Gå til innhold

Litt oppgitt nå.. det hjelper jo ikke at myndighetene imorgen bare kommer med ANBEFALING om munnbind...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gjør mitt ved å fortsatt holde meg vekk fra kollektivtransport. Det er forbeholdt de som ikke har andre alternativer. 

Anonymkode: 2d2c1...765

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pendler med tog i forbindelse med jobb, og kommer til å bruke munnbind fra neste uke. Jobber i helsesektoren.

Anonymkode: d2bdf...e7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Italia delte de ut gratis munnbind til alle i mars 2020. Først kom det 5 munnbind pr. person i postkassa. Så ble det gratis på apotekene (30 munnbind pr. person pr. måned). Og Italia har nesten 60.000.000 innbyggere - og ingen oljepenger....

Anonymkode: e95cd...2e3

Da må uansett FHI endre sine råd også. For ett munnbind per dag vil ikke være tilstrekkelig. 

Skal man ha noe effekt av munnbind, må de jo brukes riktig. Ellers risikerer man kun baksidene av det. Falsk trygghet og at folk tar seg mye i ansiktet og bruker munnbind om igjen. 

Tenk dere bare en regnværsdag hvor munnbindet blir vått fra bilen og inn. Eller vil man ha en oppsamling av folk som står i gangen på butikken og tar på seg munnbind? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke til å ha noe effekt når unge folk ser det er fashion å gå med maske. Ikke tro folk kommer til å kjøpe ny fashion maske til 70-100 kr hver dag.

Anonymkode: 96f05...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gråter ved tanken på enda mer forsøpling. Hvor mange munnbind havner i naturen fremover? Det går til helvete med planeten, det er sikkert! Og nei, jeg har ikke noe imot at Corona reduserer overbefolkningen.

Anonymkode: 7dbbd...500

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Lønnesirup01 said:

Munnbind har effekt selv om bare noen bruker det. Om de er smittet og ikke vet det, beskytter det mange rundt dem for smitte. Det beskytter også deg selv - de aller fleste tar seg til munn og nese mange ganger i minuttet, men nesten ikke når de har på maske. Så du er mye mer beskyttet mot vilkårlig smitte på offentlige steder.

Det er et langt steg fra å anbefale noe til å tvinge folk. Og godt er det. Da skal du ha gode grunner. Det er langt mer juridisk komplekst å innføre sanksjoner og straff for folk som ikke overholder påbudet. Det vil også være kostbart og kreve mye politiressurser. Dersom noe er påbudt er du også avhengig av at det er tilgjengelig. Det ville da være rimelig at myndighetene sponset munnbind og gjorde dem lett tilgjengelige for alle. Det er urimelig å forvente at alle skal bruke munnbind til alle tider uten at det er gratis og lett tilgjengelig.

De som maser om at "det bare burde være obligatorisk" har nok ikke tenkt tanken fullt ut, og sett hva det faktisk medfører å gjøre noe obligatorisk for alle. Så lenge vi lever i et fritt land så er terskelen høy for å tvinge individer til noe som helst, og slik skal det være. Det er selvsagt lettere i et kommunistisk og kollektivistisk samfunn, som f.eks. Kina. Men nå var det jo de som forårsaket det hele, så jeg synes folk skal være forsiktig med å idealisere slike samfunn. 

Ikke enig i første avsnitt for min del, jeg smilte litt før av at de snakket om at munnbind er vanskelig å bruke riktig. Men det var før jeg ble nødt til å ha det på selv, har aldri følt større behov for å ta meg i ansiktet. Veldig ubehagelig, måtte rette på det støtt og stadig. Har aldri satt større pris på frisk luft enn da jeg kunne kaste munnbindet.

Siste avsnitt er jeg veldig enig i.

Anonymkode: 7f80b...702

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lønnesirup01 skrev:

Hvem betaler? Mer oljepenger?

Krisepakkene til bedriftene er det bare brukt en liten andel av (var det 25%?) så det kan jo tas av det 

Anonymkode: a8da1...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig i første avsnitt for min del, jeg smilte litt før av at de snakket om at munnbind er vanskelig å bruke riktig. Men det var før jeg ble nødt til å ha det på selv, har aldri følt større behov for å ta meg i ansiktet. Veldig ubehagelig, måtte rette på det støtt og stadig. Har aldri satt større pris på frisk luft enn da jeg kunne kaste munnbindet.

