Gå til innhold

Å døpe uten å være kristen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her er vi ikke veldig kristne, og vi er ikke de som er overbevist om at Jesus kunne gå på vannet, at fødselen var ennjomfrufødsel, at Noas ark sikret overlevelsen til hele planeten eller at alt ble skapt av Gud ila en uke. Men vi tror på Jesus som en historisk person, og vi liker de verdiene som kristendommen står for, som nestekjærligheten til eksempel. Vi ønsker å støtte kirken som en viktig pilar i det norske samfunnet, og vi synes også kirken på mange måter er en trygghet når det skjer alvorlige ting i livet. Vi ønsker derfor at barna våre også skal være medlem av kirken - selv om vi sjeldent er der ut over spesielle begivenheter og lignende.

Gud har jeg ikke gjort meg opp en mening om, men tror ikke på at det sitter en mann bak en sky og styrer alt. Jeg tror på at det er mer mellom himmel og jord, eller kanskje nærmere i universet, enn det vi mennesker kan begripe, men det er jo ikke det samme som å være kristen? 

Mener dere at jeg ikke bør døpe barna mine da? Kirken bør vel være glad i å få så mange medlemmer som mulig, og jeg betaler gladelig for det altså!

Anonymkode: 798f9...56e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er vi ikke veldig kristne, og vi er ikke de som er overbevist om at Jesus kunne gå på vannet, at fødselen var ennjomfrufødsel, at Noas ark sikret overlevelsen til hele planeten eller at alt ble skapt av Gud ila en uke. Men vi tror på Jesus som en historisk person, og vi liker de verdiene som kristendommen står for, som nestekjærligheten til eksempel. Vi ønsker å støtte kirken som en viktig pilar i det norske samfunnet, og vi synes også kirken på mange måter er en trygghet når det skjer alvorlige ting i livet. Vi ønsker derfor at barna våre også skal være medlem av kirken - selv om vi sjeldent er der ut over spesielle begivenheter og lignende.

Gud har jeg ikke gjort meg opp en mening om, men tror ikke på at det sitter en mann bak en sky og styrer alt. Jeg tror på at det er mer mellom himmel og jord, eller kanskje nærmere i universet, enn det vi mennesker kan begripe, men det er jo ikke det samme som å være kristen? 

Mener dere at jeg ikke bør døpe barna mine da? Kirken bør vel være glad i å få så mange medlemmer som mulig, og jeg betaler gladelig for det altså!

Anonymkode: 798f9...56e

Du skriv at du ikkje er veldig kristen, men for meg høyres du ut til å vere agnostikar. Når du ikkje ein gang er sikker på om Gud finst (du har ikkje gjort deg opp ei meining), kan du umulig tru på at Jesus, Guds son,  har frelsa menneska frå synd ved å døy og stå opp igjen, og du er da ikkje kristen.

Eg meiner definitivt at ikkje-kristne ikkje bør gjennomføre kristen dåp. 

Eg har også eit positivt syn på ein del av verdiane i kristendommen, og på Jesus som person. Er ateist, og det kunne ikkje falt med inn å love prest og kyrkjelyd å oppdra jenta min i den kristne trua. 

Dersom du ønsker å støtte dnk, finst det heilt sikkert andre måtar å gjere dette enn å love noko som du ansett ikkje har tenkt å holde. 

Anonymkode: d83b1...033

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del, som en ikke-religiøs person, skjønner jeg ikke hvorfor folk velger å døpe barna når de ikke tror selv. Jeg skal absolutt ikke indoktrinere mine framtidige barn i en religion jeg selv ikke tror på, det blir for dumt. En navnefest er fint, for da får man med flere av aspektene ved tradisjonen ved dåp (familiesammenkomst, det sosiale, god mat) uten de religiøse aspektene som er mot ens egen tro (eller mangel på det). 

Anonymkode: 19661...924

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skriv at du ikkje er veldig kristen, men for meg høyres du ut til å vere agnostikar. Når du ikkje ein gang er sikker på om Gud finst (du har ikkje gjort deg opp ei meining), kan du umulig tru på at Jesus, Guds son,  har frelsa menneska frå synd ved å døy og stå opp igjen, og du er da ikkje kristen.

