 16 var at de var enda mer pågående, ikke at jeg var mer moden. Mitt syn på seksualitet, menn og meg selv var allerede ødelagt lenge før den tid, men det betyr ikke at det burde vært fritt frem for voksne menn å utnytte situasjonen. Det ble ikke mer greit når jeg fylte 16, og det burde ALLE voksne menn vite og evne å forstå. Jeg anser fortsatt disse mennene som noe av det nedrigste, mest motbydelige verden har å by på, og det gjelder både dem som bare prøvde seg og de som gikk lenger. Hver gang jeg ser eller snakker en ung jente, håper jeg av hele mitt hjerte at hun skal slippe å bli utnyttet av slike hensynsløse egoister, samtidig som jeg vet at mange av dem faktisk kommer til å bli det - og at de kommer til å slite med det i mange år etterpå!

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke opplevd noe tilsvarende som du gjorde, Trolltunge. Det jeg imidlertid har opplevd er en kjæreste som maste seg til sex da jeg var 15 år. Jeg var ikke klar for det mentalt. Jeg ønsket heller ikke det, men jeg lot det gå. Veldig kjipt og unødvendig. Jeg sliter fortsatt med romantiske stunder fordi jeg er redd for at det skal lede til at mannen tar initiativ til sex når jeg ikke vil eller på annen måte krysse grensene mine.

Anonymkode: 39dab...941

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her må jenta også ta ansvar selv.

Anonymkode: 49e21...d8d

En 16 åring er et barn som ikke er myndig. Da skal de over 18 ta ansvar.

Anonymkode: be049...09a

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror, for å være ærlig, at du bommer fælt med denne tråden, TS.

Har du spurt deg selv om motivasjonen til Per (36) som skriver slike ting på KG?

Jeg personlig tror at den eneste grunnen til at Per skriver slike innlegg, er at han er bitter. Bitter fordi kvinner vasser i sextilbud, helt fra de er 12 til de er 98, og at han ikke får noen. Kanskje han ikke har fått et eneste ett!

Så skriver han slike ting fordi han vet at da fyrer Trine (34) og Silje (48) seg opp. De sier at det ikke stemmer. Men dypt der inne i disse kvinnene, lurer det likevel en tanke; Stemmer det virkelig? Vil menn på min alder helst ha en på 16?

Og denne tanken virker inni Trine og Silje, slik at de i større grad forsøker å gjøre seg tilgjengelig for menn. Bevise at de enda, i en alder av 34 og 48, har draget. Still got it. 

Du ser jo bare hvor mange innlegg det er fra kvinner son hevder de ser unge ut og enda har draget. Dette ville de ikke har brydd seg om, dersom de ikke hele tiden hadde fått høre at det er utenkelig, hele tiden får høre at de er for gamle.

Jeg har sett godt voksne kvinner som biter på agnet til menn.

Mannen kritiserer dama, kaller henne gammel, og hun løper rett ut for å bevise at hun fremdeles er hot. Hun pynter seg, flørter, har sex, i ren desperasjon fordi hun frykter sannheten i det han sa. Og dermed får mannen det han ønsket seg. Og dermed fortsetter han selvfølgelig å si sånt.

Det man burde fokusert på, mener jeg, er ikke å forsøke å stoppe Per (36) i å si slike ting. Men i stedet å stoppe Trine (34) og Silje (48) i å bite på agnet. 

Anonymkode: b8a7b...c7d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg vet intensjonen din er god Ts. Men de menn her inne som bla brukeren i tråden her, de har jeg ingen tro på vil endre sine holdninger. Du har større tro på visse individer enn meg.

Og det siste jeg vil er å skrive om dårlige opplevelser med slike brukere i tråden. Ikke f... om jeg utleverer noe slikt med denne brukeren og hans likesinnede. 

Det er ikke menn som en når inn til uansett. 

Jeg ber deg, virkelig ber deg om å likevel gjøre det. Ja det er ubehagelig, men jeg tror det er nødvendig for at menn skal forstå hvor utrolig viktig det er å være våken og forsiktig angående unge kvinner. 

Menn som den brukeren er kanskje lost cases, uansett, men det er også mange menn som faktisk kan ta til seg våre såre opplevelser, og som så absolutt ikke ønsker å gjøre noe som kan oppleves ekkelt for unge kvinner at å dele slike opplevelser kanskje kan få dem til å handle klokere om de skulle havne i en situasjon hvor det er nødvendig. 

