Gå til innhold

Å døpe uten å være kristen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan se at noen tenker at det er hyklersk og dobbeltmoralsk å døpe barnet om man ikke er kristen. Samtidig er kirken og frimenighetene opptatt av å inkludere alle, og Jesus sa, ’’la de små barna komme til meg, og hindre dem ikke’’. Noe som gjør at jeg tenker at det er velkommen for alle som ønsker å døpes, enten som barn eller voksen, og for de som vil konfirmeres kristelig.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er hyklersk og tåpelig å døpe barn, konfirmere seg eller gifte seg i kirken uten å være personlig kristen. Man burde være et aktivt medlem av menigheten for at det skulle være greit. Er ikke selv konfirmert, og giftet meg heller ikke i kirken. Hvorfor stå der å lyve om noe, bare fordi det "er så koselig"? Jeg har respekt nok for andres religion til å ikke lyve om ting i kirken, eller å ha religiøse riter jeg personlig ikke mener noe med. Innerst inne ser jeg også ned på de som gjør det, men ville ikke sagt det rett ut uten at noen hadde spurt om min mening.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Vi valgte navnefest nettopp fordi det ble rart å skulle døpe barnet når vi ikke er kristen. Å stå i kirka og love både det ene og det andre, føltes bare helt unaturlig for oss.

Anonymkode: 01816...484

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Blondie65 skrev:

Nei, det gjør jeg faktisk ikke. For det du egentlig sier er at "skitt au, jeg er litt sånn trad.kristen jeg og nåde den som ser på det med et kritisk blikk". 

Du må gjerne følge alle kristne tradisjoner for min del. Jeg hadde helst sett at barnet ditt slapp dette - men ikke kall deg kristen er du grei. For det er du ikke. Du er sånn "plukke fra menyen" kristen.

Hva er egentlig problemet ditt? Hvilken skade tar et spedbarn av å bli døpt, siden du så gjerne ser at de ikke blir det? 

Og hvorfor bryr du deg om hvem som kaller seg kristne? Hvis vi vil plukke fra menyen, hvorfor skulle ikke det være greit? 

Anonymkode: 3b89f...523

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skriv at du ikkje er veldig kristen, men for meg høyres du ut til å vere agnostikar. Når du ikkje ein gang er sikker på om Gud finst (du har ikkje gjort deg opp ei meining), kan du umulig tru på at Jesus, Guds son,  har frelsa menneska frå synd ved å døy og stå opp igjen, og du er da ikkje kristen.

Eg meiner definitivt at ikkje-kristne ikkje bør gjennomføre kristen dåp. 

Eg har også eit positivt syn på ein del av verdiane i kristendommen, og på Jesus som person. Er ateist, og det kunne ikkje falt med inn å love prest og kyrkjelyd å oppdra jenta min i den kristne trua. 

Dersom du ønsker å støtte dnk, finst det heilt sikkert andre måtar å gjere dette enn å love noko som du ansett ikkje har tenkt å holde. 

Anonymkode: d83b1...033

Hvem er vi til å definere hvem som er kristne og ikke? 

Hvorfor er det negativt at noen ønsker å ta del i det kristne fellesskapet selv om de ikke tror? 

Jeg tenker ikke at kirken må bli et lukket samfunn bare troende har tilgang til, men heller et åpent sted for alle som ønsker eller søker Gud på en eller annen måte.

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For min del, som en ikke-religiøs person, skjønner jeg ikke hvorfor folk velger å døpe barna når de ikke tror selv. Jeg skal absolutt ikke indoktrinere mine framtidige barn i en religion jeg selv ikke tror på, det blir for dumt. En navnefest er fint, for da får man med flere av aspektene ved tradisjonen ved dåp (familiesammenkomst, det sosiale, god mat) uten de religiøse aspektene som er mot ens egen tro (eller mangel på det). 

Anonymkode: 19661...924

Hvordan er dåp ’’indoktrinering’’? 
 

 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Thyra skrev:

Fordi det er lettere for barnet å melde seg ut av kirka når hn blir gammel nok om hn ønsker det enn å døpe seg som tenåring dersom hn ønsker å konfirmere seg. 