Eg meiner definitivt at ikkje-kristne ikkje bør gjennomføre kristen dåp. 

Eg har også eit positivt syn på ein del av verdiane i kristendommen, og på Jesus som person. Er ateist, og det kunne ikkje falt med inn å love prest og kyrkjelyd å oppdra jenta min i den kristne trua. 

Dersom du ønsker å støtte dnk, finst det heilt sikkert andre måtar å gjere dette enn å love noko som du ansett ikkje har tenkt å holde. 

Anonymkode: d83b1...033

Men alle som kan bare litt om naturvitenskap kan jo ikke tro på det som er fysisk umulig. Det er jo dessuten skrevet ned nesten 100 år etter at det skal ha skjedd - det hjelper ikke heller akkurat på troverdigheten. Jeg leser bibelens budskap, ikke dens ord. Mener at de som er så fanatiske at de som leser alt bokstavelig og tror på at akkurat sånn var det må være mindre smarte, det gjelder både kristne (som heldigvis ikke ofte er slik) og ikke minst muslimer som fronter et levesett som sikkert var bra for 1300 år siden men som er en anelse udatert i dag, særlig i den vestlige verden.

Men budskapet og verdiene kan jeg vel få lov å ta med meg, sponse i form av skatt og oppdra mine barn til å ta til seg?

Anonymkode: 798f9...56e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men alle som kan bare litt om naturvitenskap kan jo ikke tro på det som er fysisk umulig. Det er jo dessuten skrevet ned nesten 100 år etter at det skal ha skjedd - det hjelper ikke heller akkurat på troverdigheten. Jeg leser bibelens budskap, ikke dens ord. Mener at de som er så fanatiske at de som leser alt bokstavelig og tror på at akkurat sånn var det må være mindre smarte, det gjelder både kristne (som heldigvis ikke ofte er slik) og ikke minst muslimer som fronter et levesett som sikkert var bra for 1300 år siden men som er en anelse udatert i dag, særlig i den vestlige verden.

Men budskapet og verdiene kan jeg vel få lov å ta med meg, sponse i form av skatt og oppdra mine barn til å ta til seg?

Anonymkode: 798f9...56e

Det finst som sagt andre måtar å sponse kyrkja med enn å la barna sine bli medlemmer. Gode verdiar kan du fint lære barna utan å vere kristen. 

Eg forstår framleis ikkje at dei som ikkje er kristne vil gjennomføre eit kristent sakrament, der dei svarer ja på at dei vil oppdra barnet sitt i ei tru som dei sjølve ikkje trur på? I dåpen forklarer presten kva dåpen handlar om. Den apostoliske trusvedkjenninga blir gjennomgått (ja, her er det rikeleg med element som er fysisk umulig!), og foreldra får deretter spørsmålet om dei vil oppdra barnet sitt til å tru på dette. Dersom du ikkje trur på det som står i trusvedkjenninga, korleis kan du stå og love å at du skal lære barnet dette?

Anonymkode: d83b1...033

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilleggsspørsmål fra trådstarter: Min søster vil døpe sine fremtidige barn (hun er ikke kristen) og spurte om jeg da ikke ville være fadder. Jeg svarte nei da jeg ikke kan love henne det det innebærer og hun ble sur..! Så spørsmål fra dere som ikke døper; sier dere også nei dersom dere blir spurt om å være fadder?

Anonymkode: 575c3...bd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tilleggsspørsmål fra trådstarter: Min søster vil døpe sine fremtidige barn (hun er ikke kristen) og spurte om jeg da ikke ville være fadder. Jeg svarte nei da jeg ikke kan love henne det det innebærer og hun ble sur..! Så spørsmål fra dere som ikke døper; sier dere også nei dersom dere blir spurt om å være fadder?

Anonymkode: 575c3...bd7

Man må være medlem av kirken for å være fadder, så de som ikke tror og har meldt seg ut kan ikke være fadder uansett.

