Gå til innhold

Å døpe uten å være kristen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Energidronning skrev:

barn kan ikke leve uten navn! alle må jo døpes før eller senere! 

den sosiale regelen: har du et barn, så døper du ham/henne. 

sikkert mange "hardcore-ateister" gjør en prinsippsak fra dette og ikke døper barna sine, men disse rare mennesker er bare unntak. 

Unnskyld meg men er du dum?

Anonymkode: 575c3...bd7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Energidronning skrev:

barn kan ikke leve uten navn! alle må jo døpes før eller senere! 

den sosiale regelen: har du et barn, så døper du ham/henne. 

sikkert mange "hardcore-ateister" gjør en prinsippsak fra dette og ikke døper barna sine, men disse rare mennesker er bare unntak. 

50% av alle barn som ble født i 2019 ble ikke døpt. Det blir mer og mer vanlig å ikke døpe da kristendommen er på vei ut i Skandinavia. Og du må ikke døpe et barn for at det har et navn.. hva med alle muslimer, jøder og andre religiøse mennesker som lever i Norge? Er de navnløse de da? Det finnes andre alternativer.

Anonymkode: 91324...7d9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er ironisk at det så ofte virker som om ateister nesten er "redde" for ritualer som dåp. Haha, tvangskristne småunger?? Hva er det dere er redde for, at vievannet skal sive inn i hjernebarken og gjøre barna kristne? Man blir ikke kristen av å bli døpt, man blir kristen når man selv anerkjenner at man er det. That's it. 

Til alle dere hardbarka ateister der ute: til å være så skråsikker på at det verken finnes guder eller at mennesker har sjel, så er dere voldsomt redde for at feil folk skal få tak i denne sjela 😅

Anonymkode: 3b89f...523

Jeg tenker at vi kan ha våre veldig gode grunner til å være skeptisk til at man skal ha kristne tradisjoner inn med morsmelken fra barndom av. Bare se på alle disse i denne tråden som både døper barnet sitt og kaller seg kristen selv om de ikke tror på Jesus. Hvordan tror du barna deres forholder seg til Gud og Jesus når de vokser opp? Som "tradisjonsonkler" som man ikke trenger å ta stilling til så lenge vi får late som vi tror foran presten sånn at vi får gå i den stilige kirken for vårt bryllup og vår barnedåp? 

Når man i tillegg vet at barnedåp ikke bare er en koselig tradisjon der en skvetter vann på hodet foran prest og menighet men også melder barnet inn i kirken, så er ikke dette så uskyldig som du skal ha det til.

Hvorfor kan en ikke få lov å ta aktive valg som voksen - og da mener jeg myndig - fremfor at en skal bli tvangsinnmeldt i foreldrenes foretrukne religionssamfunn? Og dette handler ikke bare om barnedåp i den norske kirken, men også et hvilket som helst annet religionssamfunn der det ikke er like lett å marsjere ut igjen uten store og tildels fatale konsekvenser.

Forskjellen på en del av oss ateister og en del kristne, "kulturell" kristne, "vet-ikke helt" kristne, agnostikere og "er det så nøye da typer" er at vi har tatt stilling til dette ved å undersøke flere av sidene ved religion. Mange av oss har gått ut av både statskirke og andre religionssamfunn og ser vel på organisert religion som den rene gift. For mitt vedkommende må gjerne voksne mennesker danse naken til ære for månen - men barn skal slippe å måtte få et religiøst valg tredd ned over hodet sitt fordi det er en sånn "søt" tradisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor døpe dersom man ikke er kristen? Da står man jo i kirka og lyver. 

Anonymkode: 575c3...bd7

Nå er jo hele Gudstroa en menneskeskapt røverhistorie, bygd av utallige ulike fortellere, over flere hundre år. Klippet og limt etter egne preferanser.Så om noen velger å døpe ungen i kirka som en tradisjon, lever nok de fleste godt med den "løgnen"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
5 minutter siden, Energidronning skrev:

barn kan ikke leve uten navn! alle må jo døpes før eller senere! 

den sosiale regelen: har du et barn, så døper du ham/henne. 

sikkert mange "hardcore-ateister" gjør en prinsippsak fra dette og ikke døper barna sine, men disse rare mennesker er bare unntak. 