 

Hva er vanskelig med det ?🤔 Både jeg og søsknene mine klarte det fint 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikkje så rart at de fekk støtte frå presten, sidan medlemstala for den norske kyrkja går nedover. Eg reknar med at fadrane i dette tilfellet er kristne. Det er jo dei som skal ta ansvar for trusopplæringa. Så det er vel eigentleg ikkje så viktig at foreldrene er kristne. 

Anonymkode: d83b1...033

DNK er en vits ..

Anonymkode: cbecd...960

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager å måtte seie det, men du har misforstått kva som ligg i omgrepet "kristen tro". Kristne trur at Jesus er Guds son, som har døydd for menneska sine synder, for så å ha stått opp igjen frå dei døde. Ved å tru på han, får menneske evig liv. 

Eg er ateist og har også Jesus som forbilde. Mykje av det han skal ha sagt (vi kan jo aldri bli sikre på at det var han som faktisk sa det) er fornuftig. Eg blar gjerne i Bibelen og har fleire faktabøker om tekstane i Bibelen. Det er mange gode historiar der, og mykje som vi kan lære av. Men det er ein himmelvid (!) forskjell på det å lære barna sine om Bibelen og det å lære dei at Jesus er frelsaren deira, og at dei som ikkje trur på han går tapt! 

Anonymkode: d83b1...033

 

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager å måtte seie det, men du har misforstått kva som ligg i omgrepet "kristen tro". Kristne trur at Jesus er Guds son, som har døydd for menneska sine synder, for så å ha stått opp igjen frå dei døde. Ved å tru på han, får menneske evig liv. 

Eg er ateist og har også Jesus som forbilde. Mykje av det han skal ha sagt (vi kan jo aldri bli sikre på at det var han som faktisk sa det) er fornuftig. Eg blar gjerne i Bibelen og har fleire faktabøker om tekstane i Bibelen. Det er mange gode historiar der, og mykje som vi kan lære av. Men det er ein himmelvid (!) forskjell på det å lære barna sine om Bibelen og det å lære dei at Jesus er frelsaren deira, og at dei som ikkje trur på han går tapt! 

Anonymkode: d83b1...033

D u kan lære barna dine om Bibelen og la de selv bestemme hva de skal legge i det når de blir gamke nok. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da løy du i kirka.

Anonymkode: 575c3...bd7

Jeg sa ikke et kvekk. Er som nevnt ikke døpt eller kristen, så det hadde uansett ikke plaget meg nevneverdig:p

Anonymkode: 6ac41...00d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2020 den 18.51, AnonymBruker skrev:

Jeg døpte mine to selv om jeg og mannen er ateist/ agnostiker. ( vi er døpte / konfirmerte selv i dnk)

Vær ærlig med presten  og han var vant til at sånn var det " idag"  med folk som døpte pga tradisjon . Og han syns det er bra å ta et valg for barnet sin skyld.og la de selv ta valget som tenåringer om de vil fortsatt være " inne eller ute"

Han ga oss også et godt råd å ikke høre på bedrevitende kristne eller ikke- kristne som skal mene  noe om vi er gode nok å døpe i en kirke...

 

Anonymkode: 0405f...9ca

De bør ta valget når de er voksne om de vil døpes eller ikke, ikke om de vil være 'inne eller ute'. Om mine foreldre hadde døpt meg som baby, så hadde jeg rett og slett følt meg forrådt. Da hadde jeg visst at de ikke respekterte min framtidige tro, verdier og meninger. Jeg er evig glad for at de ikke døpte meg som baby.

Ang det å døpe når man ikke selv er kristen, det synes jeg er en uting. For det første, så frarøvet man barnet et valg. For det andre, for kristne er dåp en seriøs greie som BETYR noe. Som ateist ville jeg følt det totalt feil og stå inne i en kirke og lyve rævva av meg. 

