Gå til innhold

Dere som kritiserer uføre dag ut og dag inn...


Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på en fjelltur og en hel dag på arbeid! Du kan ikke sammenligne fritidsaktiviteter med arbeid! Turer og hobbyer og vennebesøk og sånne ting er gjerne det vi kaller for plussaktiviteter, altså som regel det som bare gir energi, arbeid er gjerne null- eller minusaktivitet, altså noe som både tar og gir eller bare noe som tar. Jeg får ikke lov å drive med minusaktiviteter, null går greit innimellom og ellers er det helst bare pluss det skal gå i fordi behandlerne mine ikke vil ha meg dårligere enn hva jeg er! Selv saksbehandleren min i NAV skjønte dette og klappet i hendene når jeg gikk på tur, dro på camping, var frivillig på sykehjemmet osv., fordi hun så hvor godt det gjorde meg! Hun så også hvor ekstremt mye dårligere jeg ble av arbeidsutprøvingen, jeg knakk til og med sammen i et panikkanfall mens jeg pratet i telefonen med henne fordi jeg var så redd for at hun skulle ha meg til å fortsette selv om jeg ikke en gang klarte å stille opp på arbeidsplassen den ene timen i uken hvor jeg skulle være på utprøving!

Det er også snakk om livsglede her! Vi uføre er uføre av en eller flere grunner, men vi har like rett på glede i livet som de som jobber har! Og om våre gleder da betyr meningsfulle aktiviteter, ja, da er det nettopp det vi skal gjøre!

Anonymkode: 6d284...c50

Så bra for deg.

Anonymkode: 0b20d...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Alle andre stønader fra NAV koster også mye penger, men det er alltid uføretrygd som havner under lupen. Hvorfor det? Fordi folk vil rakke ned på de syke for å føle seg bedre selv?

 

For det første er jo dette direkte feil, da mange andre kostnader/ytelser debatteres. Alt fra kostnader ved innvandring til sykepenger, u-uhjelp, bostøtte, helseutgifer osv. Uføretrygd er ikke alene om å bli diskutert.

Å anta at enhver diskusjon om uføre har en agenda om å rakke ned på noen er søkt. Skal alle grupperinger kreve å ikke bli «hakket på» vil vi ikke kunne diskutere samfunnsspørsmål og politikk.

Endret av Grandidosa83
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Utfordringen er at mange med ulike fysiske og/eller psykiske lidelser har ustabil arbeidsevne. Om de aldri vet hvilken dag de kan komme på jobb eller ikke, tror du det er lett å få jobb da? 

Arbeidslivet stiller helt andre forpliktelser enn venner og hobbyer. Om man er på kafé og blir dårlig, så kan man dra hjem. Det kan man ikke om man er på jobb. Arbeidslivet er ikke så fleksibelt. På fritiden kan man stort sett tilpasse dagene etter formen. Det er umulig i de fleste jobber. Derfor kan noen være aktive på fritiden, men ikke klare å jobbe. 

 

Det forandrer ingenting. Man må tåle å bli mistenkt om noen reagerer.

Jeg skjønner heller ikke hva det stresses med om en har rent mel i posen.

Anonymkode: 0b20d...bad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Buldre skrev:

@UatskilleligJeg etterspør fortsatt eksempler på denne nedrakkingen. Har du noen, eller var det bare en påstand uten hold i?

Dette vil jeg også se, da jeg har etterspurt dette mange ganger

Endret av Vepsen
.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Buldre skrev:

@UatskilleligJeg etterspør fortsatt eksempler på denne nedrakkingen. Har du noen, eller var det bare en påstand uten hold i?

Ja.

F.eks., har jeg lest folk skrive at uføre er mindre verdt, at de bør skytes, at de ikke bidrar med noe, at de er unyttige, en byrde og en utgiftspost. I tillegg til at de blir mistenkt over en lav sko.

Jeg synes det er helt forferdelig at noen kan skrive slikt om andre mennesker. :( 

 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Ja.

F.eks., har jeg lest folk skrive at uføre er mindre verdt, at de bør skytes, at de ikke bidrar med noe, at de er unyttige, en byrde og en utgiftspost. I tillegg til at de blir mistenkt over en lav sko.

Jeg synes det er helt forferdelig at noen kan skrive slikt om andre mennesker. :( 

 

Jeg har også sett folk skrive at de har møtt Gud. Det gjør det ikke sant.

Her må det siteringer og dokumentasjon til.

Anonymkode: 0b20d...bad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Ja.

F.eks., har jeg lest folk skrive at uføre er mindre verdt, at de bør skytes, at de ikke bidrar med noe, at de er unyttige, en byrde og en utgiftspost. I tillegg til at de blir mistenkt over en lav sko.

Jeg synes det er helt forferdelig at noen kan skrive slikt om andre mennesker. :( 

 

Kan du vise til et innlegg der det skrives at de er mindre verdt? Truslene er nok uansett slettet, så de etterspør jeg ikke.

At uføretrygdede er en byrde og utgiftspost er rene fakta.

Endret av Buldre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også sett folk skrive at de har møtt Gud. Det gjør det ikke sant.

Her må det siteringer og dokumentasjon til.

Anonymkode: 0b20d...bad

Det kommer aldri noen eksempler når man etterspør dette. Og slike tråder som dette kommer konsekvent etter tråder der det er saklig diskusjon om uføretrygd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Buldre skrev:

Kan du vise til et innlder det skrives at de er mindre verdt? Truslen er nok uansett slettet.

