Gå til innhold

Edit: Eksplosjoner i London!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

slettet

Endret av gaja
Videoannonse
Annonse
Gjest Leola
Skrevet

Fjotten skrev:

Disse ekstremistene bomber ikke London fordi det dør uskyldige i Irak. Selv i Irak viser de ingen skrupler og dreper uskyldige irakere. Disse har en helt annen agenda.

Helt enig med deg.

Gjest Paradokset
Skrevet
Fjotten skrev:

Helt enig med deg.

Sannsynligvis ikke, men at vesten driver sitt demokratiserings-korstog rundt i verden fører til at islamistene får den støtte og det rekrutteringsgrunnlag de trenger for å gjennomføre slike aksjoner.

Skrevet

Sant det Paradokset, disse menneskene er fanatisk religiøse. Vesten kultur og demokrati er ikke i samsvar med deres religiøse overbevisning, og dermed er alle de som støtter Vesten på en eller annen måte deres fiender, uavhengig av etnisitet.

Gjest *kosejoker*
Skrevet

Men er alle virkelig så fanatisk religiøse? Eller er det bare noe de har blitt lært opp til, og tror de skal være? For meg virker de som om de bruker religion som unnskyldning mange ganger.

Skrevet

Meget mulig, men religion blir uten tvil brukt til "markedsføringen" av terrorvirksomhet. Jeg sier ikke at Islam = terror, bare for å ha understreket det. Unge mennesker blir lett påvirket av sterkt karismatiske og religiøse ledere, spesielt når de vokser opp under ekstremt vanskelige forhold (les: krig og elendighet). Da er det veldig fint å ha en syndebukk (les: Vesten) som gjerne blir sammenlignet med alt ondt ifølge ekstremistene. Vesten blir selve symbolet på ondskapen, dessverre. Ja, de blir lært opp til det, men religion har veldig mye å si i opplæringen.

Gjest *kosejoker*
Skrevet
Meget mulig, men religion blir uten tvil brukt til "markedsføringen" av terrorvirksomhet. Jeg sier ikke at Islam = terror, bare for å ha understreket det. Unge mennesker blir lett påvirket av sterkt karismatiske og religiøse ledere, spesielt når de vokser opp under ekstremt vanskelige forhold (les: krig og elendighet). Da er det veldig fint å ha en syndebukk (les: Vesten) som gjerne blir sammenlignet med alt ondt ifølge ekstremistene. Vesten blir selve symbolet på ondskapen, dessverre. Ja, de blir lært opp til det, men religion har veldig mye å si i opplæringen.

:enig_animasjon: Jeg er dessverre av de som har blitt påvirket av alt styret i media om mennesker "med utenlandsk opprinnelse" som begår forbrytelser. Likevel skjærer jeg ikke alle over en kam, men jeg er nok mer skeptisk overfor disse minoritetsgruppene enn jeg er mot "vanlige norske". Media hjelper mye til med å sette fokus på de aktuelle sakene. Men er det bare mediatull, eller ligger det virkelig noe i det som gjentar seg med vesten, islam osv..? :klø:

Skrevet

Tenker du på de fanatiskes oppfatning av Vesten, eller noe annet? For å svare på det første, jeg tror nok ikke dette er bare mediaoppspinn, dessverre. Dette er sitater fra disse ekstreme militante gruppene, noe som i seg selv er skremmende. Men man må jo ikke legge bort faktumet at Vesten er en slags pådriver til rekrutteringen. Disse ekstreme muslimene er som sagt sterkt uenig i hvordan Vestens kultur er, og når dette blir forsøkt påtvunget deres kultur smeller det.

Gjest Paradokset
Skrevet

:enig_animasjon: Jeg er dessverre av de som har blitt påvirket av alt styret i media om mennesker "med utenlandsk opprinnelse" som begår forbrytelser. Likevel skjærer jeg ikke alle over en kam, men jeg er nok mer skeptisk overfor disse minoritetsgruppene enn jeg er mot "vanlige norske". Media hjelper mye til med å sette fokus på de aktuelle sakene. Men er det bare mediatull, eller ligger det virkelig noe i det som gjentar seg med vesten, islam osv..? :klø:

Vi mennesker har behov for en ytre fiende, eller i det minste et fiendebilde. Slik har det alltid vært, og muligens vil det alltid være slik.

Disse skal helst ha en annen kultur/ideolgi/hundfarge eller religion. Noe som gjør dem "annerledes".

For 25 år siden var det den "røde fare", i dag er det islamister.

Den gangen var islamistene på "vårt" lag i kampen mot kommunistene. I dag trenger vi dem ikke lenger.

Gjest *kosejoker*
Skrevet

Men er det virkelig slik at vi ikke "trenger" dem lenger? Er vi virkelig i landene deres for å lage bråk? Jeg tror ikke det. Mulig jeg er naiv, men jeg liker i allefall å tro at vi som nasjon gjør et forsøk på å få slutt på krigen og elendigheten der borte.

