Gå til innhold

Litt oppgitt nå.. det hjelper jo ikke at myndighetene imorgen bare kommer med ANBEFALING om munnbind...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høie avslører nå at det ikke vil bli påbudt med munnbind. Meget bra. Flott å se at regjeringen ikke lar seg påvirke av de som roper høyt om dette. Munnbind er og blir en symbolsk greie som ikke har noen hensikt med mindre man allerede har corona. Da reduserer man selvsagt smittespredning. Friske folk er derimot minimalt beskyttet mot å få det, med  mindre man ikke rører munnbindet etter at det er satt på. Alle vet at det er umulig. 

Det er og blir avstand og håndhygiene som gjelder. Så får myndighetene slå knallhardt ned på brudd.

https://www.nrk.no/nyheter/ikke-aktuelt-med-pabud-om-munnbind-1.15114291

Anonymkode: 79088...2be

Ja, avstand er det viktigste og beste tiltaket- men forklar meg hvordan det skal kunne opprettholdes på kollektivtrafikken inn til de store byene, nå som stadig flere beordres ut fra hjemmekontoret og tilbake på jobb igjen??? Og alle avstandsmarkører er fjernet fordi Ruter skal tjene penger på fulle busser og baner igjen, snart er skoleferien over og det er fullt trøkk og sild i tønne som vanlig😣

 

Anonymkode: cf01b...f3c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 hours ago, AnonymBruker said:

I Italia delte de ut gratis munnbind til alle i mars 2020. Først kom det 5 munnbind pr. person i postkassa. Så ble det gratis på apotekene (30 munnbind pr. person pr. måned). Og Italia har nesten 60.000.000 innbyggere - og ingen oljepenger....

Anonymkode: e95cd...2e3

Hvor mye gjeldt har Italia da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En anbefaling om å bruke munnbind i noen situasjoner er iallfall mye bedre enn å ikke ha noen anbefaling i det hele tatt. Det kommer til å bli mer sosialt akseptert å gå med det, selv om en del kommer til å ikke gjøre det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Politiet har ikke ressurser til å etterforske voldtekter, familievold, grove voldssaker osv. La dem få ørten tusen saker å etterforske i tillegg, da må de nedprioritere etterforskning av drap også for å få det til å gå opp. Samme med fengselsstraff. Det er allerede soningskøer. 

Anonymkode: e0f2a...00b

jeg synes faktisk det er viktigere at politiet bruker ressurser på brudd på karantene- og isolasjonsregler, enn drapsetterforskning.  Det vil spare flere liv og flere ressurser.

Anonymkode: ac587...434

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, missmcbeal skrev:

En anbefaling om å bruke munnbind i noen situasjoner er iallfall mye bedre enn å ikke ha noen anbefaling i det hele tatt. Det kommer til å bli mer sosialt akseptert å gå med det, selv om en del kommer til å ikke gjøre det. 

Og de som ikke gjør det kommer til å bli hetset av koronapolitiet. Så er vi igang igjen.

Anonymkode: c6a5c...2b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg synes faktisk det er viktigere at politiet bruker ressurser på brudd på karantene- og isolasjonsregler, enn drapsetterforskning.  Det vil spare flere liv og flere ressurser.

Anonymkode: ac587...434

Hva med familievold, voldtekter og misbruk av barn? Heller ikke viktig? 

Anonymkode: e0f2a...00b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med familievold, voldtekter og misbruk av barn? Heller ikke viktig? 

Anonymkode: e0f2a...00b

siden du spør, så ser du jo at jeg IKKE sa det. Så jeg antar du spør for å kunne lage en stråmann.

Anonymkode: ac587...434

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

siden du spør, så ser du jo at jeg IKKE sa det. Så jeg antar du spør for å kunne lage en stråmann.

Anonymkode: ac587...434

Ingen stråmann. Jeg nevnte det i mitt svar. At politiet i dag ikke har ressurser til å etterforske slike forbrytelser. De vil derfor ha enda mindre ressurser til å etterforske slike ting hvis de skal drive masseetterforskning av koronaforseelser. 

Anonymkode: e0f2a...00b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Example skrev:

Forskjellen gjelder også ansvar for kostnader. I hvilken grad kan man nekte folk å gå ut døra uten munnbind uten å dekke kostnadene? 

Skal fattige i Norge i praksis fengsles i egne hus fordi de ikke har råd? Eller skal de tvinges til å bære kun for syns skyld et tøystykke som de ikke bytter ut, og med det risikerer å smitte seg selv? 