Nei det må man faktisk ikke. Man fyller ut en navneattest og vips - så har man et navn.

Jeg har slektninger som er voksne som aldri har blitt døpt. De har da et navn for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Blondie65 skrev:

Det presten glemte å fortelle siden han stod der i lykkerus over at nok et barn med bevisstløse foreldre døpte barnet sitt, var at dette barnet nå er innmeldt i statskirken der det nå lovlig blir betalt skatt fra dette barnets fremtidige inntekt med mindre barnet melder seg ut selv.

Men det plager sikkert ikke dere noe at dere faktisk betaler kirkeskatt til en religion dere selv ikke tror på? Det hadde plaget meg.

...

Jeg er medlem av humanetisk forbund og det er jeg av en eneste grunn: mine skattepenger skal ikke gå til statskirken.

Den offentlige støtten til Den norske kirke går ikke ned selv om medlemstallet går ned. Støtten gis på grunnlag av Den norske kirkes behov for finansiering. Så selv om antallet medlemmer går ned, så er støtten like stor. 

Støtten til alle andre kirke- og livssynssamfunn derimot beregnes utfra antallet medlemmer. 

Dette fører til at når medlemstallet til Den norske kirke går ned, så går støtten til andre kirke- og livssynssamfunn automatisk opp selv om ikke alle de som melder seg ut av Den norske kirke, melder seg inn i et annet kirke- eller livssynssamfunn. Andre livssynssamfunn skal nemlig ha like mye i støtte fra det offentlige per medlem som det Den norske kirke får. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/staten-vil-gi-1237-kroner-for-hver-religiose-person---12-millioner-personer-far-ingenting/3423890742.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt hva jeg tror på (er ikke ateist, så humanetisk er ikke aktuelt) og hadde egentlig ikke tenkt på dåp. Mest fordi jeg ikke ville velge på barnets vegne, og jeg er heller ikke selv døpt. Men nå har jeg ombestemt meg. Så jeg synes ikke det er et krav at foreldrene skal være kristne for å døpe barnet. Men hva familien forventer spiller ingen rolle for mitt valg, jeg gjør det jeg og mannen mener er best for vår datter:)

Anonymkode: 45e66...826

Foreldrene og fadderne må "love" presten å oppdra barnet i den kriste tro. Så lenge man har null intensjoner om å følge opp dette, så bør man heller la være å døpe. Symbolikken bak dåpen er da at barnet blir Guds barn. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CAPS LOCK skrev:

Den offentlige støtten til Den norske kirke går ikke ned selv om medlemstallet går ned. Støtten gis på grunnlag av Den norske kirkes behov for finansiering. Så selv om antallet medlemmer går ned, så er støtten like stor. 

Støtten til alle andre kirke- og livssynssamfunn derimot beregnes utfra antallet medlemmer. 

Dette fører til at når medlemstallet til Den norske kirke går ned, så går støtten til andre kirke- og livssynssamfunn automatisk opp selv om ikke alle de som melder seg ut av Den norske kirke, melder seg inn i et annet kirke- eller livssynssamfunn. Andre livssynssamfunn skal nemlig ha like mye i støtte fra det offentlige per medlem som det Den norske kirke får. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/staten-vil-gi-1237-kroner-for-hver-religiose-person---12-millioner-personer-far-ingenting/3423890742.html

Religiøse samfunn får tilskudd fra staten basert på antall medlemmer. Den norske kirken hadde jo en sak for litt siden hvor et stort antall mennesker fant ut at de var medlemmer selv om de aldri ble døpt, de hadde automatisk blitt meldt inn ved fødselen. Heldigvis tok mange grep og meldte seg ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, Candiru skrev:

Religiøse samfunn får tilskudd fra staten basert på antall medlemmer. Den norske kirken hadde jo en sak for litt siden hvor et stort antall mennesker fant ut at de var medlemmer selv om de aldri ble døpt, de hadde automatisk blitt meldt inn ved fødselen. Heldigvis tok mange grep og meldte seg ut.

