Gå til innhold

Å døpe uten å være kristen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager å måtte seie det, men du har misforstått kva som ligg i omgrepet "kristen tro". Kristne trur at Jesus er Guds son, som har døydd for menneska sine synder, for så å ha stått opp igjen frå dei døde. Ved å tru på han, får menneske evig liv. 

Eg er ateist og har også Jesus som forbilde. Mykje av det han skal ha sagt (vi kan jo aldri bli sikre på at det var han som faktisk sa det) er fornuftig. Eg blar gjerne i Bibelen og har fleire faktabøker om tekstane i Bibelen. Det er mange gode historiar der, og mykje som vi kan lære av. Men det er ein himmelvid (!) forskjell på det å lære barna sine om Bibelen og det å lære dei at Jesus er frelsaren deira, og at dei som ikkje trur på han går tapt! 

Anonymkode: d83b1...033

Beklager å måtte si det, men det bestemmer ikke du. Tro er personlig og du definerer ikke andres tro. 

Anonymkode: 2e6d4...fd6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Beklager å måtte si det, men det bestemmer ikke du. Tro er personlig og du definerer ikke andres tro. 

Anonymkode: 2e6d4...fd6

Pussig da at kvar einaste dåpshandling blir avslutta med desse orda (henta frå kirken.no)

"Lovet være Gud, vår Herre Jesu Kristi Far,
han som i sin rike miskunn har født oss på ny
til et levende håp
ved Jesu Kristi oppstandelse fra de døde! "

Ganske så seriøse saker, som bør vere godt gjennomtenkt. Ikkje akkurat "kos"...

Anonymkode: d83b1...033

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, stan skrev:

Kirka, Bibelen og Jesus synes det er greit. 

"La de små barn komme til Meg og hindre dem ikke." 

Så da synes jeg ikke man skal bry seg så veldig mye om hva andre mener om saken. 

Men de små kommer jo ikke av egen fri vilje. Det er foreldrene som bringer dem til dåpen.

Anonymkode: 575c3...bd7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, stan skrev:

Kirka, Bibelen og Jesus synes det er greit. 

"La de små barn komme til Meg og hindre dem ikke." 

Bibelen? Det skriftstedet handler ikke om dåp en gang. "Dåp" av babyer er i strid med det som står i Bibelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pussig da at kvar einaste dåpshandling blir avslutta med desse orda (henta frå kirken.no)

"Lovet være Gud, vår Herre Jesu Kristi Far,
han som i sin rike miskunn har født oss på ny
til et levende håp
ved Jesu Kristi oppstandelse fra de døde! "

Ganske så seriøse saker, som bør vere godt gjennomtenkt. Ikkje akkurat "kos"...

Anonymkode: d83b1...033

Jo, det er veldig koselig. Hvorfor skulle det ikke være det? Hva er det du reagerer på? 

Anonymkode: 2e6d4...fd6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er veldig koselig. Hvorfor skulle det ikke være det? Hva er det du reagerer på? 

Anonymkode: 2e6d4...fd6

Det er sikkert koselig for kristne. Eg reagerer på at folk gjennomfører kristen dåp utan å vere kristne, dvs. at dei trur at dei får evig liv gjennom å tru på Jesus og be til han, som jo definisjonen av å vere kristen er. Det er ikkje noko som eg har funne på 🙂

I tråden er det fleire som oppgir "kos" som grunn for at ikkje-truande lar barna bli døypte. Difor nemner eg kos.

Du skreiv. "Tro er personlig og du definerer ikke andres tro. " Eg forstår det av resten av innlegget ditt som at du ikkje trur at barna dine vil få evig liv gjennom bøn, nattverd og det som elles inngår i løftet som foreldre gir ved dåpen. Difor viste eg til teksten som blir lest i dåp, slik at folk som ikkje har lese gjennom liturgien skal få eit innblikk i kva dåpshandlinga går ut på. 

Anonymkode: d83b1...033

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert koselig for kristne. Eg reagerer på at folk gjennomfører kristen dåp utan å vere kristne, dvs. at dei trur at dei får evig liv gjennom å tru på Jesus og be til han, som jo definisjonen av å vere kristen er. Det er ikkje noko som eg har funne på 🙂

I tråden er det fleire som oppgir "kos" som grunn for at ikkje-truande lar barna bli døypte. Difor nemner eg kos.

Du skreiv. "Tro er personlig og du definerer ikke andres tro. " Eg forstår det av resten av innlegget ditt som at du ikkje trur at barna dine vil få evig liv gjennom bøn, nattverd og det som elles inngår i løftet som foreldre gir ved dåpen. Difor viste eg til teksten som blir lest i dåp, slik at folk som ikkje har lese gjennom liturgien skal få eit innblikk i kva dåpshandlinga går ut på. 

