Gå til innhold

Å døpe uten å være kristen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Sillymilly skrev:

Men jeg er fortsatt ikke kristen i dine øyne i og med at jeg ikke er helt troende på jesus og Gud? 

For meg er det mer enn tro, det er en tilhørighet og ett fellesskap. 

Går forøvrig bare i kirken ved dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser. Bortsett fra babysong da.

Nei. Du er kristen i mine øyne hvis du selv identifiserer deg som det. 

Anonymkode: 2e6d4...fd6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skal ikke være koselig. Det er et religiøst rituale som fra gammelt av skulle sikre at babyen ikke havnet i helvete hvis den døde. I kirken spør presten om du og far skal oppdra barnet i den kristne tro og der må dere svare ja. Jeg syns det er feil at mennesker som ikke er kristen tar et slik valg for barna sine og jeg syns også det er respektløst mot kirken og bruke det som for de er et seriøst rituale fordi man selv syns det er koselig. 

Vi har et alternativ og det er navnefest. Og man trenger ikke ha Humanetisk forbund innblandet, men kan bare invitere til et selskap etter at baby er født. 

Anonymkode: 91324...7d9

Det bestemmer heldigvis ikke du. 
 

netopp, men i dag handler det mer om tradisjon og kultur. 

kan ikke se for meg noe tristere. 

 

Anonymkode: 2e6d4...fd6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2020 den 18.43, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle det være tragisk? Vi syntes det er koselig med dåp😁

Anonymkode: 2e6d4...fd6

Toppen av kjetteri er å døpe ungen uten å være kristen. Havner i Helvete alle sammen. Les Bibelen!

Anonymkode: 2d208...3e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men alle som kan bare litt om naturvitenskap kan jo ikke tro på det som er fysisk umulig. Det er jo dessuten skrevet ned nesten 100 år etter at det skal ha skjedd - det hjelper ikke heller akkurat på troverdigheten. Jeg leser bibelens budskap, ikke dens ord. Mener at de som er så fanatiske at de som leser alt bokstavelig og tror på at akkurat sånn var det må være mindre smarte, det gjelder både kristne (som heldigvis ikke ofte er slik) og ikke minst muslimer som fronter et levesett som sikkert var bra for 1300 år siden men som er en anelse udatert i dag, særlig i den vestlige verden.

Men budskapet og verdiene kan jeg vel få lov å ta med meg, sponse i form av skatt og oppdra mine barn til å ta til seg?

Anonymkode: 798f9...56e

Slik de aller fleste moderne kristne gjør, bortsett fra på KG der man er hykler om man ikke tror på snakkende esler🙄

Anonymkode: 2e6d4...fd6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja men da blir det umulig for meg da 😃

Anonymkode: 575c3...bd7

Nei da, de er ikke nøye på det. Du kan fremdeles være fadder. 

Anonymkode: 2e6d4...fd6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Teit formulering av meg, men gikk ut ifra at de fleste forstod hva jeg mente. Det å døpes som tenåring før kristelig konfirmasjon medfører jo noe ekstra, som sannsynligvis kan gjøre det "enklere" å velge borgerlig for noen. For meg var det i hvertfall sånn. Jeg var åpenbart ikke "kristen nok" til å ta valget. Som 14/15-åring helte jeg mot kristelig konfirmasjon, men jeg syntes det var flaut å skulle døpes når jeg var så stor. Jeg valgte å døpe barnet slik at begge alternativer er "like lett", basert på egen erfaring. 

Anonymkode: 6ac41...00d

Enig! Jeg hadde akkurat den samme erfaringen, og valgte derfor bort både borgerlig og kirkelig konfirmasjon.

Anonymkode: 45e66...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du spurt dem? Er nemlig temmelig sikker på at både prester og "ordentlige" kristne i menigheten bare synes det er stas å få ha dåpen i sin kirke. Selv om ikke foreldrene er ordentlige kristne selv. 

Nei, av alle "krenket på andre sine vegne"-saker tror jeg "ateister krenket på vegne av prester" tar kaka. Det virker faktisk litt som at dere griper etter halmstrå her. Dåp er nemlig faktisk ikke farlig. 

