Gå til innhold

Dere som kritiserer uføre dag ut og dag inn...


Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så en skal kun melde fra om noen jobber og får penger, uten å informere NAV?

En skal aldri ha mistanker om noen uføre har et høyt eller veldig høyt aktivitesnivå uten at det er jobbrelatert? 

Bare for å få det på det rene her.

Anonymkode: 0b20d...bad

Ettersom jeg kjenner en med en alvorlig diagnose, så vet jeg at høyt aktivitetsnivå ikke er det samme som at en er frisk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Ettersom jeg kjenner en med en alvorlig diagnose, så vet jeg at høyt aktivitetsnivå ikke er det samme som at en er frisk. 

Men vil dette da gjelde alle uføre med høyt aktivitesnivå?

Anonymkode: 0b20d...bad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men vil dette da gjelde alle uføre med høyt aktivitesnivå?

Anonymkode: 0b20d...bad

Men herregud da! Kan du ikke bare vurdere selv om du er mistenksom. At alt må gjentas her og forklares med teskje. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Men herregud da! Kan du ikke bare vurdere selv om du er mistenksom. At alt må gjentas her og forklares med teskje. 

Du sier jo at man ikke skal vurdere dette selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Debatten bør tas, også av de uføretrygdede. En dag er det ikke penger nok og trygden må kuttes.

Anonymkode: 0a653...03d

Er uføretrygdet selv. 😛 

Anonymkode: e001c...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Men herregud da! Kan du ikke bare vurdere selv om du er mistenksom. At alt må gjentas her og forklares med teskje. 

Jeg har jo gitt utrykk for at jeg gjør det. Det falt ikke i god jord. Når jeg så ber om forklaring på hvor grensene går, får jeg bedkjed om at jeg skal vurdere dette selv...

En ble ikke klokere.

 

Anonymkode: 0b20d...bad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er uføretrygdet selv. 😛 

Anonymkode: e001c...2c6

Samme her.

Anonymkode: 0b20d...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fallabella skrev:

Ja du snakker om den gruppen som gjør det kjipt for oss med faktisk sykdom å være uføre.

De som har vondt i viljen og ikke vil i jobb, eller de med så lite evne til å ta grep selv at de ikke får utrettet annet enn å se et TV-program PR dag. Disse burde piskes ut i jobb! Unge kvinner i dag får jo alvorlig depresjon når de brekker en negl... Dette speiler noen holdninger som bør endres.

Ja, og jeg skjønner godt at det er lett å bli sår og gå i forsvar. Ikke noe problem. Husk at de aller fleste oppegående folk ikke er ute etter å skulle såkalt ta de uføre, som en ensartet gruppe. Det er så synd for debatten når alt idiotisk grums kommer opp, som f.eks LATSABBER og SNYLTERE. For å ta det siste; jeg tror ikke nødvendigvis at det er så mange som bevisst går inn for å snylte. Jeg tror enkelte luller seg inn i en oppfatning av at de er ekstra plaga med alt det vonde og vanskelige her i livet, som vi alle opplever i en eller annen grad. Er helt overbevist om at disse genuint kjenner på plager og trasigheter, altså. Og selv om det riktignok er legene og nav som sykmelder, så MÅ vi huske at de og bare er mennesker. Det er vanskelig å si nei til sykemelding til en pasient som gråter og ikke klarer mer. Enkelte pasienter er og blir rimelig bastante overfor legene og. Og havner man i den spiralen kan man være på god vei mot uførhet. 

Og enten man vil eller ei, utdanning spiller en stor rolle. Jeg skjønner at arbeidsmarkedet er vsnskelig når man ikke er attraktiv for arbeidsgivere, man har ingen spesialkompetanse. Dermed sitter man liksom litt i saksa...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, rebella81 skrev:

For å ta det siste; jeg tror ikke nødvendigvis at det er så mange som bevisst går inn for å snylte. Jeg tror enkelte luller seg inn i en oppfatning av at de er ekstra plaga med alt det vonde og vanskelige her i livet, som vi alle opplever i en eller annen grad. Er helt overbevist om at disse genuint kjenner på plager og trasigheter, altså. Og selv om det riktignok er legene og nav som sykmelder, så MÅ vi huske at de og bare er mennesker. Det er vanskelig å si nei til sykemelding til en pasient som gråter og ikke klarer mer. Enkelte pasienter er og blir rimelig bastante overfor legene og. Og havner man i den spiralen kan man være på god vei mot uførhet. 