Anonymkode: d83b1...033

Det er koselig for ikke kristne, men som har vokst opp med kristendom også☺️ Jeg døper barna fordi jeg syntes det er koselig. Jeg har i gen personlig tro, men syntes opplesningen av liturgien er koselig, det gir dåpen en fin ramme, selv om jeg ikke tror at «Jesus Kristus er min frelser». Det er helt ok, man trenger ikke ha en personlig tro for å døpe barna i kriken, alle er velkommen i kirken😁

Anonymkode: 2e6d4...fd6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er koselig for ikke kristne, men som har vokst opp med kristendom også☺️ Jeg døper barna fordi jeg syntes det er koselig. Jeg har i gen personlig tro, men syntes opplesningen av liturgien er koselig, det gir dåpen en fin ramme, selv om jeg ikke tror at «Jesus Kristus er min frelser». Det er helt ok, man trenger ikke ha en personlig tro for å døpe barna i kriken, alle er velkommen i kirken😁

Anonymkode: 2e6d4...fd6

Nysgjerrig på kva du gjorde ved gjennomgang av trusvedkjenninga? Lot du vere å seie noko?

Er far til barna kristen og tar seg av opplæringa i trua, eller lar du fadrane og kyrkjelyden ta seg av heile ansvaret? 

Anonymkode: d83b1...033

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nysgjerrig på kva du gjorde ved gjennomgang av trusvedkjenninga? Lot du vere å seie noko?

Er far til barna kristen og tar seg av opplæringa i trua, eller lar du fadrane og kyrkjelyden ta seg av heile ansvaret? 

Anonymkode: d83b1...033

Ja, er jo ikke verre. 
 

ingen er personlig kristne, vi kaller oss kulturelt kristne. Vi er oppdratt i en kristen tro, og har derfor sterke bånd til kirken og den kristne tradisjon. 

Anonymkode: 2e6d4...fd6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er jo ikke verre. 
 

ingen er personlig kristne, vi kaller oss kulturelt kristne. Vi er oppdratt i en kristen tro, og har derfor sterke bånd til kirken og den kristne tradisjon. 

Anonymkode: 2e6d4...fd6

Men einkvan må jo svare ja på spørsmålet som presten stiller: "Vil dere at NN skal døpestil Faderens og Sønnens og Den
hellige ånds navn og oppdras til et liv i den kristne forsakelse og tro?" Eg kan ikkje forstå korleis det er mulig å svare bekreftende på dette spørsmålet utan å lyge når ingen av foreldra er personlig kristne? 

Anonymkode: d83b1...033

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men einkvan må jo svare ja på spørsmålet som presten stiller: "Vil dere at NN skal døpestil Faderens og Sønnens og Den
hellige ånds navn og oppdras til et liv i den kristne forsakelse og tro?"
Eg kan ikkje forstå korleis det er mulig å svare bekreftende på dette spørsmålet utan å lyge når ingen av foreldra er personlig kristne? 

Anonymkode: d83b1...033

Og det vil vi jo🤷🏼‍♀️ 
 

vi lyver ikke, ethvert barn som vokser opp i Norge blir jo oppdratt i den kristne forsakelse og tro. Det er den religionen grunnloven vår er tuftet på, kristendom gjennomsyrer samfunnet vårt, det er en sentral del av vår kultur, tradisjon og historie. 

Anonymkode: 2e6d4...fd6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal døpe i tilfelle demoner er ekte. Orker ikke det rælet med eksorsisme. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det vil vi jo🤷🏼‍♀️ 
 

vi lyver ikke, ethvert barn som vokser opp i Norge blir jo oppdratt i den kristne forsakelse og tro. Det er den religionen grunnloven vår er tuftet på, kristendom gjennomsyrer samfunnet vårt, det er en sentral del av vår kultur, tradisjon og historie. 

Anonymkode: 2e6d4...fd6

Nå tuller du. 

Greit nok at kulturen vår tilsier kristendom. 

Men det er noe helt annet enn at Per&Kari står foran en prest og lover at barnet skal oppdras i den kristne tro. Mens de innerst inne vet at det akter de ikke å gjøre. 

Anonymkode: 1a200...a0b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og det vil vi jo🤷🏼‍♀️ 
 

vi lyver ikke, ethvert barn som vokser opp i Norge blir jo oppdratt i den kristne forsakelse og tro. Det er den religionen grunnloven vår er tuftet på, kristendom gjennomsyrer samfunnet vårt, det er en sentral del av vår kultur, tradisjon og historie. 