Når vi ut til dem kan vi kanskje redde noen unge kvinner fra å innlede sitt seksuelle liv med noe som føles fælt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Trolltunge skrev:

Jeg ber deg, virkelig ber deg om å likevel gjøre det. Ja det er ubehagelig, men jeg tror det er nødvendig for at menn skal forstå hvor utrolig viktig det er å være våken og forsiktig angående unge kvinner. 

Menn som den brukeren er kanskje lost cases, uansett, men det er også mange menn som faktisk kan ta til seg våre såre opplevelser, og som så absolutt ikke ønsker å gjøre noe som kan oppleves ekkelt for unge kvinner at å dele slike opplevelser kanskje kan få dem til å handle klokere om de skulle havne i en situasjon hvor det er nødvendig. 

Når vi ut til dem kan vi kanskje redde noen unge kvinner fra å innlede sitt seksuelle liv med noe som føles fælt. 

Siden det er meg du siterer i åpningsinnlegget: Mener du at menn ikke er biologisk skapt for å finne kjønnsmodne jenter seksuelt attraktive?

Anonymkode: 2eca9...448

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kutt ut dette feministiske pisspratet deres. Seksuell lavalder er satt til 16 år, og kriminell lavalder er satt til 15 år. Når en 16-åring er ansett som moden nok til å forstå de fulle konsekvenser for begått kriminalitet, klarer de samme individene også å behandle det fulle ansvar over hvem de ønsker sex med og hvem de ikke ønsker sex med. Ikke lat som om noen enkle tilnærmelser er psykisk hemmende for utviklingen, 16-åringer kan straffes av en domstol, da kjøper jeg ikke feministpropagandaen deres med at de knekker sammen som noen ospeløv av sex med en eldre mann. 

Anonymkode: 1242e...ae6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden det er meg du siterer i åpningsinnlegget: Mener du at menn ikke er biologisk skapt for å finne kjønnsmodne jenter seksuelt attraktive?

Anonymkode: 2eca9...448

Nei det mener jeg ikke. Å se noe man reagerer seksuelt på kan man ikke bestemme seg for å slutte med. 

For all del nyt synet, fantasere og runk til tanken, men jeg ber deg tenke med det store hodet og med omtanke for jenta om du skulle komme i en situasjon der det ble aktuelt å kanskje komme med et faktisk seksuelt fremstøt mot en så ung jente. Trå varsomt, vær oppmerksom, og husk på at hun kanskje er for ung og umoden til å si stopp, nei eller på andre måter håndtere situasjonen klokt i forhold til hvordan hun opplever den. 

Du er voksen, hun ung og uerfaren, og hun kan ha kommet i en situasjon der hun helst ikke ville ha vært, uten å vite hvordan hun skal komme seg ut av det. Hun kan være livredd, og ønske seg langt bort, og likevel late som hun takler det, enten for å ikke avsløre hvor ung, uerfarne og redd hun er, fordi det er flaut, eller fordi hun legger skylden på seg selv for å ha havnet i situasjonen, og bare ikke vet hvordan hun skal klare å komme seg ut av den. 

Du har et stort ansvar i en slik situasjon, fordi du står overfor et svært ungt menneske, med begrenset erfaring angående slike situasjoner. Kanskje ingen erfaring. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror, for å være ærlig, at du bommer fælt med denne tråden, TS.

Har du spurt deg selv om motivasjonen til Per (36) som skriver slike ting på KG?

Jeg personlig tror at den eneste grunnen til at Per skriver slike innlegg, er at han er bitter. Bitter fordi kvinner vasser i sextilbud, helt fra de er 12 til de er 98, og at han ikke får noen. Kanskje han ikke har fått et eneste ett!

Så skriver han slike ting fordi han vet at da fyrer Trine (34) og Silje (48) seg opp. De sier at det ikke stemmer. Men dypt der inne i disse kvinnene, lurer det likevel en tanke; Stemmer det virkelig? Vil menn på min alder helst ha en på 16?

Og denne tanken virker inni Trine og Silje, slik at de i større grad forsøker å gjøre seg tilgjengelig for menn. Bevise at de enda, i en alder av 34 og 48, har draget. Still got it. 

Du ser jo bare hvor mange innlegg det er fra kvinner son hevder de ser unge ut og enda har draget. Dette ville de ikke har brydd seg om, dersom de ikke hele tiden hadde fått høre at det er utenkelig, hele tiden får høre at de er for gamle.

Jeg har sett godt voksne kvinner som biter på agnet til menn.

Mannen kritiserer dama, kaller henne gammel, og hun løper rett ut for å bevise at hun fremdeles er hot. Hun pynter seg, flørter, har sex, i ren desperasjon fordi hun frykter sannheten i det han sa. Og dermed får mannen det han ønsket seg. Og dermed fortsetter han selvfølgelig å si sånt.