Og ikke bare det, folk som aldri hadde vært døpt og som ikke stod i noe annet livssynssamfunn ble meldt inn. Eneste grunnen til at de visste at de var meldt inn var at de fikk stemmemateriell for kirkevalget tilsendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
7 minutter siden, CAPS LOCK skrev:

Den offentlige støtten til Den norske kirke går ikke ned selv om medlemstallet går ned. Støtten gis på grunnlag av Den norske kirkes behov for finansiering. Så selv om antallet medlemmer går ned, så er støtten like stor. 

Støtten til alle andre kirke- og livssynssamfunn derimot beregnes utfra antallet medlemmer. 

Dette fører til at når medlemstallet til Den norske kirke går ned, så går støtten til andre kirke- og livssynssamfunn automatisk opp selv om ikke alle de som melder seg ut av Den norske kirke, melder seg inn i et annet kirke- eller livssynssamfunn. Andre livssynssamfunn skal nemlig ha like mye i støtte fra det offentlige per medlem som det Den norske kirke får. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/staten-vil-gi-1237-kroner-for-hver-religiose-person---12-millioner-personer-far-ingenting/3423890742.html

Det er mange måter den norske kirke finansieres på. Den ene er kirkeskatten. Der har du og jeg direkte påvirkning på hvor denne går - er man ikke medlem noe sted eller i den norske kirken er det kirken som får den. Det var det jeg siktet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Energidronning skrev:

barn kan ikke leve uten navn! alle må jo døpes før eller senere! 

"Dåp er ikke seremoni hvor vi får navn"

https://kirken.no/nb-NO/dåp gammel side/sporsmal-og-svar-om-dap/

Navneloven § 1: "Plikt til å ha navn

Alle skal ha fornavn og ett enkelt eller dobbelt etternavn og kan i tillegg ha mellomnavn."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-07-19?q=navn

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Frøyamor skrev:

Vi skal døpe i tilfelle demoner er ekte. Orker ikke det rælet med eksorsisme. 

Nei, det blir mye pes så klart 😭

Men, ingen kristendom = ingen demon = ingen exorsisme. Ateistiske barn får heller en psykisk diagnose med dertil hørende adekvat medisinsk behandling. Kristendommen fornekter psykiske lidelser :) Ivertfall i de gode gamle dager 😄

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er verken døpt eller kristelig konfirmert, av den grunn at foreldrene mine ønsket at jeg skulle få bestemme dette selv. Jeg valgte å døpe barnet mitt, av nøyaktig samme grunn. Dersom barnet viser seg å ønske kristelig konfirmasjon må barnet gjennom dåp først, noe jeg tviler på at en tenåring synes er spesielt kult. Å være døpt legger til rette for et mer "likestilt" valg mener jeg. Medlem i kirka blir man uansett når foreldre/en av dem er det. Har selv forsøkt å melde meg ut i årevis. Det er praktisk talt umulig, men det er en annen diskusjon:p

Anonymkode: 6ac41...00d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er ironisk at det så ofte virker som om ateister nesten er "redde" for ritualer som dåp. Haha, tvangskristne småunger?? Hva er det dere er redde for, at vievannet skal sive inn i hjernebarken og gjøre barna kristne? Man blir ikke kristen av å bli døpt, man blir kristen når man selv anerkjenner at man er det. That's it. 

