Gå til innhold

Dere som kritiserer uføre dag ut og dag inn...


Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 6 års høyere utdanning, 250,000kr i studielån da jeg gikk ut fra universitet, frem til nå har jeg jobbet minst 100%  i 22 år, betalt skatt i alle år. Det samme gjelder også kona min. Vi har 1 barn. Hva får jeg i alderspensjon fra folketrygden: rundt 260,000kr/år før skatt når jeg pensjonerer meg. Hurra! 

Anonymkode: ce95e...d9a

Hva har dette med uføretrygd å gjøre?

Anonymkode: 0b20d...bad

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Visse ting her inne på kg kan man ikke diskutere uten at det bir hets, uføretrygd, overvekt og alenemødre. Da klarer ikke folk å holde seg innenfor saklige rammer. Hvis man trenger "bevis" for dette har man ikke vært lenge nok på kg.

Anonymkode: a18b0...7ba

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Visse ting her inne på kg kan man ikke diskutere uten at det bir hets, uføretrygd, overvekt og alenemødre. Da klarer ikke folk å holde seg innenfor saklige rammer. Hvis man trenger "bevis" for dette har man ikke vært lenge nok på kg.

Anonymkode: a18b0...7ba

Men eksemplene kommer ikke. Det sier meg at det ikke er flust dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet (mye) og betalt min skatt (høy) i mange år, faktisk i hele 22 år. Når jeg nå (ufrivillig) er blitt syk og ikke kan jobbe mer i en alder av 40, selv om jeg prøver å fornekte det fordi jeg ØNSKER å jobbe, da gjør det ekstra vondt å høre at en er lat og snylter. Skam dere, dere som klager. Og håp dere aldri blir syke eller er ute for en ulykke. Dere perfekte som gir så mye til staten og føler dere kan heve dere over uføre... Gå en mil i dems sko først. 

Anonymkode: 2ee63...253

Er det noen som har sagt at du er lat og snylter da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet (mye) og betalt min skatt (høy) i mange år, faktisk i hele 22 år. Når jeg nå (ufrivillig) er blitt syk og ikke kan jobbe mer i en alder av 40, selv om jeg prøver å fornekte det fordi jeg ØNSKER å jobbe, da gjør det ekstra vondt å høre at en er lat og snylter. Skam dere, dere som klager. Og håp dere aldri blir syke eller er ute for en ulykke. Dere perfekte som gir så mye til staten og føler dere kan heve dere over uføre... Gå en mil i dems sko først. 

Anonymkode: 2ee63...253

Du som har jobbet har ikke noe mer rett på uføretrygd enn de som aldri har vørt i stand til å jobbe. Det virker som du tror det ut i fra det du skriver. Det er ikke sånn at man skal få igjen alle pengene man har betalt i skatt.

Anonymkode: 7e887...c67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet (mye) og betalt min skatt (høy) i mange år, faktisk i hele 22 år. Når jeg nå (ufrivillig) er blitt syk og ikke kan jobbe mer i en alder av 40, selv om jeg prøver å fornekte det fordi jeg ØNSKER å jobbe, da gjør det ekstra vondt å høre at en er lat og snylter. Skam dere, dere som klager. Og håp dere aldri blir syke eller er ute for en ulykke. Dere perfekte som gir så mye til staten og føler dere kan heve dere over uføre... Gå en mil i dems sko først. 

Anonymkode: 2ee63...253

Du trenger ikke å definere deg selv som en sutrende taper selvom du er ufør.

I motgang kan hvem som helst miste evnen til å forsørge seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle koster staten penger, men noen koster den mer enn andre. De uføre koster den de tingene du nevnte og i tillegg uføretrygd livet ut. Vi er avhengig av at de fleste jobber hvis vi skal ha nok i kassa til å dekke alle disse utgiftene. Derfor er det i alles interesse at uføretallene er så lave som mulig og derfor kan vi ikke få en hyllestkultur av denne gruppa. Det er bra å se på uføresystemet med kritisk blikk. Hets er noe annet enn hva jeg har sett av ytringer på Kvinneguiden. Her er det en del kritikk av systemet og mange stiller spørsmålstegn ved hvordan utredningen går til fordi det er så mange tilsynelatende veldig spreke uføre, men hets ser jeg sjelden noe til.

Anonymkode: 083e4...5e9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Buldre skrev:

Selvsagt er de det.

Alle er utgiftsposter, men noen bidrar mer på inntektssiden enn andre. Noen genererer sågar solide overskudd.

 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er usaklige argumenter. Selvsagt er uføre en økonomisk byrde for samfunnet.

Anonymkode: 0b20d...bad

Det finnes da mange i gruppen som mottar uføretrygd som har arbeidet i mange før de ble syke, noen har hatt høyt betalte jobber og bidratt med mye skattepenger. 
 

Veldig mange later til å tro at alle som mottar uføretrygd er helt ute av arbeidslivet,  men det finnes da vitterlig mange som arbeider opptil 50 %.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke uføre som kritiseres, men klagingen deres. Ssmt unge som er uføre pga "angst" og at livet er vanskelig.

Anonymkode: 7e887...c67

Så du tror at det bare er å gå til legen og påstå at man har angst, så får man uføretrygd sånn uten videre? Påstander om at det er «angst» og livet bare er «vanskelig» undergraver legers kompetanse. Jeg mener bestemt at legene som er i kontakt med disse menneskene har større kompentanse til å vurdere dette enn du har.

Anonymkode: ff638...6db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Det finnes da mange i gruppen som mottar uføretrygd som har arbeidet i mange før de ble syke, noen har hatt høyt betalte jobber og bidratt med mye skattepenger. 
 

Veldig mange later til å tro at alle som mottar uføretrygd er helt ute av arbeidslivet,  men det finnes da vitterlig mange som arbeider opptil 50 %.