Anonymkode: c79ec...392

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Uatskillelig skrev:

Jeg kan se at noen tenker at det er hyklersk og dobbeltmoralsk å døpe barnet om man ikke er kristen. Samtidig er kirken og frimenighetene opptatt av å inkludere alle, og Jesus sa, ’’la de små barna komme til meg, og hindre dem ikke’’. Noe som gjør at jeg tenker at det er velkommen for alle som ønsker å døpes, enten som barn eller voksen, og for de som vil konfirmeres kristelig. Jeg konfirmerte meg i en frimenighet, og vi dro på misjonstur til utlandet, og flere av konfirmantene som ikke var kristne tok imot Jesus i løpet av misjonsturen. Vi kristne som ønsker at andre også skal få oppleve Jesus vil se på det som veldig positivt at de som ønsker deltar på dåp, barnevelsignelse, konfirmasjon, bryllup, begravelse, julaften, festivaler og/eller gudstjenester. Alle er velkommen, selv de som ikke tror. Kanskje kan slike begivenheter og tradisjoner gjøre at noen kommer til tro? 

Det er jo ein stor del av problemet, at barn ikkje får bestemme dette sjølv, Eg meiner at religion ikkje må pådyttes ein liten baby. På Jesu tid praktiserte dei ikkje barnedåp. 

 

37 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Hvem er vi til å definere hvem som er kristne og ikke? 

Hvorfor er det negativt at noen ønsker å ta del i det kristne fellesskapet selv om de ikke tror? 

Jeg tenker ikke at kirken må bli et lukket samfunn bare troende har tilgang til, men heller et åpent sted for alle som ønsker eller søker Gud på en eller annen måte.

 

Folk må gjerne få bruke den definisjonen dei ønsker, men når dei lar barna sine bli døypte i den norske kyrkja, synes eg det er veldig rart at dei ikkje forheld seg til dnk sin definisjon av å vere kristen.

Det er flott at kyrkja er inkluderande, og fint at folk er opne og går på gudsteneste og deltar i det kristne fellesskapet på andre måtar dersom dei ønsker det. Gjerne la seg døype også. Men det må da vere fullt mulig å delta i kristne aktivitetar utan å la barnet sitt bli døypt. 

Eg forstår heller ikkje at foreldre som ikkje trur på Jesus kan love å oppdra barnet i den kristne trua. (Jamfør brukaren som lot vere å framsi trusvedkjenninga under dåpen, men som likevel sa ja til å oppdra barnet sitt i denne trua)

Anonymkode: d83b1...033

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere ateister som mener det er feil å "stå i kirka og lyve" under dåpen. Dere tror jo ikke på Guds eksistens, så er det virkelig løgn når man bryter et løfte man har avlagt til noen som ikke eksisterer. 

Bare et tankekors. 

Anonymkode: 3b89f...523

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, CAPS LOCK skrev:

Hvis tenåringen ikke vil døpe seg fordi det ikke er "spesielt kult", så er han ikke kristen, og hvorfor skal han da konfirmere seg?

Teit formulering av meg, men gikk ut ifra at de fleste forstod hva jeg mente. Det å døpes som tenåring før kristelig konfirmasjon medfører jo noe ekstra, som sannsynligvis kan gjøre det "enklere" å velge borgerlig for noen. For meg var det i hvertfall sånn. Jeg var åpenbart ikke "kristen nok" til å ta valget. Som 14/15-åring helte jeg mot kristelig konfirmasjon, men jeg syntes det var flaut å skulle døpes når jeg var så stor. Jeg valgte å døpe barnet slik at begge alternativer er "like lett", basert på egen erfaring. 

Anonymkode: 6ac41...00d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Hvordan er dåp ’’indoktrinering’’? 
 

 

Når foreldre deltar på eit sakrament i kyrkja vil det vel for mange vere naturlig å faktisk følge opp løftet som dei gir prest og kyrkjelyd. Og Gud. Da må dei jo gjere ein innsats for å lære barnet å be, ta barnet til nattverd, fortelje om Jesus (ikkje berre den gode moralen, men at han er Frelsaren), og elles oppdra barnet i den kristne trua!

Men i følge mange på KG er det visst ikkje så nøye om dei lyg litt. Det er jo så koselig. Og så er det jo tradisjon. 

Anonymkode: d83b1...033

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2020 den 20.22, AnonymBruker skrev:

Jeg er kristen, men har ikke døpt barna mine.

Anonymkode: 21673...dff

Heller ikke vi har døpt. Vi orket ikke det styret. Vi hadde heller ikke navnefest.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til alle dere ateister som mener det er feil å "stå i kirka og lyve" under dåpen. Dere tror jo ikke på Guds eksistens, så er det virkelig løgn når man bryter et løfte man har avlagt til noen som ikke eksisterer. 

