Gå til innhold

Litt oppgitt nå.. det hjelper jo ikke at myndighetene imorgen bare kommer med ANBEFALING om munnbind...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

En pressekonferanse med Erna med info om nye regler, påbud og straff hadde hatt stor preventiv virkning. Topper man det med en uke med VG overskrifter hvor det er noen saker med "bøtelagt 25,000" " vil få 6 mnd i fengsel" så ville den preventive virkningen 🚀. Da innretter Ola nordmann seg, siden majoriteten av de som bryter smittevernsreglene ikke er tunge kriminelle og absolutt ikke ønsker å bli straffedømte. 

Med andre ord så er det bare tullball om du tror politiet måtte bruke alle sine ressurser på å daglig pågripe Per på 58 og vestkant-ungdommer på fest.

På bekostning av drap ja 😂 snakk om å overdrive. Så dårlige ressurser har ikke politiet -  man kan også alltids gi de mer ressurser- og det er ikke et gyldig argument at man skal tillate kriminelle og potensielt samfunnsmessige ødeleggende handlinger fordi man allerede har nok av andre motbydelig handlinger å etterforske. 

Soningskøene i Norge løser man i løpet av 14 dager ved å borre opp en køyeseng over den sengen som allerede står i cella. Vips så hadde man doblet kapasiteten i Norge - og også gitt et lite bidrag til håndverksbransjen og lokale leverandører i hvert fylke som har fengsler. 

 

 

Det er også viktig at alle regler lovfestes, slik at f ex alle som har passert en annen med under en meters avstand, sperres inne i lang tid. Rettssak bør ikke kreves. Fengslene bør pga smittesituasjonen kun ha enerom, men ingen bør få ei celle som er større enn 2 kvadratmeter. Lufting må begrenses til 15 minutter pr uke. Lys på cella kan ikke kreves.

Anonymkode: c183e...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Example skrev:

Nå var det snakk om folk som ikke har råd til munnbind, ikke nødvendigvis opposisjonelle til å bruke de.

Realiteten ville selvfølgelig vært at folk vil bruke de om og om igjen. Jeg mistenker at det er derfor de ikke påbys, fordi kostnadene for riktig bruk av munnbind er ganske store for den enkelte. Om man har et aktivt liv i en by i Norge og skal bruke munnbind riktig, snakker vi fort om flere tusen kroner i måneden per person.

Man trenger ikke dra på butikken mer enn et par ganger i mnd. Er det snakk om arbeid og påbud på arbeidsplassen må jo arbeidsgiver stå for munnbind. Kollektivtransport koster allerede penger, har du råd til en tur for 30-40 kr har du råd til et munnbind på rundt 10 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Iceman skrev:

Man trenger ikke dra på butikken mer enn et par ganger i mnd. Er det snakk om arbeid og påbud på arbeidsplassen må jo arbeidsgiver stå for munnbind. Kollektivtransport koster allerede penger, har du råd til en tur for 30-40 kr har du råd til et munnbind på rundt 10 kr.

Det er ikke alle som har kjølemuligheter for flere uker av gangen, spesielt om man er mange i familien, så å påstå at man ikke trenger å handle mer enn et par ganger i måneden, er for de fleste urealistisk. Med mindre man har lyst til å leve hovedsakelig av hermetikk, Toro-poser og frosne grønnsaker/frukt.

Anonymkode: 7465f...1d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Iceman skrev:

Man trenger ikke dra på butikken mer enn et par ganger i mnd. Er det snakk om arbeid og påbud på arbeidsplassen må jo arbeidsgiver stå for munnbind. Kollektivtransport koster allerede penger, har du råd til en tur for 30-40 kr har du råd til et munnbind på rundt 10 kr.

månedskortet er i seg selv en stor utgift for mange. Jeg vet ikke noe mer utidig enn folk som uttaler seg om hva andre har råd til. Bare slutt med det. Du aner ikke hvordan andre har det, og hva som kan velte et budsjett.