I motsetning til kjønnslemlestelse av guttebarn, som en tidligere i tråden her presterte å sammenligne det med 🤦‍♂️

Anonymkode: 3b89f...523

Dette!

Anonymkode: 2e6d4...fd6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Du er kristen i mine øyne hvis du selv identifiserer deg som det. 

Anonymkode: 2e6d4...fd6

Spot on.

Det er merkelig, i våre moderne tider hvor man kan identifisere seg fex med motsatt kjønn enn fødselsattesten viser, og få hever et øyenbryn, så er det hundre-og ett ut hvis en stakkar identifiserer seg som kristen uten at man er fullstendig overbevist om kristen doktrine.
Og dette kommer fra ateister, som gjerne skal være så liberale og akseptere alt. Men dette greier dere ikke å godta altså? Snålt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men alle som kan bare litt om naturvitenskap kan jo ikke tro på det som er fysisk umulig. Det er jo dessuten skrevet ned nesten 100 år etter at det skal ha skjedd - det hjelper ikke heller akkurat på troverdigheten. Jeg leser bibelens budskap, ikke dens ord. Mener at de som er så fanatiske at de som leser alt bokstavelig og tror på at akkurat sånn var det må være mindre smarte, det gjelder både kristne (som heldigvis ikke ofte er slik) og ikke minst muslimer som fronter et levesett som sikkert var bra for 1300 år siden men som er en anelse udatert i dag, særlig i den vestlige verden.

Men budskapet og verdiene kan jeg vel få lov å ta med meg, sponse i form av skatt og oppdra mine barn til å ta til seg?

Anonymkode: 798f9...56e

 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik de aller fleste moderne kristne gjør, bortsett fra på KG der man er hykler om man ikke tror på snakkende esler🙄

Anonymkode: 2e6d4...fd6

Her er orda i den apostoliske trusvedkjenninga, som foreldre svarer ja til å lære barnet sitt opp i. Eg finn ingen snakkande esel her, men ein heil del anna som er minst like rart. Å forsake djevelen kan eg i og for seg vere med på at kan vere ein fornuftig ting å gjere  viss vi tenker oss at det betyr at vi ikkje skal gjere slemme ting. Eg prøver virkelig å legge godviljen til her, men kan ikkje sjå at der er så mykje igjen av den kristne "forsakelse og tro", når vi ser bort fra dei elementa som kan vere vanskelig å sjå for seg at er fysisk gjennomførbart. Da står vi igjen med at vi ikkje bør vere slemme med kvarandre, og at Jesus døydde. 

Jeg forsaker djevelen og alle hans gjerninger
og alt hans vesen. 
Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og
jordens skaper.
Jeg tror på Jesus Kristus,
Guds enbårne Sønn, vår Herre,
som ble unnfanget ved Den hellige ånd, født av
jomfru Maria,
pint under Pontius Pilatus, korsfestet, død og
begravet, fór ned til dødsriket,
stod opp fra de døde tredje dag, fór opp til himmelen,
sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd,
skal derfra komme igjen
for å dømme levende og døde.
Jeg tror på Den hellige ånd, en hellig, allmenn kirke,
de helliges samfunn, syndenes forlatelse, legemets
oppstandelse og det evige liv.
Amen. 

Anonymkode: d83b1...033

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Helgeline skrev:

Spot on.

Det er merkelig, i våre moderne tider hvor man kan identifisere seg fex med motsatt kjønn enn fødselsattesten viser, og få hever et øyenbryn, så er det hundre-og ett ut hvis en stakkar identifiserer seg som kristen uten at man er fullstendig overbevist om kristen doktrine.
Og dette kommer fra ateister, som gjerne skal være så liberale og akseptere alt. Men dette greier dere ikke å godta altså? Snålt.

Som eg har skrive lenger opp, så kan folk få identifisere seg som kva dei vil. Men lover dei å lære opp barnet sitt i "den kristne forsakelse og tro" er det veldig, veldig rart om dei ikkje trur på hovudpoenga i trusvedkjenninga som presten gjennomgår like før foreldre svarer ja på at dei vil dette for barnet sitt!

Anonymkode: d83b1...033

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig er igjen av barna våre døpt eller konfirmert. Vi er ikke kristne.