Det man burde fokusert på, mener jeg, er ikke å forsøke å stoppe Per (36) i å si slike ting. Men i stedet å stoppe Trine (34) og Silje (48) i å bite på agnet. 

Anonymkode: b8a7b...c7d

For å være ærlig finner jeg dette innlegget mer ufint, ødeleggende og ignorant enn innlegg til de menn som av egeninteresse forsvarer sex med så unge kvinner. 

De har egeninteresse av å "ha lov til å ha sex med dem de har lyst på". Hvilken intensjon og interesse har du av å fordumme og mistenke kvinner for det du skriver? 

Min intensjon, bakgrunnen for denne tråden, er at jeg selv har vært ung kvinne, jeg har en ung datter, og jeg fortviler over at stadig nye unge kvinner innleder sitt seksuelle liv med vonde opplevelser. 

Jeg er 45 år nå. Min datter er 16 år. Jeg har også en sønn i "farlig alder". Jeg er redd og fortvilet, og krysser fingrene for at de begge får lov til å begynne på sitt voksenliv UTEN fæle opplevelser. Jeg er redd, fordi jeg selv har opplevd ting jeg så gjerne skulle vært foruten, og fordi jeg vet at det finnes for mange mennesker som ikke trår fint og omtenksomt i forhold til ung seksualitet. Lar den ikke modnes og blomstre opp til noe de kan ha glede av et helt liv fra nå av. Som enten ved å være egoistisk ond eller bare ubetenksomt tankeløs og egoistisk kveler spiren til ung seksualitet, og gjør at unge mennesker begynner sitt seksuelle liv med vonde og ekle opplevelser. 

Jeg er fortvilet fordi så mange av dem som ødelegger en slik nydelig liten spire, som skal vokse til en trygg og god seksualitet å glede seg over et liv, ikke engang forstår at det er det de gjør når de ikke forstår at de i egen iver og kåthet overså at det de gjorde ikke egentlig var ønsket. 

Jeg er IKKE misunnelig på yngre kvinner, jeg ønsker dem en bedre start enn jeg og så mange fikk på noe som skal være fint og deilig. Til glede. 

Jeg sender mine unge ut i verden, og håper. Håper så inderlig på at de bare treffer gode kloke mennesker, som ikke ødelegger deres positive seksuelle utvikling. 

Det håper jeg for ALLE unge mennesker, men dessverre vet jeg at mange, altfor mange, vil få en dårlig start. Kanskje ødeleggende for hele deres seksuelle utvikling og fremtid. Kanskje uopprettelig.

Endret av Trolltunge
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker som 16-åring. En mann på 30 år er da veldig mektig i forhold til en selv. Man ‘går med på’ mer enn man selv ønsker i frykt av vold. 

Han 30-åringen som pulte meg bakfra, tenkte kun på seg selv og absolutt ikke meg! 
 

Og TS tar opp et viktig tema! 

Anonymkode: e608d...e15

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rosaboble15 skrev:

Poenget med hele denne tråden er jo at voksne menn skal innse at 16 år gamle jenter faktisk ikke er i stand til å ta det ansvaret, og at den voksne mannen dermed må ta det på begges vegne. 
 

Jeg ble utsatt for sånne menn (noen av de var godt over 30 også for så vidt) fra jeg var 14 år! Den eneste forskjellen da jeg ble 16 var at de var enda mer pågående, ikke at jeg var mer moden. Mitt syn på seksualitet, menn og meg selv var allerede ødelagt lenge før den tid, men det betyr ikke at det burde vært fritt frem for voksne menn å utnytte situasjonen. Det ble ikke mer greit når jeg fylte 16, og det burde ALLE voksne menn vite og evne å forstå. Jeg anser fortsatt disse mennene som noe av det nedrigste, mest motbydelige verden har å by på, og det gjelder både dem som bare prøvde seg og de som gikk lenger. Hver gang jeg ser eller snakker en ung jente, håper jeg av hele mitt hjerte at hun skal slippe å bli utnyttet av slike hensynsløse egoister, samtidig som jeg vet at mange av dem faktisk kommer til å bli det - og at de kommer til å slite med det i mange år etterpå!

Takk for at du deler! Jeg er veldig lei meg for at du fikk en slik start. Dessverre er det slik at unge jenter som opplever overgrep står i større fare for å oppleve flere overgrep. Det virker som du fikk svært mange dårlige opplevelser, og jeg er veldig lei meg for at det skjedde deg.

Takk for at du forteller om det såre, og er med på å forsøke å nå frem med hvorfor menn bør være SVÆRT varsomme ovenfor unge kvinner. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror, for å være ærlig, at du bommer fælt med denne tråden, TS.