Anonymkode: ac587...434

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Frøkensina skrev:

Uten munnbind vil hvertfall høyere utdanning og kollektivtrafikken bli store smittefester. Akkurat nå er det jo mange unge voksne uten symptomer som står for smittetilfellene. Covid19 smitter med stor overvekt gjennom dråper/luft og ikke så mye gjennom kontaktsmitte med berøring i følge forskere så det er åndedrettet, prating og eventuell hosting/nysing som er smitteveien. Alle kan vaske hendene sine grundig eller bruke antibac, men man kan ikke styre lufta man puster inn.

Høyere utdanning? Vi får ikke komme på skolen engang.

Anonymkode: df4d4...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor blir 90 prosent av voldtektssaker henlagt? 

Anonymkode: e0f2a...00b

Det er det mange grunner til. Ikke nødvendigvis mangel på prioritering fra politiet.

Anonymkode: df4d4...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
18 minutter siden, Iceman skrev:

Man trenger ikke dra på butikken mer enn et par ganger i mnd. Er det snakk om arbeid og påbud på arbeidsplassen må jo arbeidsgiver stå for munnbind. Kollektivtransport koster allerede penger, har du råd til en tur for 30-40 kr har du råd til et munnbind på rundt 10 kr.

Du har bil, tenker jeg? Vi andre som bærer varene hjem kan ikke sammenlignes med dere som har bil. Verden får være fornøyd når vi klarer å handle 1-2 ganger pr uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig i første avsnitt for min del, jeg smilte litt før av at de snakket om at munnbind er vanskelig å bruke riktig. Men det var før jeg ble nødt til å ha det på selv, har aldri følt større behov for å ta meg i ansiktet. Veldig ubehagelig, måtte rette på det støtt og stadig. Har aldri satt større pris på frisk luft enn da jeg kunne kaste munnbindet.

Siste avsnitt er jeg veldig enig i.

Anonymkode: 7f80b...702

Merkelig. Jeg og alle rundt meg brukte munnbind i flere måneder i vår (Italia). Jeg følte ikke noe behov for å ta meg i ansiktet. ikke de rundt meg heller. Satt på meg munnbindet mens jeg var hjemme, og sjekket at det satt riktig før jeg gikk ut døra. Berørte det ikke før jeg kom hjem igjen. 

Men er enig i at det ikke er behagelig, 

 

Anonymkode: e95cd...2e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Iceman skrev:

Man trenger ikke dra på butikken mer enn et par ganger i mnd. Er det snakk om arbeid og påbud på arbeidsplassen må jo arbeidsgiver stå for munnbind. Kollektivtransport koster allerede penger, har du råd til en tur for 30-40 kr har du råd til et munnbind på rundt 10 kr.

Å handle for 2 uker om gangen er umulig når man er avhenging av buss tur/retur butikk. Varer skal bæres fra butikk til bussholdeplass, og fra bussholdeplass og hjem. Det er begrenset hvor mange poser man klarer å bære, og hvor mange matvarer som går i de posene.  Du får ikke mye middag og pålegg/tilbehør i to poser feks.  Ofte må man da handle 2 ganger i uka for å kunne få med seg matvarene hjem. 

Det å kunne handle mat, inkl det å kunne komme seg tur/retur til/fra hjem og butikk, er et livsnødvendig behov. Alle må ha mat for å overleve. Det å ha råd til å ta denne buss turen for å handle mat varer betyr ikke at du har 10 kr isteden for å bruke på munnbind.  Fattige har ikke de pengene selv om de bruker mer penger av å ta bussen. Kjøper de munnbindet isteden så får de jo ikke tatt bussen til og fra butikken, og får da heller ikke handlet mat.

