Gå til innhold

Litt oppgitt nå.. det hjelper jo ikke at myndighetene imorgen bare kommer med ANBEFALING om munnbind...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

....for kjenner jeg nordmenn rett så vil ihvertfall ikke DE være den ene på toget som har det på, for vi er jo så redde for å skille oss ut eller virke hysteriske. Og bruker ikke «alle» det, har det svært liten effekt også, dessverre, siden det hovedsakelig beskytter andre mot smitte og ikke deg selv som bruker. Så da var vi like langt er jeg redd. Et påbud for bruk i kollektivtransport rundt de store byene med mye trengsel hadde vært på sin plass, så slipper man å bekymre seg for sin egen helse når man drar på jobb og forhåpentligvis begrenser man også litt smittespredning samtidig.

Anonymkode: cf01b...f3c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tull. Om 50% bruker det vil det ha halvparten så stor effekt som om 100% brukte det.

Anonymkode: f141c...140

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Jeg er Ola Nordmann, å du skal ikke komme her å fortelle meg hva jeg skal gjøre nei! Selv om det kan redde livet til de utsatte! For det er nemlig ikke mitt problem» 

Sånn har store deler av den norske befolkningen blitt. 

Anonymkode: a3f51...e8b

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tull. Om 50% bruker det vil det ha halvparten så stor effekt som om 100% brukte det.

Anonymkode: f141c...140

Ett påbud med bøter som svir hvis man ikke følger det ville være mye mer effektivt!

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

«Jeg er Ola Nordmann, å du skal ikke komme her å fortelle meg hva jeg skal gjøre nei! Selv om det kan redde livet til de utsatte! For det er nemlig ikke mitt problem» 

Sånn har store deler av den norske befolkningen blitt. 

Anonymkode: a3f51...e8b

Begynner å bli amerikanske tilstander her i landet 🤮 

Anonymkode: 1eb9f...800

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AineAvive
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

....for kjenner jeg nordmenn rett så vil ihvertfall ikke DE være den ene på toget som har det på, for vi er jo så redde for å skille oss ut eller virke hysteriske. Og bruker ikke «alle» det, har det svært liten effekt også, dessverre, siden det hovedsakelig beskytter andre mot smitte og ikke deg selv som bruker. Så da var vi like langt er jeg redd. Et påbud for bruk i kollektivtransport rundt de store byene med mye trengsel hadde vært på sin plass, så slipper man å bekymre seg for sin egen helse når man drar på jobb og forhåpentligvis begrenser man også litt smittespredning samtidig.

Anonymkode: cf01b...f3c

Jeg skal være den ene på toget! Støtter munnbind. På flyet vil jeg ikke føle meg så utenfor, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Begynner å bli amerikanske tilstander her i landet 🤮 

Anonymkode: 1eb9f...800

Uff da du sammenligner nordmenn med folk som tror Gud vil hindre dem i å bli smittet eller covid-19 er en konspirasjon ute etter å ta dem og ødelegge ladet deres.

Er det ikke trist når du oppdager at stordelen av befolkningen er bedre til å innhente informasjon, analysere en situasjon og gjøre seg opp en mening på faktisk, vitenskapelig informasjon enn deg?

Anonymkode: 101ff...a21

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det nok ikke vil hjelpe all verden med anbefalinger. Trassige nordmenn gir f.... Og så er det redselen for å skille seg ut. Og det er jo de som faktisk latterligjør alle de tror er "hysteriske"

Jeg har brukt munnbind i flere måneder. Bryr meg ikke en tøddel om andre ikke gjør. Og det er faktisk ikke noen som har ledd eller gitt meg rare blikk. Det eneste er at folk går unna  😄

Men jeg ser flere i Oslo. Håper folk ikke er så pinglete og at de tenker på andre enn kun seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Munnbind har effekt selv om bare noen bruker det. Om de er smittet og ikke vet det, beskytter det mange rundt dem for smitte. Det beskytter også deg selv - de aller fleste tar seg til munn og nese mange ganger i minuttet, men nesten ikke når de har på maske. Så du er mye mer beskyttet mot vilkårlig smitte på offentlige steder.

Det er et langt steg fra å anbefale noe til å tvinge folk. Og godt er det. Da skal du ha gode grunner. Det er langt mer juridisk komplekst å innføre sanksjoner og straff for folk som ikke overholder påbudet. Det vil også være kostbart og kreve mye politiressurser. Dersom noe er påbudt er du også avhengig av at det er tilgjengelig. Det ville da være rimelig at myndighetene sponset munnbind og gjorde dem lett tilgjengelige for alle. Det er urimelig å forvente at alle skal bruke munnbind til alle tider uten at det er gratis og lett tilgjengelig.