Bare et tankekors. 

Anonymkode: 3b89f...523

Er med på at det ikkje er så nøye å lyge for Gud 🙂

Men så blir jo løftet gitt til prest og kyrkjelyd også. Er jo litt dårlig gjort ovenfor dei...

Anonymkode: d83b1...033

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2020 den 18.31, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om folk som døper ungene sine uten å tro på Gud?


Synes selv det er så tragisk å gjøre det pga tradisjon og fordi familie «forventer» det. Hva med å sette seg inn i hva dåp egentlig betyr?

Anonymkode: 575c3...bd7

Jeg synes folk skal få gjøre det de mener er rett for seg uten at andre skal mene hva som er riktig og galt. Det er barnet som døpes inn i kristendommen og som evt må ta stilling til dette spm ved evt konfirmasjon. Kirken er åpen for alle.

Anonymkode: 05d0e...479

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er med på at det ikkje er så nøye å lyge for Gud 🙂

Men så blir jo løftet gitt til prest og kyrkjelyd også. Er jo litt dårlig gjort ovenfor dei...

Anonymkode: d83b1...033

Har du spurt dem? Er nemlig temmelig sikker på at både prester og "ordentlige" kristne i menigheten bare synes det er stas å få ha dåpen i sin kirke. Selv om ikke foreldrene er ordentlige kristne selv. 

Nei, av alle "krenket på andre sine vegne"-saker tror jeg "ateister krenket på vegne av prester" tar kaka. Det virker faktisk litt som at dere griper etter halmstrå her. Dåp er nemlig faktisk ikke farlig. 

I motsetning til kjønnslemlestelse av guttebarn, som en tidligere i tråden her presterte å sammenligne det med 🤦‍♂️

Anonymkode: 3b89f...523

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du spurt dem? Er nemlig temmelig sikker på at både prester og "ordentlige" kristne i menigheten bare synes det er stas å få ha dåpen i sin kirke. Selv om ikke foreldrene er ordentlige kristne selv. 

Nei, av alle "krenket på andre sine vegne"-saker tror jeg "ateister krenket på vegne av prester" tar kaka. Det virker faktisk litt som at dere griper etter halmstrå her. Dåp er nemlig faktisk ikke farlig. 

I motsetning til kjønnslemlestelse av guttebarn, som en tidligere i tråden her presterte å sammenligne det med 🤦‍♂️

Anonymkode: 3b89f...523

Kan fortelje om eigne erfaringar, Da eg fekk barn, vart det forventa at eg ville ha dåp. Eg kjem frå bygda, og foreldra mine hadde ikkje ein gang tenkt tanken på at det var eit alternativ å la vere å gjennomføre standard-dåpen på 80-talet, sjølv om ingen av dei er kristne. (Rett nok var der éin familie i bygda der foreldra var heidningar. Desse var innflyttarar, og attpåtil akademikarar!) Trass i forventning om dåp, merka eg ikkje noko til at foreldra mine vart skuffa. Dei fekk familieselskap med bunad og kransekake likevel, og alle vart fornøgde. 

Både mor mi og far min vaks opp med søndagsskule og foreldre som trudde på Jesus og las i Bibelen. Da eg måtte fortelje bestemor mi at dåpskjolen ikkje kom til å bli brukt, syntes ho jo at det var trist, men ho prøvde ikkje å få meg til å endre meining. Ho var villig med på å skipe til namnefest. Eg har ei god venninne som er kristen (misjonær-foreldre), og heller ikkje ho ymta frampå om at ho kunne tenke seg å vere fadder (det ville jo ha vore enkelt for meg å overlate trusopplæringa til ho!) 

Dette seier jo lite om kva kristne flest tenker rundt ikkje-kristne og dåp. Viss eg hadde bestemt meg for dåp, er det nok lite sannsynleg at familie og venner hadde hatt innvendingar. Dersom eg hadde spurt ukjende i kyrkjelyden er eg meir usikker. Det kunne vore interessant å foreta ei spørjeundersøking om temaet. 

Anonymkode: d83b1...033

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...