Gå til innhold

Dere som kritiserer uføre dag ut og dag inn...


Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg har ikke noe i mot å diskutere. Men foretrekker folk som faktisk mener det de skriver, og ikke som bare er ute for å få oppmerksomhet og å provosere. 

Ja, jeg påstår at du mangler kunnskap. Hvilket er tilfelle om du mener det du skriver  

Jeg mener det jeg skriver. Hva skriver jeg som du mener er feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MrTeddy29
Akkurat nå, Buldre skrev:

At noen blir provoserte av diskusjon er ikke mitt problem. 

Du har faktisk bare sittet og vært negativ med folk som er uføre, du har faktisk ikke kommet med noe konkrete settninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MrTeddy29 skrev:

Du har faktisk bare sittet og vært negativ med folk som er uføre, du har faktisk ikke kommet med noe konkrete settninger. 

Da er det forståelsen din det er noe galt med. Jeg har hele tiden vært saklig og konkret om hva jeg mener.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrTeddy29
Akkurat nå, Buldre skrev:

Da er det forståelsen din det er noe galt med. Jeg har hele tiden vært saklig og konkret om hva jeg mener.

Ok, har du vært uføre før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Buldre skrev:

Jeg mener det jeg skriver. Hva skriver jeg som du mener er feil?

Når du tror at uføretrygdede ikke kan gå på fjelltur eller på café med venner, for da må de regne med mistenkeligjøring. Hallo

Det er en stor kunnskapsløshet faktisk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet fra jeg var 16 år. Er nå 37. Men, skal nå gjennom uføre «systemet» for å prøve å få 50% ufør. Da må jeg altså prøve alt fra søppeltømmer til kontorist. Dette kommer til å ta flere år. Og jeg har allerede jobbet for å komme meg på beina de 5 siste åra. Legen anbefaler uføretrygd. Jeg har prøvd å kjempe imot. Har godtatt å søke 50% slik at jeg også kan bidra litt med jobb ved siden av. Men, dette er ingen enkel vei!!! Kunne så ønske enhver av dere som kritiserer kunne prøvd denne veien. Så hadde dere nok hylt om å få lov til å komme tilbake til deres normale arbeidsplass.

Anonymkode: 14b55...239

Synes det høres nokså kjekt ut jeg. Jeg må nok gå gjennom arbeidsavklaring i fremtiden, og gleder meg egentlig til den dagen kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Når du tror at uføretrygdede ikke kan gå på fjelltur eller på café med venner, for da må de regne med mistenkeligjøring. Hallo

Det er en stor kunnskapsløshet faktisk. 

Det tror jeg ikke. Jeg vet at hvis det skjer med en viss hyppighet vil det virke mistenkelig, og da må de regne med at det kan bli videreformidlet til rette instans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MrTeddy29 skrev:

Ok, har du vært uføre før?

Det er irrelevant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrTeddy29
1 minutt siden, Buldre skrev:

Det er irrelevant. 

Nei, det er egentlig ikke irrelevant. Fordi du sitter her og påpeker ditt og datt, og derfor spør jeg deg, har du vært uføre?
Grunnen til at jeg spør er siden du er virker spydig mot folk som sliter og er i uføre. Hadde det vært motsatt, så trur jeg neppe du hadde sittet der og sagt det samme som du har gjort de siste trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Buldre skrev:

Det tror jeg ikke. Jeg vet at hvis det skjer med en viss hyppighet vil det virke mistenkelig, og da må de regne med at det kan bli videreformidlet til rette instans.

Jeg kan ta et eksempel for deg, og det handler om en som er bipolar. Han løper lange distanser hver dag, og også maraton når det passer. Men så kommer de dårlige periodene og han murer seg inne. Totalt usosial og deprimert. Noen er veldig syke uten at du ser det. 

Dette gjelder jo også fysisk sykdom og lidelser. Det er perioder hvor en klarer veldig mye, og så sier kroppen stopp andre perioder.

Det skal ikke så mye til før å klare å gå på café og div andre ting heller.

Jeg føler meg litt dum som må forklare så opplagte ting faktisk  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MrTeddy29 skrev:

Nei, det er egentlig ikke irrelevant. Fordi du sitter her og påpeker ditt og datt, og derfor spør jeg deg, har du vært uføre?
Grunnen til at jeg spør er siden du er virker spydig mot folk som sliter og er i uføre. Hadde det vært motsatt, så trur jeg neppe du hadde sittet der og sagt det samme som du har gjort de siste trådene.

