Gå til innhold

Dere som kritiserer uføre dag ut og dag inn...


Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnnaW skrev:

Kommer jo an på diagnosen, jeg har asperger og fibromyalgi. Verken nav, lege eller andre instanser reagerer på at jeg trener taekwondo 2-3 i uka, går på malekurs eller kafé...De syns det bare er flott🤗

Da er det jo helt i orden. Men du må samtidig tåle at andre reagerer på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fallabella
34 minutter siden, MrTeddy29 skrev:

Du diskuterer ikke, du provoserer. Ingenting av det du har sagt har hatt noe positiv innvirking på de som er uføre, og føles ut som du bare jatter på her for og irritere folk som sliter.

Riktig. Den brukerene er bare en plagsom hakkespett som ikke kommer med noe konstruktivt i det hele tatt, bare å ignorere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fallabella skrev:

Riktig. Den brukerene er bare en plagsom hakkespett som ikke kommer med noe konstruktivt i det hele tatt, bare å ignorere

Om dere ikke tåler debatt og meningsutveksling tror jeg diskusjonsforum ikke passer dere særlig godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva har dette med uføretrygd å gjøre?

Anonymkode: 0b20d...bad

Skal jobbe nesten 20 år til, 100%. Dvs. Nesten 40 år Samlet i full jobb og skatt, nesten aldri syk. 260,000kr/år før skatt er det man får i pensjon fra NAV. Klager en ufører at de får for lite fra NAV? Hallo ??   

Anonymkode: ce95e...d9a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet (mye) og betalt min skatt (høy) i mange år, faktisk i hele 22 år. Når jeg nå (ufrivillig) er blitt syk og ikke kan jobbe mer i en alder av 40, selv om jeg prøver å fornekte det fordi jeg ØNSKER å jobbe, da gjør det ekstra vondt å høre at en er lat og snylter. Skam dere, dere som klager. Og håp dere aldri blir syke eller er ute for en ulykke. Dere perfekte som gir så mye til staten og føler dere kan heve dere over uføre... Gå en mil i dems sko først. 

Anonymkode: 2ee63...253

Men selv om DU er syk nå, så trenger ikke alle andre uføre ha like tungtveiende grunner for å motta trygd som deg. De uføre er ikke én homogen gruppe, det er alt fra de alvorlig somatisk syke og de som har opplevd overgrep  traumer, ptsd og annen f...skap, til de som er uføre fordi det omtrent bare ble sånn. Det er de sistnevnte det kan være greit å begynne og se litt på. Et liv som isolert og hjemmeværende gir beviselig dårligere psykisk og fysisk helse i det lange løp. Starter man på med sykemeldinger for alt som er vondt og vanskelig her i livet, er det lett at bøygen for å komme seg tilbake i jobb blir for stor. Har man i tillegg lite/ingen utdanning sier all forskning at man tar dårligere vare på seg selv. Har man vondt i ryggen, som nesten alle voksne har i en eller annen grad, så velger vi mennesker gjerne ett av to; enten hvile og isolering, eller trening og mobilisering. Det er bevist at folk med høyere utdanning er de som velger det sistnevnte; og det er slik de lettere kommer tilbake i jobb. De vedlikeholde De som velger det førstnevnte går da lett opp i vekt, da blir kroppen både tyngre og vondere og man er ikke bra når sykemeldinga går ut. Og så baller det gjerne fort på seg med lengre og lengre sykemeldinger.

Det er derfor det er interessant å tenke forebyggende. Ikke for å ta eller mistenke noen, men jeg tror enkelte skulle hatt hjelp til å innse at de kanskje ikke er så syke som de tror. Derimot har de tilstander omtrent alle voksne opplever, som ryggsmerter, vondter, utmattelse av det kjennes ut som en ekstrem art.

Obs, jeg ser at jeg synser mye, men jeg mener å ha belegg for det jeg sier. Si meg gjerne imot hvis det jeg skriver er feil. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
9 minutter siden, rebella81 skrev:

Men selv om DU er syk nå, så trenger ikke alle andre uføre ha like tungtveiende grunner for å motta trygd som deg. De uføre er ikke én homogen gruppe, det er alt fra de alvorlig somatisk syke og de som har opplevd overgrep  traumer, ptsd og annen f...skap, til de som er uføre fordi det omtrent bare ble sånn. Det er de sistnevnte det kan være greit å begynne og se litt på. Et liv som isolert og hjemmeværende gir beviselig dårligere psykisk og fysisk helse i det lange løp. Starter man på med sykemeldinger for alt som er vondt og vanskelig her i livet, er det lett at bøygen for å komme seg tilbake i jobb blir for stor. Har man i tillegg lite/ingen utdanning sier all forskning at man tar dårligere vare på seg selv. Har man vondt i ryggen, som nesten alle voksne har i en eller annen grad, så velger vi mennesker gjerne ett av to; enten hvile og isolering, eller trening og mobilisering. Det er bevist at folk med høyere utdanning er de som velger det sistnevnte; og det er slik de lettere kommer tilbake i jobb. De vedlikeholde De som velger det førstnevnte går da lett opp i vekt, da blir kroppen både tyngre og vondere og man er ikke bra når sykemeldinga går ut. Og så baller det gjerne fort på seg med lengre og lengre sykemeldinger.

