Gå til innhold

Litt oppgitt nå.. det hjelper jo ikke at myndighetene imorgen bare kommer med ANBEFALING om munnbind...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Example skrev:

Dersom jeg er helt frisk, men blir smittet fordi jeg retter på munnbindet etter jeg har fått smitte på fingrene, så blir jeg syk av noe jeg ellers ikke hadde blitt. Så drar jeg hjem og smitter kone, barn og foreldre. 

Folk tar seg MYE til ansiktet uten munnbind også, så akkurat dette argumentet har ikke så mye hold i seg spør du meg.. 

Anonymkode: cf01b...f3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folk tar seg MYE til ansiktet uten munnbind også, så akkurat dette argumentet har ikke så mye hold i seg spør du meg.. 

Anonymkode: cf01b...f3c

Ok. Så da er det lurt å sørge for at man tar seg enda mer i ansiktet, og at man sørger for at i hvertfall puster dette inn, når man får det på munnbindet? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var nå satt litt på spissen da...skjønte du ikke hva jeg mente?
Nå er det så mange som ikke tør å bruke munnbind og regjeringen er nølende med å gi oss et påbud. Jeg mener vi alle bare burde begynne å bruke det, og ikke vente på at regjeringen skal få ut fingeren og komme med sine "anbefalninger".

Anonymkode: 9ab0d...7f9

Joda, jeg skjønte hva du mente. 

Du får sørge for å komme deg på lista til neste valg. Med munnbind som fanesak 👍🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Example skrev:

Ok. Så da er det lurt å sørge for at man tar seg enda mer i ansiktet, og at man sørger for at i hvertfall puster dette inn, når man får det på munnbindet? 

Man tar seg ikke MER i ansiktet med munnbind på, ifølge denne studien er det ihvertfall stikk motsatt. Men mulig du vet bedre enn folk som faktisk har forsket på saken da😉

https://forskning.no/epidemier-virus/folk-tar-seg-mindre-i-ansiktet-med-munnbind-viser-studie/1722176

Anonymkode: cf01b...f3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man tar seg ikke MER i ansiktet med munnbind på, ifølge denne studien er det ihvertfall stikk motsatt. Men mulig du vet bedre enn folk som faktisk har forsket på saken da😉

https://forskning.no/epidemier-virus/folk-tar-seg-mindre-i-ansiktet-med-munnbind-viser-studie/1722176

Anonymkode: cf01b...f3c

Lurt å lese linken du selv legger ut.

Anonymkode: df4d4...b1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurt å lese linken du selv legger ut.

Anonymkode: df4d4...b1d

Jeg har lest den. Har du? 

Anonymkode: cf01b...f3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man tar seg ikke MER i ansiktet med munnbind på, ifølge denne studien er det ihvertfall stikk motsatt. Men mulig du vet bedre enn folk som faktisk har forsket på saken da😉

https://forskning.no/epidemier-virus/folk-tar-seg-mindre-i-ansiktet-med-munnbind-viser-studie/1722176

Anonymkode: cf01b...f3c

I Asia, hvor folk har brukt munnbind i mange år. 

Sitat

Siden den gang har rundt 3.000 mennesker blitt undersøkt fra februar og mars blitt undersøkt under koronapandemien. Resultatet viste at i land hvor veldig mange brukte munnbind, som for eksempel Kina og Sør-Korea, minsket antallet berøringer i ansiktet.

– Mennesker i Asia synes å være bedre på å bruke munnbind riktig enn mange europeere. Om vi skulle innføre munnbind her, bør vi ha en treningsperiode. Den har de allerede hatt i Asia, hvor de har brukt 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest den. Har du? 

Anonymkode: cf01b...f3c

Bedre enn deg tydeligvis. 

Anonymkode: df4d4...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bedre enn deg tydeligvis. 

Anonymkode: df4d4...b1d

Mulig jeg overvurderer nordmenns vett da, men jeg tror uansett ikke antall berøringer i ansiktet vil føre til større smitterisiko enn å puste inn alle disse aerosolene og dråpene som henger i lufta inne i en tettpakket t-banevogn hvis ingen bruker munnbind.

