Gå til innhold

Litt oppgitt nå.. det hjelper jo ikke at myndighetene imorgen bare kommer med ANBEFALING om munnbind...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som helsepersonell med streng opplæring i bruk av munnbind, har jeg enda til gode å se mennesker på buss og butikk bruke dem riktig. Jeg er redd for at et eventuelt påbud i beste fall har null effekt.

Anonymkode: 04f88...72c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som helsepersonell med streng opplæring i bruk av munnbind, har jeg enda til gode å se mennesker på buss og butikk bruke dem riktig. Jeg er redd for at et eventuelt påbud i beste fall har null effekt.

Anonymkode: 04f88...72c

Så får folk lære seg det da, det må bli slutt på å omtale det som det vanskeligste i verden å få til, det gjør at folk vegrer seg for å bruke dette. Det er enkel informasjon som man lærer seg med en gang.

munnbind.png?preset=mainbodywidth

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Hatsumomo skrev:

Så får folk lære seg det da, det må bli slutt på å omtale det som det vanskeligste i verden å få til, det gjør at folk vegrer seg for å bruke dette. Det er enkel informasjon som man lærer seg med en gang.

munnbind.png?preset=mainbodywidth

Det krever likevel at folk faktisk lærer seg det. At informasjon om hvordan munnbind skal brukes er lett tilgjengelig hjelper ikke når mange åpenlyst ikke tar det til seg.

Anonymkode: 04f88...72c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Example said:

Gjør de? Har du link til noen studier som viser at det har skjedd i Europa, og at det faktisk skyldes munnbindbruk og ikke andre tiltak?

http://ftp.iza.org/dp13319.pdf

https://www.researchgate.net/publication/342198360_Association_of_country-wide_coronavirus_mortality_with_demographics_testing_lockdowns_and_public_wearing_of_masks_Update_June_15_2020

Tror det finnes flere.

Anonymkode: ed20e...73a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir påbud så kommer det sikkert plakater alle veier, i butikker, offentlig transport.

Er man så sløv at man for pokker ikke tar det til seg da så får folk bare bli syke. Jeg har aldri opplevd verre syting og åkking over noe så j*vla enkelt, blir helt matt. Man skjønner hvorfor verden er slik som den er hvis de fleste er så hjelpesløse som de siste trådene om munnbind denne tiden har vist.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Bente1234 said:

Jeg har null tro på munnbind når jeg hørte hva en sykepleier hadde observert på fly. Folk peller på dem i flyet, de hoster inni dem or så å løftede over nesa for å drikke eller spise noe...

Hvorfor skulle det gjøre noe at de hoster inni dem? Da har de jo stoppet smitten de kunne spredd i lufta. De smitter ikke seg selv. De kan få smitte på hendene og spre den, men det ville de gjøre hvis ikke de brukte munnbind også.

Anonymkode: ed20e...73a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Studiene bygger i stor grad på en periode hvor smitten sank de flest steder i Europa, og hadde mange tiltak som bidro til det. Det gjør det vanskelig å studere effekten av dem. 

Det tyske studiet du refererer til gidder knapt ta hensyn til det en gang, og snakker om at lockdown startet 22 mars og studiet av masker 6. april til 25. april, og tar i liten grad hensyn til andre effekter av lockdown. 

Uten å være hverken forsker eller medisiner, så synes jeg det vitenskapelige grunnlaget blir veldig tynt. 

Blir litt som å veie en fedmepasient under en diett, hvor pasienten slutter å spise potetgull og går ned 40 kilo, samtidig som pasienten også legger om andre spisevaner. Kan man da hevde at man fikk ned 40 kilo pga man sluttet å spise potetgull? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle det gjøre noe at de hoster inni dem? Da har de jo stoppet smitten de kunne spredd i lufta. De smitter ikke seg selv. De kan få smitte på hendene og spre den, men det ville de gjøre hvis ikke de brukte munnbind også.

Anonymkode: ed20e...73a

Ikke når samme person så fikler med munnbindet og klør seg under munnbindet og opp og ned for å drikke. Var d som skjedde med den som hostet.. hadde de enda bare hostet i d og ikke rørt d mer før de kom av flyet hadde d vært noe annet. Er da d funker bedt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde flyvertinnene repetert dette ved hver flyvning som annet sikkerhetsrutiner og hvordan ha de på rett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Blondie65 skrev:

Du har bil, tenker jeg? Vi andre som bærer varene hjem kan ikke sammenlignes med dere som har bil. Verden får være fornøyd når vi klarer å handle 1-2 ganger pr uke.

Kjøp deg bil da. Hvis du ikke har råd til det så har vi her resultatet av villedet miljøpolitikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Example skrev:

Ok. Så da er det lurt å sørge for at man tar seg enda mer i ansiktet, og at man sørger for at i hvertfall puster dette inn, når man får det på munnbindet? 

Vet ikke hvorfor du har så ekstremt behov for å pelle deg i ansiktet men for min del blir ansiktet en "no touch zone" med engang maska kommer på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Iceman skrev:

Vet ikke hvorfor du har så ekstremt behov for å pelle deg i ansiktet men for min del blir ansiktet en "no touch zone" med engang maska kommer på.

Fint for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Example said:

Studiene bygger i stor grad på en periode hvor smitten sank de flest steder i Europa, og hadde mange tiltak som bidro til det. Det gjør det vanskelig å studere effekten av dem.

Man har ikke grundig studert effekten av håndvask slik folk flest gjennomfører den, hosting i armhulen og flere andre av tiltakene heller. Bør vi la være å innføre alle tiltak som ikke det er bevist tilnærmet 100% sikkert at virker, eller er det bare munnbind du er så sterkt imot?