Jo, det er irrelevant. 

Mine meninger er jo uansett de samme om jeg er ufør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Jeg kan ta et eksempel for deg, og det handler om en som er bipolar. Han løper lange distanser hver dag, og også maraton når det passer. Men så kommer de dårlige periodene og han murer seg inne. Totalt usosial og deprimert. Noen er veldig syke uten at du ser det. 

Dette gjelder jo også fysisk sykdom og lidelser. Det er perioder hvor en klarer veldig mye, og så sier kroppen stopp andre perioder.

Det skal ikke så mye til før å klare å gå på café og div andre ting heller.

Jeg føler meg litt dum som må forklare så opplagte ting faktisk  

Har noen benektet dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P

Akkurat nå, Buldre skrev:

Har noen benektet dette da?

Vet du ikke hva du skriver? Nå kverulere du. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

P

Vet du ikke hva du skriver? Nå kverulere du. 

Jo, jeg vet hva jeg skriver. Jeg vet jo at jeg ikke har skrevet noe som motstrider det, så  da lurer jeg på om det er andre som har gjort det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Buldre skrev:

Jo, jeg vet hva jeg skriver. Jeg vet jo at jeg ikke har skrevet noe som motstrider det, så  da lurer jeg på om det er andre som har gjort det?

Du skrev tidligere i tråden at hvis folk gikk fjelltur eller på café ol så måtte de regne med å bli mistenkeligjort. Hallo

Men fortsett å diskuter du. Jeg gidder ikke å bruke energi på tullet ditt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Du skrev tidligere i tråden at hvis folk gikk fjelltur eller på café ol så måtte de regne med å bli mistenkeligjort. Hallo

Men fortsett å diskuter du. Jeg gidder ikke å bruke energi på tullet ditt

Ja, det må de jo selvsagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo veldig «merkelig» at det landet med best velferdsgoder tilfeldigvis har flest personer som bruker dette. Det sier seg selv at det er masse misbruk av trygd og stønader.

Anonymkode: 0a653...03d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Uatskillelig skrev:

Ja.

F.eks., har jeg lest folk skrive at uføre er mindre verdt, at de bør skytes, at de ikke bidrar med noe, at de er unyttige, en byrde og en utgiftspost. I tillegg til at de blir mistenkt over en lav sko.

Jeg synes det er helt forferdelig at noen kan skrive slikt om andre mennesker. :( 

 

Men snille deg, du skjønner vel at de som eventuelt virkelig har skrevet at uføre bør SKYTES, (😳) ikke kan sidestilles med oss som ønsker å ha en saklig debatt om den raske økningen i antall uføre her til lands? 

At én person visstnok har skrevet noe så uhyrlig, må du ikke bruke til å kneble denne viktige debatten. Kan vi ikke være enige om følgende; jo færre vi har på uføretrygd, jo bedre? Hvis dette skal fortsette i dette tempoet vil jo velferdsstaten etterhvert brekke ryggen. Vil det ikke være i alles interesse at antallet uføre reduseres, også for dere som allerede har denne stønaden? Slik at dere kan være sikre på å beholde den?

Går det da kanskje an å saklig diskutere årsakene til at folk blir uføre, tro? Det er jo interessant hva årsakene er. Hva kan gjøres for at færrest mulig ender opp med uføretrygd?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Buldre skrev:

Det tror jeg ikke. Jeg vet at hvis det skjer med en viss hyppighet vil det virke mistenkelig, og da må de regne med at det kan bli videreformidlet til rette instans.

Kommer jo an på diagnosen, jeg har asperger og fibromyalgi. Verken nav, lege eller andre instanser reagerer på at jeg trener taekwondo 2-3 i uka, går på malekurs eller kafé...De syns det bare er flott🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Grandidosa83 skrev:

For det første er jo dette direkte feil, da mange andre kostnader/ytelser debatteres. Alt fra kostnader ved innvandring til sykepenger, u-uhjelp, bostøtte, helseutgifer osv. Uføretrygd er ikke alene om å bli diskutert.

Å anta at enhver diskusjon om uføre har en agenda om å rakke ned på noen er søkt. Skal alle grupperinger kreve å ikke bli «hakket på» vil vi ikke kunne diskutere samfunnsspørsmål og politikk.

Det siste her er jo veldig bra, og selve essensen i det vi diskuterer. Hvis de uføre kan prøve å ikke ta alt så personlig, og alle vi andre prøver å formidle kanskje litt mindre fordommer, så vil vi kanskje få til en god debatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...