Anonymkode: c8076...12f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Til alle dere ateister som mener det er feil å "stå i kirka og lyve" under dåpen. Dere tror jo ikke på Guds eksistens, så er det virkelig løgn når man bryter et løfte man har avlagt til noen som ikke eksisterer. 

Bare et tankekors. 

Anonymkode: 3b89f...523

Jeg har ikke for vane å ljuge, sånn generelt. Så det ville gitt meg ubehag å stå i kirken og late som jeg var noe jeg ikke var, og å love noe jeg ikke hadde noen intensjoner om å holde. Jeg tolker det som et løfte som gis til prest, menighet og familie som er tilstede. Venner og familie vet også at vi ikke ville ha holdt løftet om å oppdra barnet i kristen tro. 

For meg som ateist er tanken på å døpe barna mine helt absurd. Tror jeg de tar skade av det? Nei. Men hvorfor gjøre det når det ikke gir noen som helst mening for meg? Om de ønsker å døpes før konfirmasjon, så kommer jeg til å støtte de i den avgjørelsen og respektere de for det. Men da er det et aktivt valg de tar selv.

Foreløpig ser det ikke ut som det blir særlig aktuelt heller. Eldstemann syns bibelfortellingene han får høre på skolen er helt usaklige. Det er ikke noe vi har trædd ned over hodet på ham engang, det er bare den naturlige reaksjonen hans, etter å ha vokst opp i et hjem hvor religion ikke hører hjemme. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som eg har skrive lenger opp, så kan folk få identifisere seg som kva dei vil. Men lover dei å lære opp barnet sitt i "den kristne forsakelse og tro" er det veldig, veldig rart om dei ikkje trur på hovudpoenga i trusvedkjenninga som presten gjennomgår like før foreldre svarer ja på at dei vil dette for barnet sitt!

Anonymkode: d83b1...033

Nei, det er ikke rart i det hele tatt. De færreste har en bokstavelig tro i 2020. 

Anonymkode: 2e6d4...fd6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

snødråpe skrev (På 6.8.2020 den 17.39):

Ja, det kan man, men man er ikke spesielt troende om man gjør det. Da er man litt hobbykristen som ikke har tenkt gjennom religionen og hva det innebærer. Religion er ikke bare gå i kirka en gang i året eller døpe barna sine. Det er en tro der man tenker det finnes et uovervinnelig vesen som påvirker menneskene. At det finnes en guddom som sitter og råder over alle de små mannene på jorden. 

Hvorfor er man ikke troende nok om man drikker alkohol, ser action-filmer eller banner? 

Uansett er det ikke gjerninger som gjør en person kristen, men hva man tror inni sitt hjerte. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Tilleggsspørsmål fra trådstarter: Min søster vil døpe sine fremtidige barn (hun er ikke kristen) og spurte om jeg da ikke ville være fadder. Jeg svarte nei da jeg ikke kan love henne det det innebærer og hun ble sur..! Så spørsmål fra dere som ikke døper; sier dere også nei dersom dere blir spurt om å være fadder?

Anonymkode: 575c3...bd7

Jeg er fadder uten å være medlem. Presten spurte aldri om det, og det sier kanskje litt om DnK at de har et slikt krav "som hovedregel" (iflg. deres nettsider), men i praksis ikke bryr seg om det. Jeg forstår at for mange har DnK aldri vært annet enn et kulturelt møtested og seremonimester, men selv tar jeg ideen om Gud såpass alvorlig at jeg ikke uten videre kan stå foran en forsamling og lyve. Jeg ville aldri gått til nattverd, av respekt for hva nattverden opprinnelig var, altså Jesu siste måltid med sine disipler. Jeg sa likevel ja til å være fadder, da de som døpte barnet gjorde det klart at det eneste de ville ha ut av det var selve seremonien. Så selv om jeg opplevde det ekstremt respektløst overfor kristen tro, gikk det opp i opp med at jeg sto i en kirke som ikke har noen respekt for seg selv som nettopp kirke. Når de selv ikke tar det mer på alvor enn at de deler ut seremonier i øst og vest og heller skal "inkludere" alle enn å fokusere på det som gjør en kirke til en kirke, altså troen, så ser jeg selv ingen god grunn til å det på alvor heller.

