Gå til innhold

Å døpe uten å være kristen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men korleis kan du sjå på deg sjølv som kristen viss du ikkje er sikker på om du trur på Gud? Då er du vel heller ikkje sikker på om Jesus er Guds son? For å vere kristen må du jo tru på at Jesus har stått opp frå dei døde. 

Anonymkode: d83b1...033

Du har din tro, jeg har min. Hadde prestene i kirken her hjemme vært mer som de prestene jeg møtte på i forsvaret, hadde jeg vært oftere i kirken. For det var en helt annen opplevelse. Det var prekner som fikk deg til å virkelig høre etter og ga deg lyst til å høre mer. Prekner som var relaterte til det daglige livet, og ting/ situasjoner som en kunne kjenne seg igjen i. Ikke disse "stive" preknene de gamle, monotone prestene i kirken vår holder. 

Jeg er døpt, gikk på søndagsskolen, var i barnekoret i regi av bedehuset, gikk på speideren og er konfirmert. Det var da en selfølge for meg at mine barn skulle døpes. 

Nå fortiden er jeg i kirken på babysong og vi storkoser oss. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg døpte mine to selv om jeg og mannen er ateist/ agnostiker. ( vi er døpte / konfirmerte selv i dnk)

Vær ærlig med presten  og han var vant til at sånn var det " idag"  med folk som døpte pga tradisjon . Og han syns det er bra å ta et valg for barnet sin skyld.og la de selv ta valget som tenåringer om de vil fortsatt være " inne eller ute"

Han ga oss også et godt råd å ikke høre på bedrevitende kristne eller ikke- kristne som skal mene  noe om vi er gode nok å døpe i en kirke...

 

Anonymkode: 0405f...9ca

Det presten glemte å fortelle siden han stod der i lykkerus over at nok et barn med bevisstløse foreldre døpte barnet sitt, var at dette barnet nå er innmeldt i statskirken der det nå lovlig blir betalt skatt fra dette barnets fremtidige inntekt med mindre barnet melder seg ut selv.

Men det plager sikkert ikke dere noe at dere faktisk betaler kirkeskatt til en religion dere selv ikke tror på? Det hadde plaget meg.

For all del, gjør som dere vil. Men jeg synes ikke det er noe positivt å melde mennesker som ikke har valgt det selv inn i et religionssamfunn.

Og til deg over her som ikke er atteist og derfor ikke kan være medlem av humanetisk forbund. Du også må selvsagt få lov å gjøre hva du vil, men det er lurt å være litt bedre informert enn det du viser her.

Jeg er medlem av humanetisk forbund og det er jeg av en eneste grunn: mine skattepenger skal ikke gå til statskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå tuller du. 

Greit nok at kulturen vår tilsier kristendom. 

Men det er noe helt annet enn at Per&Kari står foran en prest og lover at barnet skal oppdras i den kristne tro. Mens de innerst inne vet at det akter de ikke å gjøre. 

Anonymkode: 1a200...a0b

Nei, det er ikke «noe annet». Det spørs helt hvordan man tolker det, og tolkninger er det faktisk enkeltpersoner som gjør. De aller færreste personlig kristne tolker bibelen bokstavelig.  De aller færreste tror på snakkende esler, de har en personlig tro og en personlig fortolkning. 
 

Jeg fatter ikke hvorfor andre mennesker skulle hs en meningnim dette. Vi er fornøyde, presten er fornøyd alle koser seg, hva er problemet? 

Anonymkode: 2e6d4...fd6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sillymilly skrev:

Du har din tro, jeg har min. Hadde prestene i kirken her hjemme vært mer som de prestene jeg møtte på i forsvaret, hadde jeg vært oftere i kirken. For det var en helt annen opplevelse. Det var prekner som fikk deg til å virkelig høre etter og ga deg lyst til å høre mer. Prekner som var relaterte til det daglige livet, og ting/ situasjoner som en kunne kjenne seg igjen i. Ikke disse "stive" preknene de gamle, monotone prestene i kirken vår holder. 

Jeg er døpt, gikk på søndagsskolen, var i barnekoret i regi av bedehuset, gikk på speideren og er konfirmert. Det var da en selfølge for meg at mine barn skulle døpes. 

Nå fortiden er jeg i kirken på babysong og vi storkoser oss. 

Nettopp! 

Anonymkode: 2e6d4...fd6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp! 

Anonymkode: 2e6d4...fd6

Men jeg er fortsatt ikke kristen i dine øyne i og med at jeg ikke er helt troende på jesus og Gud? 

For meg er det mer enn tro, det er en tilhørighet og ett fellesskap. 

Går forøvrig bare i kirken ved dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser. Bortsett fra babysong da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er sikkert koselig. Men hvorfor ikke velge navnefest eller liknende hvis man ikke er kristen? Når dåp er et religiøst rituale.