Dette tror jeg spiller en stor rolle i denne debatten. Folk lar seg provosere av merkelapper som latsabber og snyltere, som om landet flommer over av folk som bevisst vil lure, juge og bedra for en lusen "årslønn" i uføretrygd. Slik er det nok helt sikkert ikke.

Men det er nok hevet over tvil at mange (særlig yngre mennesker med diffuse og skiftende plager, sleng på med manglende utdannelse og lite jobber der de bor) nok kan sies å være helt i grenseland medisinsk sett til hva uføretrygden er ment å dekke. Uten at det betyr at de MENER å snylte. De tror bare ikke at de klarer selv, og anser det for umulig å gjøre noe med situasjonen. 

Fastlegen min kaller dem "de som ikke vil", til forskjell fra "de som ikke kan" (selvsagt ikke navngitte personer, bare som en generell betraktning).

Anonymkode: 6f59b...a7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Hehe, det er sånt som dette som får meg til å mistro uføre...Høres ut som om det du har mest vondt i er viljen. 

Anonymkode: 15c3a...b77

Høres ut for meg som at du skulle ønske deg kroniske smerter, eksempelvis.

Anonymkode: 840f8...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Buldre said:

Men eksemplene kommer ikke. Det sier meg at det ikke er flust dem.

Hets er som regel i strid med forumets regler, og innlegg som er i strid med forumets regler blir faktisk slettet. Innlegg som blir slettet er det ikke mulig å linke til. 

Anonymkode: 840f8...a7c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hets er som regel i strid med forumets regler, og innlegg som er i strid med forumets regler blir faktisk slettet. Innlegg som blir slettet er det ikke mulig å linke til. 

Anonymkode: 840f8...a7c

Svært sjeldent at det slettes innlegg grunnet hets i trådene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Buldre said:

Svært sjeldent at det slettes innlegg grunnet hets i trådene. 

Har du en lenke som underbygger denne påstanden?

Anonymkode: 840f8...a7c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du en lenke som underbygger denne påstanden?

Anonymkode: 840f8...a7c

Nei. Den blir ikke usann av det, om du trodde det.

Endret av Buldre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dette landet er vi så bortskjemt at det finnes ikke ord for å beskrive det. For lite i uføretrygd, for vanskelig å bli ufør, livet er for tungt , jeg er så syk at jeg kan ikke ta buss, må få dekket taxi,  ååå, stakkars meg som ikke får hjemmehjelp 24/7, det er så ille at jeg ikke får det jeg har krav på. Hører du meg, NAV? Jeg får ikke det jeg har krav på! 
 

Hvor kommer det du har krav på fra?! De vokser på trær?  Eller noen av oss faktisk må skape det gjennom hardt arbeid? 
 

Å Være takknemlig for det man får når man trenger hjelp er kanskje ikke så vanlig i Norge , eller er det? Jeg vet ikke hva de fleste som går på trygde tenker .. kanskje de fleste er takknemlige, får vi håper. 
 

Vi er ekstrem privilegerte her i Norge. 99,9% problemer her i landet er luksus problemer Punktum. Det er ikke et menneskerett å gå på trygd selv om livet er tøft, selv om livet er urettferdig , selv om man blir syk, selv om vi bor i Norge. Vi skal hjelpe de som trenger hjelp , ja! Men for de som tar imot hjelp, det er ikke et menneskerett å få alt man mener man «har krav» på. Alle skal bidra til felleskap etter sin beste evne. 

Anonymkode: ce95e...d9a

Vet du, jeg er faktisk veldig takknemlig for at vi får hjelp i Norge... Jeg er også veldig glad for at jeg klarer meg med 50% uføretrygd, så jeg kan jobbe det jeg klarer ved siden av. Da får jeg både vært sosial med verdens beste folk på jobb, ha arbeidsoppgaver som interesserer meg, men uten at kroppen blir enda mer ødelagt. Jeg har noen operasjoner foran meg, men håper jeg kan utsette det så lenge som mulig. Jeg er for eksempel litt i yngste laget for å få byttet ut begge knærne, siden kneproteser har en litt begrenset levetid. 100% uføretygd er virkelig ikke noe jeg ønsker meg, jeg trenger det sosiale på jobb, og å føle at jeg faktisk bidrar litt... Ikke alle arbeidsgivere hadde satset på en med store huller i CV'en etter år med arbeidsutprøving og AAP. Til gjengjeld så er jeg aldri borte fra jobb. 