Jeg vil ikke dømme dem som aldri har hatt kirken som annet enn en kulturell aktør, men jeg synes egentlig det er trist å se så mange ikke-troende spille skuespill der framme sammen med presten. Kanskje mest fordi jeg har en fortid som troende selv og, vel, trodde på de sentrale kristne dogmene. Bibelen fremstiller Jesus som verdens frelser, ikke et tannløst glansbilde av en slags politimester Bastian som snakker om at det er fint å være snill og grei.

For oss var det et spørsmål om integritet å la være å døpe barna. Da jeg var troende, trodde jeg uansett ikke at man kunne påvirke barnets stilling overfor Gud ved å gjennomføre et rituale, og vi ønsker ikke å lære barna våre at det er greit å shoppe sakramenter og ritualer fra religiøse samfunn man ikke tilhører eller tror på. Skal de være medlem et sted skal de melde seg inn selv, og forhåpentligvis fordi de faktisk tror på det og mener noe med det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De bør ta valget når de er voksne om de vil døpes eller ikke, ikke om de vil være 'inne eller ute'. Om mine foreldre hadde døpt meg som baby, så hadde jeg rett og slett følt meg forrådt. Da hadde jeg visst at de ikke respekterte min framtidige tro, verdier og meninger. Jeg er evig glad for at de ikke døpte meg som baby.

Ang det å døpe når man ikke selv er kristen, det synes jeg er en uting. For det første, så frarøvet man barnet et valg. For det andre, for kristne er dåp en seriøs greie som BETYR noe. Som ateist ville jeg følt det totalt feil og stå inne i en kirke og lyve rævva av meg. 

Anonymkode: c79ec...392

Hvorfor hadde du følt deg forrådt? Hvordan hadde det skadet deg i det hele tatt at foreldrene dine hadde døpt deg? Du hadde jo ikke husket det engang...

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 6.8.2020 den 20.30):

Når foreldre deltar på eit sakrament i kyrkja vil det vel for mange vere naturlig å faktisk følge opp løftet som dei gir prest og kyrkjelyd. Og Gud. Da må dei jo gjere ein innsats for å lære barnet å be, ta barnet til nattverd, fortelje om Jesus (ikkje berre den gode moralen, men at han er Frelsaren), og elles oppdra barnet i den kristne trua!

Men i følge mange på KG er det visst ikkje så nøye om dei lyg litt. Det er jo så koselig. Og så er det jo tradisjon. 

Anonymkode: d83b1...033

Absolutt, og jeg kan absolutt forstå at noen ser på det som hyklersk å døpe barnet om man ikke er kristen, samtidig som jeg mener at kirken og dens ritualer bør være åpen for alle uansett. Jeg kan heller ikke se hva som er så skadelig med å lære et barn om Jesus og om bønn. Det skal jo bare være godt og trygt, og man skal selvsagt respektere om barnet/ungdommen ikke vil.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke rart i det hele tatt. De færreste har en bokstavelig tro i 2020. 

Anonymkode: 2e6d4...fd6

Korleis vil du tolke trusvedkjenninga da, viss du ikkje skal ta det bokstavelig?

Anonymkode: d83b1...033

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Uatskillelig skrev:

Hvorfor er man ikke troende nok om man drikker alkohol, ser action-filmer eller banner? 

Jeg drikker lite alkohol og liker ikke voldelige filmer, men om jeg hadde gjort det, så hadde det ikke gjort meg til noe mindre kristen. Når det kommer til banning så sier egentlig bibelen bare at man ikke skal misbruke Guds navn. Derfor holder jeg meg unna enkelte banneord, mens ord som ’’fuck’’ og ’’faen’’ går jo ikke under dette fordi de betyr noe helt annet. Så hvorfor dette regnes som banning er jo uforståelig. 

Uansett er det ikke gjerninger som gjør en person kristen, men hva man tror inni sitt hjerte. 
 

Man påkaller djevelen når man banner.

Anonymkode: 45eb3...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man påkaller djevelen når man banner.

Anonymkode: 45eb3...454

Var ikke meningen å være anonym.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...