Anonymkode: 575c3...bd7

NETTOPP!

Det fleste aner jo ikke hva det betyr med dåp eller konfirmasjon.

Anonymkode: 7bfa7...b1f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er respektløst overfor presten og menigheten å stå der oppe og lyve. Tror også det sier noe om de som gjør det.

Anonymkode: 96f0b...706

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Akkurat nå, Sillymilly skrev:

Men jeg er fortsatt ikke kristen i dine øyne i og med at jeg ikke er helt troende på jesus og Gud? 

For meg er det mer enn tro, det er en tilhørighet og ett fellesskap. 

Går forøvrig bare i kirken ved dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser. Bortsett fra babysong da.

Eh ... å være kristen betyr at man tror på Gud og Jesus. Kristus = Jesus sitt mellomnavn. Kristen = en av Jesu etterfølgere.

Nå har jeg Googlet, og jeg finner ikke noe sted at man kan være "kulturelt" kristen. Det er for meg utrolig merkelig å kalle seg kristen og fornekte tro på Gud og Jesus.

Opplys meg gjerne.

(PS: Jeg tror ikke på Gud selv - og er selvsagt ikke kristen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

En selvfølge å døpe mine barn. Jeg tror på Gud og at det er en skaperkraft. 
Dåp er en tradisjon, men også et rituale om å love å oppdra barnet i den kristne tro.

Så kan man ha ulike meninger om hva det er. Når de blir store nok får de selv velge om de vil konfirmeres. 
Synes det er en uting at ateister har laget «navnefest» og «borgerlig konfirmasjon» for å herme etter kristne ritualer.

Folk som ikke tror og døper barnet kun for tradisjon synes jeg er deres problem. Gud tar imot den lille uansett.

Anonymkode: 9a859...27f

Borgerlig dåp synes jeg er tull ja.

Navnefest der man inviterer slekt og venner for å feire den nyfødte synes jeg er en fin tradisjon. Så spørs det egentlig hvem det er som hermer etter hvem - for det var da ganske vanlig før kristendommen å feire at man hadde fått et barn, var det ikke?

Man må jo ikke ha et rituelt innhold i en navnefest der en står og lover noe en ikke har tenkt å holde i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Blondie65 skrev:

Eh ... å være kristen betyr at man tror på Gud og Jesus. Kristus = Jesus sitt mellomnavn. Kristen = en av Jesu etterfølgere.

Nå har jeg Googlet, og jeg finner ikke noe sted at man kan være "kulturelt" kristen. Det er for meg utrolig merkelig å kalle seg kristen og fornekte tro på Gud og Jesus.

Opplys meg gjerne.

(PS: Jeg tror ikke på Gud selv - og er selvsagt ikke kristen).

Jeg fornekter ikke noen tro på Gud og Jesus, men jeg kan heller ikke si at jeg er sikker på at Jesus faktisk var på jorden og helbredet folk og stod opp fra de døde osv...  

Det er ikke noe jeg pleier å tenke på. Jeg er oppvokst på en kristen plass og har da bare fortsatt med det som er "vanlig" her. Da det i mine øyne er helt naturlig, men behøver så absolutt ikke å være naturlig i dine. 

Nå trekker jeg meg ut av diskusjonen her, du må gjerne si at jeg ikke er kristen, og det går fint det for meg. Kanskje går jeg ikke inn under den definisjonen, men jeg ser på meg selv som kristen for det. Og ikke ser jeg problemet med det? Det er jo ikke slik at jeg går rundt og roper eller snakker høyt om at jeg er det uansett. Så jeg ser ikke hvordan det kan skade? Ha en fin dag. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er styggedom. 

Tvangskristne uskyldige små barn, og ta fra dem valget selv? Om man ønsker en seremoni, kan man ha navnefest eller knesetting, og om det kun er festen man ønsker, kan man ha "velkommen til verden"-fest. 

Anonymkode: a15bf...628

Jeg synes det er ironisk at det så ofte virker som om ateister nesten er "redde" for ritualer som dåp. Haha, tvangskristne småunger?? Hva er det dere er redde for, at vievannet skal sive inn i hjernebarken og gjøre barna kristne? Man blir ikke kristen av å bli døpt, man blir kristen når man selv anerkjenner at man er det. That's it. 

Til alle dere hardbarka ateister der ute: til å være så skråsikker på at det verken finnes guder eller at mennesker har sjel, så er dere voldsomt redde for at feil folk skal få tak i denne sjela 😅

Anonymkode: 3b89f...523

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er ironisk at det så ofte virker som om ateister nesten er "redde" for ritualer som dåp. Haha, tvangskristne småunger?? Hva er det dere er redde for, at vievannet skal sive inn i hjernebarken og gjøre barna kristne? Man blir ikke kristen av å bli døpt, man blir kristen når man selv anerkjenner at man er det. That's it. 