Anonymkode: 798f9...56e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilleggsspørsmål fra trådstarter: Min søster vil døpe sine fremtidige barn (hun er ikke kristen) og spurte om jeg da ikke ville være fadder. Jeg svarte nei da jeg ikke kan love henne det det innebærer og hun ble sur..! Så spørsmål fra dere som ikke døper; sier dere også nei dersom dere blir spurt om å være fadder?

Anonymkode: 575c3...bd7

Eg har ikkje blitt spurt om å vere fadder, men eg ville ha takka nei. Utan tvil. Folk får heller bli sure. Det er mykje betre at foreldra finn seg ein fadder som har tenkt å følge opp oppgåva si, enn at eg skal takke ja for syns skyld 🙂 

På samme måte som det ville ha vore løgn viss eg skulle stått og lova å oppdra mine eigne barn i kristen tru, kunne eg heller aldri tatt på meg dette ansvaret for andre sine barn. Eg kjem aldri til å lære barn å be, og det er ikkje aktuelt for meg å ta dei med til nattverd, så då blir det  heilt feil for meg å lyge til presten, til foreldre og til dei frammøtte i kyrkja. 

Har meldt meg ut av dnk, så eg får trolig heller ikkje lov av presten 🙂

Anonymkode: d83b1...033

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må være medlem av kirken for å være fadder, så de som ikke tror og har meldt seg ut kan ikke være fadder uansett.

Anonymkode: 798f9...56e

Ja men da blir det umulig for meg da 😃

Anonymkode: 575c3...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tilleggsspørsmål fra trådstarter: Min søster vil døpe sine fremtidige barn (hun er ikke kristen) og spurte om jeg da ikke ville være fadder. Jeg svarte nei da jeg ikke kan love henne det det innebærer og hun ble sur..! Så spørsmål fra dere som ikke døper; sier dere også nei dersom dere blir spurt om å være fadder?

Anonymkode: 575c3...bd7

Helt soleklart. Jeg tar ikke på meg en rolle som gjelder for en religion jeg verken tror på eller ønsker befatning med. Jeg hadde selvsagt forklart dette og jeg hadde også sagt at jeg følte meg beæret fordi jeg ble spurt. 

Dette handler faktisk, tro det eller ei, for mitt vedkommende om respekt for de som faktisk er kristne og tror. 

Nå vil dette aldri bli aktuelt heldigvis, men jeg ville jo lurt veldig hvis jeg fikk dette spørmålet, for vedkommende som vil at jeg skal birda til oppdra barnet deres i den kristne tro må jo nødvendigvis kjenne meg godt nok til å vite at det er jeg en særdeles dårlig kandidat til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja men da blir det umulig for meg da 😃

Anonymkode: 575c3...bd7

Jeg tenker at din søster ikke har satt seg inn i hva det vil si å være fadder heller. Hun skal bare ha noen som er fine i bunaden på bilder og så har kirken krevd at det kalles fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg tenker at din søster ikke har satt seg inn i hva det vil si å være fadder heller. Hun skal bare ha noen som er fine i bunaden på bilder og så har kirken krevd at det kalles fadder.

Nei, det måtte jeg forklare henne. Hun er en sånn «go with the flow» type dessverre. Og jeg er den som blir sett på som sær fordi jeg takker nei til å være fadder og valgte å ikke døpe ...

Anonymkode: 575c3...bd7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kristen, men har ikke døpt barna mine.

Anonymkode: 21673...dff

Det er ulike dåpssyn i de forskjellige kirkene/menighetene. En del forfekter syn på voksendåp, og heller barnevelsignelse ved fødsel. Synes begge deler er fint. :) 

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Blondie65 skrev:

Eh ... å være kristen betyr at man tror på Gud og Jesus. Kristus = Jesus sitt mellomnavn. Kristen = en av Jesu etterfølgere.

Nå har jeg Googlet, og jeg finner ikke noe sted at man kan være "kulturelt" kristen. Det er for meg utrolig merkelig å kalle seg kristen og fornekte tro på Gud og Jesus.

Opplys meg gjerne.