De som maser om at "det bare burde være obligatorisk" har nok ikke tenkt tanken fullt ut, og sett hva det faktisk medfører å gjøre noe obligatorisk for alle. Så lenge vi lever i et fritt land så er terskelen høy for å tvinge individer til noe som helst, og slik skal det være. Det er selvsagt lettere i et kommunistisk og kollektivistisk samfunn, som f.eks. Kina. Men nå var det jo de som forårsaket det hele, så jeg synes folk skal være forsiktig med å idealisere slike samfunn. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynner å bli amerikanske tilstander her i landet 🤮 

Anonymkode: 1eb9f...800

Det var å dra den litt langt eller? 😅

Anonymkode: 35cc7...772

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lønnesirup01 skrev:

Munnbind har effekt selv om bare noen bruker det. Om de er smittet og ikke vet det, beskytter det mange rundt dem for smitte. Det beskytter også deg selv - de aller fleste tar seg til munn og nese mange ganger i minuttet, men nesten ikke når de har på maske. Så du er mye mer beskyttet mot vilkårlig smitte på offentlige steder.

Det er et langt steg fra å anbefale noe til å tvinge folk. Og godt er det. Da skal du ha gode grunner. Det er langt mer juridisk komplekst å innføre sanksjoner og straff for folk som ikke overholder påbudet. Det vil også være kostbart og kreve mye politiressurser. Dersom noe er påbudt er du også avhengig av at det er tilgjengelig. Det ville da være rimelig at myndighetene sponset munnbind og gjorde dem lett tilgjengelige for alle. Det er urimelig å forvente at alle skal bruke munnbind til alle tider uten at det er gratis og lett tilgjengelig.

De som maser om at "det bare burde være obligatorisk" har nok ikke tenkt tanken fullt ut, og sett hva det faktisk medfører å gjøre noe obligatorisk for alle. Så lenge vi lever i et fritt land så er terskelen høy for å tvinge individer til noe som helst, og slik skal det være. Det er selvsagt lettere i et kommunistisk og kollektivistisk samfunn, som f.eks. Kina. Men nå var det jo de som forårsaket det hele, så jeg synes folk skal være forsiktig med å idealisere slike samfunn. 

Det burde deles ut gratis på offentlig transport slik som i flere andre europeiske land. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frøkensina skrev:

Det burde deles ut gratis på offentlig transport slik som i flere andre europeiske land. 

Hvem betaler? Mer oljepenger?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen gjelder også ansvar for kostnader. I hvilken grad kan man nekte folk å gå ut døra uten munnbind uten å dekke kostnadene? 

Skal fattige i Norge i praksis fengsles i egne hus fordi de ikke har råd? Eller skal de tvinges til å bære kun for syns skyld et tøystykke som de ikke bytter ut, og med det risikerer å smitte seg selv? 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Lønnesirup01 skrev:

Hvem betaler? Mer oljepenger?

Jeg tenker at når land og regioner som har mindre penger enn Norge klarer det så klarer vi det også. Det finnes også private aktører i land som Storbritannia som deler ut masker i matbutikker f.eks.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Lønnesirup01 skrev:

Hvem betaler? Mer oljepenger?

Norge er i krig. Eksproprier fra koronaprofitørene, så kan de få erstatning når pandemien er over.

Anonymkode: 10012...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Lønnesirup01 skrev:

Hvem betaler? Mer oljepenger?

I Italia delte de ut gratis munnbind til alle i mars 2020. Først kom det 5 munnbind pr. person i postkassa. Så ble det gratis på apotekene (30 munnbind pr. person pr. måned). Og Italia har nesten 60.000.000 innbyggere - og ingen oljepenger....

Anonymkode: e95cd...2e3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, NorthernLight skrev:

Ett påbud med bøter som svir hvis man ikke følger det ville være mye mer effektivt!

Da ville jo alle ta på munnbind for å unngå bot, men mange ville sikkert gjenbruke gamle munnbind og/eller bruke dem feil. Falsk trygghet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Example skrev:

Forskjellen gjelder også ansvar for kostnader. I hvilken grad kan man nekte folk å gå ut døra uten munnbind uten å dekke kostnadene? 

Skal fattige i Norge i praksis fengsles i egne hus fordi de ikke har råd? Eller skal de tvinges til å bære kun for syns skyld et tøystykke som de ikke bytter ut, og med det risikerer å smitte seg selv? 

Eller hva med de som ikke har munnbind, og dermed ikke g år gått ut for å kjøoe munnbind... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Lønnesirup01 skrev:

Hvem betaler? Mer oljepenger?

En god investering i smittevern fra myndighetenes side, det. Tror nok samfunnet sparer på det i lengden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, every woman skrev:

En god investering i smittevern fra myndighetenes side, det. Tror nok samfunnet sparer på det i lengden.

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...