Til alle dere hardbarka ateister der ute: til å være så skråsikker på at det verken finnes guder eller at mennesker har sjel, så er dere voldsomt redde for at feil folk skal få tak i denne sjela 😅

Anonymkode: 3b89f...523

Ja, livredd 🤣 Nå var det ikke jeg som skrev innlegget men for å snakke for meg selv så synes jeg all religion bør bestemmes av barnet selv når det blir gammelt nok til å faktisk skjønne hva det er.  Alle blir født uten en religion. Hadde du blitt født i Iran hadde du sannsynligvis vært muslim. 
Døper du barnet så velger du for barnet, så enkelt. 

Anonymkode: 575c3...bd7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sillymilly said:

Jeg fornekter ikke noen tro på Gud og Jesus, men jeg kan heller ikke si at jeg er sikker på at Jesus faktisk var på jorden og helbredet folk og stod opp fra de døde osv... 

Newsflash: du er agnostiker. 

Anonymkode: 53f12...fd6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er respektløst overfor presten og menigheten å stå der oppe og lyve. Tror også det sier noe om de som gjør det.

Anonymkode: 96f0b...706

Rart at det alltid skal være ateister som kommer og forteller hva presten og menigheten synes er respektløst. 

Tror heller du bør spørre dem selv hva de synes er respektløst, tror du vil bli overrasket 😉

Anonymkode: 3b89f...523

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, livredd 🤣 Nå var det ikke jeg som skrev innlegget men for å snakke for meg selv så synes jeg all religion bør bestemmes av barnet selv når det blir gammelt nok til å faktisk skjønne hva det er.  Alle blir født uten en religion. Hadde du blitt født i Iran hadde du sannsynligvis vært muslim. 
Døper du barnet så velger du for barnet, så enkelt. 

Anonymkode: 575c3...bd7

Dette kommer kanskje som et sjokk for deg, men et barn som blir døpt i kroken kan faktisk selv velge om han eller hun vil være kristen når vedkommende vokser opp. Det er ikke sånn at foreldre gjennom dåpen velger om barnet skal bli kristent eller ikke 🤦‍♂️

Anonymkode: 3b89f...523

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Rart at det alltid skal være ateister som kommer og forteller hva presten og menigheten synes er respektløst. 

Tror heller du bør spørre dem selv hva de synes er respektløst, tror du vil bli overrasket 😉

Anonymkode: 3b89f...523

Presten tror jo han redder barnet fra synd, så han/hun er nok fornøyd uansett. Vi andre som ikke tror at uskyldige barn trenger å reddes fra noen andres synder syns det er tullete å melde uvitende barn inn i organisert religion. 

Anonymkode: 53f12...fd6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle det være tragisk? Vi syntes det er koselig med dåp😁

Anonymkode: 2e6d4...fd6

Det skal ikke være koselig. Det er et religiøst rituale som fra gammelt av skulle sikre at babyen ikke havnet i helvete hvis den døde. I kirken spør presten om du og far skal oppdra barnet i den kristne tro og der må dere svare ja. Jeg syns det er feil at mennesker som ikke er kristen tar et slik valg for barna sine og jeg syns også det er respektløst mot kirken og bruke det som for de er et seriøst rituale fordi man selv syns det er koselig. 

Vi har et alternativ og det er navnefest. Og man trenger ikke ha Humanetisk forbund innblandet, men kan bare invitere til et selskap etter at baby er født. 

Anonymkode: 91324...7d9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer kanskje som et sjokk for deg, men et barn som blir døpt i kroken kan faktisk selv velge om han eller hun vil være kristen når vedkommende vokser opp. Det er ikke sånn at foreldre gjennom dåpen velger om barnet skal bli kristent eller ikke 🤦‍♂️

Anonymkode: 3b89f...523

Det er jeg fullstendig klar over. Men hvorfor i all verden skal man døpe da? Det er det jeg ikke skjønner. Kan man ikke hellet foreta ingenting og la barnet velge HELT selv. Kommer barna mine om noen år og sier de er kristne og vil døpes, ja da skal de få lov til det og jeg skal støtte de. Da har de valgt selv. De slipper å melde seg UT av noe slik jeg måtte.

Anonymkode: 575c3...bd7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

barn kan ikke leve uten navn! alle må jo døpes før eller senere! 

den sosiale regelen: har du et barn, så døper du ham/henne. 

sikkert mange "hardcore-ateister" gjør en prinsippsak fra dette og ikke døper barna sine, men disse rare mennesker er bare unntak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Energidronning said:

barn kan ikke leve uten navn! alle må jo døpes før eller senere! 

den sosiale regelen: har du et barn, så døper du ham/henne. 

sikkert mange "hardcore-ateister" gjør en prinsippsak fra dette og ikke døper barna sine, men disse rare mennesker er bare unntak. 

Dette er det rareste argumentet for dåp jeg noen gang har hørt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...