Siste avsnitt er jeg veldig enig i.

Anonymkode: 7f80b...702

Helt enig. Var på legevakt i dag, fikk på meg munnbind og tok meg i ansiktet omtrent hele tiden, selv om jeg fokuserte på å ikke gjøre det. 

Anonymkode: 282d0...618

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det var før jeg ble nødt til å ha det på selv, har aldri følt større behov for å ta meg i ansiktet. Veldig ubehagelig, måtte rette på det støtt og stadig. Har aldri satt større pris på frisk luft enn da jeg kunne kaste munnbindet.

Vanesak. 

Helt tydelig at mange vil fikle og styre i starten, etterhvert blir man vant til det og gjør ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

«Jeg er Ola Nordmann, å du skal ikke komme her å fortelle meg hva jeg skal gjøre nei! Selv om det kan redde livet til de utsatte! For det er nemlig ikke mitt problem» 

Sånn har store deler av den norske befolkningen blitt. 

Anonymkode: a3f51...e8b

Enig. 

Av den grunn så synes jeg alt annet enn PÅBUD og FORBUD er fullstendig bortkastet fra regjeringen sin side.

Munnbind på tog,buss, kjøpsenter = påbudt. Brudd på det = bot første gang, fengsel andre gang.

(Det forutsetter selvfølgelig at staten sørger for at alle får tilgang på munnbind, og at de setter en stopper for alt pakket av butikker og kjendiser som skal sko seg på pandemien og selger munnbind med en fortjenteste på 99% per munnbind).

 

Samme hvis man vil de privatfestene til livs. Kun en løsning og det er bøter og fengsel ved gjentatte brudd. Hadde de 200 prakteksemplene av mennesker som hadde de festene på Oslo vest forrige uke blitt bøtelagt og straffeforfulgt så hadde selvfølgelig festlysten avtatt.

På samme måte hadde lysten til karantenebrudd avtatt hvis man visste at det førte til en automatisk fengselsstraff på 3-6 måneder.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gråter ved tanken på enda mer forsøpling. Hvor mange munnbind havner i naturen fremover? Det går til helvete med planeten, det er sikkert! Og nei, jeg har ikke noe imot at Corona reduserer overbefolkningen.

Anonymkode: 7dbbd...500

Det er ikke akkurat i Norge at overbefolkning er et problem, så da må du jo eventuelt ønske at Corona rammer hardest i områder med overbefolkning?
 

Ut fra et miljøperspektiv er selvsagt vaskbare tøymasker best, men mange henger seg opp i formuleringen «ikke godkjent til medisinsk bruk» eller tilsvarende, som om de sammenlikner seg med helsepersonell som arbeider under strengt smittevern, og de tror dermed at medisinske engangsmunnbind er det eneste de kan bruke.

Anonymkode: 7465f...1d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jr.Garcon skrev:

Enig. 

Av den grunn så synes jeg alt annet enn PÅBUD og FORBUD er fullstendig bortkastet fra regjeringen sin side.

Munnbind på tog,buss, kjøpsenter = påbudt. Brudd på det = bot første gang, fengsel andre gang.

(Det forutsetter selvfølgelig at staten sørger for at alle får tilgang på munnbind, og at de setter en stopper for alt pakket av butikker og kjendiser som skal sko seg på pandemien og selger munnbind med en fortjenteste på 99% per munnbind).

 

Samme hvis man vil de privatfestene til livs. Kun en løsning og det er bøter og fengsel ved gjentatte brudd. Hadde de 200 prakteksemplene av mennesker som hadde de festene på Oslo vest forrige uke blitt bøtelagt og straffeforfulgt så hadde selvfølgelig festlysten avtatt.

På samme måte hadde lysten til karantenebrudd avtatt hvis man visste at det førte til en automatisk fengselsstraff på 3-6 måneder.

 

 

Politiet har ikke ressurser til å etterforske voldtekter, familievold, grove voldssaker osv. La dem få ørten tusen saker å etterforske i tillegg, da må de nedprioritere etterforskning av drap også for å få det til å gå opp. Samme med fengselsstraff. Det er allerede soningskøer. 