Mat og medisiner vil alltid komme foran trygghetsbehov om man har dårlig råd. Mat, tak over hodet, og livsnødvendige medisiner blir sett på som livsnødvendig behov. Uten mat og de medisinene dør du. De to må være dekket før man kan begynne å tenke på sikkerhet/trygghet til seg selv og andre hvis man har veldig dårlig råd. Under sikkerhet/trygghetsbehov vil da ting som å beskytte seg mot sykdom/brann/tyveri være. Og da vil et munnbind som hjelper til å forhindre smitte spredning gå under dette, da dette ikke blir ansett som livsnødvendig behov slik mat og drikke feks er. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Iceman skrev:

Man trenger ikke dra på butikken mer enn et par ganger i mnd. Er det snakk om arbeid og påbud på arbeidsplassen må jo arbeidsgiver stå for munnbind. Kollektivtransport koster allerede penger, har du råd til en tur for 30-40 kr har du råd til et munnbind på rundt 10 kr.

Først og fremst, hvem går på butikken to ganger i måneden? Jeg foretrekker i hvert fall ferskt brød, fersk frukt, ferske grønnsaker og fersk melk.

Det kan for mange være dramatisk om en bussbilett øker med 10 kroner. Har du lite å rutte med, så vil være mye, og budsjetter som allerede knapt går opp vil veltes. 

Det finnes mange grunner til at regjeringen ikke påbyr munnbind. Kostnadene for den enkelte er antagelig en av dem. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Example skrev:

Først og fremst, hvem går på butikken to ganger i måneden? Jeg foretrekker i hvert fall ferskt brød, fersk frukt, ferske grønnsaker og fersk melk.

Det kan for mange være dramatisk om en bussbilett øker med 10 kroner. Har du lite å rutte med, så vil være mye, og budsjetter som allerede knapt går opp vil veltes. 

Det finnes mange grunner til at regjeringen ikke påbyr munnbind. Kostnadene for den enkelte er antagelig en av dem. 

Du glemmer at mange her på kvinneguiden er tilnærmet psykiatripasienter med sterke antisosiale tendenser. Dette er mennesker som får angst bare de beveger seg omtrent utenfor huset sitt.

Anonymkode: f141c...140

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sønn på 8 år som VIL bruke munnbind når vi er på offentlige steder fordi han er redd for å bli smittet. Ville dere sagt ja til det? Vi har allerede kjøpt munnbind til han men har forklart at de skal brukes om det blir påbudt. Men han ønsker å begynne å bruke de nå.

Anonymkode: 07b9c...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sønn på 8 år som VIL bruke munnbind når vi er på offentlige steder fordi han er redd for å bli smittet. Ville dere sagt ja til det? Vi har allerede kjøpt munnbind til han men har forklart at de skal brukes om det blir påbudt. Men han ønsker å begynne å bruke de nå.

Anonymkode: 07b9c...5af

Syns egentlig dere har feilet siden sønnen deres er så redd nå. Å la ham bruke munnbind forsterker bare troen på at han må gå rundt og være redd.

Anonymkode: df4d4...b1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Syns egentlig dere har feilet siden sønnen deres er så redd nå. Å la ham bruke munnbind forsterker bare troen på at han må gå rundt og være redd.

Anonymkode: df4d4...b1d

En 8 åring får meg seg nyheter altså,så det er ikke vi som sprer frykt,det er det tv og avisene som gjør!

Anonymkode: 07b9c...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En 8 åring får meg seg nyheter altså,så det er ikke vi som sprer frykt,det er det tv og avisene som gjør!

Anonymkode: 07b9c...5af

Det er deres jobb som foreldre å trygge ham. Eller skal det bare sendes barnevennlige nyheter?

Anonymkode: df4d4...b1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er deres jobb som foreldre å trygge ham. Eller skal det bare sendes barnevennlige nyheter?

Anonymkode: df4d4...b1d

Her i huset får han ikke se på nyheter for det er så mye fælt som blir snakket om der. Men han har sett aviser og hørt på nyheter hos andre. Selvsagt prøver vi å trygge han men han er likevel redd for å bli smittet.

Anonymkode: 07b9c...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Iceman skrev:

Man trenger ikke dra på butikken mer enn et par ganger i mnd. Er det snakk om arbeid og påbud på arbeidsplassen må jo arbeidsgiver stå for munnbind. Kollektivtransport koster allerede penger, har du råd til en tur for 30-40 kr har du råd til et munnbind på rundt 10 kr.