Det er derfor det er interessant å tenke forebyggende. Ikke for å ta eller mistenke noen, men jeg tror enkelte skulle hatt hjelp til å innse at de kanskje ikke er så syke som de tror. Derimot har de tilstander omtrent alle voksne opplever, som ryggsmerter, vondter, utmattelse av det kjennes ut som en ekstrem art.

Obs, jeg ser at jeg synser mye, men jeg mener å ha belegg for det jeg sier. Si meg gjerne imot hvis det jeg skriver er feil. 

Ja du snakker om den gruppen som gjør det kjipt for oss med faktisk sykdom å være uføre.

De som har vondt i viljen og ikke vil i jobb, eller de med så lite evne til å ta grep selv at de ikke får utrettet annet enn å se et TV-program PR dag. Disse burde piskes ut i jobb! Unge kvinner i dag får jo alvorlig depresjon når de brekker en negl... Dette speiler noen holdninger som bør endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Buldre skrev:

Da er det jo helt i orden. Men du må samtidig tåle at andre reagerer på det.

Jada gjør jo det, trur forresten mange av de som reagerer er misunnelig på oss fordi vi "slipper" å jobbe/jobbe fulltime 😉 (Jeg tok meg selv i det da jeg jobbet fullt, men jeg mistrivdes jo og da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
Akkurat nå, AnnaW skrev:

Jada gjør jo det, trur forresten mange av de som reagerer er misunnelig på oss fordi vi "slipper" å jobbe/jobbe fulltime 😉 (Jeg tok meg selv i det da jeg jobbet fullt, men jeg mistrivdes jo og da)

Det har jeg også merket. Enkelte tror jeg koser meg masse hjemme.. Har det bra jeg men i mitt liv er det ingen lykke ved det å bli skrotet som ufør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror kan være provoserende for mange er kategorien "aktive uføretrygdede", dvs. de som er blitt uføre i ung alder men klarer likevel å springe rundt på alt av aktiviteter og stifte familie. Jeg tror også mange ønsker å debattere et system som ikke lengre er bærekraftig.

I tillegg tror jeg det kjennes urettferdig når mange står opp tidlig i alt av vær / jobber turnus uansett hvor sliten man er / orker ikke annet enn å sove etter en jobb som er tung fysisk / lever med smerter men står på likevel, mens den uføre naboen er på fjelltur annenhver dag, har to hester med alt som det krever av stallarbeid eller aktiv i hundemiljøet (hvorfor er så mange i hunde- og hestemiljøet uføretrygdede?). Mens man selv ikke har energi til annet enn familien etter jobb fordi man har en av disse jobbene som holder samfunnet igang.

Det jeg nevnte ovenfor er et sammendrag av ulike personer jeg kjenner til, men jeg tror det kan være en liten forklaring på spørsmålet ditt. Det er mange som jobber r*va av seg og har en arbeidsmoral uten like (selv med migrene, prolapser, kroniske smerter pga amputasjoner og alt du kan tenke deg), mens andre igjen som har blitt uføre er nesten mer fysiske aktive på fritida enn den som jobber... Jeg snakker nå ikke om de som har en medfødt lidelse, eller de som har fått store og varige skader etter ulykker eller arbeidsslitasje, eller alvorlige psykiske lidelser (som schizofreni). Jeg snakker om de som ikke jobber, men som av en eller annen grunn klarer å ha overskudd til alt mulig av hobbier. Disse personene blir også veldig synlige i uføredebatten, og mange tenker nok "du klarer å være fysisk aktiv" = "du burde klare å jobbe". 

Men kanskje hele systemet rundt arbeidslivet er feil. Kanskje vi bare burde slutte å jobbe alle sammen. 

Anonymkode: 3b0aa...04f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette landet er vi så bortskjemt at det finnes ikke ord for å beskrive det. For lite i uføretrygd, for vanskelig å bli ufør, livet er for tungt , jeg er så syk at jeg kan ikke ta buss, må få dekket taxi,  ååå, stakkars meg som ikke får hjemmehjelp 24/7, det er så ille at jeg ikke får det jeg har krav på. Hører du meg, NAV? Jeg får ikke det jeg har krav på! 
 