At uføretrygdede er en byrde og utgiftspost er rene fakta

De uføre er ikke noe mer eller mindre byrde enn du og jeg. Og vi alle er utgiftsposter. 
 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

De uføre er ikke noe mer eller mindre byrde enn du og jeg. Og vi alle er utgiftsposter. 
 

Selvsagt er de det.

Alle er utgiftsposter, men noen bidrar mer på inntektssiden enn andre. Noen genererer sågar solide overskudd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

De uføre er ikke noe mer eller mindre byrde enn du og jeg. Og vi alle er utgiftsposter. 
 

Dette er usaklige argumenter. Selvsagt er uføre en økonomisk byrde for samfunnet.

Anonymkode: 0b20d...bad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Buldre skrev:

Det kommer aldri noen eksempler når man etterspør dette. Og slike tråder som dette kommer konsekvent etter tråder der det er saklig diskusjon om uføretrygd.

Nei, og likevel fortsetter folk å hevde denne hetsingen.

TS skal ha for å lage en ny tråd om temaet.

Anonymkode: 0b20d...bad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat «Absolutt alle mennesker i Norges samfunn bruker av statens penger, men så altfor mange har hengt seg opp i den lille gruppa som mottar uføretrygd selv om det finnes en haug av gratistilbud eller andre stønader man kan mott

Det er ingen liten gruppe som mottar uføretrygd, 1 av 10 nordmenn er uføretrygdet. Og vi er det landet i verden med flest uføretrygdede...

Anonymkode: 5e6a5...6ca

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella

Dette vil alltid være vanskelig da staten velger å gi ufør til folk som ikke gidder å jobbe, det gis til folk som gir f å dette provoserer så klart.

Det er ikke slik at kun syke og svake får ufør, sleipe folk som prøver å utnytte systemet får det også. 
Ikke vær så naiv Ts!

På en annen side, mulig det er like greit at det gis trygd til tapere og snyltere, ellers ville de jo stjele og sovet på gaten noe som er uhygienisk for oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Uatskillelig skrev:

Blir dere ikke drittlei? Tenk å bruke så utrolig mye energi og krefter på å mæle om det samme om at og om at? I Norge går vi gratis på skole. Vi får gratis helsehjelp opp til 16 år, gratis tannlege til man er nesten voksen, sykehusinnleggelser er gratis, mange medisiner er gratis og studier er tilnærmet gratis. Vi kan sykemeldes om vi er syke og få sykepenger. Har vi barn får vi barnetrygd. Er vi arbeidsledige kan vi søke om dagpenger. Under behandling kan vi få AAP.

Absolutt alle mennesker i Norges samfunn bruker av statens penger, men så altfor mange har hengt seg opp i den lille gruppa som mottar uføretrygd selv om det finnes en haug av gratistilbud eller andre stønader man kan motta. Dere som klager på de uføre - har dere aldri gått på skole, studert eller gått gratis til lege/sykehus? Alle - absolutt alle ribber starten for penger. Ikke bare de som er uføretrygdet. Så hvorfor hakke løs på akkurat de som er for syke til å jobbe? Dobbeltmoralsk å klage på de som bruker av staten når du gjør det selv. 

 

Det er vel ikke uføre som kritiseres, men klagingen deres. Ssmt unge som er uføre pga "angst" og at livet er vanskelig.

Anonymkode: 7e887...c67

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, Uatskillelig skrev:

Ja.

F.eks., har jeg lest folk skrive at uføre er mindre verdt, at de bør skytes, at de ikke bidrar med noe, at de er unyttige, en byrde og en utgiftspost. I tillegg til at de blir mistenkt over en lav sko.

Jeg synes det er helt forferdelig at noen kan skrive slikt om andre mennesker. :( 

 

Det har jeg aldri lest her, og det at de ikke bidrar er jo sant når man mener til sammfunet, hva er galt med det, det er fakta. Betyr ikke at de er mindre verdt for det, men i et bærekraftig samfunnsperspektiv må alt på bordet. 

Anonymkode: 7e887...c67

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet (mye) og betalt min skatt (høy) i mange år, faktisk i hele 22 år. Når jeg nå (ufrivillig) er blitt syk og ikke kan jobbe mer i en alder av 40, selv om jeg prøver å fornekte det fordi jeg ØNSKER å jobbe, da gjør det ekstra vondt å høre at en er lat og snylter. Skam dere, dere som klager. Og håp dere aldri blir syke eller er ute for en ulykke. Dere perfekte som gir så mye til staten og føler dere kan heve dere over uføre... Gå en mil i dems sko først. 

Anonymkode: 2ee63...253

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 6 års høyere utdanning, 250,000kr i studielån da jeg gikk ut fra universitet, frem til nå har jeg jobbet minst 100%  i 22 år, betalt skatt i alle år. Det samme gjelder også kona min. Vi har 1 barn. Hva får jeg i alderspensjon fra folketrygden: rundt 260,000kr/år før skatt når jeg pensjonerer meg. Hurra! 

Anonymkode: ce95e...d9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet (mye) og betalt min skatt (høy) i mange år, faktisk i hele 22 år. Når jeg nå (ufrivillig) er blitt syk og ikke kan jobbe mer i en alder av 40, selv om jeg prøver å fornekte det fordi jeg ØNSKER å jobbe, da gjør det ekstra vondt å høre at en er lat og snylter. Skam dere, dere som klager. Og håp dere aldri blir syke eller er ute for en ulykke. Dere perfekte som gir så mye til staten og føler dere kan heve dere over uføre... Gå en mil i dems sko først. 

Anonymkode: 2ee63...253

Har noen kalt deg lat og snylter da?

Anonymkode: 0b20d...bad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...