Anonymkode: ed20e...73a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som helsepersonell med streng opplæring i bruk av munnbind, har jeg enda til gode å se mennesker på buss og butikk bruke dem riktig. Jeg er redd for at et eventuelt påbud i beste fall har null effekt.

Anonymkode: 04f88...72c

Hvis du får det til med en bachelorgrad så burde vel jeg få det til som har en doktorgrad?

Anonymkode: dd3b2...211

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har ikke grundig studert effekten av håndvask slik folk flest gjennomfører den, hosting i armhulen og flere andre av tiltakene heller. Bør vi la være å innføre alle tiltak som ikke det er bevist tilnærmet 100% sikkert at virker, eller er det bare munnbind du er så sterkt imot?

Anonymkode: ed20e...73a

Fordi det er ingen skyggeside ved de andre tiltakene (bortsett fra hos folk med allergier osv mot såpe og antibac). 

Ingen betviler at munnbind kan hindre smitte hos opplært personell og riktig bruk. 

Skyggesidene ved påbud av munnbind er mange: 

- Det er dyrt for den enkelte. Det oppfordrer til skadelig feilbruk. Kan føre til mer smitte, og vil hel klart ramme fattige mer enn rike. 

- Det er inngripende overfor den enkelte. Bur deg inne eller gå med maske. Ikke akkurat vanlig i et åpent samfunn. 

- Ubehagelig å bruke. 

- Det vil skifte fokus bort fra viktigere tiltak. Tvinger du motvillige mennesker til å gå med maske, vil andre smittevernsregler miste fokus. 

- Munnbind vil ikke fungere på steder hvor mye smitte skjer, i private hjem og fester. 

- Overforbruk kan føre til mangel hos helsevesenet, som var hovedbegrunnelsen i mars. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Example skrev:

Fordi det er ingen skyggeside ved de andre tiltakene (bortsett fra hos folk med allergier osv mot såpe og antibac). 

Ingen betviler at munnbind kan hindre smitte hos opplært personell og riktig bruk. 

Skyggesidene ved påbud av munnbind er mange: 

- Det er dyrt for den enkelte. Det oppfordrer til skadelig feilbruk. Kan føre til mer smitte, og vil hel klart ramme fattige mer enn rike. 

- Det er inngripende overfor den enkelte. Bur deg inne eller gå med maske. Ikke akkurat vanlig i et åpent samfunn. 

- Ubehagelig å bruke. 

- Det vil skifte fokus bort fra viktigere tiltak. Tvinger du motvillige mennesker til å gå med maske, vil andre smittevernsregler miste fokus. 

- Munnbind vil ikke fungere på steder hvor mye smitte skjer, i private hjem og fester. 

- Overforbruk kan føre til mangel hos helsevesenet, som var hovedbegrunnelsen i mars. 

 

👏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, Example skrev:

Fordi det er ingen skyggeside ved de andre tiltakene (bortsett fra hos folk med allergier osv mot såpe og antibac). 

Ingen betviler at munnbind kan hindre smitte hos opplært personell og riktig bruk. 

Skyggesidene ved påbud av munnbind er mange: 

- Det er dyrt for den enkelte. Det oppfordrer til skadelig feilbruk. Kan føre til mer smitte, og vil hel klart ramme fattige mer enn rike. 

- Det er inngripende overfor den enkelte. Bur deg inne eller gå med maske. Ikke akkurat vanlig i et åpent samfunn. 

- Ubehagelig å bruke. 

- Det vil skifte fokus bort fra viktigere tiltak. Tvinger du motvillige mennesker til å gå med maske, vil andre smittevernsregler miste fokus. 

- Munnbind vil ikke fungere på steder hvor mye smitte skjer, i private hjem og fester. 

- Overforbruk kan føre til mangel hos helsevesenet, som var hovedbegrunnelsen i mars. 

 

Jeg lurer på en ting, siden du er så standhaftig anti-munnbind, er du selv avhengig av stappfull kollektivtransport sånn i det daglige, for å komme deg til/ fra jobb for eksempel? 

Anonymkode: cf01b...f3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på en ting, siden du er så standhaftig anti-munnbind, er du selv avhengig av stappfull kollektivtransport sånn i det daglige, for å komme deg til/ fra jobb for eksempel? 

Anonymkode: cf01b...f3c

Nei. Men på jobb er jeg i nærheten av mange mennesker. 

Største anbefalingen er å kjøre egen bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Example skrev:

Nei. Men på jobb er jeg i nærheten av mange mennesker. 

Største anbefalingen er å kjøre egen bil :)

Det tenkte jeg meg nok😊 Når man ikke opplever trengsel på kroppen selv og folk som puster deg i nakken er det lett å sitte å prate ned munnbind på den måten du gjør. Skulle så gjerne kunne kjørt bil til jobb jeg også, men det er dessverre lettere sagt enn gjort midt i Oslo sentrum, med null parkering tilgjengelig. 

Anonymkode: cf01b...f3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det krever likevel at folk faktisk lærer seg det. At informasjon om hvordan munnbind skal brukes er lett tilgjengelig hjelper ikke når mange åpenlyst ikke tar det til seg.

Anonymkode: 04f88...72c

Observert på bybanen i dag 4 personer med munnbind. 3 stk med engangsmunnbind, 1 person med flergangs. Alle hadde tydeligvis vært ute og flydd. Kun en person med engangsmunnbind hadde dette foran munnen. Resten hadde det under haken.

Jeg antar at dette var i mangel på god måte å kvitte seg med munnbindet på - men hvorfor i all verden kunne de ikke ha planlagt for det? Spesielt personen med stoffmaske. Vedkommende har jo tydeligvis ikke fått dette utdelt på en flyplass et sted men hadde likevel ingen plan for hvordan ta det av når det ikke var påkrevd lenger.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...