Anonymkode: 2e6d4...fd6

Eg rådførte meg med leksikonet for å sjå om min definisjon av kristen tru er heilt feil. "Utgangspunktet for kristendommen er Jesus fra Nasaret og hans virksomhet. Det viktigste kjennetegnet er troen på at Jesus er Guds sønn og verdens frelser. Ifølge den kristne troen har Gud skapt verden god, men gjennom syndefallet er ondskap, lidelse og død blitt en del av verden. Jesus er den mest sentrale skikkelsen fordi han ifølge kristendommen har frigjort skaperverket fra det onde og forsonet verden med Gud. Dette er ifølge kristen teologi muliggjort ved at Gud er blitt menneske i Jesus, det som kalles inkarnasjon. Ved Jesu fødsel er det ifølge de kristne Gud selv som går inn i kampen mot det onde i tilværelsen. De kristne tenker om Jesus at han både er sann Gud og sant menneske." 

Har aldri før høyrt nokon påstå at alle barn i Noreg veks opp i den kristne trua. Det er mange år sidan det var slik. 🙂

I dåpen er det ein del som heiter "Forsakelsen og troen" (eg siterer bokmålsversjonen av liturgien for å vere grei med fleirtalet av KG-brukarane 😊). Presten seier: "La oss sammen bekjenne forsakelsen og troen som vi døpes til." Deretter følgjer den apostoliske trusvedkjenninga. Som enkelte lar vere å seie høgt.

Delen som følgjer  heiter "Dåpshandlingen", og det er her foreldre får spørsmålet om dei vil  at barnet skal "oppdras til et liv i den kristne forsakelse og tro". Her er det derimot ein del ikkje-kristne som svarer ja...

Korleis i all verda er det mulig å sjå for seg ein så ulik definisjon av kva "kristen tro" er? Dette vart jo forklart gjennom trusvedkjenninga like før foreldra får spørsmålet om dei vil dette for barnet sitt. Eg synes det er veldig rart. 

Anonymkode: d83b1...033

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men einkvan må jo svare ja på spørsmålet som presten stiller: "Vil dere at NN skal døpestil Faderens og Sønnens og Den
hellige ånds navn og oppdras til et liv i den kristne forsakelse og tro?" Eg kan ikkje forstå korleis det er mulig å svare bekreftende på dette spørsmålet utan å lyge når ingen av foreldra er personlig kristne? 

Anonymkode: d83b1...033

Der er ikke mulig, de står å lyver. De alle aller fleste som døper gjør det. Jeg er døpt men er på ingen måte «oppdratt i den kristne tro», det er heller INGEN av vennene mine, eller barna deres. 
Folk gjør det kun for det er tradisjon, og jeg tror kirka er fullstendig klar over det også. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det vil vi jo🤷🏼‍♀️ 
 

vi lyver ikke, ethvert barn som vokser opp i Norge blir jo oppdratt i den kristne forsakelse og tro. Det er den religionen grunnloven vår er tuftet på, kristendom gjennomsyrer samfunnet vårt, det er en sentral del av vår kultur, tradisjon og historie. 

Anonymkode: 2e6d4...fd6

Hei - 1990 ringte. 
 

Barn blir ikke automatisk oppdratt i kristen tro, nei. Det er knapt lov å synge en julesang eller lage påskepynt i skoler i dag. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 minutter siden, Frøyamor skrev:

Vi skal døpe i tilfelle demoner er ekte. Orker ikke det rælet med eksorsisme. 

Det er innafor 😂

Anonymkode: 575c3...bd7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er litt slemt (og litt ekkelt) å døpe og bestemme hvilken religion ungen skal høre til i stedet for å la h*n bestemme selv senere, spesielt når foreldrene gjør det bare fordi det er "koselig". Nå er jeg ateist og tar ikke slikt seriøst uansett men likevel..

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste døper barna sine fordi de er så himla kristen, folk gjør det av tradisjon og for å markere. Så kan barna senere ta et valg om de ønsker å stå i statskirken eller ei. 
Døp barna dine om du har lyst, en fik ting å gjøre. Du trenger ikke være kristen av den grunn 

Anonymkode: d0d56...103

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er styggedom. 

Tvangskristne uskyldige små barn, og ta fra dem valget selv? Om man ønsker en seremoni, kan man ha navnefest eller knesetting, og om det kun er festen man ønsker, kan man ha "velkommen til verden"-fest. 

Anonymkode: a15bf...628

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...