Blir det påbud med munnbind på jobb, så burde man jo heller ha hjemmekontor. Skjønner at ikke alle kan ha hjemmekontor. Men å sitte på kontoret med munnbind blir rett og slett for dumt.

Anonymkode: a0178...f64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da gikk det som fryktet. Eller enda verre egentlig, ikke en anbefaling engang. Jeg sier som byrådsleder Raymond Johansen i Oslo, dette var skuffende! Folk her i byen, samt alle de som pendler inn daglig, burde slippe å grue seg for å dra til jobb, når det er og blir stappfullt på det meste av kollektivt nå som avstandsmarkører og sperringer er fjernet. Forstå det den som kan, nå som smitten øker som bare det.... virker som det kan komme litt mer konkrete råd neste fredag, så jeg holder pusten og håper på det beste til da!

Ts

Anonymkode: cf01b...f3c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaja, da gikk det som fryktet. Eller enda verre egentlig, ikke en anbefaling engang. Jeg sier som byrådsleder Raymond Johansen i Oslo, dette var skuffende! Folk her i byen, samt alle de som pendler inn daglig, burde slippe å grue seg for å dra til jobb, når det er og blir stappfullt på det meste av kollektivt nå som avstandsmarkører og sperringer er fjernet. Forstå det den som kan, nå som smitten øker som bare det.... virker som det kan komme litt mer konkrete råd neste fredag, så jeg holder pusten og håper på det beste til da!

Ts

Anonymkode: cf01b...f3c

Det er mange ting som må på plass før de kan sette et evt påbud om munnbind på blandt annet kollektiv trafikken. Blandt annet må de finne ut hvordan de skal løse problematikken rundt at noen rett og slett ikke har økonomien til å skaffe seg munnbind. En annen ting er hvilke munnbind som skal godkjennes/ikke godkjennes. Folk har et grunnleggende behov for å kunne komme seg til/fra jobb eller fra apotek/matbutikk med kollektivt for å kunne anskaffe matvarer/livsnødvendige medisiner for å overleve blandt annet. Skal ikke de få lov til å handle matvarer da, fordi dem ikke har råd til disse munnbindene? Denne problematikken må løses. En annen ting er hvordan man skal bruke munnbindene riktig.

Så vidt jeg forstod på presse konferansen idag ble det anbefalt munnbind i rush tiden på feks kollektivt/der det ikke var mulig å holde 1 m avstand. En annen ting som ble nevnt er at de fortsatt regner smittespredningen som kontrollert, og at smitten fortsatt er lav i Norge selv om den har steget litt i det siste. 

Og når det gjelder det du sier om at grue seg, tror jeg at det ikke gjelder alle. Noen er nok veldig redde for å bli smittet, mens andre tar det mer rolig når det bruker kollektivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jaja, da gikk det som fryktet. Eller enda verre egentlig, ikke en anbefaling engang. Jeg sier som byrådsleder Raymond Johansen i Oslo, dette var skuffende! Folk her i byen, samt alle de som pendler inn daglig, burde slippe å grue seg for å dra til jobb, når det er og blir stappfullt på det meste av kollektivt nå som avstandsmarkører og sperringer er fjernet. Forstå det den som kan, nå som smitten øker som bare det.... virker som det kan komme litt mer konkrete råd neste fredag, så jeg holder pusten og håper på det beste til da!

Ts

Anonymkode: cf01b...f3c

Er man så redd finnes det mulig for å gå ut med visir eller eventuelt maske selv. 

Jeg regner med at alle dere som klager nå går med maske til daglig selv? Hvor er alle masketilhengerne hen? Jeg har fortsatt til gode å se noen bruke det i Norge. Veldig lite bruk i forhold til engasjementet rundt dette. 

Er det fordi man er redd for å skille seg ut, og vil tvinge andre til å bruke det sånn at man selv kan fordi man er redd? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...