Så du tror at det bare er å gå til legen og påstå at man har angst, så får man uføretrygd sånn uten videre? Påstander om at det er «angst» og livet bare er «vanskelig» undergraver legers kompetanse. Jeg mener bestemt at legene som er i kontakt med disse menneskene har større kompentanse til å vurdere dette enn du har.

Anonymkode: ff638...6db

Såvidt jeg vet er det heller ikke blitt skrevet noe som motsier dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Uatskillelig skrev:

Blir dere ikke drittlei? Tenk å bruke så utrolig mye energi og krefter på å mæle om det samme om at og om at? I Norge går vi gratis på skole. Vi får gratis helsehjelp opp til 16 år, gratis tannlege til man er nesten voksen, sykehusinnleggelser er gratis, mange medisiner er gratis og studier er tilnærmet gratis. Vi kan sykemeldes om vi er syke og få sykepenger. Har vi barn får vi barnetrygd. Er vi arbeidsledige kan vi søke om dagpenger. Under behandling kan vi få AAP.

Absolutt alle mennesker i Norges samfunn bruker av statens penger, men så altfor mange har hengt seg opp i den lille gruppa som mottar uføretrygd selv om det finnes en haug av gratistilbud eller andre stønader man kan motta. Dere som klager på de uføre - har dere aldri gått på skole, studert eller gått gratis til lege/sykehus? Alle - absolutt alle ribber starten for penger. Ikke bare de som er uføretrygdet. Så hvorfor hakke løs på akkurat de som er for syke til å jobbe? Dobbeltmoralsk å klage på de som bruker av staten når du gjør det selv. 

 

Jeg er 75 % uføretrygdet. Jeg syns ikke trådene er så ille. Ja, det er et surt eple her og der, men det bryr meg ikke. Sånn er det jo i det virkelige liv også. Det er ikke absolutt alle mennesker som er hyggelige, snille og empatiske. Legger meg ikke ned og griner av den grunn. :P

Anonymkode: e001c...2c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella

Det jeg opplever som kjipt i slike tråder er at mange gjerne kritiserer men når jeg sier jeg nå gjerne vil begynne å jobbe igjen så har ikke kritikerne noen løsning eller kan gi meg gode råd på veien mot jobb.

Er man så skråsikker på at uføre er et onde bør man også ha løsningen for oss som vil ut i jobb etter mange år borte fra arbeidslivet.

Altså, hva gjør jeg med ti år som ufør på min CV???????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fallabella skrev:

Det jeg opplever som kjipt i slike tråder er at mange gjerne kritiserer men når jeg sier jeg nå gjerne vil begynne å jobbe igjen så har ikke kritikerne noen løsning eller kan gi meg gode råd på veien mot jobb.

Er man så skråsikker på at uføre er et onde bør man også ha løsningen for oss som vil ut i jobb etter mange år borte fra arbeidslivet.

Altså, hva gjør jeg med ti år som ufør på min CV???????

Det er ikke kritikernes jobb å hjelpe deg i jobb igjen, det er noe du må stå for selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
3 minutter siden, Buldre skrev:

Det er ikke kritikernes jobb å hjelpe deg i jobb igjen, det er noe du må stå for selv.

Når man mener sterk at noe er feil så har man gjerne løsningen på problemet. Eller er det sånn at folk bare uhemmet slenger kritikk rundt seg uten å eie en eneste tanke om hvordan ting kan endre seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Fallabella skrev:

Når man mener sterk at noe er feil så har man gjerne løsningen på problemet. Eller er det sånn at folk bare uhemmet slenger kritikk rundt seg uten å eie en eneste tanke om hvordan ting kan endre seg? 

Som sagt er det ikke kritikernes jobb å hjelpe deg i jobb. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
4 minutter siden, Buldre skrev:

Som sagt er det ikke kritikernes jobb å hjelpe deg i jobb. 

Men de vet jo best i følge seg selv. Hvorfor kan ikke de smarteste i samfunnet hjelpe til med litt råd da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrTeddy29

Problemet med folk som driver og håner og kritiserer uføre ikke sliter med det samme som oss i uføre gjør.

Det er utrolig lett og si rett ut om du ikke har problemer "Kom deg i jobb, sluttå være lat, ditt og datt"

 

Nei, det er faktisk ikke så jævla lett som folk skal ha det til. Det e faktisk jævla kjedeligt og ikke ha noe å gjøre, og bare sitte og stirre på pcen eller tv vær dag i over 28 år.

Folk har ingen annelse om hva slaks problemer eller lidelse folk har, og folk må virkelig slutte og bedømme andre når de ikke har en annelse om hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Fallabella skrev:

Men de vet jo best i følge seg selv. Hvorfor kan ikke de smarteste i samfunnet hjelpe til med litt råd da?

Råd gis det da stadig vekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MrTeddy29 skrev:

Problemet med folk som driver og håner og kritiserer uføre ikke sliter med det samme som oss i uføre gjør.

Det er utrolig lett og si rett ut om du ikke har problemer "Kom deg i jobb, sluttå være lat, ditt og datt"

 

Nei, det er faktisk ikke så jævla lett som folk skal ha det til. Det e faktisk jævla kjedeligt og ikke ha noe å gjøre, og bare sitte og stirre på pcen eller tv vær dag i over 28 år.

Folk har ingen annelse om hva slaks problemer eller lidelse folk har, og folk må virkelig slutte og bedømme andre når de ikke har en annelse om hva som skjer.

Likevel så er det svært sjeldent at noen gjør det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrTeddy29
1 minutt siden, Buldre skrev:

Likevel så er det svært sjeldent at noen gjør det. 

Skjer faktisk oftere en du trur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...