Gå til innhold

Å døpe uten å være kristen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik de aller fleste moderne kristne gjør, bortsett fra på KG der man er hykler om man ikke tror på snakkende esler🙄

Anonymkode: 2e6d4...fd6

Hvor kommer snakkende esler inn l bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har vel lang tradisjon i Norge for å døpe barna våre uten selv å være troende?
Jeg kommer fra en veldig stor slekt hvor alle vi kusiner og fettere er døpt, men ingen av mine tanter eller onkler er troende. Det samme med folk jeg gikk i klasse med på barne- og ungdomsskolen. Så og si alle var døpt, men kun et par stykker kom fra et troende hjem.
 

Å kalle det hyklersk må du gjerne gjøre. Veldig mye av det man foretar seg i hverdagen er det et hykleri over. 

Anonymkode: 44d7a...92b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det samme med folk jeg gikk i klasse med på barne- og ungdomsskolen. Så og si alle var døpt, men kun et par stykker kom fra et troende hjem.

Korleis veit du at det ikkje var fleire av klassekameratane som hadde religiøse foreldre? Kjente du alle i klassen like godt? 🙂

Anonymkode: d83b1...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå blir jeg nok halshugget men vi valgte å døpe dattera vår til tross for at vi ikke er kristne.  Dette valgte vi av tradisjon, ig fordi vi ønsker at dattera vår kan kunne velge hvor hun vil konfirmeres og gifte seg uten at det skal bli «stress». 

Anonymkode: 0e173...f88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med trådstarter, og vi har ikke døpt barna. De får ta et valg selv. Føler at jeg "utnytter" kirken, og føler meg falsk når jeg snakker med presten....

Anonymkode: 39113...684

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble døpt i voksen alder, pga at jeg fikk en fast jobb i kirken. Har ingen gudstro, men der og da føltes det riktig å bli "innviet" i kirkens handlinger, som jeg selv skulle ta en aktiv del i gjennom jobben. Synes kirken er en flott kulturbærer, og min rolle i kirken var også innen nettopp kulturlivet. Ikke innen det forkynnende aspektet.

Anonymkode: 26666...7f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren vår er døpt. Jeg hadde ikke noe ønske om det, men det var viktig for faren hennes. Han har en slags barnetro. Avtalen ble at hun ble døpt, jeg var med i kirken, men jeg verken bar henne til dåpen (det gjorde bestefaren, som også har vokst opp med barnetro) eller gjorde noe stort ut av det. Kjente jeg fikk litt mark da presten i sin preken snakket om hvordan disse babyene skulle befris fra synden... Akkurat som om de små hadde syndet...

Jeg valgte å se på det som at jeg lovet å informere/lære datteren min om kristendommen. Og DET har jeg gjort! Hun vet mye om kristendommen, hun har aldri vært fritatt for å gå i kirken med skolen osv, men vi har også snakket mye om andre religioner. Hun er opptatt av samfunnsspørsmål og har stor respekt og toleranse for andre. Vi har hele tiden lagt vekt på å informere saklig og ikke si at noe er riktig og noe er feil.

Nå er hun konfirmant, og hun har selv valgt humanistisk selv om de fleste av hennes venner konfirmeres i kirken. Hun har tatt eget valg der. 

Når jeg ser tilbake på det synes jeg vi løste det ok. Det var viktigere for faren hennes at hun ble døpt enn det var for meg at hun ikke ble det. Spørsmålet du stiller TS er ikke nødvendigvis svart/hvitt.... Det finnes mange nyanser her. 

Jeg er ikke medlem av statskirken selv, selv om jeg er både døpt og konfirmert i kirken. Meldte meg ut da jeg ble voksen. Datteren vår står fortsatt i statskirken selv om hun nå velger humanistisk konfirmasjon. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg døpte ikke førstemann og kommer ikke til å gjøre det med neste heller. Synes det er tullete å døpe i kirken om man ikke tror, men folk får holde på som de vil, det er uansett koselig å feire at babyen har kommet! 

Vi hadde ingen form for seremoni, og egentlig ikke noen felles samling med familie heller, før ettårsdagen. Vi var ikke på et sted der vi klarte å organisere og styre da babyen var liten, haha.