Har du spurt deg selv om motivasjonen til Per (36) som skriver slike ting på KG?

Jeg personlig tror at den eneste grunnen til at Per skriver slike innlegg, er at han er bitter. Bitter fordi kvinner vasser i sextilbud, helt fra de er 12 til de er 98, og at han ikke får noen. Kanskje han ikke har fått et eneste ett!

Så skriver han slike ting fordi han vet at da fyrer Trine (34) og Silje (48) seg opp. De sier at det ikke stemmer. Men dypt der inne i disse kvinnene, lurer det likevel en tanke; Stemmer det virkelig? Vil menn på min alder helst ha en på 16?

Og denne tanken virker inni Trine og Silje, slik at de i større grad forsøker å gjøre seg tilgjengelig for menn. Bevise at de enda, i en alder av 34 og 48, har draget. Still got it. 

Du ser jo bare hvor mange innlegg det er fra kvinner son hevder de ser unge ut og enda har draget. Dette ville de ikke har brydd seg om, dersom de ikke hele tiden hadde fått høre at det er utenkelig, hele tiden får høre at de er for gamle.

Jeg har sett godt voksne kvinner som biter på agnet til menn.

Mannen kritiserer dama, kaller henne gammel, og hun løper rett ut for å bevise at hun fremdeles er hot. Hun pynter seg, flørter, har sex, i ren desperasjon fordi hun frykter sannheten i det han sa. Og dermed får mannen det han ønsket seg. Og dermed fortsetter han selvfølgelig å si sånt.

Det man burde fokusert på, mener jeg, er ikke å forsøke å stoppe Per (36) i å si slike ting. Men i stedet å stoppe Trine (34) og Silje (48) i å bite på agnet. 

Anonymkode: b8a7b...c7d

Dette syns jeg var utrolig godt beskrevet, er så enig.

Anonymkode: ffc1c...780

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker som 16-åring. En mann på 30 år er da veldig mektig i forhold til en selv. Man ‘går med på’ mer enn man selv ønsker i frykt av vold. 

Han 30-åringen som pulte meg bakfra, tenkte kun på seg selv og absolutt ikke meg! 
 

Og TS tar opp et viktig tema! 

Anonymkode: e608d...e15

Takk for at du deler! 

Ja det er det, man går med på, fordi man ikke vet hvordan man skal håndtere situasjonen, og fordi man er redd. Jeg skulle virkelig ønske at menn forsto at det veldig lett og ofte skjer når svært unge mennesker havner i en slik situasjon, og at det er verste tenkelige måten å innlede sitt seksuelle liv på. 

Lei meg for at du måtte oppleve dette! :hjerte:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kutt ut dette feministiske pisspratet deres. Seksuell lavalder er satt til 16 år, og kriminell lavalder er satt til 15 år. Når en 16-åring er ansett som moden nok til å forstå de fulle konsekvenser for begått kriminalitet, klarer de samme individene også å behandle det fulle ansvar over hvem de ønsker sex med og hvem de ikke ønsker sex med. Ikke lat som om noen enkle tilnærmelser er psykisk hemmende for utviklingen, 16-åringer kan straffes av en domstol, da kjøper jeg ikke feministpropagandaen deres med at de knekker sammen som noen ospeløv av sex med en eldre mann. 

Anonymkode: 1242e...ae6

15-åringer som begår en alvorlig kriminell handling (er det mindre alvorlig får de ingen straff) havner ikle i fengsel med voksne menn, men med jevnaldrende tenåringer i egne institusjoner tilpasset deres alder. Dette fordi ingen påstår at de forstår de fulle konsekvensene av alt de gjør, eller er klare til å bli straffet på lik linje med en voksen person. 

16 år gamle jenter bør ha sex med jevnaldrende gutter, ikke voksne menn. Voksne menn som vil ha sex med 16 år gamle jenter er som regel ikke normale, oppegående og snille menn, derav problemene i ettertid. 

Det er tydelig at budskapet i denne tråden ikke når inn til deg altså, men det finnes kanskje noen som tenker seg om to ganger før de utnytter unge jenter etter å ha lest her, og forhåpentligvis finnes det også noen som endrer holdninger til dette og er med på å spre dem videre til andre menn. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK for at du tar opp dette. var selv bare et barn når jeg var 16, da jeg ble sjenket i alkohol av en på over 24 år. jeg prøvde bare å være snill å hyggelig med han, jeg trodde vi var venner. MEN HAN VOLDTOK MEG. jeg var bare ett barn, 16 åringer er ikke modne i hodet helt enda!  i etterkant har jeg hatt frykt for å ha sex, etter dette. hendelsen sitter i meg. han sa" du var med på det selv", nei! JEG VAR BARE 16. 

