Gå til innhold

Å døpe uten å være kristen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

50 minutter siden, Schadenfreude skrev:

Hvis du først skal synse, er det kanskje greit å sette seg inn i hva du synser om? 

I dåpen lover man å oppdra barnet i dem kristne tro. Hvis man ikke er kristen, er jo ikke det noe man kan love. 

Dessuten er dåpen et sakrament. 

Jeg er ateist på min hals, men har såpass respekt for andres tro at jeg syns det er respektløst ovenfor andre kristne å døpe barna sine om man selv ikke er kristen. 

Ingen kristne har i mot at andre døper barna sine. Normalt er kristne bare glade for det. Så du trenger ikke synes at det er respektløst på kristnes vegne. 

Anonymkode: ed278...f6b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En selvfølge å døpe mine barn. Jeg tror på Gud og at det er en skaperkraft. 
Dåp er en tradisjon, men også et rituale om å love å oppdra barnet i den kristne tro.

Så kan man ha ulike meninger om hva det er. Når de blir store nok får de selv velge om de vil konfirmeres. 
Synes det er en uting at ateister har laget «navnefest» og «borgerlig konfirmasjon» for å herme etter kristne ritualer.

Folk som ikke tror og døper barnet kun for tradisjon synes jeg er deres problem. Gud tar imot den lille uansett.

Anonymkode: 9a859...27f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En selvfølge å døpe mine barn. Jeg tror på Gud og at det er en skaperkraft. 
Dåp er en tradisjon, men også et rituale om å love å oppdra barnet i den kristne tro.

Så kan man ha ulike meninger om hva det er. Når de blir store nok får de selv velge om de vil konfirmeres. 
Synes det er en uting at ateister har laget «navnefest» og «borgerlig konfirmasjon» for å herme etter kristne ritualer.

Folk som ikke tror og døper barnet kun for tradisjon synes jeg er deres problem. Gud tar imot den lille uansett.

Anonymkode: 9a859...27f

Men da døper du jo fordi du er kristen. 

Er enig med deg angående borgerlig konfirmasjon/navnefest med seremoni. Men å samle familie og venner til en sammenkomst for å feire det nye barnet, er jo ikke å herme. Uansett om man kaller det navnefest eller velkommen til verden-fest.

Anonymkode: 575c3...bd7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke aktive kristne, men om noen spør hvilken religion jeg tilhører så er svaret kristendommen.  Jeg er ikke sikker på om jeg tror på at det er en Gud, men jeg liker å tanken på det. 

Vi har døpt vårt barn og kommer også til å døpe om vi får flere. Jeg er blandt de som annser det som tradisjon. Da vi døpte var vi bare i kirken, vi hadde ikke noe fest pga Corona.

Barnet får selv bestemme om det vil konfirmes eller ikke. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er sikkert koselig. Men hvorfor ikke velge navnefest eller liknende hvis man ikke er kristen? Når dåp er et religiøst rituale.

Anonymkode: 575c3...bd7

Fordi det er lettere for barnet å melde seg ut av kirka når hn blir gammel nok om hn ønsker det enn å døpe seg som tenåring dersom hn ønsker å konfirmere seg. 

Man trenger heller ikke å være dypt religiøs for å synes dåpen har en fin symbolikk. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen, men har ikke døpt barna mine.

Anonymkode: 21673...dff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg døpte mine to selv om jeg og mannen er ateist/ agnostiker. ( vi er døpte / konfirmerte selv i dnk)

Vær ærlig med presten  og han var vant til at sånn var det " idag"  med folk som døpte pga tradisjon . Og han syns det er bra å ta et valg for barnet sin skyld.og la de selv ta valget som tenåringer om de vil fortsatt være " inne eller ute"

Han ga oss også et godt råd å ikke høre på bedrevitende kristne eller ikke- kristne som skal mene  noe om vi er gode nok å døpe i en kirke...

 

Anonymkode: 0405f...9ca

Det er ikkje så rart at de fekk støtte frå presten, sidan medlemstala for den norske kyrkja går nedover. Eg reknar med at fadrane i dette tilfellet er kristne. Det er jo dei som skal ta ansvar for trusopplæringa. Så det er vel eigentleg ikkje så viktig at foreldrene er kristne. 

