Gå til innhold

Dere som kritiserer uføre dag ut og dag inn...


Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke psykisk sykdom er grunn nok til innvilget uføretrygd. Det blir som å sette seg på ræva og velte seg i egen elendighet resten av livet. sorry.

Anonymkode: e6fea...021

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Nettopp.

Når man har psykiske lidelser så kan man virke veldig frisk overfor andre, og det er gjerne de som er tettest på som ser hvor syk man faktisk er. Det er bare foreldrene mine og nærmeste barndomsvenninne, i tillegg til psykiatrien, som kjenner alvorlighetsgraden av de psykiske lidelsene mine. Man må nesten bo med meg eller observere meg gjennom mange år for å kunne forstå hvor dypt det stikker. Ukjente, bekjente, øvrig slekt og flere venninner har egentlig ikke peiling på hvor sammensatt det er. Jeg kan forklare så mye jeg vil, men man må ha sett for å forstå. Nå er jeg ikke uføretrygdet, men om jeg hadde vært det og halvbekjente hadde begynt å spekulere i om jeg jukset meg til trygd, så hadde jeg blitt forbanna. Man har ikke rett til å stikke nesa si i andres saker. Sannsynligvis er det fryktelig mye man ikke vet. 

 

Om du hadde blitt forbanne hadde ikke gjort noen forskjell. Det er helt greit at det stilles spørsmål ved om det er berettiget eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke psykisk sykdom er grunn nok til innvilget uføretrygd. Det blir som å sette seg på ræva og velte seg i egen elendighet resten av livet. sorry.

Anonymkode: e6fea...021

En med psykisk sykdom som angst, som ikke tør å snakke med noen. Tør ikke å ta bussen.

En med depresjon som gråter hver natt og ikke får sove. Stup trøtt hver dag.

De kan gå i terapi og bli bedre, men det hjelper ikke om de får presset om å jobbe i tillegg. Jeg tror ikke noen VIL være psykisk syk. 

Det enormet presset på deg til å jobbe når du har en psykisk sykdom ,som ta energi fra deg, er nok til å ta livet av noen. Vi må vise omhu.

Anonymkode: 2bb2e...e68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Buldre skrev:

Man skal melde fra ved mistanke om svindel. NAV sier også at dette er ønskelig.

Men hvordan er det mistenkelig at folk går på kafé eller fjelltur? 

For de med psykiske lidelser kan slike aktiviteter være en del av oppgavene de får av psykologen.

 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Men hvordan er det mistenkelig at folk går på kafé eller fjelltur? 

For de med psykiske lidelser kan slike aktiviteter være en del av oppgavene de får av psykologen.

 

Når man ser uføre folk være veldig aktive vil man selvsagt begynne å undre seg om uførheten er reell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Buldre skrev:

Når man ser uføre folk være veldig aktive vil man selvsagt begynne å undre seg om uførheten er reell.

Hva legger du i "veldig" aktiv? En ufør person kan ha et kafébesøk en tirsdag ettermiddag, og ligger dødsliten resten av uken.

Anonymkode: 2bb2e...e68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Men hvordan er det mistenkelig at folk går på kafé eller fjelltur? 

For de med psykiske lidelser kan slike aktiviteter være en del av oppgavene de får av psykologen.

 

Når mener du det bør reises mistanke om at noen ikke er reelle uføre?

Hva skal til for at en skal varsle NAV om dette?

Anonymkode: 0b20d...bad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva legger du i "veldig" aktiv? En ufør person kan ha et kafébesøk en tirsdag ettermiddag, og ligger dødsliten resten av uken.

Anonymkode: 2bb2e...e68

En uføretrygdet kan også være på kafebesøk mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag og søndag, og være fullt i stand til å gjøre mer enn det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Buldre skrev:

En uføretrygdet kan også være på kafebesøk mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag og søndag, og være fullt i stand til å gjøre mer enn det.

Da er det en annen sak. Det finnes alikvel uføre som gjør nesten ingenting, men den ene tingen gjør dem utslitt resten av uken.

Anonymkode: 2bb2e...e68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da er det en annen sak. Det finnes alikvel uføre som gjør nesten ingenting, men den ene tingen gjør dem utslitt resten av uken.

Anonymkode: 2bb2e...e68

Det er selve saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da er det en annen sak. Det finnes alikvel uføre som gjør nesten ingenting, men den ene tingen gjør dem utslitt resten av uken.

Anonymkode: 2bb2e...e68

Det er vel noe sånt som kalles "et høyt aktivitesnivå". Så hvordan stiller saken seg nå, da?

Anonymkode: 0b20d...bad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Buldre skrev:

Det er selve saken.

Hehe..... Du gir deg ikke du. 17 sider opp og ned om dette. Imponerende utholdenhet, det skal du ha.

Anonymkode: 2cea6...920

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Nei. Jeg er oppdratt til å ha høy arbeidsmoral og til å stå på, så planen er å bli ferdig med studier og jobbe det jeg klarer. Vil ikke bli uføretrygdet med mindre jeg må. :) 

 

Man skal ikke bli uføretrygdet med mindre man må.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når mener du det bør reises mistanke om at noen ikke er reelle uføre?

Hva skal til for at en skal varsle NAV om dette?

Anonymkode: 0b20d...bad

Jeg mener at man ikke bør melde fra med mindre man kjenner personen svært godt, for om man ikke gjør det så er sannsynligheten svært stor for at man ikke vet alt.

 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Nei. Jeg er oppdratt til å ha høy arbeidsmoral og til å stå på, så planen er å bli ferdig med studier og jobbe det jeg klarer. Vil ikke bli uføretrygdet med mindre jeg må. :) 

 

Mener du uføretrygdede ikke har høy arbeidsmoral?

Anonymkode: e320d...9a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Jeg mener at man ikke bør melde fra med mindre man kjenner personen svært godt, for om man ikke gjør det så er sannsynligheten svært stor for at man ikke vet alt.

 

Gjelder dette kun mistanke om svindel med uføretrygd eller svindel og lovbrudd generelt?

Anonymkode: 0b20d...bad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Jeg mener at man ikke bør melde fra med mindre man kjenner personen svært godt, for om man ikke gjør det så er sannsynligheten svært stor for at man ikke vet alt.

 

Så du er villig til å ofre midler og troverdigheten til de som er rettmessige mottakere for at man ikke skal si fra ved mistanke om man ikke er en som kjenner personen svært godt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buldre skrev (På 2.8.2020 den 23.19):

En uføretrygdet kan også være på kafebesøk mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag og søndag, og være fullt i stand til å gjøre mer enn det.

Men skjønner du ikke at et par kafébesøk krever noe helt annet enn å stå i en jobb over tid? 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Men skjønner du ikke at et par kafébesøk krever noe helt annet enn å stå i en jobb over tid? 

Jeg kjenner til et tilfelle. Personen ble alvorlig psykisk syk som barn. Falt ut av skolen på barneskolen. Gikk ikke ungdomsskolen eller VGS, og har dermed heller ikke fått studert. Personen har hatt nok med å overleve og har gått i terapi siden hen var barn. Hva skulle denne personen jobbet med?

 

Har jeg skrevet at jeg ikke skjønner det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...