FOLK MÅ FORSTÅ AT 16 ÅRINGEN ER IKKE VOKSNE! DERE MENN SOM ER I 20 ÅRENE, OVER 25 KAN IKKE SI AT DERE VIL "KNULLE EN 16 ÅRING"!.

Anonymkode: 1aed3...492

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette syns jeg var utrolig godt beskrevet, er så enig.

Anonymkode: ffc1c...780

Takk for det :) Det er dette JEG tenker, hver gang jeg leser denne typen innlegg fra menn. 

Men jeg fikk nettopp beskjed om at innlegget "var mer ufint, ødeleggende og ignorant enn innlegg til de menn som av egeninteresse forsvarer sex med så unge kvinner" 😳 så jeg tenker jeg gir meg med det. 

Anonymkode: b8a7b...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det man burde fokusert på, mener jeg, er ikke å forsøke å stoppe Per (36) i å si slike ting. Men i stedet å stoppe Trine (34) og Silje (48) i å bite på agnet. 

Ja, ikke sant, til og med dette skal kvinner ta ansvar for. Når menn ikke forstår unge jenters grenser seksuelt og/eller begår overgrep så er de voksne kvinnene som må forandre seg. Herregud. 
SKJERP DEG. 

Anonymkode: f30ac...501

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Trolltunge skrev:

For å være ærlig finner jeg dette innlegget mer ufint, ødeleggende og ignorant enn innlegg til de menn som av egeninteresse forsvarer sex med så unge kvinner. 

De har egeninteresse av å "ha lov til å ha sex med dem de har lyst på". Hvilken intensjon og interesse har du av å fordumme og mistenke kvinner for det du skriver? 

Min intensjon, bakgrunnen for denne tråden, er at jeg selv har vært ung kvinne, jeg har en ung datter, og jeg fortviler over at stadig nye unge kvinner innleder sitt seksuelle liv med vonde opplevelser. 

Jeg er 45 år nå. Min datter er 16 år. Jeg har også en sønn i "farlig alder". Jeg er redd og fortvilet, og krysser fingrene for at de begge får lov til å begynne på sitt voksenliv UTEN fæle opplevelser. Jeg er redd, fordi jeg selv har opplevd ting jeg så gjerne skulle vært foruten, og fordi jeg vet at det finnes for mange mennesker som ikke trår fint og omtenksomt i forhold til ung seksualitet. Lar den modnes og blomstre opp til noe de kan ha glede av et helt liv fra nå av. Som enten ved å være egoistisk ond eller bare ubetenksomt tankeløs og egoistisk kveler spiren til ung seksualitet, og gjør at unge mennesker begynner sitt seksuelle liv med vonde og ekle opplevelser. 

Jeg er fortvilet fordi så mange av dem som ødelegger en slik nydelig liten spire, som skal vokse til en trygg og god seksualitet å glede seg over et liv, ikke engang forstår at det er det de gjør når de ikke forstår at de i egen iver og kåthet overså at det de gjorde ikke egentlig var ønsket. 

Jeg er IKKE misunnelig på yngre kvinner, jeg ønsker dem en bedre start enn jeg og så mange fikk på noe som skal være fint og deilig. Til glede. 

Jeg sender mine unge ut i verden, og håper. Håper så inderlig på at de bare treffer gode kloke mennesker, som ikke ødelegger deres positive seksuelle utvikling. 

Det håper jeg for ALLE unge mennesker, men dessverre vet jeg at mange, altfor mange, vil få en dårlig start. Kanskje ødeleggende for hele deres seksuelle utvikling og fremtid. Kanskje uopprettelig.

Jeg må si jeg ble nokså sjokkert da jeg leste de første linjene dine her. Men så leste jeg resten av innlegget, og det virker som det ikke er mitt innlegg du svarer på i det hele tatt. Jeg har i alle fall ikke ment å skrive noe av det du skriver om her...

Anonymkode: b8a7b...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste kvinner har opplevd sånt. Beføling, kommentarer, glaning, plystring osv. Kjærlighetsbrev fra en på over femti da jeg var sytten. 
Bare ubehagelig og ekkelt og veldig vanskelig å si fra om, ville jo ikke være «frekk». 

Anonymkode: f30ac...501

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo ikke noe om hvorfor du ble redd av en seksuell tilnærming, Trolltunge. Hva var det som fikk deg til å «fryse» da du skjønte st han flørtet? 

Anonymkode: 0315f...e84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...