Anonymkode: e0f2a...00b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høie sier i VG at munnbind påbud ikke er aktuellt nå. Men flere eksperter sier at det burde bli påbud i Norge nå.

https://www.dagbladet.no/nyheter/eksperter-ma-bli-munnbind-pabud/72721336

Utrolig dårlig av regjeringen. De hører vel på FHI som har sagt gang på gang at munnbind ikke har noen effekt. Latterlig!! Så i dag kommer det nok bare en anbefaling pga av at mange land har påbud og WHO sier munnbind har effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høie avslører nå at det ikke vil bli påbudt med munnbind. Meget bra. Flott å se at regjeringen ikke lar seg påvirke av de som roper høyt om dette. Munnbind er og blir en symbolsk greie som ikke har noen hensikt med mindre man allerede har corona. Da reduserer man selvsagt smittespredning. Friske folk er derimot minimalt beskyttet mot å få det, med  mindre man ikke rører munnbindet etter at det er satt på. Alle vet at det er umulig. 

Det er og blir avstand og håndhygiene som gjelder. Så får myndighetene slå knallhardt ned på brudd.

https://www.nrk.no/nyheter/ikke-aktuelt-med-pabud-om-munnbind-1.15114291

Anonymkode: 79088...2be

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen komme med noen eksempler på land med påbudt bruk av munnbind/maske hvor det faktisk har hatt åpenbar effekt? I det landet jeg bor i er det avstand (inkl hjemmekontor, færre turer på kollektiven og færre mennesker sammen) og håndvask som ser ut til å ha hatt den største effekten, som dog ble noe reversert etter at maskepåbudet kom og folk slappet mer av med resten av tiltakene. Her går man altså med samme maske hele dagen eller i flere dager på rad og trekker den opp og ned alt ettersom = tar seg mye mer i ansiktet enn før og er altså noe slappere med andre viktige tiltak.

Anonymkode: c6a5c...2b1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Mine munnbind ankommer i neste uke. Jeg har valgt å kjøpe slike jeg kan vaske. For å sikre at jeg vender meg til dette til de skal brukes ute kommer jeg til å "øve" på å gå med dem hjemme.

Jeg har forøvrig fortsatt hjemmekontor og er for tiden veldig lite eksponert for smitte. Men jeg skal snart ha ferie som innebærer litt lengre transport etapper og da kan det være greit med munnbind.

Død over alle som nå øker prisene på munnbind - det er profittering på pandemien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høie avslører nå at det ikke vil bli påbudt med munnbind. Meget bra. Flott å se at regjeringen ikke lar seg påvirke av de som roper høyt om dette. Munnbind er og blir en symbolsk greie som ikke har noen hensikt med mindre man allerede har corona. Da reduserer man selvsagt smittespredning. Friske folk er derimot minimalt beskyttet mot å få det, med  mindre man ikke rører munnbindet etter at det er satt på. Alle vet at det er umulig. 

Det er og blir avstand og håndhygiene som gjelder. Så får myndighetene slå knallhardt ned på brudd.

https://www.nrk.no/nyheter/ikke-aktuelt-med-pabud-om-munnbind-1.15114291

Anonymkode: 79088...2be

Munnbind er da ikke ment som et alternativ til de andre smitteverntiltakene, men et supplement. Problemet er jo at folk ikke alltid vet at de har vært utsatt for smitte, og beveger seg ute blant folk i inkubasjonstiden, samt at noen har et asymptomatisk forløp. 

Anonymkode: 7465f...1d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gråter ved tanken på enda mer forsøpling. Hvor mange munnbind havner i naturen fremover? Det går til helvete med planeten, det er sikkert! Og nei, jeg har ikke noe imot at Corona reduserer overbefolkningen.

Anonymkode: 7dbbd...500

Åh. Eneste positive med corona er at vi har fått en velfortjent pause fra gærningene som vil ofre deler av verdensbefolkningen for miljøet.

Anonymkode: c6a5c...2b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Åh. Eneste positive med corona er at vi har fått en velfortjent pause fra gærningene som vil ofre deler av verdensbefolkningen for miljøet.

Anonymkode: c6a5c...2b1

Vi klarer å holde liv i altfor mange ved å drive rovdrift på miljøet. Når det er tomt for fisk, olje, og mange andre ressurser vil det bli global hungersnød og krig om det som er igjen. I mange muslimske og afrikanske land har befolkningen blitt mer enn doblet for hver generasjon i mange år. I Jemen har befolkningen gått fra 4,3 millioner mennesker i 1950 til 30 millioner i dag. Det burde være innlysende at det ikke er bærekraftig for noen som bor i en ørken.

Anonymkode: ed20e...73a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...