Hvor kommer det du har krav på fra?! De vokser på trær?  Eller noen av oss faktisk må skape det gjennom hardt arbeid? 
 

Å Være takknemlig for det man får når man trenger hjelp er kanskje ikke så vanlig i Norge , eller er det? Jeg vet ikke hva de fleste som går på trygde tenker .. kanskje de fleste er takknemlige, får vi håper. 
 

Vi er ekstrem privilegerte her i Norge. 99,9% problemer her i landet er luksus problemer Punktum. Det er ikke et menneskerett å gå på trygd selv om livet er tøft, selv om livet er urettferdig , selv om man blir syk, selv om vi bor i Norge. Vi skal hjelpe de som trenger hjelp , ja! Men for de som tar imot hjelp, det er ikke et menneskerett å få alt man mener man «har krav» på. Alle skal bidra til felleskap etter sin beste evne. 

Anonymkode: ce95e...d9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg tror kan være provoserende for mange er kategorien "aktive uføretrygdede", dvs. de som er blitt uføre i ung alder men klarer likevel å springe rundt på alt av aktiviteter og stifte familie. Jeg tror også mange ønsker å debattere et system som ikke lengre er bærekraftig.

I tillegg tror jeg det kjennes urettferdig når mange står opp tidlig i alt av vær / jobber turnus uansett hvor sliten man er / orker ikke annet enn å sove etter en jobb som er tung fysisk / lever med smerter men står på likevel, mens den uføre naboen er på fjelltur annenhver dag, har to hester med alt som det krever av stallarbeid eller aktiv i hundemiljøet (hvorfor er så mange i hunde- og hestemiljøet uføretrygdede?). Mens man selv ikke har energi til annet enn familien etter jobb fordi man har en av disse jobbene som holder samfunnet igang.

Det jeg nevnte ovenfor er et sammendrag av ulike personer jeg kjenner til, men jeg tror det kan være en liten forklaring på spørsmålet ditt. Det er mange som jobber r*va av seg og har en arbeidsmoral uten like (selv med migrene, prolapser, kroniske smerter pga amputasjoner og alt du kan tenke deg), mens andre igjen som har blitt uføre er nesten mer fysiske aktive på fritida enn den som jobber... Jeg snakker nå ikke om de som har en medfødt lidelse, eller de som har fått store og varige skader etter ulykker eller arbeidsslitasje, eller alvorlige psykiske lidelser (som schizofreni). Jeg snakker om de som ikke jobber, men som av en eller annen grunn klarer å ha overskudd til alt mulig av hobbier. Disse personene blir også veldig synlige i uføredebatten, og mange tenker nok "du klarer å være fysisk aktiv" = "du burde klare å jobbe". 

Men kanskje hele systemet rundt arbeidslivet er feil. Kanskje vi bare burde slutte å jobbe alle sammen. 

Anonymkode: 3b0aa...04f

Dette kjenner jeg på. Jeg ønsker den debatten og det er en debatt som jeg mener er nødt til å tas. På et tidspunkt så kommer det til å si stopp, men vi kan bare håpe at det ikke er for sent. :)

Anonymkode: e001c...2c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kjenner jeg på. Jeg ønsker den debatten og det er en debatt som jeg mener er nødt til å tas. På et tidspunkt så kommer det til å si stopp, men vi kan bare håpe at det ikke er for sent. :)

Anonymkode: e001c...2c6

Debatten bør tas, også av de uføretrygdede. En dag er det ikke penger nok og trygden må kuttes.

Anonymkode: 0a653...03d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Fallabella skrev:

Det har jeg også merket. Enkelte tror jeg koser meg masse hjemme.. Har det bra jeg men i mitt liv er det ingen lykke ved det å bli skrotet som ufør

Selv føler jeg meg ikke skrotet,men at jeg har fått det mye bedre da jeg slipper krav og mas...som trigger symptomer på sykdommene mine, sånn som jeg har det nå er jeg nesten symptomfri 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke noe problem å få trygd, da jeg var for syk til å jobbe. Det var heller ikke noe problem å få hjelp til å komme seg ut i arbeidslivet igjen, når jeg frisknet til. 

Jeg må innrømme å ha hørt utalelser som: «Jeg vil ikke bli frisk», av andre uføre, eller om de lever aktivt: «De får ikke meg til å jobbe». Så en blanding av årsaker er det nok til at så mye som en av ti er uføre. Vi må ta inn over oss at det hos noen er for dårlig helse, og hos andre er vondt i viljen. 

Jeg har selv vært forferdelig syk, og jeg blir provosert når andre uføre kommer med innrømmelser om vondt i viljen. Så vidt jeg vet driver NAV nå og undersøker hele systemet og brukerne av det. Det trenger man. 