Anonymkode: a8ec3...2c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2020 den 19.01, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg blir spurt om jeg er kristen skal jeg nok svare som sant er at jeg ikke vet hva jeg er. Jeg vil gjerne tro, men synes det er vanskelig. Jeg tror mannen og hans familie regner seg som kristne. Men har faktisk ikke spurt dem om det (min mann er døpt og konfirmert). Jeg håper jo min datter blir mer religiøs enn meg, så jeg vil heller velge det til, enn og velge det bort. Om hun ikke blir kristen kan hun velge å melde seg ut av statskirken.

Og med den islamifiseringen som foregår her i landet (bor ikke i Norge), trenger virkelig statskirken all den støtten den kan få. 

Anonymkode: 45e66...826

Håper i hvertfall dere gir henne valget (og gjør dette tydelig for henne) når/ om hun skal/vil konfirmeres. Synes tradisjons-unnskyldningen er dårlig, men det er tragisk med foreldre eller besteforeldre som direkte tvinger barnet til å konfirmere seg i kirken. 

Anonymkode: 343be...393

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2020 den 17.05, Ulrikke skrev:

Datteren vår er døpt. Jeg hadde ikke noe ønske om det, men det var viktig for faren hennes. Han har en slags barnetro. Avtalen ble at hun ble døpt, jeg var med i kirken, men jeg verken bar henne til dåpen (det gjorde bestefaren, som også har vokst opp med barnetro) eller gjorde noe stort ut av det. Kjente jeg fikk litt mark da presten i sin preken snakket om hvordan disse babyene skulle befris fra synden... Akkurat som om de små hadde syndet...

Jeg valgte å se på det som at jeg lovet å informere/lære datteren min om kristendommen. Og DET har jeg gjort! Hun vet mye om kristendommen, hun har aldri vært fritatt for å gå i kirken med skolen osv, men vi har også snakket mye om andre religioner. Hun er opptatt av samfunnsspørsmål og har stor respekt og toleranse for andre. Vi har hele tiden lagt vekt på å informere saklig og ikke si at noe er riktig og noe er feil.

Nå er hun konfirmant, og hun har selv valgt humanistisk selv om de fleste av hennes venner konfirmeres i kirken. Hun har tatt eget valg der. 

Når jeg ser tilbake på det synes jeg vi løste det ok. Det var viktigere for faren hennes at hun ble døpt enn det var for meg at hun ikke ble det. Spørsmålet du stiller TS er ikke nødvendigvis svart/hvitt.... Det finnes mange nyanser her. 

Jeg er ikke medlem av statskirken selv, selv om jeg er både døpt og konfirmert i kirken. Meldte meg ut da jeg ble voksen. Datteren vår står fortsatt i statskirken selv om hun nå velger humanistisk konfirmasjon. 

Dette synes jeg var skikkelig fint! Jeg er generelt imot dåp uten tro, men jeg kan se for meg at det er mange som har svigers, foreldre eller partner som er veldig på om dåp. Spesielt i barseltiden er det en unødvendig stressfaktor. Nå skal det sies at jeg er ateist og aldri har vært medlem i DNK, og at jeg også er imot mange deler av kristendommen (bl.a det du skrev om synd, kjenner det koker inni meg). Men at du selv ikke lovte noe du ikke kunne holde, respekterer jeg veldig! 

Anonymkode: 343be...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2020 den 9.40, AnonymBruker skrev:

Nå blir jeg nok halshugget men vi valgte å døpe dattera vår til tross for at vi ikke er kristne.  Dette valgte vi av tradisjon, ig fordi vi ønsker at dattera vår kan kunne velge hvor hun vil konfirmeres og gifte seg uten at det skal bli «stress». 

Anonymkode: 0e173...f88

Kan skjønne tanken, men om hun virkelig skal få velge selv burde det ikke være noe stress å døpe seg i forbindelse med evt. kristen konfirmasjon. Husker mange fra konfirmasjonstiden som konfirmerte seg i kirken kun fordi de var døpt, men da var det helt sikkert litt press fra familiens side også 😕

Anonymkode: 343be...393

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som å feire jul/ville ha fri i jula uten å være kristen det - alle gjør det. Om kun kristne skulle vært medlem av statskirka hadde det ikke vært noen der omtrent, tragisk men sant.