(PS: Jeg tror ikke på Gud selv - og er selvsagt ikke kristen).

Klart man kan være «kulturelt kristen». Hvorfor kan ikke vi som er oppvokst i Norge være det; er det bare muslimer og jøder som kan følge ritualene til sine respektive religioner uten å tro så veldig? 
Vet om flere muslimer som faster og ber, uten å være så veldig troende. Det er en kulturell greie. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, snødråpe skrev:

Litt respektløst mot religionen, kanskje? Dåper barnet i kirka og lover at man skal lære guds vesen eller hva det er. Så på kvelden har man fyllefest, banner og ser voldelige filmer. Man tar ikke kirken seriøst, da, tenker jeg. Kirken blir et tilbehør, en type pynt, til eget liv. 

Når det er sagt, så bryr det meg ikke om folk gjør det. Men kunne aldri gjort det selv

Man kan både banne, gå på fyllefest og se vokdsfilmer og fortsatt være kristen. Går helt fint.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest snødråpe
16 minutter siden, Helgeline said:

Man kan både banne, gå på fyllefest og se vokdsfilmer og fortsatt være kristen. Går helt fint.

 

Ja, det kan man, men man er ikke spesielt troende om man gjør det. Da er man litt hobbykristen som ikke har tenkt gjennom religionen og hva det innebærer. Religion er ikke bare gå i kirka en gang i året eller døpe barna sine. Det er en tro der man tenker det finnes et uovervinnelig vesen som påvirker menneskene. At det finnes en guddom som sitter og råder over alle de små mannene på jorden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, snødråpe skrev:

Ja, det kan man, men man er ikke spesielt troende om man gjør det. Da er man litt hobbykristen som ikke har tenkt gjennom religionen og hva det innebærer. Religion er ikke bare gå i kirka en gang i året eller døpe barna sine. Det er en tro der man tenker det finnes et uovervinnelig vesen som påvirker menneskene. At det finnes en guddom som sitter og råder over alle de små mannene på jorden. 

Det jeg fikk ut av dette var basically "Hør her, nå skal jeg som er ateist fortelle dere hvordan en kristen skal være" 

Ser du ironien? 

Anonymkode: 3b89f...523

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 time siden, Helgeline skrev:

Klart man kan være «kulturelt kristen». Hvorfor kan ikke vi som er oppvokst i Norge være det; er det bare muslimer og jøder som kan følge ritualene til sine respektive religioner uten å tro så veldig? 
Vet om flere muslimer som faster og ber, uten å være så veldig troende. Det er en kulturell greie. 

For ordens skyld: Jeg gir i grunnen ganske godt og vel bæng i hva man kaller religionen man kaller seg kulturelt medlem av. Jeg har ingenting til overs for jøder, muslimer eller kristne som skal dytte sin religion opp i trynet mitt, ned over hodet på en nyfødt baby, skjære den inn i kjønnsorganene til et spebarn barn eller tvinge gjennom sitt gammeldagse syn på en ung jente som er blitt voldtatt. Du kan få ha all den kulturen helt for deg selv hvis du vil.

Mitt problem kommer når man helt ukritisk arver disse "kulturelle fenomenene" og tvinger dem over på et barn som ikke selv kan velge. Der går den absolutte grensen for meg. Og hvis "kulturelle kristne" skal ha noe håp om troverdighet så bør de også forstå at en "uskyldig" barnedåp er like mye pådytting av religion som de mer alvorlige versjonene av dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg fikk ut av dette var basically "Hør her, nå skal jeg som er ateist fortelle dere hvordan en kristen skal være" 

Ser du ironien? 

Anonymkode: 3b89f...523

Nei, det gjør jeg faktisk ikke. For det du egentlig sier er at "skitt au, jeg er litt sånn trad.kristen jeg og nåde den som ser på det med et kritisk blikk". 

Du må gjerne følge alle kristne tradisjoner for min del. Jeg hadde helst sett at barnet ditt slapp dette - men ikke kall deg kristen er du grei. For det er du ikke. Du er sånn "plukke fra menyen" kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...