Sitatene som kommer fra de forskjellige islamske gruppene skremmer meg. Spesielt det som ble sendt ut i går, med trusler mot Danmark og Italia. Det blir med ett så virkelig når det er så nær. :-(

Skrevet
Mulig jeg er naiv, men jeg liker i allefall å tro at vi som nasjon gjør et forsøk på å få slutt på krigen og elendigheten der borte.

Joda, vi gjorde jo dette da kommunistene herja. Det virker som om problemet er at "joda vi redda dem fra kommunismene, så derfor skal de være takknemlige og adoptere vestlig kultur og demokrati."

Gjest Valhalla
Skrevet

Jeg tror at det store flertall virkelig ønsker demokrati og frihet mens et mindretall naturlig nok vil kjempe imot. Slik har man sett andre steder hvor fiender av demokrati bruker voldelig midler for å oppnå det de ønsker. Demokrati lar seg fint eksportere og fler og fler land har tatt etter, mange muslimske land har også demokrati i større eller mindre grad.

Gjest Litjmæ
Skrevet

Valhalla: Hvis du ikke tror på samarbeid - hva er da din løsning på problemet?

Et skummelt aspekt ved dette er hvordan bildet av fienden males opp, som flere her har vært inne på. Det blir en voldsom frykt og generalisering. La oss si at to av en million som selv føler seg knyttet til islam faktisk er terrorister. Hvor mange av de andre 999 998 blir mistenkeliggjort?

Skrevet

På den andre siden, like greit å ikke gjøre samme feil i midtøsten som ble gjort i Afrika. "Adopter dette og alt vil bli fint. *stikker*".

Gjest *kosejoker*
Skrevet

Joda, vi gjorde jo dette da kommunistene herja. Det virker som om problemet er at "joda vi redda dem fra kommunismene, så derfor skal de være takknemlige og adoptere vestlig kultur og demokrati."

For at de skal kunne adoptere vestlig kultur og demokrati må de først ha midlene til det, eller? Det virker som om kulturen og innstillingene der borte er så inngrodd at det må rives opp med rota for at det skal bli borte. Ikke nødvendigvis tradisjoner og lignende, men det som er ødeleggende for dem selv og andre. (Les: Krigføringsideologier)

Gjest Valhalla
Skrevet

Man ser store grupper for demokrati i midtøsten særlig i Iran. Men det er ikke bare å gå til valg for forandring, der må andre midler taes i bruk mot en elite og mindretall som undertrykker befolkningen. Enten kan man hjelpe dem eller vente på at de gjør det selv.

Skrevet
Valhalla: Hvis du ikke tror på samarbeid - hva er da din løsning på problemet?

Et skummelt aspekt ved dette er hvordan bildet av fienden males opp, som flere her har vært inne på. Det blir en voldsom frykt og generalisering. La oss si at to av en million som selv føler seg knyttet til islam faktisk er terrorister. Hvor mange av de andre 999 998 blir mistenkeliggjort?

Ja det er kjempetrist at få skal ødelegge for så mange ordentlige mennesker! Men tror nok statistikken ser noe anderledes ut. De som er de farligste terroristene er de som har "adoptert" vestlig kultur og ser ut til å sosialisere seg veldig bra. Rett og slett de som er som oss. Å "kamuflere seg som fienden" er en ypperlig og urgammel metode for å bedrive sabotasje og terrorisme. Jfr. forresten flykaprere som er kamuflert som vanlige passasjerer f.eks.

Gjest tattisen
Skrevet

Jeg regner med at du her prater om de få fordomsfulle som ser en terrorist i enhver muslim? Eller er de/vi ikke selv ansvarlige for våre fordommer?

Gjest Valhalla
Skrevet

Det er selvsagt ikke så mange som handler etter sin overbevisning, men antall som støtter det er skremmende stort. 8% av engelske muslimer mener angrep på England er rettferdig og 11% mot Usa.

Det store flertall av muslimer er ikke terrorister, men det betyr ikke at man kan ignorere trusselen for ikke å "stigmatisere" resten.

Her er en liten artikkel fra 2002.

Dagbladet

95 prosent av alle saudi-arabere mellom 25 og 41 år «med utdannelse» støttet i høst Osama bin Laden.

Gjest Paradokset
Skrevet

Det er selvsagt ikke så mange som handler etter sin overbevisning, men antall som støtter det er skremmende stort. 8% av engelske muslimer mener angrep på England er rettferdig og 11% mot Usa.

Det store flertall av muslimer er ikke terrorister, men det betyr ikke at man kan ignorere trusselen for ikke å "stigmatisere" resten.

Her er en liten artikkel fra 2002.

Dagbladet

95 prosent av alle saudi-arabere mellom 25 og 41 år «med utdannelse» støttet i høst Osama bin Laden.

Hadde man spurt vestlige borgere tilsvarende spørsmål - Synes du vi skal bombe "fiendtligsinnende muslimske land" tilbake til steinalderen?

Vil jeg tro 5-10 % hadde svart ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...