Samme som å snakke om tannfeen til unga sine uten å tro det (all religion er overtro, og gud er ikke noe mer seriøst en tannfeen eller enhjørninger)

Anonymkode: b4f6c...d1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2020 den 13.58, AnonymBruker skrev:

Man må være medlem av kirken for å være fadder, så de som ikke tror og har meldt seg ut kan ikke være fadder uansett.

Anonymkode: 798f9...56e

Min far var fadder for kusinen min 15 år etter at han meldte seg ut av DNK. Det var aldri et problem, og det var heller ingen spørsmål om det. Han er den minst religiøse personen jeg kjenner, og han gjorde det kun for å være en ekstra spesiell støttespiller i hennes liv. Men han sa ikke et ord under dåpen (altså, han lovet ikke noe han ikke ville holde). 

Anonymkode: 343be...393

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.8.2020 den 11.48, AnonymBruker skrev:

Rart at det alltid skal være ateister som kommer og forteller hva presten og menigheten synes er respektløst. 

Tror heller du bør spørre dem selv hva de synes er respektløst, tror du vil bli overrasket 😉

Anonymkode: 3b89f...523

De er vel fornøyde så lenge de får inn skattepengene sine.. 

Anonymkode: 343be...393

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme som å feire jul/ville ha fri i jula uten å være kristen det - alle gjør det. Om kun kristne skulle vært medlem av statskirka hadde det ikke vært noen der omtrent, tragisk men sant.

Samme som å snakke om tannfeen til unga sine uten å tro det (all religion er overtro, og gud er ikke noe mer seriøst en tannfeen eller enhjørninger)

Anonymkode: b4f6c...d1f

Vil ikke være "den personen", men jul (yule) var en tradisjon lenge før kristendommen kom og tok den over

Anonymkode: 343be...393

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke være "den personen", men jul (yule) var en tradisjon lenge før kristendommen kom og tok den over

Anonymkode: 343be...393

Ja, og det er nok yule folk flest i Norge feirer🙄

Anonymkode: 2e6d4...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og det er nok yule folk flest i Norge feirer🙄

Anonymkode: 2e6d4...fd6

Ja, folk flest i Norge feirer nok heller på "hednisk" vis enn for å feire Jesu bursdag. Og dersom det ikke er for å feire Jesus, er det ikke kristen jul. 

Jeg får skikkelig avsmak av folk som døper barna sine, konfirmerer seg og/eller gifter seg i kirka uten å faktisk være troende. Det er så unødvendig og respektløst. Folk får selvsagt gjøre hva de vil, men jeg klarer ikke forstå det. 

 

Anonymkode: fcf9d...a04

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, folk flest i Norge feirer nok heller på "hednisk" vis enn for å feire Jesu bursdag. Og dersom det ikke er for å feire Jesus, er det ikke kristen jul. 

Jeg får skikkelig avsmak av folk som døper barna sine, konfirmerer seg og/eller gifter seg i kirka uten å faktisk være troende. Det er så unødvendig og respektløst. Folk får selvsagt gjøre hva de vil, men jeg klarer ikke forstå det. 

 

Anonymkode: fcf9d...a04

Enig! Nå skal det sies at jeg er oppvokst ateist og har synes at kirka er gørrkjedelig fra dag én. Klarer ikke fokusere de få gangene jeg er i dåp eller bryllup, får så dårlig stemning av kirker 😕 

Anonymkode: 343be...393

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig! Nå skal det sies at jeg er oppvokst ateist og har synes at kirka er gørrkjedelig fra dag én. Klarer ikke fokusere de få gangene jeg er i dåp eller bryllup, får så dårlig stemning av kirker 😕 

Anonymkode: 343be...393

MEN jeg har såpass respekt for andres tro (altså de som faktisk tror) at jeg aldri kunne stått og løyet for presten og «for Gud» bare fordi det er sånn det har blitt gjort i alle år 

Anonymkode: 343be...393

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, folk flest i Norge feirer nok heller på "hednisk" vis enn for å feire Jesu bursdag. Og dersom det ikke er for å feire Jesus, er det ikke kristen jul. 

Jeg får skikkelig avsmak av folk som døper barna sine, konfirmerer seg og/eller gifter seg i kirka uten å faktisk være troende. Det er så unødvendig og respektløst. Folk får selvsagt gjøre hva de vil, men jeg klarer ikke forstå det. 

 

Anonymkode: fcf9d...a04

Enig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...