Anonymkode: d83b1...033

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Sillymilly skrev:

Vi er ikke aktive kristne, men om noen spør hvilken religion jeg tilhører så er svaret kristendommen.  Jeg er ikke sikker på om jeg tror på at det er en Gud, men jeg liker å tanken på det. 

Vi har døpt vårt barn og kommer også til å døpe om vi får flere. Jeg er blandt de som annser det som tradisjon. Da vi døpte var vi bare i kirken, vi hadde ikke noe fest pga Corona.

Barnet får selv bestemme om det vil konfirmes eller ikke. 

Men korleis kan du sjå på deg sjølv som kristen viss du ikkje er sikker på om du trur på Gud? Då er du vel heller ikkje sikker på om Jesus er Guds son? For å vere kristen må du jo tru på at Jesus har stått opp frå dei døde. 

Anonymkode: d83b1...033

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Thyra skrev:

Fordi det er lettere for barnet å melde seg ut av kirka når hn blir gammel nok om hn ønsker det enn å døpe seg som tenåring dersom hn ønsker å konfirmere seg. 

Man trenger heller ikke å være dypt religiøs for å synes dåpen har en fin symbolikk. 

Det forstår eg ikkje? Kva slags symbolikk skal dåpen ha, utover det faktum at det er eit kristent sakrament, der de lover å oppdra barnet i den kristne trua? 

Anonymkode: d83b1...033

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om folk som døper ungene sine uten å tro på Gud?


Synes selv det er så tragisk å gjøre det pga tradisjon og fordi familie «forventer» det. Hva med å sette seg inn i hva dåp egentlig betyr?

Anonymkode: 575c3...bd7

Det er sjelden noen døper pga tro. De vil gjøre stas på barnet, vise at de ikke er dårligere enn andre, innfri forventninger, ha fest, få gaver. Noen later tilogmed til å tro at det er omsorgssvikt å ikke døpe. At det er sløvt, avvikende og tiltaksløst å la være. 

Men kristne er de ikke. Du finner disse i kirken i begravelser, konfirmasjoner, bryllup og kanskje til jul. Situasjoner man "plikter". 

Anonymkode: 1324b...25a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig dåp?

Ulike menigheter har ulikt syn på hva dåp er, og hva som egentlig skjer når barnet døpes. Noen mener at dåp bør være et personlig valg for hvert menneske, og praktiserer dermed voksendåp. 

Den tradisjonelle tanken bak barnedåp er (hentet fra wikipedia) at spedbarn fødes med en fallen menneskenatur som bærer den opprinnelige synd (datert bak til Adam og Eva), og har derfor også behov for å bli gjenfødt i dåpen slik at de kan bli befridd fra mørkemaktene og gå over i Guds barns frihet som alle mennesker er kalt til. Det betingelsesløse i frelsens nåde fremtrer særlig tydelig når det dreier seg om dåp av barn. Kort fortalt er dåpen et hellig sakrament der barnet blir "renset" for synd og blir medlem av den kristne familien. Derfor tror jeg at medlemmer av menigheter som praktiserer barnedåp ikke er så opptatte av om foreldrene er kristne eller ei, for de mener jo at det å overgi barnet sitt til Gud er en god handling i seg selv. Døp i vei.

Anonymkode: 21673...dff

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sjelden noen døper pga tro. De vil gjøre stas på barnet, vise at de ikke er dårligere enn andre, innfri forventninger, ha fest, få gaver. Noen later tilogmed til å tro at det er omsorgssvikt å ikke døpe. At det er sløvt, avvikende og tiltaksløst å la være. 

Men kristne er de ikke. Du finner disse i kirken i begravelser, konfirmasjoner, bryllup og kanskje til jul. Situasjoner man "plikter". 

Anonymkode: 1324b...25a

🙄
Mener heller det er omsorgssvikt å melde barnet sitt inn i et trossamfunn de ikke hat valgt selv å være en del av. 

Anonymkode: 575c3...bd7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at noen synes det er "kos" å stå foran en menighet og en prest - og regelrett lyve? 