Er vel ikke snakk om å nekte folk å gå ut døra men å nekte de å gå inn døra i butikker og transportmidler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, avstand er det viktigste og beste tiltaket- men forklar meg hvordan det skal kunne opprettholdes på kollektivtrafikken inn til de store byene, nå som stadig flere beordres ut fra hjemmekontoret og tilbake på jobb igjen??? Og alle avstandsmarkører er fjernet fordi Ruter skal tjene penger på fulle busser og baner igjen, snart er skoleferien over og det er fullt trøkk og sild i tønne som vanlig😣

 

Anonymkode: cf01b...f3c

De som tar bussen ett stopp i rushtiden kan f. eks slutte med det. Nekter å tro de alle er dårlig til bens. Barnevognmafianen kan la være å dra på kafé i rushtiden og fylle opp bussene med barnevogner. Bompengeavgiftene kan fjernes eller reduseres. Samme med parkeringsavgifter.

Anonymkode: df4d4...b1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Iceman skrev:

Er vel ikke snakk om å nekte folk å gå ut døra men å nekte de å gå inn døra i butikker og transportmidler.

For mat er ikke noe folk trenger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Example skrev:

For mat er ikke noe folk trenger.

Da kan man spørre noen som klarer å bruke munnbind om å handle for seg, dersom man selv er så opposisjonell at man ikke kan bruke munnbind.

Anonymkode: 7465f...1d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da kan man spørre noen som klarer å bruke munnbind om å handle for seg, dersom man selv er så opposisjonell at man ikke kan bruke munnbind.

Anonymkode: 7465f...1d4

Nå var det snakk om folk som ikke har råd til munnbind, ikke nødvendigvis opposisjonelle til å bruke de.

Realiteten ville selvfølgelig vært at folk vil bruke de om og om igjen. Jeg mistenker at det er derfor de ikke påbys, fordi kostnadene for riktig bruk av munnbind er ganske store for den enkelte. Om man har et aktivt liv i en by i Norge og skal bruke munnbind riktig, snakker vi fort om flere tusen kroner i måneden per person.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen stråmann. Jeg nevnte det i mitt svar. At politiet i dag ikke har ressurser til å etterforske slike forbrytelser. De vil derfor ha enda mindre ressurser til å etterforske slike ting hvis de skal drive masseetterforskning av koronaforseelser. 

Anonymkode: e0f2a...00b

Det er derfor de må gjøre litt av hvert for å statuere eksempler, ellers blir lover enda mer verdiløse enn i dag. Det kan ikke være fritt fram for alle forbrytelser som er mindre alvorlige enn den verste som har en oppklaringsprosent på under 100.

Anonymkode: ed20e...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Munnbind er og blir en symbolsk greie som ikke har noen hensikt med mindre man allerede har corona. Da reduserer man selvsagt smittespredning.

Når temmelig mange går rundt uten symptomer så er det et vesentlig poeng at dette burde bli påbudt.

Er det påbud om noe så er nordmenn utrolig flinke til å føye seg, ellers not so much.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gråter ved tanken på enda mer forsøpling. Hvor mange munnbind havner i naturen fremover? Det går til helvete med planeten, det er sikkert! Og nei, jeg har ikke noe mot at Corona reduserer overbefolkningen. 

Anonymkode: 7dbbd...500

Hvem av oss er det som tilhører overbefolkningen? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hatsumomo skrev:

Når temmelig mange går rundt uten symptomer så er det et vesentlig poeng at dette burde bli påbudt.

Er det påbud om noe så er nordmenn utrolig flinke til å føye seg, ellers not so much.

Hadde værr interessant å vite hvor mange som er smiitter uten å vite det, og hvor mange som allerede har hatt det uten å vite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung Stensland i Høyre provoserer meg skikkelig når han sier at munnbind ikke er så dyrt, snakk om arroganse. https://e24.no/naeringsliv/i/50Pd91/prisene-har-skutt-i-vaeret-foreslaar-munnbind-paa-blaa-resept 

– Den beste løsningen er at folk betaler munnbindene selv, det er ikke så dyrt. Og hvis folk ikke hamstrer så kommer nok ikke prisene til å stige så mye heller. Det er en del av dugnaden å ikke hamstre, sier Stensland. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

....for kjenner jeg nordmenn rett så vil ihvertfall ikke DE være den ene på toget som har det på, for vi er jo så redde for å skille oss ut eller virke hysteriske. Og bruker ikke «alle» det, har det svært liten effekt også, dessverre, siden det hovedsakelig beskytter andre mot smitte og ikke deg selv som bruker. Så da var vi like langt er jeg redd. Et påbud for bruk i kollektivtransport rundt de store byene med mye trengsel hadde vært på sin plass, så slipper man å bekymre seg for sin egen helse når man drar på jobb og forhåpentligvis begrenser man også litt smittespredning samtidig.

Anonymkode: cf01b...f3c

Bruker man det ikke rett, har det svært liten effekt. Sammen med at fleste ikke klarer åbruke det riktig, og at mange får falsk trygghet av dette, burde det ikke vært brukt indet hele tatt. Føler du deg tryggere hvis folk rundt deg bruker munnbind? Munnbind som de gjerne bruker om igjen, har brukt for lenge, plukket på med skitne fingre osv? Det gjør ikke jeg! 

Anonymkode: bf8a6...26e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...