Anonymkode: cf01b...f3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Irja skrev:

Joda, jeg skjønte hva du mente. 

Du får sørge for å komme deg på lista til neste valg. Med munnbind som fanesak 👍🏻

Du stiller vel som motkandidat du da? 
😂

Anonymkode: 9ab0d...7f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Example skrev:

Dersom jeg er helt frisk, men blir smittet fordi jeg retter på munnbindet etter jeg har fått smitte på fingrene, så blir jeg syk av noe jeg ellers ikke hadde blitt. Så drar jeg hjem og smitter kone, barn og foreldre. 

Tenk, det kan du fint klare selv uten maske for du pirker gjerne i en tann, klør deg i nesa, gnir deg i øyet osv. Som om du aldri tar deg i ansiktet til daglig, give me a break 🙄

Men neida, nå kommer argumentet om at du kommer til å gjøre det MER fordi du har munnbind på. Javel, hvis du er så dum at du ikke klarer noe så enkelt som å la være å fikle deg i trynet med et munnbind så må du jo gjerne bare bli smittet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hatsumomo skrev:

Tenk, det kan du fint klare selv uten maske for du pirker gjerne i en tann, klør deg i nesa, gnir deg i øyet osv. Som om du aldri tar deg i ansiktet til daglig, give me a break 🙄

Men neida, nå kommer argumentet om at du kommer til å gjøre det MER fordi du har munnbind på. Javel, hvis du er så dum at du ikke klarer noe så enkelt som å la være å fikle deg i trynet med et munnbind så må du jo gjerne bare bli smittet da.

Poenget er ikke om folk er "dumme" eller ikke. Det hjelper ikke om munnbind er effektive i teorien, dersom alle bruker de riktig. Poenget er om de er effektive til å begrense smitte, og ikke øker smitten, i Norge. Vi har et land der stort sett kun personer som jobber eller har jobbet i helsevesenet er trent til å bruke munnbind på en sikker måte.

På toppen av det hele har prisene skutt i været, og gjør intensivet for å bruke de riktig mye dyrere enn å bruke de feil. Det er åpenbar ikke noen høy etterspørsel etter frvillig bruk av dette i Norge, og dermed vil folk kun bruke de om de må. Folk vil spare penger der de kan, og de som ikke har vært flinke til å følge smittevernsreglene i det vanlige, vil neppe komme til å bruke munnbind på en god måte.

Da kan man spørre seg om dette er et godt tiltak eller ikke. Sannsynligvis ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Example said:

På toppen av det hele har prisene skutt i været, og gjør intensivet for å bruke de riktig mye dyrere enn å bruke de feil. Det er åpenbar ikke noen høy etterspørsel etter frvillig bruk av dette i Norge, og dermed vil folk kun bruke de om de må. Folk vil spare penger der de kan, og de som ikke har vært flinke til å følge smittevernsreglene i det vanlige, vil neppe komme til å bruke munnbind på en god måte.

Da kan man spørre seg om dette er et godt tiltak eller ikke. Sannsynligvis ikke.

Hvorfor viser da undersøkelser av resultatene av munnbindbruk andre steder i Europa at det har hjulpet? Ingen av de landene har innbyggere med bedre råd enn nordmenn, og det har ikke vært vanlig å bruke det der tidligere.

Anonymkode: ed20e...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.8.2020 den 19.25, AnonymBruker skrev:

Uff da du sammenligner nordmenn med folk som tror Gud vil hindre dem i å bli smittet eller covid-19 er en konspirasjon ute etter å ta dem og ødelegge ladet deres.

Er det ikke trist når du oppdager at stordelen av befolkningen er bedre til å innhente informasjon, analysere en situasjon og gjøre seg opp en mening på faktisk, vitenskapelig informasjon enn deg?

Anonymkode: 101ff...a21

Det er jo nettopp dette myndighetene har gjort. Basert sine beslutninger på vitenskap. Her er det du som konspirerer. Inne på FHI sine nettsider står det tydelig « I dagens epidemiologiske situasjon anser Folkehelseinstituttet at effekten av generell bruk av tøymunnbind i befolkningen vil være svært liten, og at det ikke er grunnlag for å anbefale generell bruk av munnbind eller tøymunnbind«. 