Anonymkode: 288d1...dee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MrTeddy29 skrev:

Og? 

Jeg snakker faktisk om folk som har helseproblemer.

Jeg er fult klar over at det er mange som er helt oppegående som prøver og bli uføre sånn at dem slipper og jobbe, men nå snakker jeg faktisk om folk som virkelig sliter og folk som hetser på oss fordi vi ikke gjør noe. 

Jeg lurer på når det skal gå inn at det er snylterne det henvises til når noen snakker hardt om dette.

Hva er denne hangen de reelle uføre har til at dette skal dreie seg om dem?

Og hvorfor bryr ikke de reelle uføre seg mer om at det snyltes og heller prøver å konsentrere seg om dette? Det er visst en felles oppfatning blant uføre at det ikke finnes snyltere. Ihvertfall skal de ikke snakkes om, langt mindre kritiseres. De skjønner ikke at de er i deres egne rekker og dermed ødelegger for de ekte uføre.

Anonymkode: 0b20d...bad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SoWhat? skrev:

Når du tror at uføretrygdede ikke kan gå på fjelltur eller på café med venner, for da må de regne med mistenkeligjøring. Hallo

Det er en stor kunnskapsløshet faktisk. 

Du med kunnskapen, fortell da når folk skal eller bør være mistenksomme ovenfor uføre? Når går grensen for at man bør si i fra til NAV om at en mistenker svindel?

Det ville vært veldig greit å få avklart dette, all dem tid det ikke råder enighet om dette og du har åpenbart greie på dette.

Anonymkode: 0b20d...bad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke noe problem å få trygd, da jeg var for syk til å jobbe. Det var heller ikke noe problem å få hjelp til å komme seg ut i arbeidslivet igjen, når jeg frisknet til. 

Jeg må innrømme å ha hørt utalelser som: «Jeg vil ikke bli frisk», av andre uføre, eller om de lever aktivt: «De får ikke meg til å jobbe». Så en blanding av årsaker er det nok til at så mye som en av ti er uføre. Vi må ta inn over oss at det hos noen er for dårlig helse, og hos andre er vondt i viljen. 

Jeg har selv vært forferdelig syk, og jeg blir provosert når andre uføre kommer med innrømmelser om vondt i viljen. Så vidt jeg vet driver NAV nå og undersøker hele systemet og brukerne av det. Det trenger man. 

Anonymkode: 288d1...dee

Fortell mer om hva du vet at NAV nå undresøker hele systemet og brukerne av det.

Anonymkode: 0b20d...bad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du med kunnskapen, fortell da når folk skal eller bør være mistenksomme ovenfor uføre? Når går grensen for at man bør si i fra til NAV om at en mistenker svindel?

Det ville vært veldig greit å få avklart dette, all dem tid det ikke råder enighet om dette og du har åpenbart greie på dette.

Anonymkode: 0b20d...bad

Makan til spørsmål, jez

Hva er poenget med å gå rundt og mistengilgjøre noen i det hele tatt?? 

Når du får vite at noen jobber og får betalt, uten å informere nav. Da kan du si fra. Noen lurer jo nav for penger på ulike måter, ufør eller ei, og de står jo frem blant venner osv. Da kan du melde fra 

En melder ikke fordi om noen går på fjelltur eller er på café. Som det var snakk om her

Endret av SoWhat?
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, SoWhat? skrev:

Makan til spørsmål, jeg

Hva er poenget med å gå rundt og mistengilgjøre noen i det hele tatt?? 

Når du får vite at noen jobber og får betalt, uten å informere nav. Da kan du si fra. Noen lurer jo nav for penger på ulike måter, ufør eller ei, og de står jo frem blant venner osv. Da kan du melde fra 

En melder ikke fordi om noen går på fjelltur eller er på café. Som det var snakk om her

Man skal melde fra ved mistanke om svindel. NAV sier også at dette er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, SoWhat? skrev:

Makan til spørsmål, jeg

Hva er poenget med å gå rundt og mistengilgjøre noen i det hele tatt?? 

Når du får vite at noen jobber og får betalt, uten å informere nav. Da kan du si fra. Noen lurer jo nav for penger på ulike måter, ufør eller ei, og de står jo frem blant venner osv. Da kan du melde fra 

En melder ikke fordi om noen går på fjelltur eller er på café. Som det var snakk om her

Så en skal kun melde fra om noen jobber og får penger, uten å informere NAV?

En skal aldri ha mistanker om noen uføre har et høyt eller veldig høyt aktivitesnivå uten at det er jobbrelatert? 

Bare for å få det på det rene her.

Anonymkode: 0b20d...bad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...