Til alle dere hardbarka ateister der ute: til å være så skråsikker på at det verken finnes guder eller at mennesker har sjel, så er dere voldsomt redde for at feil folk skal få tak i denne sjela 😅

Anonymkode: 3b89f...523

Morsom vinkling. Greia med ateister er at de ikke tror på gud, eller tilhører en religion. Ateister er ikke redde for ritualer, som dåp. De har ingen grunn til å utføre disse ritualene, da de ikke har noen tilknytning til religionen som det aktuelle ritualet tilhører. Det er like uaktuelt for en ateist i gi barnet en kristen dåp, som det er for en kristen å gi barnet en jødisk, rituell omskjæring av guttebabyen sin. Ser du? Du ville aldri utført et jødisk rituale på barnet ditt, fordi du tilhører ikke den jødiske tro. På samme måte vil ikke ateiste utføre kriste ritualer på sine barn fordi det blir meningsløst for dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Dersom barnet viser seg å ønske kristelig konfirmasjon må barnet gjennom dåp først, noe jeg tviler på at en tenåring synes er spesielt kult. Å være døpt legger til rette for et mer "likestilt" valg mener jeg. 

Anonymkode: 6ac41...00d

Hvis tenåringen ikke vil døpe seg fordi det ikke er "spesielt kult", så er han ikke kristen, og hvorfor skal han da konfirmere seg?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CAPS LOCK skrev:

Hvis tenåringen ikke vil døpe seg fordi det ikke er "spesielt kult", så er han ikke kristen, og hvorfor skal han da konfirmere seg?

Jo, fordi hvis ikke så blir farmor veldig skuffet og kommer til å påføre foreldrene, sspesielt mor, mange ubehagelig spørsmål og formaninger. Det blir lettest å bare gjøre det 🙄

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

32 minutter siden, Energidronning skrev:

barn kan ikke leve uten navn! alle må jo døpes før eller senere! 

den sosiale regelen: har du et barn, så døper du ham/henne. 

sikkert mange "hardcore-ateister" gjør en prinsippsak fra dette og ikke døper barna sine, men disse rare mennesker er bare unntak. 

Dette kjem kanskje som eit sjokk for deg, men den kristne dåpen er ikkje ein namngivingsseremoni. Presten nemner babyen ved namn for å presentere han eller ho for kyrkjelyden og for Gud. Det er ikkje da barnet får namnet sitt!

Kva med tilhengarar av andre retningar innan kristendom, som ikkje praktiserer barnedåp? Dei lever jo fint "utan namn", som du kallar det, til dei blir vaksne. 

Dette var eit av dei dårligaste argumenta eg har høyrt fram til no. 

Anonymkode: d83b1...033

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er verken døpt eller kristelig konfirmert, av den grunn at foreldrene mine ønsket at jeg skulle få bestemme dette selv. Jeg valgte å døpe barnet mitt, av nøyaktig samme grunn. Dersom barnet viser seg å ønske kristelig konfirmasjon må barnet gjennom dåp først, noe jeg tviler på at en tenåring synes er spesielt kult. Å være døpt legger til rette for et mer "likestilt" valg mener jeg. Medlem i kirka blir man uansett når foreldre/en av dem er det. Har selv forsøkt å melde meg ut i årevis. Det er praktisk talt umulig, men det er en annen diskusjon:p

Anonymkode: 6ac41...00d

Men da løy du i kirka.

Anonymkode: 575c3...bd7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snødråpe

Litt respektløst mot religionen, kanskje? Dåper barnet i kirka og lover at man skal lære guds vesen eller hva det er. Så på kvelden har man fyllefest, banner og ser voldelige filmer. Man tar ikke kirken seriøst, da, tenker jeg. Kirken blir et tilbehør, en type pynt, til eget liv. 

Når det er sagt, så bryr det meg ikke om folk gjør det. Men kunne aldri gjort det selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Energidronning skrev:

barn kan ikke leve uten navn! alle må jo døpes før eller senere! 

den sosiale regelen: har du et barn, så døper du ham/henne. 

sikkert mange "hardcore-ateister" gjør en prinsippsak fra dette og ikke døper barna sine, men disse rare mennesker er bare unntak. 

"Disse rare mennesker" er ikkje unntak, men utgjer om lag halvparten av befolkningen. https://www.ssb.no/kirke_kostra

Anonymkode: d83b1...033

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...