 

Din redsel og mangel på kunnskap om smitte og spredning  skal ikke tvinge myndighetene til å ta urasjonelle beslutninger...

Anonymkode: 8dd9c...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor viser da undersøkelser av resultatene av munnbindbruk andre steder i Europa at det har hjulpet? Ingen av de landene har innbyggere med bedre råd enn nordmenn, og det har ikke vært vanlig å bruke det der tidligere.

Anonymkode: ed20e...73a

Gjør de? Har du link til noen studier som viser at det har skjedd i Europa, og at det faktisk skyldes munnbindbruk og ikke andre tiltak?

Smitten øker også over nesten hele Europa, til tross for munnbindbruk. I land som USA og Brasil, hvor munnbind har blitt brukt i månedsvis, så virker det ikke ha en kjempeeffekt.

Økningen i Europa skjer nå, og det kan vel kanskje ikke tilskrives munnbindet, men å si at det har hjulpet på å redusere er i mine øyne spekulativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har null tro på munnbind når jeg hørte hva en sykepleier hadde observert på fly. Folk peller på dem i flyet, de hoster inni dem or så å løftede over nesa for å drikke eller spise noe... opp og ned med minnbindet og mange bruker d ikke riktig og da mister munnbind sin effekt..og når de da er ferdig med flyturen så skal de tas av uten å berøre maska ... mange tar bare tak i maska å river den av eller drar den opp på hode eller under haka...hadde alle fulgt rådene om å vaske henda og holde avstand og litt anti bac hadde vi kommet lengre. 

Endret av Bente1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Bente1234 skrev:

Jeg har null tro på munnbind når jeg hørte hva en sykepleier hadde observert på fly. Folk peller på dem i flyet, de hoster inni dem or så å løftede over nesa for å drikke eller spise noe... opp og ned med minnbindet og mange bruker d ikke riktig og da mister munnbind sin effekt..og når de da er ferdig med flyturen så skal de tas av uten å berøre maska ... mange tar bare tak i maska å river den av eller drar den opp på hode eller under haka...hadde alle fulgt rådene om å vaske henda og holde avstand og litt anti bac hadde vi kommet lengre. 

Må si at på fly forstår jeg maske bruk men ikke ellers i samfunnet et d ville bare øke smitten for ubevisst vil du klø deg på nesa hvis d klør og vips må munnbindet skiftes.. alle klarer ikke å være bevisste på d. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som tar bussen ett stopp i rushtiden kan f. eks slutte med det. Nekter å tro de alle er dårlig til bens. Barnevognmafianen kan la være å dra på kafé i rushtiden og fylle opp bussene med barnevogner. Bompengeavgiftene kan fjernes eller reduseres. Samme med parkeringsavgifter.

Anonymkode: df4d4...b1d

Jeg er ikke uenig, men vi vet jo av erfaring at mange av disse som "KAN" gjøre noe annerledes - ikke gjør det. De bare turer på som vanlig fordi korona ikke angår de.

Anonymkode: 0f440...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å bruke 750 kroner for noe som kosta en hundrelapp for et halvår siden, det er uaktuelt og utenfor mitt budsjett. Er påpasselig ellers og tar mine forholdsregler.

Anonymkode: 711a1...832

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Example skrev:

Gjør de? Har du link til noen studier som viser at det har skjedd i Europa, og at det faktisk skyldes munnbindbruk og ikke andre tiltak?

Smitten øker også over nesten hele Europa, til tross for munnbindbruk. I land som USA og Brasil, hvor munnbind har blitt brukt i månedsvis, så virker det ikke ha en kjempeeffekt.

Økningen i Europa skjer nå, og det kan vel kanskje ikke tilskrives munnbindet, men å si at det har hjulpet på å redusere er i mine øyne spekulativt.

Du vet jo ikke om det hadde vært enda verre uten..

Anonymkode: ac587...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...