Er det helt greit å lyve og si at barnet skal oppdras i kristen tro, når man på forhånd vet at dette ikke vil skje?

"Kos"? 

Anonymkode: 1a200...a0b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser at noen synes det er "kos" å stå foran en menighet og en prest - og regelrett lyve? 

Er det helt greit å lyve og si at barnet skal oppdras i kristen tro, når man på forhånd vet at dette ikke vil skje?

"Kos"? 

Anonymkode: 1a200...a0b

Er så kos med dåpskjole, dåpskake, gaver og oppmerksomhet vet du.

Anonymkode: 575c3...bd7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Thyra skrev:

Fordi det er lettere for barnet å melde seg ut av kirka når hn blir gammel nok om hn ønsker det enn å døpe seg som tenåring dersom hn ønsker å konfirmere seg. 

Man trenger heller ikke å være dypt religiøs for å synes dåpen har en fin symbolikk. 

Det er bare tull. Jeg ble ikke døpt som baby, men konfirmerte meg i kirken likevel, og gjennomgikk da et dåpsrituale uka før med 4 medkonfirmanter i samme situasjon. Det var virkelig null stress. 

Jeg har også giftet meg i kirken, men kommer ikke til å døpe babyen jeg venter. Jeg er kulturelt kristen/agnostiker, men synes det blir for drøyt å melde en intetanende baby inn i et trossamfunn. 

Anonymkode: 2d2cc...f4e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om folk som døper ungene sine uten å tro på Gud?


Synes selv det er så tragisk å gjøre det pga tradisjon og fordi familie «forventer» det. Hva med å sette seg inn i hva dåp egentlig betyr?

Anonymkode: 575c3...bd7

Kirka, Bibelen og Jesus synes det er greit. 

"La de små barn komme til Meg og hindre dem ikke." 

Så da synes jeg ikke man skal bry seg så veldig mye om hva andre mener om saken. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Helgeline skrev:

Edit: jeg «lyver» ikke i kirka fordi om jeg ikke tror nødvendigvis. Jeg oppdrar barn i kristen tro. Et av mine forbilder er Jesus, og jeg har snakket om Jesus og hans budskap om tilgivelse, inkludering og ikke-vold med barna mine. Barnebibelen som 6-åringen fikk i kirka har vært fast sengelektyre i hele vinteren. Ser det som mitt ansvar å lære mine barn om fortellingene i bibelen. Dere ateister kan like det eller ei, men grunnleggende bibelkunnskap er almenkunnskap og en nøkkel for å forstå viktige vestlige kulturuttrykk.

Beklager å måtte seie det, men du har misforstått kva som ligg i omgrepet "kristen tro". Kristne trur at Jesus er Guds son, som har døydd for menneska sine synder, for så å ha stått opp igjen frå dei døde. Ved å tru på han, får menneske evig liv. 

Eg er ateist og har også Jesus som forbilde. Mykje av det han skal ha sagt (vi kan jo aldri bli sikre på at det var han som faktisk sa det) er fornuftig. Eg blar gjerne i Bibelen og har fleire faktabøker om tekstane i Bibelen. Det er mange gode historiar der, og mykje som vi kan lære av. Men det er ein himmelvid (!) forskjell på det å lære barna sine om Bibelen og det å lære dei at Jesus er frelsaren deira, og at dei som ikkje trur på han går tapt! 

Anonymkode: d83b1...033

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Dessverre har man i alle fall ikke i Den norske kirke en liturgi der presten sier "hvis noen skulle ha noe i mot dette, så tal nå, eller vær stille for alltid...." typ sånn som de har i amerikanske brylluper...

Anonymkode: 01e7b...cd8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser at noen synes det er "kos" å stå foran en menighet og en prest - og regelrett lyve? 

Er det helt greit å lyve og si at barnet skal oppdras i kristen tro, når man på forhånd vet at dette ikke vil skje?

"Kos"? 

Anonymkode: 1a200...a0b

Nei. Vi som mener det er «kos,» Mener ikke at vi lyver. Hva er det du ikke forstår? 

Anonymkode: 2e6d4...fd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...