Trivsel på arbeidsplassen er viktig for alle. Men for folk som sliter med helsa er det kanskje enda viktigere. Har man en jobb man virkelig hater så er det lett å kjenne etter om man ikke har vondt noe sted, eller er syk. Har man det bra på jobb er det lettere å tenke at det går seg til, og det gjør det jo som regel for meg i alle fall :) Jeg har ikke noen spesiell tilrettelegging på jobb, bortsett fra at jeg stort sett jobber ettermiddager, siden kroppen min fungerer best da. Men det synes de andre er helt topp, de har ikke lyst til å jobbe til stengetid hver dag... 

 

Anonymkode: 8a5fa...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Uatskillelig skrev:

Blir dere ikke drittlei? Tenk å bruke så utrolig mye energi og krefter på å mæle om det samme om at og om at? I Norge går vi gratis på skole. Vi får gratis helsehjelp opp til 16 år, gratis tannlege til man er nesten voksen, sykehusinnleggelser er gratis, mange medisiner er gratis og studier er tilnærmet gratis. Vi kan sykemeldes om vi er syke og få sykepenger. Har vi barn får vi barnetrygd. Er vi arbeidsledige kan vi søke om dagpenger. Under behandling kan vi få AAP.

Absolutt alle mennesker i Norges samfunn bruker av statens penger, men så altfor mange har hengt seg opp i den lille gruppa som mottar uføretrygd selv om det finnes en haug av gratistilbud eller andre stønader man kan motta. Dere som klager på de uføre - har dere aldri gått på skole, studert eller gått gratis til lege/sykehus? Alle - absolutt alle ribber starten for penger. Ikke bare de som er uføretrygdet. Så hvorfor hakke løs på akkurat de som er for syke til å jobbe? Dobbeltmoralsk å klage på de som bruker av staten når du gjør det selv. 

 

Gratis??? 

Merkes at du er ufør... Det er skatten min som går av min lomme du snakker om. Ingenting er gratis. 

Det er pga slike som deg jeg blir provosert som tenker det er gratis. 

 

Anonymkode: 75305...167

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SoWhat? skrev (På 2.8.2020 den 16.43):

Jeg kan ta et eksempel for deg, og det handler om en som er bipolar. Han løper lange distanser hver dag, og også maraton når det passer. Men så kommer de dårlige periodene og han murer seg inne. Totalt usosial og deprimert. Noen er veldig syke uten at du ser det. 

Dette gjelder jo også fysisk sykdom og lidelser. Det er perioder hvor en klarer veldig mye, og så sier kroppen stopp andre perioder.

Det skal ikke så mye til før å klare å gå på café og div andre ting heller.

Jeg føler meg litt dum som må forklare så opplagte ting faktisk  

Nettopp.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Nettopp.

Når man har psykiske lidelser så kan man virke veldig frisk overfor andre, og det er gjerne de som er tettest på som ser hvor syk man faktisk er. Det er bare foreldrene mine og nærmeste barndomsvenninne, i tillegg til psykiatrien, som kjenner alvorlighetsgraden av de psykiske lidelsene mine. Man må nesten bo med meg eller observere meg gjennom mange år for å kunne forstå hvor dypt det stikker. Ukjente, bekjente, øvrig slekt og flere venninner har egentlig ikke peiling på hvor sammensatt det er. Jeg kan forklare så mye jeg vil, men man må ha sett for å forstå. Nå er jeg ikke uføretrygdet, men om jeg hadde vært det og halvbekjente hadde begynt å spekulere i om jeg jukset meg til trygd, så hadde jeg blitt forbanna. Man har ikke rett til å stikke nesa si i andres saker. Sannsynligvis er det fryktelig mye man ikke vet. 

 

Det kan også være greit å ha i minnet at alle uføretrygdede ikke er sånn som deg eller har det sånn som deg.

Anonymkode: 0b20d...bad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...